Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
pollyblue
Amerikakenner
Berichten: 550
Lid geworden op: 29 jul 2008, 17:48
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Schelle

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door pollyblue »

fidler schreef:Zijn er nog mensen die recent de Antwerpen route gebruikt hebben ?
Wij hebben ook tickets vanaf Antwerpen en hebben "maar" krap twee uur overstap tijd op Schiphol. Ik vroeg me af of dit voldoende was.
Heb nog wel aan KLM gevraagd of wij een Thalys eerder mochten nemen maar dat kon alleen met bijbetaling vanwege wijziging ticket (4 x €120) dus denk niet dat ik dat doe :-)

Ik zag overigens op de KLM site dat de tijd om je treinticket op te halen in Antwerpen tegenwoordig nog maar 2 uur voor vertrek is.

Volgens mij kan je wel een trein vroeger nemen. Wij zijn vorig jaar vanaf Brussel Zuid met de tgv (of thalys, weet niet meer zeker) naar Miami vertrokken via Parijs CDG. Er werd ons aan de balie in Brussel zelfs een trein eerder aangeboden. Dan konden we wat relaxer op CDG aankomen. Niets voor moeten bijbetalen.
wendy1
Amerika-ontdekker
Berichten: 90
Lid geworden op: 21 dec 2007, 13:35

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door wendy1 »

Hoi,

Wij hebben op 1 juli deze route. Ook wij hebben maar 2 uur overstaptijd op schiphol.

Ik heb verschillende keren contact gehad met KLM en Delta. We mogen niets wijzigen aan de reis, de stoelen op de trein zijn gereserveerd. Mocht je de trein niet nemen dan zien ze het als no show en wordt je vlucht geannuleerd. (je moet je treintickets bij de KLM/delta balie op schiphol namelijk laten zien). Overigens gaven ze aan dat 2 uur voldoende is.

Overigens vliegen wij door deze constructie voor 419 euro naar Miami in het hoogseizoen, voor ons is het dus wel de moeite :thumbup:
Tin_cricket
Amerikafan
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:19

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door Tin_cricket »

Wij hebben ook de Thalys + KLM-methode gebruikt (wel vanuit Brussel). Ik heb daar toen nota van genomen, omdat ik toen ook eerder benieuwd was naar eerdere ervaringen van anderen. Staat hier ook ergens in dit topic gepost.

Goede raad als je vroeg op de dag vertrekt: ga op tijd. We hadden de eerste trein uit Brussel. Trein vertrok om 6u18. Loketten gingen om 5u45 open, we waren de vierde in de rij toen de deuren opengingen (met een 20-tal personen achter ons) en blijkbaar zaten we, na meteen door te lopen om 6u11 op de trein. Ik hoop van harte dat de mensen achter ons niet dezelfde trein moesten nemen.
Na de halte in Antwerpen raakten we aan de praat met twee vrouwen die naar Zuid-Afrika gingen en blijkbaar was er bij hun wat tumult uitgebroken omdat de rijen aan de internationale loketten te traag gingen en mensen hun trein dreigden te missen. Antwerpen-Centraal is een vervelend station om naar je perron te lopen, vraagt best wel wat tijd.

Op Schiphol hadden we 1u50 de tijd, blijkbaar hadden we 20 minuutjes de tijd om wat rond te kijken.
Tin_cricket
Amerikafan
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:19

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door Tin_cricket »

pollyblue schreef:
fidler schreef: Volgens mij kan je wel een trein vroeger nemen. Wij zijn vorig jaar vanaf Brussel Zuid met de tgv (of thalys, weet niet meer zeker) naar Miami vertrokken via Parijs CDG. Er werd ons aan de balie in Brussel zelfs een trein eerder aangeboden. Dan konden we wat relaxer op CDG aankomen. Niets voor moeten bijbetalen.
Hou er rekening mee dat wie via CDG vliegt, zijn treinticket moet ophalen aan de KLM balie. Wie naar Schiphol moet, moet vreemd genoeg naar het internationaal treinloket. Een NMBS-medewerker gaat deze optie nooit kunnen aanbieden, aangezien je treinrit deel uitmaakt van een KLM-reservatie.
fidler
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2015, 00:06
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door fidler »

Even een update, heb net de tickets op Antwerpen opgehaald. Heb ze alleen opgehaald, rest van de familie lag nog in bed, en hoefde alleen ticketbevestiging te laten zien. Dame achter het loket gaf aan dat deze tickets alleen op de reisdag zelf 4 uur voor vertrek opgehaald konden worden.
Tickets zijn officieel geldig voor de geboekte vertrektijd en 1 trein voor of na deze reis. Wel met kanttekening dat de geboekte tijd vaste plaatsen heeft en de trein voor/na op basis van beschikbaarheid is. Je moet dat navragen bij de trein manager op het perron.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door michelly »

Ik heb even jullie advies nodig :wink:
Wij hadden tickets geboekt met de Antwerpen-constructie van KLM bij Supersaver voor 10 februari. De route was Antwerpen - Schiphol - Osaka.

De vertrektijd van de Thalys was 10.30 uur. Wij stonden keurig om 8.30 op het station en hebben onze tickets aan de internationale balie afgehaald. Rond 10 uur kwamen wij er echter achter dat de Thalys vanwege technische problemen niet reed. Voordat we iemand gevonden hadden die meer wist waren we weer een tijd verder. En die spoorwegbeambte had ook niet echt een oplossing paraat en vertelde dat de snelste treinverbinding 2,5 uur zou duren op voorwaarde dat we de overstap (1 of meerdere) zouden halen. Dat durfden we dus niet te riskeren met onze vlucht van 14.25 uur. We hebben toen snel een groepje mensen bij elkaar geregeld die ook met spoed naar Schiphol moesten. Met z'n zessen hebben we het enige taxibusje dat er stond bereid gevonden om ons voor 285 euro naar Schiphol te brengen. Dat kostte ons dus met z'n tweetjes 95 euro. Om een lang verhaal kort te maken: wie gaat dit vergoeden? De KLM zegt dat de Thalys de uitvoerende partij is en dat we maar bij de reisverzekering aan moeten kloppen. De reisverzekering zegt dat dit niet onder de voorwaarden valt. Zojuist een mailtje van de Thalys gekregen dat ze het doorgezet hebben naar de KLM. Ik krijg hier een sterk kastje-muur gevoel bij. Ik heb net een poging gedaan om KLM te bellen maar na een half uur en ettelijke keren een verbroken verbinding ben ik nog niks wijzer.
Wie heeft er advies? Het gaat me allang niet meer om die 95 euro maar wel om het principe. Ze schuiven allemaal hun verantwoordelijkheid door.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door michelly »

Ik krijg net een telefoontje van de KLM dat ze uit coulance een voucher voor € 40 willen geven (die ook nog maar een jaar geldig is) :dontknow:
Daar ben ik dus niet mee akkoord gegaan. Meer konden ze niet voor me doen :blink:
Vin.cent

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door Vin.cent »

Soms helpt een overdreven positief berichtje op hun facebooksite wel, gewoon aangeven hoe jammer je het vind dat het zo is gelopen. Dat je dacht in oplossingen, want wie had ander je ticket betaald wanneer je zelf geen actie had ondernomen en dus te laat op Schiphol zijn gekomen.

Soms krijg je helaas niet altijd wat je wilt en/of recht op hebt. Ik heb ooit nog wel een gemaild, na paar jaar, dat ik weer een reis wou maken, maar dat dit voor mij wel een puntje was om niet meer met Delta(zal vast wel beetje zelfde werken) te vliegen. Toen kreeg ik 2x 50$ aan Macy's bonnen, als goedmakertje.
fidler
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2015, 00:06
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door fidler »

In theorie had KLM dit vanaf het begin moeten oplossen. Zij zijn verantwoordelijk voor het hele traject. Als 1 van hun "vluchten" vertraging heeft moeten zij hier actie op ondernemen.
Vaak komt dit er dan wel op neer dat je te laat op Schiphol komt maar zij moeten je dan kosteloos omboeken naar de eerstvolgende vlucht.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door michelly »

De eerstvolgende vlucht ging pas de volgende dag. Dat had neem ik aan meer kosten met zich meegebracht. Door snel en oplossingsgericht te handelen hebben we toch onze vlucht gehaald. Je zou denken dat dit gewaardeerd wordt. Ik heb inmiddels advies ingewonnen en kreeg deze reactie:
We snappen de verwarring, de KLM is uitgevende maatschappij van het treinticket, maar zij is niet de uitvoerende.
De rechter heeft in dit soort zaken besloten dat de uitvoerende maatschappij verantwoordelijk is voor het correct uitvoeren van de vervoersverplichting.
In jullie geval, moet je de gemaakte kosten gaan verhalen bij de Thalys.
Ik heb me maar weer tot de Thalys gewend. Wordt vervolgd :|
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door michelly »

Om het allemaal nog verwarrender te maken kreeg ik vanochtend een telefoontje van Consuwijzer. Zij stellen dat Supersaver verantwoordelijk is omdat we bij hen geboekt en betaald hebben. Dus heb ik weer contact opgenomen met Supersaver. Ik kreeg iemand met een sterk Indisch accent aan de lijn en heb in mijn beste Engels uitgelegd wat het probleem was. Zij stellen dus weer dat KLM verantwoordelijk is. Nu kreeg ik net een berichtje van Supersaver dat ze, als wij dat willen, bij KLM gaan proberen de kosten te verhalen. Mocht dit lukken dan kost deze service 15 euro pp :shock: :shock:

Consuwijzer adviseerde verder om een officiële brief naar Supersaver te sturen met daarin het verzoek om tot een oplossing te komen binnen een redelijke termijn en als hier geen bevredigende uitkomst uit komt om dan de zaak aanhangig te maken bij de geschillencommissie. Dat kost dan weer wel € 100 :roll:

Ik wacht nog maar weer op de reactie van de Thalys.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door roelb »

De verantwoordelijke partij is inderdaad niet KLM, maar Accessrail. Zij zijn de "operating carrier" van het eerste segment.

Maar je begeeft je op een volgens mij juridisch nog niet gebaand pad. Als je zelf niets had geregeld maar de instructies van de vervoerder had opgevolgd was het misschien eenvoudiger geweest, maar ook dat is volgens mij juridisch vaag gebied.

De mogelijke opties:

1. Als je de instructies had gevolgd van het personeel en alsnog op tijd was geweest voor je connectie op AMS (voor de KL867 neem ik aan) dan was er niets aan de hand.

2. Als je de instructies had gevolgd maar daardoor de connectie op AMS had gemist dan had KLM je met de eerstvolgende mogelijkheid naar Osaka gebracht. Dat was overigens niet de volgende dag, maar er is binnen Skyteam op zaterdag ook een optie via Seoul. Je was dan niet om 14.40 gevlogen, maar om 21.35u en 12 uur en 35 minuten later aangekomen.

Je bent dan dus meer dan 4 uur later op de plek van bestemming. Op basis van EU261 zou je EUR 600 kunnen claimen. Je moet dan ook naar de operating carrier van de "vertraagde of geannuleerde vlucht", en dat is in dit geval accessrail danwel Thalys.

Maar... alle taal in die verordening spreekt over "vluchten", en niet over "segmenten op een ticket". Wel een heel interessante case voor een rechter, want aangezien dit soort segmenten op een ticket gelijk zijn aan een vlucht kan ik me zomaar voorstellen dat EU261 gewoon van toepassing is. Maar ik kan me ook voorstellen dat de carrier zich beroept op het feit dat er in de verordening gesproken wordt over vluchten, niet over transport met een andere modaliteit. Er is volgens mij nog geen jurisprudentie over.

Jij hebt echter gekozen voor optie 3: op eigen houtje iets gaan regelen. En dan eindigt de formele verantwoordelijkheid van de carrier. Maar dit is wel het terrein waarop een goede reisverzekering vermoedelijk gewoon de kosten zal dekken.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door michelly »

Ik dacht altijd dat ik een goede verzekering had maar dit valt niet onder de dekking zeggen ze.
Het wordt duidelijk niet gewaardeerd als je oplossingsgericht denkt.Het gaat ook niet om een wereldbedrag. Het is 95 euro, dat viel me overigens reuze mee. Door consuwijzer wordt geadviseerd om het aan de geschillencommissie voor te leggen. Dat zou inderdaad leuk zijn omdat ik ook wel benieuwd ben hoe dat af zou lopen. Maar om daar dan weer geld aan te spenderen gaat me toch te ver. Ik wacht nog maar even af wat de reactie van de Thalys is.

En wat betreft instructies van het personeel, het is dat ik zelf ben gaan vragen of de trein reed. De spoorbeambte wist duidelijk niet goed raad met de situatie. Hij wist alleen te vertellen dat de Thalys zeker die dag niet meer reed en een andere route 2,5 uur zou duren als we alle overstappen zouden halen. Maar ik neem aan dat we daar dan ook andere kaartjes voor hadden moeten kopen. De spoorbeambte ging toen maar een taxibedrijf bellen maar wij zagen de bui al hangen, een hele trein vol Thalyspassagiers moet toch naar Schiphol. Dus zijn wij snel naar de taxistandplaats gegaan om het enige taxibusje te regelen. Ik vraag me af tot wie ik me dan formeel had moeten wenden? Supersaver was niet bereikbaar, de reisverzekering was niet bereikbaar. We hadden immers niet veel tijd om een oplossing te bedenken.
Ik vind nog steeds dat we de goede beslissing hebben genomen en zou het weer zo doen maar vind het toch schandalig dat iedereen maar naar elkaar wijst of je met een voucher van 40 euro (die we toch niet gebruiken) af willen schepen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door roelb »

Ik geef je groot gelijk hoor, denk dat ik zelf hetzelfde zou hebben gedaan. Alhoewel, ik denk dat ik ter plekke even met KLM zou hebben gebeld om een toezegging los te peuteren.

Maar goed, ik begrijp dat jij die tickets niet bij KLM had gekocht, maar bij een travel agent. Dan is even bellen weer lastiger. Waren het wel KLM tickets (ticketnummer begint met 074)?
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door michelly »

Ja, de ticketnummers beginnen inderdaad met 074. Ik wilde ook wel bellen met KLM maar door de stress had ik niet door dat mijn telefoon niet goed ingesteld stond en kon ik pas bellen toen we de grens over waren. Supersaver en reisverzekering niet te bereiken en toen waren we inmiddels bijna op Schiphol. Daar zijn we meteen naar de servicebalie gegaan maar ook daar weer een wachtrij en we wilden nu toch zeker niet meer onze vlucht missen :lol:
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door Vito »

Persoonlijk denk ik: maak je niet druk om € 95,- in die constructie. Als je rechtstreeks vanaf Schiphol was gevlogen zonder de constructie had je nergens last van gehad maar wel een stuk meer betaald. Dus neem je verlies, je was -gok ik- als nog minder kwijt ..
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door michelly »

Dat is ook wel zo maar ik vind het toch behoorlijk storend dat iedereen elkaar maar de schuld geeft. Er moet toch iemand verantwoordelijk zijn?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door roelb »

Tja.. Formeel in dit geval niet, want je hebt zelf een beslissing genomen om extra geld uit te geven.

Als je rond 10 uur ook in 2.5 uur naar Schiphol had kunnen komen per trein dan was je nog ruim op tijd geweest voor de vlucht van 14.40u. De vraag is of je daar met je Thalys tickets had kunnen instappen, maar wellicht had men je aan de balie wel kaartjes kunnen verstrekken. Dat blijft gissen omdat het niet geprobeerd is.

Ik kan me voorstellen dat KLM best een voucher van 90 euro wil geven als je het verhaal even netjes op een rij zet in een e-mail. Cash zullen ze je niet geven. Maar het zou denk ik geholpen hebben als je dat ticket bij KLM zelf had geboekt ipv via een tussenpersoon.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door michelly »

We zullen zien wat de Thalys nog te zeggen heeft. Ik vraag me ook echt af wat we formeel dan hadden moeten doen. Maar goed, onder tijdsdruk hebben we een taxi genomen en ik ben bang dat ik inderdaad zelf voor de kosten op moet draaien. En daar gaat het me ook niet zozeer om maar meer om de houding van alle partijen die je allemaal met een lach afschepen.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: klm vanaf antwerpen

Bericht door Vito »

En het vervelende is dat ze dat ook allemaal kunnen doen: geboekt bij een broker, 1e deel reis uitgevoerd door een spoormaatschappij en dan weer de KLM.
Bij een ticket geboekt bij KLM Ams -Osaka was er geen discussie mogelijk geweest. Lastig hoor.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer