Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het Centrale ESTA Topic (deel I)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Peter & Paula
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Het Centrale ESTA Topic

Bericht door Peter & Paula »

Ben er nog steeds niet uit.
Vanuit Canada, door Amerika en dan weer terug naar Amerika
In 2001hebben we aan de grens een visum moeten kopen.
Is er nu een verplichting voor ESTA of is een visum kopen aan de grens genoeg?
Wat zijn de verschillen en wat zijn de kosten?

Gr
Peter
2025- Seattle - Denver
2023 - Chicago - San Francisco
2022 - San Francisco - Las Vegas
2021 - San Francisco - Las Vegas
2013 - Vancouver - Vancouver
2012 - Vancouver via Amerika naar Toronto
2009 - Chicago - Salt Lake City
2008 - San Fransisco - San Fransisco
onze website
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Esta is alleen als je per vliegtuig of boot Amerika binnen komt is na aanvraag twee jaar geldig of zolang je paspoort geldigis als dat minder dan twee jaar is en kost $ 14,00
Als je per auto Amerika binnenkomt moet je aan de grens het oude formulier invullen en dat wordt in je paspoort geniet geldig voor 90 dagen of de duur van je verblijf als dat korter is en kost $ 6,00
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Peter & Paula schreef:Is er nu een verplichting voor ESTA of is een visum kopen aan de grens genoeg?
Wat zijn de verschillen en wat zijn de kosten?
Je kan geen visum meer kopen. Zoals Rob al aangaf, vanuit de lucht, dus vliegtuig heb je een esta nodig. Maar kom je over de grond of vanuit zee dan wordt dit aan de grens geregeld. Maar een visum kan je niet zomaar meer even kopen. Dit dien je echt vantevoren aan te vragen en vermoedelijk gaat het bij jullie om een B2 visum dan, waarmee je zes maanden in de VS mag blijven.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

op 22 juni komen we aan in Anchorage, Alaska. Mijn ESTA is precies tot op deze dag geldig. Is dit dan OK of moet ik een ander aanvragen? We maken vanaf 22 juni een rondrit door Alaska én Yukon, dus Canada. Op het einde van de rondrit komen we opnieuw in Alaska (met de wagen) om naar huis te vliegen. Klopt het dat dit van geen belang is vermits ik niet opnieuw met het vliegtuig de US binnen kom, maw dat mijn ESTA geldig is voor de ganse rondreis, niettegenstaande ik tussendoor de US verlaat en er enkele dagen (met de wagen) opnieuw binnen kom?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

kalaman schreef: Mijn ESTA is precies tot op deze dag geldig. Is dit dan OK of moet ik een ander aanvragen?
Je zal een nieuwe moeten aanvragen.

Vraag 2 snap ik niet. Wat bedoel je precies met "dat dit van geen belang is"? Je Esta moet gelden voor elk moment dat je in de VS bent. Dus ook voor het moment dat je vertrekt uit de VS, je Esta moet dan nog steeds geldig zijn.
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Dat klopt volgens mij niet Hockey, ESTA in een inreis toestemming als je per vliegtuig of boot het land binnen komt dus niet als je met een auto over de grens komt en hoeft ook niet (meer) geldig te zijn bij het verlaten van het land.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Rob het kan inderdaad zijn dat ik het fout heb.

Mijn redenatie is echter als volgt, de Esta is de Visa Waiver. Is je Esta niet meer geldig, dan is ook je Visa Waiver niet meer geldig. Waardoor je dus een visum nodig zou hebben om in de VS te zijn.

Maar nogmaals, het kan zijn dat ik het fout heb. Dus als iemand hier een definitieve klap op kan geven, graag.
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Daarom krijg je ook een stempel in je paspoort met daarbij geschreven op welke datum je het land uiterlijk dient te verlaten.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Klopt, maar men gaat er daarbij wel van uit dat je een geldig esta hebt.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

ik was ook van mening dat de ESTA "ten minste" moet geldig zijn op de dag dat je de VS "per vliegtuig" binnen komt. Vermits wij enkel op 22 juni, dus de laatste dag dat mijn ESTA geldig is, met het vliegtuig de VS binnenkomen was ik van mening dat ik geen nieuwe diende aan te vragen. Vermits we de eerstvolgende dagen daarna wel nog naar Canada gaan en daarna opnieuw naar de VS gaan, maar enkel met de wagen was ik van mening dat een ESTA hier zelfs niet meer gevraagd wordt. In juli 2011 zijn we zo ook even de grens van VS overgereden naar Canada en enkele uren later opnieuw naar de VS, maar ook toen heeft men aan de douane niets gevraagd betreffende ESTA, we hebben wel de gewone kaart moeten invullen zoals op het vliegtuig.
Ik zit gewoon een beetje verveeld met het feit dat mijn ESTA net vervalt terwijl ik in de VS ben, maar omdat ik hier vroeger las dat enkel de datum van binnenkomst van belang is was ik een beetje gerustgesteld. Maar blijkbaar heeft toch niet iedereen dezelfde mening hieromtrent, waardoor ik uiteraard opnieuw begin te twijfelen om toch maar een nieuw aan te vragen.
ralfbosz
Amerikafan

Bericht door ralfbosz »

http://www.telegraaf.nl/reiskrant/11337 ... ten__.html

De ESTA hoeft van mij niet afgeschaft worden, maar maak hem gratis of langer houdbaar. Maar ja 10 jaar heeft weinig nut als onze paspoorten maar 5 jaar geldig zijn, aanpassing van paspoortnummer dan op bestaande ESTA aanvragen...
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

Ze willen de procedure vereenvoudigen, niet goedkoper maken...
If you can dream it...
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Rob schreef:Dat klopt volgens mij niet Hockey, ESTA in een inreis toestemming als je per vliegtuig of boot het land binnen komt dus niet als je met een auto over de grens komt en hoeft ook niet (meer) geldig te zijn bij het verlaten van het land.
Toen wij afgelopen jaar vanuit Vancouver naar Seattle gingen per trein werd ons ook nadrukkelijk gevraagd of we wel een ESTA hadden, of en hoe dit gecontroleerd is weet ik verder ook niet.
pbuyse1
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35

Bericht door pbuyse1 »

Een iets langer artikel en toch wat meer info dan die van de Telegraaf.

http://www.miamiherald.com/2012/01/20/2 ... urism.html

En die procedure heeft toch geen invloed op de meeste van ons die onder VWP kunnen reizen, gaar vooral over Brazilie en China.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

kalaman schreef:ik was ook van mening dat de ESTA "ten minste" moet geldig zijn op de dag dat je de VS "per vliegtuig" binnen komt. Vermits wij enkel op 22 juni, dus de laatste dag dat mijn ESTA geldig is, met het vliegtuig de VS binnenkomen was ik van mening dat ik geen nieuwe diende aan te vragen. Vermits we de eerstvolgende dagen daarna wel nog naar Canada gaan en daarna opnieuw naar de VS gaan, maar enkel met de wagen was ik van mening dat een ESTA hier zelfs niet meer gevraagd wordt. In juli 2011 zijn we zo ook even de grens van VS overgereden naar Canada en enkele uren later opnieuw naar de VS, maar ook toen heeft men aan de douane niets gevraagd betreffende ESTA, we hebben wel de gewone kaart moeten invullen zoals op het vliegtuig.
Ik zit gewoon een beetje verveeld met het feit dat mijn ESTA net vervalt terwijl ik in de VS ben, maar omdat ik hier vroeger las dat enkel de datum van binnenkomst van belang is was ik een beetje gerustgesteld. Maar blijkbaar heeft toch niet iedereen dezelfde mening hieromtrent, waardoor ik uiteraard opnieuw begin te twijfelen om toch maar een nieuw aan te vragen.
ter informatie van alle reizigers die hier nog vragen over hadden : dit is het, duidelijke, antwoord dat ik vandaag ontvangen heb via de officiële site van de U.S. Customs and Border Protection :

Dear Sir,
The ESTA is valid if you arrive in the US the day it expires, but you may want get a new one in case your flight is delayed. When you first fly to the US a CBP officer at the airport will stamp your passport. That stamp will let you return to the US by road after the trip to Canada. I hope this answer helps and you have fun in Alaska and the Yukon.
Bernie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Bernie »

Wij vliegen volgende week naar Miami, vorig jaar moesten wij nog steeds de I94W formulieren invullen in het vliegtuig. Is dat nu al een keer afgeschaft of moeten we nog steeds die groene formuliertjes invullen?

Groetjes!

Bernie
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

De groene formuliertjes zijn voltooid verleden tijd.
Celluiar
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Celluiar »

Even een (misschien wel simpele open deur) vraag,

Wellicht hebben jullie hier al meerdere keren antwoord op gegeven in dit topic, echter om dan 49 pagina's door te bladeren kost me even teveel tijd... :shock:

Heb nog geen twee jaar geleden (november 2010) een (toen nog gratis) Esta formulier aangevraagd voor mijn reis welke ook in november 2010 plaats vond.
Nou begreep ik dat een Esta formulier twee jaar geldig is en ga ik maart 2012 wederom naar de USofA.

De brandende vraag, moet ik een nieuwe Esta formulier aanvragen?
Aangezien deze nu $14,- kost en ik het formulier toen gratis heb aangevraagd wil ik dit toch even voor de zekerheid aan jullie vragen.

Bvd!
2010: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Deep South
2019: Noord-Oost
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

Nee hoor, zolang die gratis nog geldig is kan je hem gebruiken.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

niet nodig om 49 pagina's te doorbladeren, 3 berichtjes omhoog volstaat...

om kort te zijn : ESTA is 2 jaar geldig, dus als jouw ESTA dateert van november 2010, dan is dat geldig tot op dezelfde dag in november 2012.
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer