Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Computer neemt grenscontrole Schiphol over

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
Clint
Amerika-expert

Computer neemt grenscontrole Schiphol over

Bericht door Clint »

SCHIPHOL - Veel Europese luchtreizigers hoeven vanaf volgend jaar niet langer op Schiphol in de rij te staan om hun paspoort te laten controleren. Ze kunnen de grens passeren door hun paspoort door een apparaat te halen. Dat controleert de identiteit van de reizigers via gelaatsherkenning. Het experiment moet de rijen bij de paspoortcontrole op Schiphol verkorten.

De luchthaven Schiphol houdt een proef van twee jaar met dit systeem, waarvan Europeanen met een biometrisch paspoort gebruik kunnen maken. De 'paspoortcomputer' leest de biometrische kenmerken op een reisdocument uit. Die worden vergeleken met een foto die ter plaatse van de reiziger wordt gemaakt. Dat heeft een woordvoerder van het ministerie van Justitie gezegd na berichtgeving in de Volkskrant.
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=32558
Prima verbetering! Even langs de computer, dan de full body scan door en binnen enkele minuten ben je klaar met al die troep!
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Computer neemt grenscontrole Schiphol over

Bericht door Njit »

Wat langer stukje met meer informatie:
Snellere grenscontrole op Schiphol

Veel reizigers hoeven vanaf 2010 op Schiphol niet meer hun paspoort aan een medewerker van de marechaussee te tonen. Zij kunnen via een automatische grenspassage het land verlaten. Een computer controleert dan de identiteit van de paspoorthouder aan de hand van gelaatsherkenning.
Schiphol (ANP)

Dit bevestigen Schiphol en het ministerie van Justitie. Het project, met de werktitel No-Q (uit te spreken als no queue, ‘geen rij’ in het Engels) heeft als doel de lange rijen bij de douane te verkorten. Een ergernis van veel reizigers, zegt Schiphol-directeur Jos Nijhuis.

Het gaat om een proef van twee jaar die geldt voor alle Europeanen met een biometrisch paspoort. In Nederland wordt dit soort identiteitsbewijzen sinds 2006 uitgegeven. Deze bevatten een chip waarin naast persoonsgegevens ook persoonskenmerken zijn opgeslagen, zoals gelaatstrekken en sinds september 2009 ook vingerafdrukken.

Foto

Bij een automatische grenscontrole steekt de reiziger zijn paspoort in een apparaat dat de biometrische gegevens uit het document uitleest. Vervolgens wordt er volledig automatisch een foto van de paspoorthouder gemaakt. Een computer controleert of het gezicht op de foto overeenkomt met de gegevens op het paspoort. Iemand die gezocht wordt of nog boetes heeft uitstaan, wordt apart genomen door iemand van de Koninklijke Marechaussee, die ook meewerkt aan het project.

De bedoeling is dat dit proces heel snel verloopt. Maar hoe snel, is nog niet bekend. De pilot dient er juist voor om daar achter te komen, zegt een woordvoerder van het ministerie van Justitie. No-Q is in eerste instantie bedoeld voor passagiers die van Schiphol naar een land buiten het Schengengebied reizen. Reizigers hebben de keuze of zij door een automaat of een mens worden gecontroleerd.

Voor vertrek

Daarnaast begint eind dit jaar een proef met de naam Advanced Passenger Information (API) waarbij alle vliegtuigmaatschappijen die op Schiphol vliegen, verplicht worden voor vertrek de gegevens van passagiers aan de Nederlandse autoriteiten te overhandigen.

Het gaat dan om naam, adres en woonplaats van de reiziger, de leeftijd en het reisdoel. Opsporingsdiensten willen aan de hand van deze gegevens een risicoprofiel van alle reizigers opstellen.

http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... p_Schiphol
Laatst gewijzigd door Njit op 29 okt 2009, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Het experiment moet de rijen bij de paspoortcontrole op Schiphol verkorten.
Een paar mensen aannemen zodat de balies beter bezet zijn lijkt me een veel gemakkelijkere oplossing. Die kijken dan ook meteen naar de rest van het paspoort, en niet aleen naar die ene pagina.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Enkele mensen extra aannemen is kostenverhogend. Enkele mensen vervangen door computers is kostenverlagend. Ik denk dat ik wel weet wat het gaat worden.
Groet,

Old Faithful
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Enkele mensen extra aannemen is kostenverhogend. Enkele mensen vervangen door computers is kostenverlagend.
Maaar enkele mensen aannemen kost geen 2 jaar :?
Volkskrant schreef: heeft als doel de lange rijen bij de douane te verkorten
De rijen bij de Marachaussee blijven dus gewoon bestaan ? Of is dit een standaard stukje broddelwerk van een typische 2009 journalist ?
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ik denk het laatste Bramster ;)

Ik las van iemand die dit systeem op London heeft meegemaakt dat het zo'n 10 seconden duurt :)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Clint schreef:Ik denk het laatste Bramster ;)

Ik las van iemand die dit systeem op London heeft meegemaakt dat het zo'n 10 seconden duurt :)
Hij de KMAR gaat het ook snel. Maar de rij maakt dat het lang duurt. Hopenlijk komen er genoeg machines te staan. Of wellicht word het een kado uit eigen doos. Net zoals met dat nieuwe elektronische inchecken. Daarvoor sta je nu 2 x in de rij, eerst om in te checken bij de automaat, en dan om je koffers af te geven :D

Al met al kan ik niet zeggen dat als je met koffers in wilt checken dat het de laatste 10 jaar ook maar 1 minuut sneller is geworden. Wel duurder, want bij sommigen moet je nu zelfs betalen om in te mogen checken aan de bali. oeps, maar nu dwaal ik af.
Lamps
Amerika-ontdekker

Bericht door Lamps »

Old Faithful schreef:Enkele mensen extra aannemen is kostenverhogend. Enkele mensen vervangen door computers is kostenverlagend. Ik denk dat ik wel weet wat het gaat worden.
Ja maar wie zegt dat ze mensen gaan vervangen? Ze zijn onderbezet en dan zal dat minder zijn en dus kortere rijen opleveren. Dat betekent echter niet dat er dan ruimte is om met minder mensen te werken. Als ze tegelijkertijd het aantal mensen terug draaien zijn de rijen nog even lang... Ik vind het maar een dure grapje... Werkzoekenden genoeg.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer