Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Claimen refund na vertraging vlucht
Re: Claimen refund na vertraging vlucht
Via United een claim ingediend voor onze vertraging van 11 uur.
In eerste instantie kregen we 150 USD per persoon toegewezen (2 volwassenen en 2 kinderen). Hierop heb ik gereageerd dat ik 250 USD pp toch een gepastere compensatie zou vinden. Uiteindelijk nog 50 USD pp erbij gekregen. Dus 200 USD per persoon.
Verder heb ik nog een klacht openstaan mbt onze bagage die pas na 6 dagen spoorloos te zijn geweest werd teruggevonden.
In eerste instantie kregen we 150 USD per persoon toegewezen (2 volwassenen en 2 kinderen). Hierop heb ik gereageerd dat ik 250 USD pp toch een gepastere compensatie zou vinden. Uiteindelijk nog 50 USD pp erbij gekregen. Dus 200 USD per persoon.
Verder heb ik nog een klacht openstaan mbt onze bagage die pas na 6 dagen spoorloos te zijn geweest werd teruggevonden.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 1
Ik kreeg vandaag opnieuw mail dat ze opnieuw hadden gekeken maar weer dat het door weather restrictions kwam dus ik ga dan toch ook maar de site van EU Claim bekijkencvr schreef: ↑22 aug 2024, 13:30Wij hadden een soortgelijke ervaring met Lufthansa op LAX, inclusief een document met "technical failure". In een half jaar tijd 4 keer met Lufthansa op en neer gemaild waarin ik ze telkens wees op de bepalingen in nr. 261/2004 waarin technical failure wordt uitgesloten als geldige reden. Het duurde telkens weken voor ik een reactie kreeg en ieder antwoord was ontwijkend en ontkennend.
Ik wist 100% zeker dat we in ons recht stonden dus na de 4e email toch maar EU Claim ingeschakeld. Vervolgens hadden we binnen 2 weken het geld op de rekening staan. Kost je helaas wel 25% van de vergoeding maar er werd direct betaald door Lufthansa.
Ze wisten natuurlijk dat ze fout zaten maar proberen je gewoon af te poeieren.
Update: Gisteren bericht dat we €300,- p.p. terug konden krijgen. We hebben dat aanbod geaccepteerd. Het zou tot 45 dagen kunnen duren voordat het op onze rekening staat.
Grappige is dat alle claim sites aangaven dat we, gezien hun jarenlange ervaring, waarschijnlijk niets zouden krijgen. Gelukkig dat ik daar niet op vertrouwd heb.
2009: Rondrit Florida
2010: Rondrit Californië + LV
2023: NYC
2024: Rondrit Zuidwesten
2025: Rondrit Oost-Canada
Het geld stond gisteravond al op de rekening
Resumé:
Je vliegt met een EU-maatschappij en/of je vlucht vertrekt uit de EU en je heb door schuld van de vliegmaatschappij een vertraging van meer dan 3 uur? Dan heb je recht op een financiële compensatie. Dit geldt niet bij overmacht (technisch defect, weersomstandigheden, stakingen, lange rijen bij immigratie en/of douane tijdens een tussenstop), maar wel bij vertraging door bijvoorbeeld overboeking. Kom je tussen de 3 en 4 uur later op je eindbestemming (=vliegveld) aan, heb je per persoon recht op €300,-. Kom je later dan 4 uur op je eindbestemming aan, heb je recht op €600,- per persoon. Ook heb je recht op een vervangende vlucht als je je tussenstop gemist hebt én compensatie van eten/drinken (vraag daarvan een gespecificeerde(!) bon). Verwijs in je claim bij de luchtvaartmaatschappij naar de EU-regelgeving en accepteer niets minder dan waar je recht op hebt. Waarschijnlijk is het eerste (en tweede) bod lager dan dat.
Hopelijk heeft iemand hier in de toekomst nog eens iets aan, ondanks dat je natuurlijk gewoon liever op tijd op je eindbestemming wil zijn.

Resumé:
Je vliegt met een EU-maatschappij en/of je vlucht vertrekt uit de EU en je heb door schuld van de vliegmaatschappij een vertraging van meer dan 3 uur? Dan heb je recht op een financiële compensatie. Dit geldt niet bij overmacht (technisch defect, weersomstandigheden, stakingen, lange rijen bij immigratie en/of douane tijdens een tussenstop), maar wel bij vertraging door bijvoorbeeld overboeking. Kom je tussen de 3 en 4 uur later op je eindbestemming (=vliegveld) aan, heb je per persoon recht op €300,-. Kom je later dan 4 uur op je eindbestemming aan, heb je recht op €600,- per persoon. Ook heb je recht op een vervangende vlucht als je je tussenstop gemist hebt én compensatie van eten/drinken (vraag daarvan een gespecificeerde(!) bon). Verwijs in je claim bij de luchtvaartmaatschappij naar de EU-regelgeving en accepteer niets minder dan waar je recht op hebt. Waarschijnlijk is het eerste (en tweede) bod lager dan dat.
Hopelijk heeft iemand hier in de toekomst nog eens iets aan, ondanks dat je natuurlijk gewoon liever op tijd op je eindbestemming wil zijn.
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Bovenstaand resumé is niet helemaal volledig. Een technisch defect zal vaak niet een reden zijn om een claim af te wijzen. Datzelfde geldt voor een staking bij het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij.
Wat je rechten zijn bij vertraging, annulering of overboeking van je vlucht vind je op: de site van rijksoverheid.nl.
Uitleg wanneer een technisch defect wel of niet reden is voor een schadevergoeding vind je op https://www.rechtenvanvliegtuigpassagie ... nn-arrest/
Wat je rechten zijn bij vertraging, annulering of overboeking van je vlucht vind je op: de site van rijksoverheid.nl.
Uitleg wanneer een technisch defect wel of niet reden is voor een schadevergoeding vind je op https://www.rechtenvanvliegtuigpassagie ... nn-arrest/
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
- Ruud2004
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 16
@Old Faithful goede aanvulling.
Ik wil hieraan toevoegen dat je een afwijzing door de vliegmaatschappij i.v.m. weersomstandigheden niet gelijk voor lief moet nemen. Soms is het wel duidelijk (al het vliegverkeer staat stil), maar vaak ook niet. Als andere vliegmaatschappijen rustig door vliegen en jouw maatschappij geeft aan dat ze niet kunnen vliegen, mag dit best getoetst worden. Helaas lukt je dat niet zelf, daar is een claimbedrijf dan wel weer handig in. Die kan veel meer info boven water halen en kijkt gelijk naar eerdere uitspraken of een claim zin heeft. Vaak geven claimbedrijven dit al gelijk op hun website aan (laatste storm nabij Schiphol). Dit gaat ook op als bij vertraging wordt verwezen naar aanwijzingen van lucht/grondverkeersleiding, daar kom je ook niet zo makkelijk achter.
Helaas schromen luchtvaartmaatschappijen er nog steeds niet voor om hun passagiers/klanten maar wat voor te liegen om onder compensatie uit te komen. Zo werd ons (voor de Brexit) door BA wijsgemaakt dat de opdracht van "na landing staan blijven (50min on-hold) in opdracht van grondverkeersleiding" de vertraging had veroorzaakt en we daarom op LHR de aansluitende vlucht naar AMS hadden gemist. Dit werd door EU-claim rap omgebogen naar het niet beschikbaar zijn van een voor ons type vliegtuig (A380) geschikte gate (riep de gezagvoerder ook om
). Een heel ander verhaal dus ....
Ik wil hieraan toevoegen dat je een afwijzing door de vliegmaatschappij i.v.m. weersomstandigheden niet gelijk voor lief moet nemen. Soms is het wel duidelijk (al het vliegverkeer staat stil), maar vaak ook niet. Als andere vliegmaatschappijen rustig door vliegen en jouw maatschappij geeft aan dat ze niet kunnen vliegen, mag dit best getoetst worden. Helaas lukt je dat niet zelf, daar is een claimbedrijf dan wel weer handig in. Die kan veel meer info boven water halen en kijkt gelijk naar eerdere uitspraken of een claim zin heeft. Vaak geven claimbedrijven dit al gelijk op hun website aan (laatste storm nabij Schiphol). Dit gaat ook op als bij vertraging wordt verwezen naar aanwijzingen van lucht/grondverkeersleiding, daar kom je ook niet zo makkelijk achter.
Helaas schromen luchtvaartmaatschappijen er nog steeds niet voor om hun passagiers/klanten maar wat voor te liegen om onder compensatie uit te komen. Zo werd ons (voor de Brexit) door BA wijsgemaakt dat de opdracht van "na landing staan blijven (50min on-hold) in opdracht van grondverkeersleiding" de vertraging had veroorzaakt en we daarom op LHR de aansluitende vlucht naar AMS hadden gemist. Dit werd door EU-claim rap omgebogen naar het niet beschikbaar zijn van een voor ons type vliegtuig (A380) geschikte gate (riep de gezagvoerder ook om

2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Goede aanvullingen! Samen krijgen we het verhaal wel compleet, zodat anderen er ook baat bij kunnen hebben. 

-
- Amerika-newbie
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Met grote aandacht dit topic gelezen. Weet iemand hoe het zit met het wijzigen van tijden van vluchten. Wij hebben voor ons gezin van 5 tickets geboekt via KLM.nl van Amsterdam naar Orlando (vliegen pas in April 2025). De vlucht zal uitgevoerd worden door Delta blijkbaar. Wij hadden specifiek bepaalde tijden geboekt omdat wij kleine kinderen hebben. Nu krijg ik een melding binnen dat de tijden van de heenweg gewijzigd zijn. Het volgende is gewijzigd:
WAS
Vertrek Amsterdam 10:50
Aankomst New York 13:25
Vertrek New York 15:05
Aankomst Orlando 18:05
WORDT
Vertrek New York 19:10
Aankomst Orlando 22:19
Door de wijziging zijn we dus meer dan 4 uur later op de plek van bestemming en hebben ineens een lange wachttijd op het vliegveld van New York, dit is niet handig met kleine kinderen. Hebben we nu al recht op compensatie (€600?), of kan dit pas na de vlucht? Zo ja waar kunnen we die claimen, KLM of Delta. Feitelijk is enkel de vlucht buiten de EU vertraagd...
WAS
Aankomst Orlando 18:05
WORDT
Vertrek New York 19:10
Aankomst Orlando 22:19
Door de wijziging zijn we dus meer dan 4 uur later op de plek van bestemming en hebben ineens een lange wachttijd op het vliegveld van New York, dit is niet handig met kleine kinderen. Hebben we nu al recht op compensatie (€600?), of kan dit pas na de vlucht? Zo ja waar kunnen we die claimen, KLM of Delta. Feitelijk is enkel de vlucht buiten de EU vertraagd...
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Je hebt geen recht op compensatie, want je vlucht is nog niet uitgevoerd. KLM/Delta meldt het je zeer ruim tevoren.
Je kunt hooguit vragen om een andere vlucht met snellere overstap (bel ze en zorg dat je al een alternatief hebt uitgezocht) óf verzoeken om restitutie. In dit topic vind je daar wel meer info over: viewtopic.php?f=30&t=75473&start=5940
Je kunt hooguit vragen om een andere vlucht met snellere overstap (bel ze en zorg dat je al een alternatief hebt uitgezocht) óf verzoeken om restitutie. In dit topic vind je daar wel meer info over: viewtopic.php?f=30&t=75473&start=5940
-
- Amerika-newbie
Ik heb het meest belang bij het aanpassen naar een vlucht met betere vliegtijden. Annuleren is geen optie. Nieuwe vluchten kosten veel meer. Wij hadden vroeg geboekt. Ja ze melden het ruim van tevoren maar dat lees ik nergens... alleen het verhaal van >4 uur vertraging.
- HennyCox
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 16
Zoals @jeppiepruts al aangeeft: zoek een alternatief op de site van KLM en leg deze optie telefonisch voor. Kans is bijna 100% dat ze jullie omboeken op jouw gewenste vlucht. Ik zie genoeg opties vanaf Schiphol naar MCO per dag, misschien kom je er zelfs beter uit nu 

Om eerlijk te zijn, dit is best wel krap om over te stappen (JFK neem ik aan?):
Dus die aanpassing is wat dat betreft zo gek nog niet.
Verder lijkt het dat je bent omgeboekt naar een andere vlucht, dus van vertraging is geen sprake.
Dus die aanpassing is wat dat betreft zo gek nog niet.
Verder lijkt het dat je bent omgeboekt naar een andere vlucht, dus van vertraging is geen sprake.
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
- Harry
- Amerika-expert
- Partner van: jaha
- Aantal x V.S. bezocht: 26
- Contacteer:
Pas bij wijziging van een vlucht binnen 14 dagen voor her vertrek is er kans dat je in aanmerking komt voor een vergoeding. Vlucht wijzigingen zo ver van tevoren zijn vrij normaal, het zomerschema is nog lang niet definitief.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 68
@Huttenkloas inderdaad, die overstap vind ik ook te kort op JFK, ik hou daar minimaal 2u aan en dan kan het nog steeds te kort zijn bij vertraging van de inkomende vlucht.
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Zoals al aangegeven, je hebt nu helemaal nergens recht op. Het is bovendien nog lang geen april 2025, er kunnen nog wel veel meer vluchtwijzigingen volgen...Huttenkloas schreef: ↑16 sep 2024, 22:07Hebben we nu al recht op compensatie (€600?), of kan dit pas na de vlucht? Zo ja waar kunnen we die claimen, KLM of Delta. Feitelijk is enkel de vlucht buiten de EU vertraagd...
Enneh...er is (nog) niks vertraagd. Je hebt een vluchtwijziging gekregen. Niet leuk maar komt regelmatig voor.
Bij een grote vluchtwijziging is al aangegeven om zelf in actie te komen. Zoek vooraf alternatieve routes/tijden en neem contact op met de airline. Doe dit voordat je eventueel online akkoord moet gaan met je vluchtwijziging.
Roland
-
- Amerika-ontdekker
Hoi,
Vraagje; wij zitten nu in Charlotte en vliegen het eerste deel met American Airlines naar Londen. Wij zouden in eerste instantie gisteravond om 23.10 uur vertrekken. Om 23.00 uur stond er nog steeds geen vliegtuig en werd de vlucht een uur uitgesteld. Blijkbaar stond het vliegtuig ergens bij een hangar en moet naar de gate gebracht worden. Dit is niet gelukt en is onze vlucht uitgesteld tot vandaag 17.10 uur. Nu hebben we contact gehad met ons reisbureau maar zij geven aan dat die claim alleen geldt wanneer dit in Europa gebeurt. Wij hebben nu helemaal nergens recht op? Buiten de extra hotelovernachting en de maaltijdvouchers?
Vraagje; wij zitten nu in Charlotte en vliegen het eerste deel met American Airlines naar Londen. Wij zouden in eerste instantie gisteravond om 23.10 uur vertrekken. Om 23.00 uur stond er nog steeds geen vliegtuig en werd de vlucht een uur uitgesteld. Blijkbaar stond het vliegtuig ergens bij een hangar en moet naar de gate gebracht worden. Dit is niet gelukt en is onze vlucht uitgesteld tot vandaag 17.10 uur. Nu hebben we contact gehad met ons reisbureau maar zij geven aan dat die claim alleen geldt wanneer dit in Europa gebeurt. Wij hebben nu helemaal nergens recht op? Buiten de extra hotelovernachting en de maaltijdvouchers?
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Laat ik voorop stellen dat ik geen expert ben, maar het een interessante case vind dus ben ik een eind van Googlen.
Ik lees van meerdere bronnen dat je vergoeding kan claimen als je naar een EU land vliegt en laat de VK dat nou net niet meer zijn. Een vertrek uit VK dan weer wel. Ik vrees dat je er inderdaad niet voor in aanmerking komt.
Als het is gebeurd zoals je beschreef vind ik het wel heel knullig en amateuristisch van AA en is hier geen sprake van overmacht. Ik zou het ook zeker niet bij enkel een extra hotelovernachting en maaltijdvouchers laten.
Houdt ons op de hoogte.
Ik lees van meerdere bronnen dat je vergoeding kan claimen als je naar een EU land vliegt en laat de VK dat nou net niet meer zijn. Een vertrek uit VK dan weer wel. Ik vrees dat je er inderdaad niet voor in aanmerking komt.
Als het is gebeurd zoals je beschreef vind ik het wel heel knullig en amateuristisch van AA en is hier geen sprake van overmacht. Ik zou het ook zeker niet bij enkel een extra hotelovernachting en maaltijdvouchers laten.
Houdt ons op de hoogte.
Laatst gewijzigd door Ikverzinnogweliets op 26 sep 2024, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Op zoek naar een Amex referral link? PB mij.
- Harry
- Amerika-expert
- Partner van: jaha
- Aantal x V.S. bezocht: 26
- Contacteer:
Je hebt inderdaad geen recht op de EU vergoeding omdat je met een Amerikaanse maatschappij terug vliegt. Was de vlucht uitgevoerd dor een EU maatschappij had je wel recht gehad op een vergoeding.
Je kunt natuurlijk altijd je beklag doen bij de maatschappij, wellicht kun je nog iets van een vergoeding krijgen.
Je kunt natuurlijk altijd je beklag doen bij de maatschappij, wellicht kun je nog iets van een vergoeding krijgen.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 68
Nope in dit geval @Ikverzinnogweliets @BiaAlly, zie EU 261: If I am travelling from outside the EU, e.g. from the USA to Paris, do I have any rights if my flight is cancelled? EU passenger rights apply if your flight is operated by a carrier licensed in an EU country.
-
- Amerika-ontdekker
Thanx allemaal voor de informatie!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht