recht op schadevergoeding?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
georgesken
Amerikakenner
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 feb 2009, 12:15
Aantal x V.S. bezocht: 14

recht op schadevergoeding?

Bericht door georgesken »

beste forummers,

ik ben net terug van onze cruise en een paar dagen Orlando.
Wij zijn hetvolgende tegengekomen:
Mijn schoonouders kwamen enkel voor de cruise naar Florida. Zij vlogen dus een paar dagen later dan ons naar Fort Lauderdale. (wij zijn eerst met de kinderen een paar dagen naar Orlando geweest). Wij zouden ze dan ophalen in hun hotel in FLL op de dag van inscheping (26 feb). Zij vlogen op zat 25 feb vanuit BRU naar JFK en dan naar FLL (geboekt bij KLM, uitgevoerd door DELTA).
Nu werd hun vlucht van BRU naar JFK echter gecancelled op de dag van vertrek door een technisch probleem aan het vliegtuig (deur kapot of zoiets). Zij werden dan uiteindelijk omgezboekt om via Londen naar JFK te vliegen. Maar omdat deze vlucht pas uren later in JFK aankwam, hadden ze daar geen aansluiting meer naar Fort Lauderdale. Ze moesten dus overnachten in JFK (geregeld door Delta).
Bovendien was hun baggage ook niet in JFK. En ze hadden economy confort geboekt op de oorspronkelijke vlucht en dit op hun nieuwe vlucht niet gekregen. Daarenboven hadden ze via priceline een nacht in FLL geboekt en konden ze die dus niet meer annuleren (prepaid).

Dan zijn ze heel vroeg moeten opstaan om op zondag van JFK naar FLL te vliegen zodat zenog op tijd waren voor de inscheping op het cruiseschip. Dit is uiteindelijk wel gelukt, maar ze hadden hun baggage nog steeds niet. Deze hebben ze pas 2 dagen later in Puerto Rico gekregen.

Het was dus een zeer streesserend begin vcan hun vakantie...

Hebben ze nu recht op een bepaalde schadevergoeding? En zo ja, welke (terugbetaling, vouchers,...?
En moeten ze hun klacht bij KLM of DELTA indienen?

Wie weet hier iets meer over?

alvast bedankt!
1992: Florida, 2004: zuidwesten LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: zuidwesten DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston
Gebruikersavatar
t1m
Amerikakenner
Berichten: 876
Lid geworden op: 03 apr 2010, 00:03

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door t1m »

Dat is inderdaad vervelend. Ik lees een heleboel emotionele informatie in je post en het duurde even voordat ik het essentiële rationele eruit kon halen:
Maar omdat deze vlucht pas uren later in JFK aankwam, hadden ze daar geen aansluiting meer naar Fort Lauderdale. Ze moesten dus overnachten in JFK (geregeld door Delta).
en
BRU naar JFK echter gecancelled op de dag van vertrek door een technisch probleem aan het vliegtuig (deur kapot of zoiets).
Soort gelijk scenario gehad. Samengevat van onze jurist:

Regulatie EC No 261/2004 - alleen geldig op individuele vluchten en niet bij gemiste connecties en vervolgschade. Vlucht 1 had bij ons 25 minuten vertraging, daardoor hebben we vlucht 2 gemist (met legitiem voldoende overstaptijd, bevestigd) en diverse extra kosten gemaakt (nieuw hotel, extra taxi kosten, kosten voor extra internet). Niets kunnen declareren. Ook niet via rechtsbijstandverzekering. Emotioneel: ook veel stress gehad, ook meer dan € 350,- aan extra kosten gemaakt. Helaas -- geen mogelijkheid.

Daarnaast heb je één goed, positief punt: de initiële eerste vlucht is gecanceld. Het ligt nu iets gecompliceerder. Delta heeft correct gehandeld naar 261/2004: er is een nieuwe vlucht aangeboden en tevens accommodatie. Ze hadden recht op vouchers op de luchthaven (+- € 7,- p.p.) en e-mail/telefoongesprek vergoeding (2 emails/gesprekken). Vraag is: Hoeveel uur later kwamen jullie op JFK aan? Heb je een rechtsbijstandverzekering? Ik raad je aan om het door hun te laten uitvoeren. Grote kans dat ze de schade overnemen en direct de vergoeding uitkeren.

