Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Claim na vertraging vlucht (wie heeft ervaring?)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Nathalief
Amerika-ontdekker

Claim na vertraging vlucht (wie heeft ervaring?)

Bericht door Nathalief »

Afgelopen weekend zijn wij teruggekomen uit Boston na een prachtige vakantie. De terugreis verliep echter zo slecht dat wij een heel rottig einde van de vakantie hadden. Het was de bedoeling dat we donderdagavond om 7 pm uit Boston zouden vertrekken om om 8 uur vrijdagochtend in Amsterdam aan te komen. Onze vlucht van 7 pm werd eerst 1 uur uitgesteld en later 5 uur, omdat we de hele avond op het vliegveld moesten blijven kregen we dinner vouchers van Delta voor een schamele $6. Later die avond werd de vlucht helemaal geannuleerd en moesten we naar een hotel, waar we om middernacht aankwamen. We konden eventjes op bed gaan liggen want om 6 am werden we weer opgehaald voor de (ingelaste) vlucht van 9 am. Op het vliegveld bleek echter dat deze 9 am flight weer was geannuleerd en dat iedereen omgeboekt werd. Het omboeken van ongeveer 70 personen kostte Delta weer eens 4 uur, zodat wij om 10 am eindelijk terug konden naar een ander hotel om weer even op bed te gaan liggen. We zijn uiteindelijk via Detroit (!!) naar Amsterdam gevlogen en kwamen daar zaterdagochtend aan met een vertraging van bijna 25 uur.

Ik heb in eerste instantie tickets van KLM geboekt, maar de vluchten werden uitgevoerd door Delta. Ik heb KLM ook direct bij aankomst op Schiphol laten weten dat ik een claim zou indienen en na wat research op internet denk ik dat ik een zeer redelijke kans maak, maar heeft iemand hier ervaring mee? Hoe pak je zoiets aan, wat is de toonzetting van je brief? Doe je het per brief of per email?

Er zijn ook diverse sites die de claim voor jou willen indienen en werken op een "no cure, no pay" basis, maar zij willen graag 20 tot 27% van het uiteindelijk terugontvangen bedrag hebben. Iemand hier al ervaring mee?
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Claim na vertraging vlucht (wie heeft ervaring?)

Bericht door DVDGuy »

Inderdaad een vervelende ervaring.

Maak even gebruik van de zoekfunctie; er is hier al vaker een topic over geweest.

Zie o.a. dit topic
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Kosten van eten en hotel kan je officieel declareren. De vlucht is later alsnog uitgevoerd(welliswaar op een aparte manier).

Als je bij Delta gaat klagen sturen ze je klacht door naar de KLM, KLM verwijst naar EU regelgeving en zeggen dat ze alleen hotel en eten hoeven te vergoeden.
erna
Amerika-newbie

Bericht door erna »

Het loont zeker wel om een claim in te dienen.
Bij onze heenreis van Brussel via Chicago naar San Francisco was onze 2e vlucht vanuit Chicago geannuleerd (American Airlines).
's avonds zijn wij nog wel met een andere airline naar Phoenix kunnen vliegen, daar kregen wij een hotelovernachting aangeboden.
De andere ochtend een vlucht naar Los Angeles en van daaruit naar Montery, daar hebben we een auto moeten huren om naar San Francisco te rijden.
De eerste dag van onze vakantie waren we dus kwijt.
Alles bij elkaar hebben we iets van 400 dollar onkosten gehad (huur minivan, toeslag bagage,hotel).
Bij thuiskomst hebben we direct contact gezocht met American Airlines.
Alle onkosten zijn direct vergoed, plus nog eens 1800 dollar aan vouchers te besteden aan een volgende vlucht !
Dit bedrag was wel voor 6 personen.
Omdat onze zoon en schoondochter de vouchers niet gebruiken hebben wij ze overgenomen, wij hebben nu in januari voor 63 euro per persoon een retour naar Miami !
Ook onze dochter en haar vriend gaan er nog gebruik van maken.
Leuk extraatje, toch ?
Nathalief
Amerika-ontdekker

Bericht door Nathalief »

Ik zie niet in waarom ze alleen eten en hotel hoeven te vergoeden (dat hebben ze namelijk wel gedaan alleen stelde het niet veel voor). Op diverse sites, zowel claimsites als ook onze eigen ANWB, vind ik de volgende informatie:

Financiële compensatie bij overboeking of annulering
De vaste vergoedingen per passagier zijn als volgt:
Vluchten van minder dan 1.500 kilometer en een afwijking van de geplande aankomsttijd van minder dan 2 uur € 125,-
Vluchten van minder dan 1.500 kilometer en een afwijking van de geplande aankomsttijd van meer dan 2 uur € 250,-
Vluchten van meer dan 1.500 kilometer binnen de E.U. en alle overige vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van minder dan 3 uur € 200,-
Vluchten van meer dan 1.500 kilometer binnen de E.U. en alle overige vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van meer dan 3 uur € 400,-
Vluchten van meer dan 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van minder dan 4 uur € 300,-
Vluchten van meer dan 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van meer dan 4 uur € 600,-

Dit zou allemaal berusten op de Europese Verordening 261/2004. Ik heb deze informatie nu op verschillende sites door zitten lezen en volgens mij hebben we gewoon recht op 600 euro pp.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Misschien heb je iets aan dit topic. Daarin schrijft Nieuwenoord dat ze ooit zo'n vergoeding heeft gekregen. Zij heeft dat door een bureau, zoals eu-claim laten regelen.
Een en ander is geregeld in deze Europese verordening.

Pessimistisch bezien: Je krijgt niets, want de vlucht is niet door een Europese maatschappij (Delta) uitgevoerd en begon ook buiten Europa. :(
Optimistisch bezien: Je krijgt 600 Euro, want je hebt geboekt bij een Europese maatschappij (KLM). :D

Succes.
Groet,

Old Faithful
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Nee daar ligt het niet aan. Vliegtuig is aangekomen op EU grondgebied, dus de EU regelgeving is van toepassing.Maar wat is de reden van de vertraging? Dat is het punt 8) Er zijn een aantal uitsluitingsgronden: Veiligheid, externe factoren, technische mankementen etc. Als de reden was dat er geen vliegtuig beschikbaar was(oid), dan kan je claimen. Ik zal gewoon contact opnemen met ze, dan krijg je antwoord van de KLM en als ze niet akkoord gaan dan EU claim inschakelen.

De vouchers van American airlines is volgens mij niet op basis van de regelgeving maar meer vanuit Amerikaanse klantenservice. :wink:
Knabbeltje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Knabbeltje »

Neen ,geld alleen voor vluchten vanaf een Europese luchthaven .

Geen geld terug van een non EU Luchtvaartmaatschappij vanuit een non EU land

Wel zijn er nog steeds uitzonderingen. De regelgeving is namelijk alleen van toepassing op reizen vanuit de Europese Unie als het gaat om een non Eu Luchtvaartmaatschappij (daaronder valt bijvoorbeeld Malaysian Airlines). Iemand die dus bijvoorbeeld een vertraging van 24 uur oploopt met Malaysian Airlines vanuit zeg Kuala Lumpur naar Amsterdam heeft geen enkel recht op een geldelijke vergoeding, omdat er niet wordt vertrokken vanuit een EU land. Gaat het om een vlucht van een non EU Luchtvaartmaatschappij vanuit bijvoorbeeld Amsterdam (of een andere luchthaven in de EU) dan worden mensen wel gecompenseerd. Een claim indienen kan overigens altijd wel, soms biedt de luchtvaartmaatschappij dan een volgende vlucht aan met flinke korting.

Kans is groot dat je geen geld kunt claimen omdat de vlucht verzorgd werd door een Amerikaanse maatschappij .

http://reizen-en-recreatie.infonu.nl/di ... eizen.html
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

:offtopic:

Hoe laat waren jullie in Amsterdam? Wij zijn ook met Delta vanuit Detroit naar Amsterdam gevlogen en op zaterdagochtend aangekomen :wink: Hebben we waarschijnlijk in hetzelfde vliegtuig gezeten.
Nathalief
Amerika-ontdekker

Bericht door Nathalief »

@ Ko-Mar
Touchdown op AMS was om 8:53 uur. :thumbup:

@DejaVu
Reden van de eerste vertraging (van 1 uur) was: hydraulische problemen van het vliegtuig. Na een uur werd gemeld dat het probleem niet snel opgelost kon worden en dat daarom een leeg vliegtuig ingevlogen werd om vervolgens met 5 uur vertraging te vertrekken. Na drie uur werd de vlucht ineens geannuleerd zonder opgaaf van redenen.
De (ingelaste) vlucht van de volgende ochtend werd geannuleerd omdat er geen piloot beschikbaar was, wel een toestel.

Voor mij is het duidelijk dat ik wel een claim ga indienen, ik zit alleen te dubben of ik het zelf zal doen of iemand daarvoor zal inschakelen.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Knabbeltje schreef:Neen ,geld alleen voor vluchten vanaf een Europese luchthaven .
Quote uit een ander topic
1. Deze verordening is van toepassing
a)....
b) op passagiers die vertrekken vanaf een in een derde land
gelegen luchthaven naar een luchthaven op het grondgebied
van een lidstaat waarop het Verdrag van toepassing is, tenzij
zij bepaalde voordelen of compensatie hebben ontvangen en
bijstand hebben gekregen in dat derde land, indien de luchtvaartmaatschappij
die de vlucht in kwestie uitvoert, een
communautaire luchtvaartmaatschappij is.
Uit de EU regelgeving.

Gewoon claimen :wink:
Old Faithful
Amerika-expert

En wat is een communautaire luchtvaartmaatschappij?
c) „communautaire luchtvaartmaatschappij”: een luchtvaartmaatschappij
met een geldige exploitatievergunning die
door een lidstaat is verleend overeenkomstig de bepalingen
van Verordening (EEG) nr. 2407/92 van de Raad van 23 juli
1992 betreffende de verlening van exploitatievergunningen
aan luchtvaartmaatschappijen (1);
Bron: De eerder genoemde Europese verordening.
Er is geboekt bij een Europese maatschappij en dat zou dus je aanspreekpunt moeten zijn. De vlucht is echter niet uitgevoerd door een communautaire luchtvaartmaatschappij. Vandaar mijn twijfel.

In ieder geval succes gewenst.
Groet,

Old Faithful
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Maar wel geboekt als KLM/Delta toch? Ik zou het zeker proberen, want 25 uur vertraging is natuurlijk van de gekke. Ook al krijg je niet de volle 600, iets is beter dan niets.
Afbeelding
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Old Faithful schreef:En wat is een communautaire luchtvaartmaatschappij?
Dus op de heenvlucht ben je wel gedekt maar op de terugvlucht niet. Is een beetje raar vind je niet?
De regelgeving is namelijk alleen van toepassing op reizen vanuit de Europese Unie als het gaat om een non Eu Luchtvaartmaatschappij (daaronder valt bijvoorbeeld Malaysian Airlines). Iemand die dus bijvoorbeeld een vertraging van 24 uur oploopt met Malaysian Airlines vanuit zeg Kuala Lumpur naar Amsterdam heeft geen enkel recht op een geldelijke vergoeding, omdat er niet wordt vertrokken vanuit een EU land. Gaat het om een vlucht van een non EU Luchtvaartmaatschappij vanuit bijvoorbeeld Amsterdam (of een andere luchthaven in de EU) dan worden mensen wel gecompenseerd. Een claim indienen kan overigens altijd wel, soms biedt de luchtvaartmaatschappij dan een volgende vlucht aan met flinke korting.
Knabbeltje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Knabbeltje »

Dat hangt geheel af met welke luchtvaartmaatschappij je vliegt . Kies je voor een Europese maatschappij dan ben je zowel heen als terug wel gedekt en kun je een vergoeding claimen .
Kies je voor een niet Europese maatschappij dan zal je alleen vergoed worden als je vanuit een Europees land vertrekt waar de vertraging is .

Als je daadwerkelijk bekijkt naar de luchtvaartmaatschappij in dit geval ...Delta zou je geen recht hebben op een vergoeding .Alleen is het best mogelijk doordat ze bij KLM geboekt heeft ,hier wel een achterpoortje komt open te staan . Dus al bij al is het proberen waard en graag horen we natuurlijk of in dit geval een uitzondering op die regel is .

Ik weet niet of je punten spaart via het spaarprogramma van Delta want dan zou je extra punten kunnen krijgen als vergoeding .Maar daarvoor heb je al een bestaand lidmaatschap nodig .
Ik heb vorig jaar ook een oponthoud gehad van meer dan 6 uur ,dit was bij United (kreeg een overnachting + voucher voor eten ), ook vanuit Amerika naar Europa en geen recht op die vergoeding maar kreeg van United wel extra airmiles .
Nathalief
Amerika-ontdekker

Bericht door Nathalief »

Vandaag een reactie van ARAG Flight Claim Service ontvangen:

Helaas kunnen wij uw claim op compensatie niet in behandeling nemen.
Dit is omdat de uitvoerende luchtvaartmaatschappij aansprakelijk is. Dit is in uw geval Delta Airlines, welke statutair gevestigd is in Amerika. U bent vertrokken uit een niet Europees land met een niet Europese luchtvaartmaatschappij en zodoende dat de EG Verordening 261/2004 niet van toepassing is.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Heb je wel duidelijk gemaakt dat je tickets hebt geboekt bij KLM? KLM blijft dan toch verantwoordelijk, ook al laten zij de vlucht uitvoeren door Delta?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Nathalief
Amerika-ontdekker

Bericht door Nathalief »

Ik heb met naam en toenaam genoemd dat ik KLM tickets heb geboekt, maar dat pas na boeking duidelijk werd dat deze vluchten door Delta uitgevoerd werden. Ik heb ARAG ook aangegeven dat ik de claim bij KLM wilde neerleggen.....maar dit is hun antwoord.

Ik neem morgen contact op met een andere site die dit soort claims doet om bovenstaand antwoord eens te verifiëren. Daarnaast heb ik de claim ook zelf bij KLM neergelegd en die hebben toegezegd uiterlijk medio volgende week uitsluitsel te geven. Ik hou jullie dus op de hoogte.
Nathalief
Amerika-ontdekker

Bericht door Nathalief »

UPDATE:

Heb zojuist ook contact gehad met EUclaim en zij geven hetzelfde antwoord.......ik heb helemaal nergens recht op :shock: Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit erg teleurstellend vind, we spreken hier niet over een kleine vertraging, maar ruim 24 uur.

Nu maar afwachten wat KLM zelf ons gaat aanbieden ter compensatie....
Old Faithful
Amerika-expert

Had ik het toch bij het rechte eind, helaas. :(
Groet,

Old Faithful
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer