Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Droopy4u
Amerikafan
Berichten: 152
Lid geworden op: 05 feb 2017, 16:33
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door Droopy4u »

Bedankt @harryh, bedankt @Frasi.
Blijkbaar zijn er geen treinreizen meer op de dag van terugreis, dan wordt het de volgende ochtend.
Ik zal even moeten gaan verzinnen wat ik liever heb XP (maar dan via antwerpen) of een directe vlucht voor een goedkope prijs :roll: luxeprobleem.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door roelb »

Als je door IRROPS een andere route vliegt kunt je gewoon credit aanvragen voor de origineel geboekte route. Dat wordt meestal ORC (Original Routing Credit) genoemd en is ook onderdeel van de Flying Blue voorwaarden (artikel 2.7):
In geval van een omboeking naar een andere vlucht als gevolg van onvoorziene (en niet door de Deelnemer veroorzaakte) omstandigheden, verdient de Deelnemer XP en spaart Miles over de vlucht die de Deelnemer oorspronkelijk had geboekt en niet voor het gevlogen traject.
Hier gaat het echter formeel niet om IRROPS, maar om een schedule change (normaal gesproken gemarkeerd als SKCHG in je ticket). IRROPS (gemarkeerd met INVOL/IRROP) is echt iets voor wijzigingen binnen 24 tot 72 uur van vertrek, afhankelijl van de airline.

Normaal gesproken is ORC in zo'n geval bij de meeste airlines niet van toepassing. Maar als je er achteraf netjes om vraagt via een e-mail zul je het vermoedelijk wel krijgen, maar dat is geen garantie.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1916
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door Frasi »

Droopy4u schreef:
10 mei 2022, 12:05
Blijkbaar zijn er geen treinreizen meer op de dag van terugreis, dan wordt het de volgende ochtend.
Er is wat anders aan de hand: De laatste vlucht uit Atlanta komt rond 13:00u aan op Schiphol. Kan niet zo zijn dat er normaliter geen Thalys meer richting het zuiden rijd na 15h.
Maar net even gekeken op Thalys.nl: er zijn werkzaamheden bij/rond Antwerpen Centraal. De Thalys stopt op Antwerpen Berghem. Volgens de dienstregeling zijn er die dag dus helemaal geen treinen naar Antwerpen Centraal. Maar als je zoekt op Schiphol-Brussel Midi vindt je weer verschillende mogelijkheden.

Maar nu moet ik zelf ook weer even kijken: ik heb van 8-26 aug een KLM boeking ZWE-AMS-LAS.

Update: het is echt alleen op 6 & 7 augustus dat er geen Thalys rijdt van/naar Antwerpen Centraal.
Dus zou KLM je moeten kunnen overboeken op Antwerpen - Berghem. Als het voor de terugreis is, ga je die trein toch niet nemen :lol:
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
georgesken
Amerikakenner
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 feb 2009, 12:15
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door georgesken »

Weet hier iemand toevallig of je bij de terugreis in Amsterdam nog gebruik kan maken van de lounges? Wij hebben normaal meer dan 3 uur tijd tussen de landing in ams en het vertrek van de trein. En eigenlijk is dit een tussenstop. Of moet je toch meteen naar buiten omdat je je bagage moet gaan recupereren?
1992: Florida, 2004: zuidwesten LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: zuidwesten DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston
Droopy4u
Amerikafan
Berichten: 152
Lid geworden op: 05 feb 2017, 16:33
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door Droopy4u »

roelb schreef:
10 mei 2022, 12:38
Normaal gesproken is ORC in zo'n geval bij de meeste airlines niet van toepassing. Maar als je er achteraf netjes om vraagt via een e-mail zul je het vermoedelijk wel krijgen, maar dat is geen garantie.
Bedankt roelb.
Wellicht lijkt me dat ook wel een goede optie om te proberen. Geen garantie, maar als het lukt wel het beste van beide werelden. Liefst heb ik de reis vanaf Antwerpen namelijk ook niet, maar het is net jammer van mijn silver status.
Om met gezin van 4 naar Antwerpen te reizen (om vervolgens weer terug te gaan) is natuurlijk ook een project opzich.
Droopy4u
Amerikafan
Berichten: 152
Lid geworden op: 05 feb 2017, 16:33
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door Droopy4u »

Frasi schreef:
10 mei 2022, 12:53
Update: het is echt alleen op 6 & 7 augustus dat er geen Thalys rijdt van/naar Antwerpen Centraal.
Dus zou KLM je moeten kunnen overboeken op Antwerpen - Berghem. Als het voor de terugreis is, ga je die trein toch niet nemen :lol:
Ja, is ook nog een optie natuurlijk, bedankt. Ik ga even overwegen wat die silver status mij waard is.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1916
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door Frasi »

Silver status is bij elke vlucht gratis 1 koffer inchecken. Ook bij het allergoedkoopste ticket. En in de regel ook altijd -gratis- stoelselectie direct na boeking. Dat is mij best wat waard.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door roelb »

Droopy4u schreef:
10 mei 2022, 18:47
Ja, is ook nog een optie natuurlijk, bedankt. Ik ga even overwegen wat die silver status mij waard is.
Je kunt eventueel nog extra XP's "bijkopen" door een Flying Blue Amex kaart te nemen voor een jaar. Met een Silver kaart krijg je al 15XP, dat is meer dan die twee legs van en naar Antwerpen.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5762
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door bedeve »

:offtopic:
Xtra XP 's nodig ?
Tm eind juni geeft airfrance/klm 50 % bonus.
Mijn voorbeeld AMS-CDG-DUS - AMS levert 24 XP op.
Besteed er eens een vrije zaterdag in juni aan ....
Wel boeken via Air France ....KLM rekent hele andere prijxen

:offtopic:
REward ticket boeken ?
Wel via Air France
Flying Blue heet niet voor nix Carte AirFrance ....
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Droopy4u
Amerikafan
Berichten: 152
Lid geworden op: 05 feb 2017, 16:33
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door Droopy4u »

roelb schreef:
10 mei 2022, 21:41
Je kunt eventueel nog extra XP's "bijkopen" door een Flying Blue Amex kaart te nemen voor een jaar.
Bedankt, die heb ik al, dus die truc kan niet nog eens helaas :D
Droopy4u
Amerikafan
Berichten: 152
Lid geworden op: 05 feb 2017, 16:33
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door Droopy4u »

bedeve schreef:
11 mei 2022, 05:11
:offtopic:
Xtra XP 's nodig ?
Tm eind juni geeft airfrance/klm 50 % bonus.
Mijn voorbeeld AMS-CDG-DUS - AMS levert 24 XP op.
Besteed er eens een vrije zaterdag in juni aan ....
Bedankt bedeve ook een goede tip.
Circa €195 voor die route zie ik. Is misschien logischer om die alleen te doen dan met mijn gezin allemaal naar Antwerpen zodat ik alleen genoeg XP punten verdien.
:offtopic: hoe werkt het eigenlijk met priority checkin als ik silver ben en de rest van mijn gezin niet? Mogen ze ook mee in de priority rij dan?
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5762
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door bedeve »

@Droopy4u : miles kunnen eindelijk dan toch in een account gedeeld worden, maar XP blijft persoonlijk.
Mijn XP voorbeeld tm eind juni kun je ook eens testen met BER en LHR of waar dan ook.
Als CDG er maar in voorkomt en je drie verschillende landen hebt aangevlogen.

Jouw vraag over de boarding had ik ook.
Vanwege een hele gezinssituatie jammer genoeg niet meer...
Heb hier het antwoord gekregen ( Was dat @Frasi ? ) dat wannneer jij met jouw priorieit gaat boarden ( Silver is zone 3 ) je reisgenoten ook mee mogen.
Ook al zijn die Explorer.

:offtopic:

@Droopy4u Een Amex FB Silver Card kost Eur.75 en levert 15 XP op .
Aaanvragen , na een maand met een maand opzegtermijn opzeggen , laatv jouw calculator weten hoeveel geld je betaald voor 15 XP.
Hetzelfde gaat trouwens op voor het vlak voor je vakantie aanvragen van een Amex Flying Blie Platinumcard die 60 XP oplevert.
:offtopic:

Voor lezers voor wie dit een zinvolle oplossing is : stuur mij een PB en ik stuur je een referral link .
Laatst gewijzigd door bedeve op 12 mei 2022, 04:30, 2 keer totaal gewijzigd.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door roelb »

Droopy4u schreef:
11 mei 2022, 17:54
:offtopic: hoe werkt het eigenlijk met priority checkin als ik silver ben en de rest van mijn gezin niet? Mogen ze ook mee in de priority rij dan?
Formeel: nee. Informeel: meestal wel. Het ligt echt aan de persoon die bij de ingang van de Skypriority checkin staat, hoe druk het is, etc.

Bij het boarden geldt hetzelfde. Overigens is het bij sommige Skyteam partners formeel geregeld dat je bij het boarden mee kan met degene met de hoogste status (Delta). Maar bij KLM voorzover ik weet niet. Alleen wordt er nooit moeilijk over gedaan. Het zou ook gek zijn dat je je reisgezelschap moet achterlaten in een andere rij.

Bij Delta geldt bijvoorbeeld ook dat je gezelschap, op dezelfde PNR, automatisch ook SkyPriority krijgt als jij dat zelf hebt (maar dat is bij jou, met Silver, uiteraard niet het geval). Als je als DL elite op een Delta vlucht samen reist met een enkel ander persoon dan heeft die persoon ook dezelfde upgrade priority, die ligt dan dus mee op jouw status. Ook dat is logisch, als je samen met je partner reist en op een domestic vlucht wordt geupgrade, dan ga je je partner uiteraard niet alleen achterlaten.
ONYX666
Amerikakenner
Berichten: 1332
Lid geworden op: 05 jan 2005, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door ONYX666 »

als ik mijn treinreis op de thalys site ingeef (waar je tickets koopt) geeft hij aan dat mijn trein zal vertrekken van antwerpen berchem ivm werkzaamheden.
Kun je daar dan ook je ticketsvan KLM ophalen ?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7760
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door mtl »

Om zeker te zijn zou ik het even aan KLM vragen.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5014
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door harryh »

@ONYX666 wat je ook kunt doen als je geen treinreis meer wilt maken, is KLM even bellen en vragen om de trein eruit te halen. Had ik gedaan voor onze reis op 31 maart toen de aansluiting op Schiphol te krap werd.
ONYX666
Amerikakenner
Berichten: 1332
Lid geworden op: 05 jan 2005, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door ONYX666 »

ik heb contact met ze via twitter. Het lijkt erop dat de trein eruit gehaald wordt :) zit nog te wachten op finale bevestiging
ONYX666
Amerikakenner
Berichten: 1332
Lid geworden op: 05 jan 2005, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door ONYX666 »

helaas toch niet treinreis vervallen blijkbaar moet je tickets op berghem ophalen. Vreemd dat dit niet "officieel"door KLM gecommuniceerd is. In mijn ticket staat duidelijk Antwerpen Centraal
mikekiwi
Amerikafan
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 jan 2019, 07:49
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door mikekiwi »

Interessante info, ik zie bij de Thalys-site die melding ook inderdaad (wij reizen op 9 juli). Om op Antwerpen te komen met de "reguliere" trein vanuit Schiphol op diezelfde dag zie ik hier geen informatie over op NS Internationaal website.
Bekijk ons reisverslag van ons bezoek aan het zuidwesten in 2022:
>> Kiwi's on tour<<
cvr
Amerikafan
Berichten: 323
Lid geworden op: 22 okt 2006, 15:32
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Ervaringen gevraagd betreffende reizen met KLM vanaf Antwerpen (1e stuk met de trein)?

Bericht door cvr »

Wees heel voorzichtig met "alleen ophalen". Dit onderwerp wordt al jaren hier besproken en dit is al vele keren gemeld, als je pech hebt wordt er bij de check-in op Schiphol naar de stempel van de conducteur gevraagd. Om die reden ben ik speciaal de conducteur gaan opzoeken in de trein...

Ik zou het niet gokken....
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer