Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Alaska en overstap vraagje (hond)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
-Tom-
Amerika-newbie

Alaska en overstap vraagje (hond)

Bericht door -Tom- »

Ik zou eind deze maand naar Alaska willen vertrekken en daar ongeveer een jaar blijven.
Nu heb ik voor Alaska geen visum nodig, maar hoe zit het dan met overstappen? Lijkt voor de meeste vluchten in Seattle of Minissota te zijn. Heb ik dan een visum nodig? Welk visum is dat dan en maken ze er dan een probleem van dat je niet de datum kunt zeggen dat je terug zoekt te vertrekken? Ik vind erg tegenstrijdige info op het net. Volgens de ene site is een visum verplicht, en volgens de andere is de nieuwe electronische reisauthorisatie procedure alles wat je nodig hebt en je die gewoon 72 uur van te voren moet invullen en dat je dan met dat en je elecktronische identiteitskaart volledig in orde bent voor 2 jaar.
Ik ga naar daar om een sledehondenmusher te helpen zijn teams klaar te stomen voor een paar grote races. Is betaald werk, maar word aangegeven als studie bij de authoritheiten daar.

Lijken geen rechtstreekse vluchten te zijn vanuit België, Nederland of Duitsland. Kan dat kloppen?

En dan nog een vraagje betreffende het overstappen. Ik neem mijn 2 honden mee om die ginds ook te trainen. Hoe werkt dat bij overstappen? Kan ik ze dan in tussentijd buiten de luchthaven nog even uitlaten? Of krijg ik die niet meer te zien tot op de eindbestemming?
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Alaska en overstap vraagje (hond)

Bericht door Dento »

-Tom- schreef:Ik zou eind deze maand naar Alaska willen vertrekken en daar ongeveer een jaar blijven.
Nu heb ik voor Alaska geen visum nodig, maar hoe zit het dan met overstappen? Lijkt voor de meeste vluchten in Seattle of Minissota te zijn. Heb ik dan een visum nodig? Welk visum is dat dan en maken ze er dan een probleem van dat je niet de datum kunt zeggen dat je terug zoekt te vertrekken?

Er komen een hele reeks vragen naar boven na het lezen van jouw post.

Wat bedoel je precies met een visum? Veel mensen halen visum en het reizen naar de VS onder het VWP (Visa Waiver Program) met ESTA (Electronic System for Travel Authorization) door elkaar. Als je onder het VWP mag reizen heb je alleen toestemming via ESTA nodig; dit is géén visum.

Vooropgesteld dat er geen persoonlijke omstandigheden zijn waardoor je niet meer onder het VWP mag blijven, bijvoorbeeld als jou ooit een keer een visum geweigerd is, mag je mag onder het Visa Waiver Program (VWP) naar de VS reizen zonder dat je een visum nodig hebt. Je mag dan maximaal 90 dagen in het land mag blijven (en 90 dagen is ook écht 90 dagen, niet ook maar één dag langer - men is hier streng in). Dit geldt voor alle staten in de VS. Wil je langer dan 90 dagen blijven heb je een visum nodig. Ook dit geldt voor alle staten, dus ook voor Alaska - het is immers gewoon een Amerikaanse staat.
-Tom- schreef:Ik vind erg tegenstrijdige info op het net. Volgens de ene site is een visum verplicht, en volgens de andere is de nieuwe electronische reisauthorisatie procedure alles wat je nodig hebt en je die gewoon 72 uur van te voren moet invullen en dat je dan met dat en je elecktronische identiteitskaart volledig in orde bent voor 2 jaar.
Ik ga naar daar om een sledehondenmusher te helpen zijn teams klaar te stomen voor een paar grote races. Is betaald werk, maar word aangegeven als studie bij de authoritheiten daar.
Zoals gezegd, als je langer dan 90 dagen wilt gaan heb je een visum nodig. Welk visum je nodig hebt hangt af van het doel van je bezoek.