Beantwoording is alleen op basis van verkregen informatie in je eerste post. Laat je niet beperken tot overige stappen.
Joyco
Amerikafan
Berichten: 174
Lid geworden op: 06 jan 2012, 17:38
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door Joyco »

Voor zover ik weet heb je bij een vertraging van meer dan 4 uur (dus 4 uur later op de eindbestemming aankomen) recht op vergoeding. Uit ervaring weet ik dat als je een schadevergoeding bij de aanbieder zelf in dient (in dit geval trouwens KLM, want daar heb je een contract mee) je vaak in eerste instantie afgescheept wordt met bijna waardelze vouchers (gratis verblijf in de vip lounge op schiphol ofzo). Wij hebben ook een dergelijk geval gehad, en hebben uiteindelijk, na een jaar heen en weer schrijven, maar gesetteld voor een teruggave van 200 dollar pp. De tweede keer hebben we een claim ingediend via een bedrijf (ben de naam even kwijt, iets van euroclaim oid). Je betaald daar een bepaald percentage van het geld wat je terugkrijgt, maar we hebben toen 600 euro pp (na aftrek van hun commissie) teruggekregen!
2008 - CA,NV,AZ
2010 - NV, AZ, UT, ID, WY, MT, CA
2012 - NV, AZ, UT, ID, WY, MT, WA, OR, CA
2013 - FL
2014 - CA, NV (solo trip)
2014 - FL
2015 - CA, NV, AZ, UT, CO, NM
ajb1973
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 sep 2011, 17:50
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door ajb1973 »

Overigens is het ook mogelijk 'eerste benodigdheden' die moeten worden aangeschaft (kleding, toiletartikelen) te claimen op de reisverzekering.
1997:NYC-WAS-DEN-SFO-LAX|1998:NY|2001:Denver/Chicago|2003:Noordoost|2005:CO|2007:FL|2009:FL|2010:FL|2011: FL|2012: Zuidwest|2013:Florida|2014:Noordwest|2017:FL|2019:CO/CA.
Gebruikersavatar
tosca
Amerika-expert
Berichten: 3212
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:30

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door tosca »

Klopt, maar dit kan ook bij de airline.

Wij hebben twee jaar geleden ook 3 dagen zonder koffers gezeten. Uiteindelijk zelf besloten om maar gewoon kleren en spullen te kopen die we normaal ook zouden kopen, met het risico dat niet alles vergoed zou worden. Uiteindelijk heeft de airline de helft van de rekening vergoed, de andere helft hebben we bij de reisverzekering neergelegd en hebben we netjes terug gekregen!
jerommeke10
Amerikakenner
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:46

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door jerommeke10 »

Als je meer dan 3 uur te laat op je bestemming komt (vluchten uit Europa) heb je alvast recht op een vergoeding van 600 EUR (transatlantische vlucht).
Tenzij de maatschappij kan bewijzen dat ze de vertraging niet kon voorzien. Een technisch defect is wel te voorzien.

Googel eens op "Europees Hof Justitie 19 november 2009".
georgesken
Amerikakenner
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 feb 2009, 12:15
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door georgesken »

Dus als ik het goed begrijp hebben ze zeker recht op een schadevergoeding omdat ze pas de dag nadien op hun eindbestemming aankwamen (+-13u later als oorspronkelijk).

En het is best om hiervoor een derde partij in te schakelen als je zelf niet helemaal thuis bent in deze materie?

Trouwens heb ik net vernomen dat mijn schoonvader een mail van DELTA (en niet van KLM) heeft ontvangen met hun verontschuldigingen en ze bieden hem 5000 airmiles ter compensatie aan. Dit lijkt mij toch wat weinig, niet?
1992: Florida, 2004: zuidwesten LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: zuidwesten DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door Coyote »

Indien ze extra betaald hebben voor comfort stoelen maar deze niet op de andere vlucht zou je deze extra kosten bij de luchtvaartmaatschappij moeten claimen lijkt mij. De hotelkosten van Priceline zou ik via reisverzekering claimen alsmede kosten voor aanschaf kleding (indien gemaakt omdat bagage niet op tijd was). Hier zou ik dus sowieso achteraan gaan.

Of er een vergoeding in zit voor te laat arriveren zal denk ik afhangen hoeveel later het geworden is. Wat ik eruit begrijp heeft Delta wel gezorgd dat je ouders op de bestemming aankwamen en een hotelovernachting New York betaald. Delta heeft dus haar verantwoordelijkheid genomen. Het is geen prettig begin van de vakantie maar gelukkig toch nog goed gekomen.

Roland

(Zijn er nu meer die reclame van euclaim bovenaan dit topic zien staan? Reclame helemaal toegspitst op soort onderwerp. :wink: )
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door vana »

Coyote schreef: (Zijn er nu meer die reclame van euclaim bovenaan dit topic zien staan? Reclame helemaal toegspitst op soort onderwerp. :wink: )
Ja, ik heb ook die reclame staan nu
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door Njit »

Best handig toch?
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
DVDGuy
Amerika-expert
Berichten: 3415
Lid geworden op: 04 aug 2010, 06:46
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Bergen op Zoom

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door DVDGuy »

Zo lang het onschuldig boven aan staat en ik geen ongewenste email krijg omdat ik dit topic heb bekeken, is het inderdaad handig :mrgreen: :wink:
georgesken
Amerikakenner
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 feb 2009, 12:15
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door georgesken »

Ik heb eens een mailtje naar euclaim gestuurd en kreeg dit als antwoord:

De claim moet ingediend worden bij de uitvoerende maatschappij, in uw geval Delta Airlines. Als er geen sprake is geweest van een buitengewone omstandigheid is er recht op 600 euro vergoeding per passagier. Dit dient de luchtvaartmaatschappij in contanten over te maken op uw rekening. Als u wilt kunt U een claim indienen voor deze vlucht via onze website.

Kan het technisch defect (probleem met de deur) aan het vliegtuig als een buitengewone omstandigheid beschouwd worden? En wie moet dit bepalen? de luchtvaartmaatschappij zelf...?
1992: Florida, 2004: zuidwesten LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: zuidwesten DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston
Gebruikersavatar
tosca
Amerika-expert
Berichten: 3212
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:30

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door tosca »

Er moet sprake zijn van overmacht (om niet uit te keren!) en dat is bij een defecte deur niet het geval. De consumentenbond heeft een mooie website gemaakt: http://www.consumentenbond.nl/test/auto ... r_anchor_2
georgesken
Amerikakenner
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 feb 2009, 12:15
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door georgesken »

bestaat er ergens een site die een soort database bijhoudt van alle vluchten wanneer ze juist vertrokken en geland zijn?
1992: Florida, 2004: zuidwesten LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: zuidwesten DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door Coyote »

DVDGuy schreef:Zo lang het onschuldig boven aan staat en ik geen ongewenste email krijg omdat ik dit topic heb bekeken, is het inderdaad handig :mrgreen: :wink:
Vind het toch wel frappant dat ik zojuist reclame (boven een bericht zie dat ik aan het typen ben) zie van een friese datingsite....

Goed ik kom uit Friesland, ben single maar hoef zulk soort reclame hier niet te zien. En nee, ik kom niet op datingsites dus dat kan niet de reden van die reclame zijn geweest. :wink:

Ok..tot zover het off-topic praatje... :)

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
t1m
Amerikakenner
Berichten: 876
Lid geworden op: 03 apr 2010, 00:03

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door t1m »

Ja: http://nl.flightaware.com/ en http://www.flightstats.com.

Daarnaast is het begrip overmacht nog steeds niet uitgevochten bij het hogere gerechtshof. Zover ik weet lopen er nog enkele proefprocessen.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door MattRob »

Er lopen ook processen over verschil tussen annulering/cancellation/weigering (bij overboeking) en vertraging. In de eerste gevallen heb je volgens de EU wetgeving recht op vergoeding. Bij vertraging staat er in de wettekst dat je alleen recht hebt op vergoeding van kosten (zoals telefoon, maaltijden, overnachting, etc). Er is tussentijds een uitspraak geweest (Sturgeon arrest) waarop partijen zoal euclaim e.d. beweren dat je ook bij vertraging recht hebt op de vergoedingsbedragen die bij annulering/cancellation/weigering gelden. En de vliegtuigmaatschappijen staan juist hier anders in, die beweren dat Sturgeon arrest hier niet van toepassing is.

Er zijn recent een paar uitspraken geweest, die de vliegtuigmaatschappijen in het ongelijk stellen, en Sturgeon van toepassing verklaren op specifieke casussen. Oftewel, je zal dus een rechtszaak moeten aanspannen (wellicht via euclaim e.d.) om bij VERTRAGING geld zien te krijgen. In de andere gevallen gaan vliegtuigmaatschappijen schijnbaar makkelijk over tot betaling van de vergoedingsbedragen, bij annulering gaan ze alles doen om niet te betalen. En ja, zelf ervaring mee :mrgreen: ! En nee, heb geen geld vooralsnog bij vertraging gehad ... Ik sta nu op het punt of ik rechtszaak moet beginnen, of maar laten zoals het nu is (en dus geen geld); dat is natuurlijk waar we op uit zijn :wink:
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door kastelke »

En als je werkt via euclaim, dan moet je een deel van je geld afstaan aan hen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
DVDGuy
Amerika-expert
Berichten: 3415
Lid geworden op: 04 aug 2010, 06:46
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Bergen op Zoom

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door DVDGuy »

Euclaim krijgt inderdaad een percentage van hetgeen jij als schadevergoeding krijgt.
Gebruikersavatar
tosca
Amerika-expert
Berichten: 3212
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:30

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door tosca »

27% van het claimbedrag 25 euro administratiekosten. Wanneer je een rechtsbijstandsverzekering hebt, kun je het volgens mij ook via hen doen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer