Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9
- Coyote Buttes
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9
Komende dinsdag vlieg ik met Lufthansa vanaf Brussel naar Washington met een tussenstop van 1:10uur in Munchen.
Speciaal voor de korte stop heb ik op het traject BRU-MUN stoelen gereserveerd vooraan in het vliegtuig zodat ik snel het vliegtuig uit kan bij aankomst in Munchen (om de overstap zeker te halen).
Ik heb nl al een keer meegemaakt dat ik een stopover heb gemist omdat ik vastzat in het vliegtuig.
Nu log in in bij Lufthansa en zie ik dat mijn gereserveerde stoelen gewoon zijn verplaatst van rij 7 naar rij 21.
Kan dat zomaar?
Het hele doel van stoelen reserveren is toch dat je alvast tegen betaling die plaats reserveert?
Speciaal voor de korte stop heb ik op het traject BRU-MUN stoelen gereserveerd vooraan in het vliegtuig zodat ik snel het vliegtuig uit kan bij aankomst in Munchen (om de overstap zeker te halen).
Ik heb nl al een keer meegemaakt dat ik een stopover heb gemist omdat ik vastzat in het vliegtuig.
Nu log in in bij Lufthansa en zie ik dat mijn gereserveerde stoelen gewoon zijn verplaatst van rij 7 naar rij 21.
Kan dat zomaar?
Het hele doel van stoelen reserveren is toch dat je alvast tegen betaling die plaats reserveert?
Is er geen toestelwijziging geweest dat het nu een toestel is met een business class oid?Coyote Buttes schreef: ↑07 jul 2024, 20:30Nu log in in bij Lufthansa en zie ik dat mijn gereserveerde stoelen gewoon zijn verplaatst van rij 7 naar rij 21.
Kan dat zomaar?
Reisverslagen USA:
2019 - West-USA (17 dagen) - wordt nog overgezet naar Blogspot
2024 - West-USA & Yellowstone (21 dagen)
2019 - West-USA (17 dagen) - wordt nog overgezet naar Blogspot
2024 - West-USA & Yellowstone (21 dagen)
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Een stoelreservering is nooit gegarandeerd. Kan altijd gewijzigd worden. Ook op het laatste moment nog door operationele redenen. Dat staat ook in de voorwaarden, al wordt die informatie vaak zo ver mogelijk weggestopt.
Operationele redenen kunnen vele zijn. Van wijzigen van vliegtuig(type), samen plaatsen van een familie met kinderen, UM die in de buurt van galley moet zitten, reservering van stoelen voor (begeleid) vervoer. Et cetera.
Maar als je al betaald hebt voor stoelen, dan kun je daarna over het algemeen nog gewoon weer wisselen tussen stoelen in dezelfde prijsklasse. Heb je dat al geprobeerd?
Overigens zou ik wel verwachten dat je van een dergelijke wijziging in je 'betaalde dienst/service' op de hoogte wordt gesteld.
Operationele redenen kunnen vele zijn. Van wijzigen van vliegtuig(type), samen plaatsen van een familie met kinderen, UM die in de buurt van galley moet zitten, reservering van stoelen voor (begeleid) vervoer. Et cetera.
Maar als je al betaald hebt voor stoelen, dan kun je daarna over het algemeen nog gewoon weer wisselen tussen stoelen in dezelfde prijsklasse. Heb je dat al geprobeerd?
Overigens zou ik wel verwachten dat je van een dergelijke wijziging in je 'betaalde dienst/service' op de hoogte wordt gesteld.
Volgens seatguru wordt deze vlucht van Lufthansa uitgevoerd door United in een boeing 777-300. Rij 7 is business class en rij 21 premium economy. Als je alleen betaald hebt voor stoelreservering dan heb je een mooie upgrade gekregen.Coyote Buttes schreef: ↑07 jul 2024, 20:30Nu log in in bij Lufthansa en zie ik dat mijn gereserveerde stoelen gewoon zijn verplaatst van rij 7 naar rij 21.
Kan dat zomaar?
- Coyote Buttes
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
@Dikkie Was het maar zo...
Toestel is een A319 van Brussel Airlines. Geboekt bij Lufthansa.
Toestel is een A319 van Brussel Airlines. Geboekt bij Lufthansa.
Oh das wel raar ja. Als ik bij seatguru van brussel naar washington keek, kreeg ik alleen de UA te zien.
Dan zou ik wel even bellen om te vragen waar dit op slaat.
Dan zou ik wel even bellen om te vragen waar dit op slaat.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 3
Helaas blijkt het bij AA toch anders te werken. Zojuist ingecheckt maar kreeg geen vraag over extra koffer toevoegen en ook nergens te vinden. Dus gebeld en dat kan sowieso niet online, moet aan de balie. Misschien werkt het anders als je met Light ticket je normale koffers toevoegt maar een extra koffer kon volgens de medewerker die ik sprak niet online.JeroenenTineke schreef: ↑02 jul 2024, 20:53@RuthdeLange ik zie dat je inmiddels je antwoord al hebt gekregen. Wij gaan ook een koffer online inchecken heen en terug. Je kan ook nog overwegen een extra koffer die je in USA koopt voor je terugreis in te checken, als je bv veel geshopt hebt in USA![]()
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 2
- Contacteer:
Wat vreemd dat het niet online kan. Ik heb bij Delta nagevraagd en dat kan 100% zeker.
Een hele fijne vakantie
Een hele fijne vakantie
Ik heb dat ook gehad bij AA kon de koffer niet online.
Op de luchthaven geen enkel probleem gehad om dit te doen.
Op de luchthaven geen enkel probleem gehad om dit te doen.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 16
KLM heeft net mn heenvlucht in september naar Vegas gecanceld. Of dat is toch wat er nu staat in de app, want ze hebben nog niets laten weten. Had net een prima prijs voor een rechtstreekse vlucht in premium economy, dus ik ben niet zo goed gezind.
Nu, ik heb al vaak vluchtwijzigingen en last minute annulaties meegemaakt, maar nog nooit een annulatie 2 maanden op voorhand. Ik neem aan dat zij mij proactief dienen te informeren en zelf met een alternatief dienen te komen? Want ik vind het vreemd dat bij inloggen mijn vertrekvlucht gewoon geschrapt is, maar er geen andere vlucht instaat. Heeft er trouwens iemand ervaring wat er dan gebeurd met die premium economy? Kans lijkt me groot dat ze me bij de partnerairlines die dezelfde dag vliegen wellicht gewoon in economy zetten.
Nu, ik heb al vaak vluchtwijzigingen en last minute annulaties meegemaakt, maar nog nooit een annulatie 2 maanden op voorhand. Ik neem aan dat zij mij proactief dienen te informeren en zelf met een alternatief dienen te komen? Want ik vind het vreemd dat bij inloggen mijn vertrekvlucht gewoon geschrapt is, maar er geen andere vlucht instaat. Heeft er trouwens iemand ervaring wat er dan gebeurd met die premium economy? Kans lijkt me groot dat ze me bij de partnerairlines die dezelfde dag vliegen wellicht gewoon in economy zetten.
KLM dient jou hierover te informeren en verder moeten ze jou een alternatief aanbieden. Maar het kan geen kwaad om er zelf achteraan te gaan.
2 jaar geleden is ons dit ook overkomen, bleek een toestelwijziging te zijn waardoor premium economy geheel kwam te vervallen.
Heeft ons 1,5 jaar gekost om ons geld terug te krijgen, sindsdien geen fan meer van klm support

Take Nothing but Pictures, Leave Nothing but Footprints, Kill Nothing but Time.
2024 Alaska & Yukon, 2023 NorthEast & Canada, 2022 NorthWest, 2021 NYCitytrip, 2018 Coast to Coast, 2016 California, Arizona, Utah, Nevada, 2015 Florida
2024 Alaska & Yukon, 2023 NorthEast & Canada, 2022 NorthWest, 2021 NYCitytrip, 2018 Coast to Coast, 2016 California, Arizona, Utah, Nevada, 2015 Florida
- HennyCox
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 17
@Jozs Ik zou zoeken voor een mooie alternatieve vlucht voor jullie en dan bellen met KLM. Mij heeft dat al diverse keren een nog betere vlucht opgeleverd. 

- Frasi
- Amerika-expert
- Partner van: mezelf
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
Is mij 2 maanden geleden overkomen: gepland vertrek op 30 juli en zo'n 2 maanden na boeking is de vlucht verdwenen. Schemawijziging van KLM waardoor op dinsdagen die vlucht niet meer wordt uitgevoerd.
En inderdaad; je ziet het eerst (zelf) op de app en pas een paar dagen later komt er een email van KLM. Tip is om zelf alvast uit te zoeken welke alternatieve vlucht je wil en dan 1) bellen of 2) via facebook messenger contact opnemen. Ben reëel maar duidelijk wat je wil.
In mijn geval wilde ik perse de intercontinentale vlucht met KLM (ik had toch een overstap nodig dus de binnenlandse vlucht met Delta was OK) én ik wilde geen 8u overstap op LAX maar het risico nemen met de 2u overstap. Zo gevraagd, zo gekregen. Nu 2,5 week voor vertrek hopen dat er geenlast0-minute wijzigingen meer zijn.
En inderdaad; je ziet het eerst (zelf) op de app en pas een paar dagen later komt er een email van KLM. Tip is om zelf alvast uit te zoeken welke alternatieve vlucht je wil en dan 1) bellen of 2) via facebook messenger contact opnemen. Ben reëel maar duidelijk wat je wil.
In mijn geval wilde ik perse de intercontinentale vlucht met KLM (ik had toch een overstap nodig dus de binnenlandse vlucht met Delta was OK) én ik wilde geen 8u overstap op LAX maar het risico nemen met de 2u overstap. Zo gevraagd, zo gekregen. Nu 2,5 week voor vertrek hopen dat er geenlast0-minute wijzigingen meer zijn.

https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
- dejong89
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Ik heb inmiddels 3 a 4x gehad dat KLM mijn vlucht had geannuleerd en dat ik daar zelf achter moest komen. Heel frustrerend want je laat toch niet voor Jan l*l je contactgegevens achter? Maar, buiten dat om heeft KLM mij altijd netjes omgeboekt. Vaak op een vlucht naar wens.
Ik sluit mij aan op wat hierboven al is geschreven, zoek zelf een passend alternatief , in de gewenste klasse, schrijf je vluchtnummers op en BEL ze met de vraag om je op de gewenste vluchten om te boeken.
Ik sluit mij aan op wat hierboven al is geschreven, zoek zelf een passend alternatief , in de gewenste klasse, schrijf je vluchtnummers op en BEL ze met de vraag om je op de gewenste vluchten om te boeken.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
-
- Amerikafan
Heel erg bedankt voor de antwoorden alvast. Ik was al even gaan kijken de dag voor (vrijdag) en dag na onze vlucht (zondag) vliegt KLM ook rechtstreeks, maar is premium economy telkens uitverkocht. Ook dezelfde dag is er een vlucht met overstap in London met Virgin, ook daar is PE vol. Met andere woorden: ik kan zelf wel een alternatieve vlucht voorstellen, maar de kans dat die nog in PE zal zijn is dan bijzonder klein. Best frustrerend aangezien we best een goed tarief hadden (voor PE met een rechtstreekse vlucht) en tot nu toe enkel nog maar in PE hadden gevlogen op terugvluchten dus we keken er wel naar uit om ook heen in PE te vliegen.
Indien ze me een alternatieve vlucht aanbieden en in economy plaatsen, dan neem ik aan dat ik recht heb op een vergoeding?
Ik las dat dit 75% zou zijn van de ticketprijs, maar dan enkel voor de heenvlucht. De terugvlucht in PE staat er (voorlopig) nog in. Iemand een idee hoe dit dan praktisch in zijn werk zou gaan? Want je boekt een retour dus ik heb geen idee hoeveel de heen en terugvlucht zou gekost hebben dan.
Is het zo simpel dan om te rekenen op 37,5% van de totaalprijs? Worden er nog taksen afgetrokken? We betaalden 1095 EUR pp voor de retourtickets, dat zou dan een teruggave zijn van 410 EUR pp? Of zie ik dit verkeerd?
Ik zag ook dat er nog een aantal business seats beschikbaar zijn, maar ik neem aan dat je voor die upgrade dan wel de volle pot zal betalen, zeker 2 maanden voor vertrek?
Indien ze me een alternatieve vlucht aanbieden en in economy plaatsen, dan neem ik aan dat ik recht heb op een vergoeding?
Ik las dat dit 75% zou zijn van de ticketprijs, maar dan enkel voor de heenvlucht. De terugvlucht in PE staat er (voorlopig) nog in. Iemand een idee hoe dit dan praktisch in zijn werk zou gaan? Want je boekt een retour dus ik heb geen idee hoeveel de heen en terugvlucht zou gekost hebben dan.
Is het zo simpel dan om te rekenen op 37,5% van de totaalprijs? Worden er nog taksen afgetrokken? We betaalden 1095 EUR pp voor de retourtickets, dat zou dan een teruggave zijn van 410 EUR pp? Of zie ik dit verkeerd?
Ik zag ook dat er nog een aantal business seats beschikbaar zijn, maar ik neem aan dat je voor die upgrade dan wel de volle pot zal betalen, zeker 2 maanden voor vertrek?
- dejong89
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Waarom genoegen nemen met minder?
Zou KLM gewoon bellen. Wie weet wat er mogelijk is.
Is er bij Delta ook niets vrij? Via hun site kan je direct zien wat er nog open is door op de seatmap te klikken, nog voordat je een tarief selecteert. Dit staat links onder het tarief, naast details. Bij Delta heet de vergelijkbare klasse Premium Select.
Zou KLM gewoon bellen. Wie weet wat er mogelijk is.
Is er bij Delta ook niets vrij? Via hun site kan je direct zien wat er nog open is door op de seatmap te klikken, nog voordat je een tarief selecteert. Dit staat links onder het tarief, naast details. Bij Delta heet de vergelijkbare klasse Premium Select.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
- asv60
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 40
Vorig jaar stelde ik deze vraag en bleek dat je de beschikbare stoelen bij oa AA in de app kon zien. Nu kan ik dat niet meer vinden in de app en ook niet meer als ik via laptop zoek.asv60 schreef: ↑17 nov 2023, 17:58Wij willen volgend jaar eens een keertje Premium economy vliegen. Ik zie bij Delta A 350 stoelindeling 2-4-2 in Premium en bij AA 787-8 indeling 2-3-2.
Maar als we in de middenrij moeten zitten hoeft het voor mij niet. Is er een manier om van te voren(voor het boeken) te zien welke stoelen nog vrij zijn?
Ia er wat veranderd, of doe ik wat verkeerd?
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
-
- Amerikafan
Even een update. Vlucht stond nog altijd gecanceld in mijn profiel zonder alternatief. Ik heb dus zelf even gebeld. Bij de klantendienst leken ze zelf niet goed te begrijpen waarom er nog geen alternatief was ingeboekt. Ik had gevraagd om liefst de rechtstreekse vlucht te behouden dan de dag ervoor of de dag erna, dat was ook hun voorstel. Alleen waren er geen economy premium seats meer beschikbaar (had ik ook al gezien bij een dummy boeking).
Dus vroeg ik om een vlucht met Virgin op de dag zelf, maar ook daar geen premium seats meer beschikbaar. Toen ik vroeg naar 1 van de Delta vluchten die die dag gaan, zei ze ook daar dat er geen premium economy seats meer beschikbaar waren. Het was duidelijk dat ik niet in PE zou vliegen tenzij ik meerdere dagen eerder zou vertrekken, maar dat zag ik uiteraard niet zitten. Nu, ik wist zeker dat er nog plaatsen waren in PE op die Delta vlucht, want ik had dit reeds opgezocht. Maar omdat de rechtstreekse vlucht de dag ervoor nog steeds mijn voorkeur had, vroeg ik naar die vlucht met een upgrade naar business. Dit kon enkel mits betalen van enkele 1000'en euros, dus heb ik vriendelijk bedankt. Ze stelde voor om dan maar in economy te vliegen met een terugbetaling van het verschil. Toen ik vroeg hoeveel dat verschil zou zijn, konden ze me geen antwoord geven. Ik vroeg is dit een vast bedrag of een percentage en wanneer krijg ik dit dan precies. Ze wist me te vertellen dat dit een percentage was (kon me niet vertellen hoeveel maar voor zover ik dit reeds heb opgezocht is dit 75% van de heenreis) en dat dit na de vlucht automatisch zou terugbetaald worden. Daar geloof ik eerlijk gezegd helemaal niets van. Wel had ze ons 'gratis' zetels gegeven in economy comfort (dus met extra beenruimte).
Dus nee, niet tevreden, maar had weinig opties als ik mijn reis niet helemaal wou omgooien. Nu, heeft er iemand ervaring met een downgrade en de terugbetaling? Alsook, zou ik de eerste nacht mijn hotelkosten kunnen claimen als onkosten aangezien ik nu een dag vroeger dien te vertrekken en alle hotels reeds geboekt waren?
Dus vroeg ik om een vlucht met Virgin op de dag zelf, maar ook daar geen premium seats meer beschikbaar. Toen ik vroeg naar 1 van de Delta vluchten die die dag gaan, zei ze ook daar dat er geen premium economy seats meer beschikbaar waren. Het was duidelijk dat ik niet in PE zou vliegen tenzij ik meerdere dagen eerder zou vertrekken, maar dat zag ik uiteraard niet zitten. Nu, ik wist zeker dat er nog plaatsen waren in PE op die Delta vlucht, want ik had dit reeds opgezocht. Maar omdat de rechtstreekse vlucht de dag ervoor nog steeds mijn voorkeur had, vroeg ik naar die vlucht met een upgrade naar business. Dit kon enkel mits betalen van enkele 1000'en euros, dus heb ik vriendelijk bedankt. Ze stelde voor om dan maar in economy te vliegen met een terugbetaling van het verschil. Toen ik vroeg hoeveel dat verschil zou zijn, konden ze me geen antwoord geven. Ik vroeg is dit een vast bedrag of een percentage en wanneer krijg ik dit dan precies. Ze wist me te vertellen dat dit een percentage was (kon me niet vertellen hoeveel maar voor zover ik dit reeds heb opgezocht is dit 75% van de heenreis) en dat dit na de vlucht automatisch zou terugbetaald worden. Daar geloof ik eerlijk gezegd helemaal niets van. Wel had ze ons 'gratis' zetels gegeven in economy comfort (dus met extra beenruimte).
Dus nee, niet tevreden, maar had weinig opties als ik mijn reis niet helemaal wou omgooien. Nu, heeft er iemand ervaring met een downgrade en de terugbetaling? Alsook, zou ik de eerste nacht mijn hotelkosten kunnen claimen als onkosten aangezien ik nu een dag vroeger dien te vertrekken en alle hotels reeds geboekt waren?
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 7
@asv60
Ik heb ook een aankomende vlucht met AA, weliswaar een binnenlandse vlucht, en in de app kan ik nog gewoon zien hoeveel stoelen er vrij zijn en welke tegen betaling en welke gratis.
Bij mij is het upcoming trip en als je daar op klikt komt je in de trip terecht en rechtsonder staat bij mij een rondje met seats.
Ik heb ook een aankomende vlucht met AA, weliswaar een binnenlandse vlucht, en in de app kan ik nog gewoon zien hoeveel stoelen er vrij zijn en welke tegen betaling en welke gratis.
Bij mij is het upcoming trip en als je daar op klikt komt je in de trip terecht en rechtsonder staat bij mij een rondje met seats.
Op zoek naar een Amex referral link? PB mij.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 20506 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 8 Reacties