Je zou een toeristenvisum (B-2) aan kunnen vragen, maar in de meeste gevallen worden die maar voor 6 maanden verleend. Tijdens die periode mag je echter niet werken - niet betaald, en niet onbetaald. Je geeft zelf al aan dat je betaald werk gaat doen, en officieel zal dit dus niet mogen met een toeristenvisum. Komt men er op de een of andere manier achter dan heb je een probleem.

Een studentenvisum zul je kunnen vergeten. Hier vind je de voorwaarden daarvoor voor documenten die je moet kunnen overleggen, en je zult met jouw doel waarschijnlijk hiervoor niet in aanmerking kunnen komen.

Op travel.state.gov staat onder Visitor Visas - Business and Pleasure (http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1262.html) staat het volgende:
Pleasure, Tourism, Medical Treatment - Visitor Visas (B-2) - As examples, if the purpose of your planned travel is recreational in nature, including tourism, vacation (holiday), amusement, visits with friends or relatives, rest, medical treatment, activities of a fraternal, social, or service nature, and participation by amateurs, who will receive no remuneration, in musical, sports and similar events or contests, then a visitor visa (B-2) would be the appropriate type of visa for your travel. If you are going to the U.S. primarily for tourism, but want to take a short course of study which is recreational (and not for credit towards a degree), and the course is less than 18 hours per week, this is permitted on a visitor visa. As an example, if you are taking a vacation to the U.S., and during this vacation you would like to take a two-day cooking class for your enjoyment, and there is no credit earned, then this would be permitted on a visitor visa. A consular officer will determine the visa category you will need based on the purpose of your travel, and your supporting documentation.
Je zult dus het een en ander moeten kunnen aantonen m.b.t. het doel van je bezoek. Valt het buiten de genoemde categorieën, dan kan het lastig worden. Verzwijgen van zaken is ook geen goed idee, uiteraard; komen ze erachter dan loop je de kans nooit meer de VS binnen te komen:
Attempting to obtain a visa by the willful misrepresentation of a material fact, or fraud, may result in the permanent refusal of a visa or denial of entry into the United States
Er zijn leden op het forum die veel meer kennis hebben van de verschillende visa, en die je vast wel meer details kunnen geven, maar ik heb het idee dat het wel eens lastig zou kunnen worden voor jouw specifieke doel en duur - zeker op zo'n korte termijn als jij voor ogen hebt.
-Tom- schreef:En dan nog een vraagje betreffende het overstappen. Ik neem mijn 2 honden mee om die ginds ook te trainen. Hoe werkt dat bij overstappen? Kan ik ze dan in tussentijd buiten de luchthaven nog even uitlaten? Of krijg ik die niet meer te zien tot op de eindbestemming?
Ik weet niet precies hoe het zit met overstappen met honden bij je. Normale bagage moet je na de paspoortcontrole ophalen, daarmee door Customs, en dan weer afgeven voor het volgende deel van je reis. Bij onze emigratie hebben we een rechtstreekse vlucht gehad, waarna onze hond ook door de röntgenscanner moest in een aparte hoek van het Department of Agriculture, en waar we ook zijn gezondheidsverklaring moesten laten zien (deze gezondheidsverklaring zul je ook nodig hebben en deze moet binnen 10 dagen voor je vlucht zijn afgegeven door een dierenarts). Jouw honden zullen door iets soortgelijks moeten, en ik vermoed dat dit ook wel dient te gebeuren bij je overstap. Of je bij die overstap de kans hebt om je hond even uit te laten denk ik haast wel niet, maar - afhankelijk van de luchthaven - kan het zijn dat voor het aan boord gaan de hond nog even uit de travel kennel mag, maar dit doet dan grondpersoneel - jij zult hier niet bij zijn. Ook hier zijn vast wel forumleden die specifieke details hebben over overstappen met honden bij zich.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Doockles »

-Tom- schreef:dat je dan met dat en je elecktronische identiteitskaart volledig in orde bent voor 2 jaar.
Met je elektronische identiteitskaart (je bedoelt je belgische "pas" waarschijnlijk) ga je nooit de VS binnen geraken. Om naar daar te reizen heb je altijd een internationale reispas nodig, dat rode boekje dat je bij je gemeente moet aanvragen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Tom, ik snap helemaal niets van dit verhaal... Kan het zijn dat mensen jou totaal verkeerde info gegeven hebben die jij ter goeder trouw geloofde?
Alaska is een Amerikaanse staat, ook al ligt hij een eindje van de andere staten vandaan. Zoals gezegd kan je enkel als toerist zonder visum naar ginder, maar dan maximum voor 90 dagen. Daar moet je dan je internationale paspoort voor bij hebben (dat rood/bordeaux achtige boekje). Je krijgt daar bij binnenkomst een stempel in en op die stempel staat de datum van 90 dagen verder. Je moet binnen die periode het land verlaten (en neen, je kan dan niet voor enkele dagen naar Canada of Mexico uitwijken en terugkomen om weer 90 dagen te krijgen).
Ook moet je enkele dagen voor vertrek de ESTA invullen, met gegevens van waar je gaat verblijven.
(het bovenstaande is de procedure als je de Belgische of Nederlandse nationliteit hebt, en geen strafblad hebt of nog niet eerder de toegang tot het land geweigerd is geweest of het land uitgezet bent)
-Tom- schreef:Nu heb ik voor Alaska geen visum nodig
Wie heeft je dat gezegd? Kan het zijn dat dat iemand is die denkt dat Alaska een Canadese provincie is? Want dan zit alles anders.
-Tom- schreef: maar hoe zit het dan met overstappen?
Waar stap je over? In een Amerikaanse staat? Een Canadese provincie? Als je in Canada overstapt, heb je er geen visum voor nodig. Wel denk ik dat je er voor moet zorgen dat het binnen brengen van je honden op Canadees grondgebied ook in orde is, dus niet alleen alles voor de honden in orde hebben qua Amerikaanse wetgeving, maar ook voor de Canadese wetgeving.
-Tom- schreef:Welk visum is dat dan en maken ze er dan een probleem van dat je niet de datum kunt zeggen dat je terug zoekt te vertrekken?
Als je een visum voor de USA krijgt, dan staat daar altijd een uiterste datum op. Dus enkel en alleen als je een visum hebt, kan je in de USA binnen geraken zonder al een terugvlucht geboekt te hebben! Zonder visum moet je je terugvlucht kunnen laten zien.
-Tom- schreef:Ik vind erg tegenstrijdige info op het net. Volgens de ene site is een visum verplicht, en volgens de andere is de nieuwe electronische reisauthorisatie procedure alles wat je nodig hebt en je die gewoon 72 uur van te voren moet invullen en dat je dan met dat en je elecktronische identiteitskaart volledig in orde bent voor 2 jaar.
Dat zonder visum is enkel voor mensen die binnen de 90 dagen terug de US verlaten.
-Tom- schreef: Ik ga naar daar om een sledehondenmusher te helpen zijn teams klaar te stomen voor een paar grote races. Is betaald werk, maar word aangegeven als studie bij de authoritheiten daar.
Kijk, daar zie je al dat iets niet klopt... Als je toch geen visum nodig hebt, waarom moeten ze dan gaan liegen over wat je er gaat doen?
En zelfs als ze het al 'studie' aangeven, dan kan dat enkel indien zij een erkenning hebben als opleidingsinstituut en op voorwaarde dat die erkenning hen toestaat om documenten af te leveren die jou het recht geven op een studentenvisum.
Nu is het met een studentenvisum wel zo dat je vooraf moet aantonen dat je voldoende geld ter beschikking hebt om een jaar te overleven, anders krijg je dat visum ook niet. Immers, als student mag je niet werken, en dus geen geld bij verdienen om je studie te bekostigen.
Je zou haast gaan denken dat het hier gaat om een opstartend zaakje die ergens wel de klok hebben horen luiden, maar die niet weten waar de klepel hangt. Probleem van dat alles is wel dat jij kosten maakt om naar ginder te vertrekken, maar dat je ofwel niet eens het land binnen geraakt en een nieuw ticket mag kopen op de eerstvolgende vlucht naar huis, of dat je eenmaal binnen in de problemen geraakt omdat je op overstay gaat waardoor je nadien nooit nog zonder visum de US binnen mag. (en misschien zelfs dat visum geweigerd wordt voor de eerstvolgende jaren)

Dus, Tom, ik hoop dat je hier snel terug komt reageren, zodat een en ander duidelijk kan worden...
In ieder geval krijg je je visum nooit meer geregeld voor het einde van deze maand!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

En dan vergeet ik nog te zeggen dat er vliegtuigmaatschappijen zijn die je honden niet naar hier vervoeren tijdens de zomer. Heeft te maken met reguleringen omtrent maximum temperaturen op plaats van vertrek/bestemming.
Als je je honden dus mee wilt nemen op dezelfde vlucht als jij, moet je daar heel goed naar informeren. Want de maatschappijen die het doen (Jet Airways bijvoorbeeld, of KLM) hebben maar een beperkt aantal plaatsen.
Als je je honden niet mee kan nemen op dezelfde vlucht, dan moet je ze als cargo laten vliegen. Reken dan op ongeveer 1000 euro per hond om ginder te geraken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
-Tom-
Amerika-newbie

Bericht door -Tom- »

Bedankt voor de info alvast!

Even een paar dingen ophelderen. Info die ik heb komt van een reisbureau, ambassade en websites. Maar ze spreken elkaar dus echt allemaal tegen. Volgens de ambassade is het geen probleem om een enkele vlucht te boeken en die 90 dagen te verlengen daar. Volgens het reisbureau geraak je dan waarschijnlijk het land niet binnen.
Volgens beide heb je het internationale paspoort niet nodig als je een elecktronische identiteitskaart hebt met je foto en chip. Nu maakt dat zoveel niet, ik heb zowel de internationale als de elecktronische.
Visum heb je nodig als je dat paspoort niet hebt. Dan is die ETSA genoeg. En volgens de ambassade volgen Cananda en Alaska dezelfde regels, die vaak afwijken van de andere staten.
Echter lees je op internet (site over de visums ed) heel andere dingen. Dus wie dan te geloven?

Gaat niet over 1 bepaald bedrijf hoor. Ze volgen allemaal zowat dezelfde werkwijze. Dat verzwegen word dat het om betaald werk gaat, is enkel omwille van belastingen enzo. Is ook lang geen volledig maandloon dat uitbetaald word. Meestal kost en inwoon, 200 tot 500 dollar per maand en de kans om van de beste te leren en zelf wedstrijden mee te kunnen doen waar je anders nooit de kans voor zou hebben, in ruil voor hulp bij onderhoud en training van de honden.

Dus als ik het goed begrijp zou het in feite onmogelijk zijn om aan een visum te geraken (moet de werkgever aanvragen zeker?) en langer dan 90 dagen te blijven. Tenzij je kunt verlengen, maar dan zit je wel met je ticket terug dat je al nodig had en dat je waarschijnlijk niet meer gaat kunnen veranderen?

En hoe zit het dan moest ik toch een jaar daar blijven? Dan kan ik wel gewoon na dat jaar een vlucht terug nemen zonder dat ze moeilijk gaan doen? Gaan ze me daarna gewoon een aantal jaar de toegang weigeren moest ik terug willen gaan?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@-Tom-, aangaande de info die jij hebt gekregen: AUW. Er klopt geen hout van.
Om naar de VS te reizen heb je een paspoort nodig. Als je langer dan 90 dagen wil blijven is een Visa Waiver absoluut geen optie. En Alaska is onderdeel van de VS, niet van Canada, en dus gelden daar de VS regels. Een Visa Waiver kan je niet verlengen.
Om te gaan doen wat jij wil doen heb je een visum nodig. Welk visum weet ik zo even niet, want H1B lijkt me niet van toepassing. Wellicht een H2B wel.
http://usimmigration.visapro.com/H2B-Visa.asp
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Tom, welke ambassade heeft je die info gegeven? En op welke manier kan je die 90 dagen verlengen, hebben ze dat ook gezegd?

Wij hebben allen een elektronisch leesbare identiteitskaart, toch heeft men daar nog nooit interesse voor gehad en moeten we altijd ons paspoort laten zien. Dat moet trouwens ook elektronisch leesbaar zijn! Dus die oude, die tellen niet meer.

Een visum is geen vervanging van een paspoort. Een paspoort is een document dat jouw identiteit bevestigd. Een visum is een document dat je de toelating geeft om iets bepaalds te doen voor een bepaalde periode.

ESTA heb je altijd nodig als je geen visum hebt.

En kan iemand me uitleggen waarom Alaska de Canadese wetgeving volgt, en niet de Amerikaanse? Lijkt me hetzelfde als zou Zeeland de Vlaamse wetgeving volgen, en niet de Nederlandse....

Dat die bedrijven niet zeggen dat het om betaald werk gaat, heeft -vanuit jouw standpunt- helemaal niets met de belastingen te maken. Wel met het feit dat ze anders niet die goedkope hulp hebben, omdat ze nu iets illegaals doen. Wie draagt jouw aansprakelijkheid? Wie zorgt voor jouw ziekteverzekering?
Of je er als illegaal kan gaan blijven? (want dat is wat je voorstelt door naar ginder te gaan onder valse voorwendselen en er dan te bljven). Er zijn Mexicanen genoeg in de us die er illegaal zitten. Maar omdat iets kan, wil het niet zeggen dat het mag (te hard rijden kan ook vaak zonder gepakt te worden, maar ik zou het toch maar niet gaan promoten, want als het slecht afloopt wil jij die verantwoordelijkheid niet dragen). Illegale praktijken willen we hier op het forum niet ondersteunen. De gevolgen kunnen groot zijn! Probleem is dat ze jou registreren als je binnekomt. En in het beste geval pas opnieuw als je buiten gaat. Waarbij ze dan zien dat je een lange lange overstay gehad hebt. Met als gevolg dat je de US de eerstekomende jaren niet meer binnen geraakt zonder visum. En de kans ook bestaat dat je dat visum gewoonweg niet krijgt omwille van die lange overstay.
Met wat pech heb je ginder iets aan de hand, waarbij ze eerder ontdekken dat je illegaal bent. Je gaat dan sito presto opgepakt worden, je mag niet meer terug naar je woning (of je honden!), en wordt op het eerste beschikbare vliegtuig gezet terug naar belgie. Op jouw kosten uiteraard.

Een visum moet door de werkgever aangevraagd worden. Weet niet of zoiets onder 'seizoensarbeid' kan vallen of zo? Is het seizoensgebonden?

Dat verlengen van die 90 dagen, daar heb ik nog nooit van gehoord. Integendeel! Ze zeggen zelfs expliciet dat je je 90 dagen niet kan verlengen door de grens met Canada of Mexico over te gaan voor enkele dagen of weken! Dus mensen die een rondreis plannen die bv. start in de USA, dan naar Canada gaat, en weer terug uitkomt in de USA moeten zorgen dat ze dat allemaal binnen de 90 dagen afwerken, en anders moeten ze een visum aanvragen.

Ben je zeker dat je overal wel de juiste info gegeven hebt? Dus op de ambassade, heb je daar gezegd dat je wilt gaan werken tegen kost en inwoon en wat zakgeld en dat voor 1 jaar lang?
Elke
mreijrink
Amerika-ontdekker

Bericht door mreijrink »

Aanvullend op wat Kastelke zegt.
Ik zou terug gaan naar de Amerikaanse ambassade of consullaat (niet bellen, mailen of schrijven maar langsgaan) en daar je preciese plannen uitleggen en aan de hand van wat zij zeggen gaan doen. Zij regelen normaliter de visa (niet ESTA) en zouden dus precies moeten weten wat wel kan en wat niet. Verder zou ik geen advies van anderen aannemen (los van het feit of het klopt of niet)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer