Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
alamo weigert plots internationaal rijbewijs
- Bandido
- Amerika-expert
Re: alamo weigert plots internationaal rijbewijs
Een internationaal rijbewijs is inderdaad slechts een aanvulling op een nationaal rijbewijs. En we hebben hier te maken met regels van verhuurbedrijven, en regels van afzonderlijke staten. De een vraagt het wel, de ander niet. Maar dat je met alleen een internationaal rijbewijs een auto meekrijgt, is toch wel heel bizar. Dat heb ik niet eerder gezien.
"Keep Georgia On Your Mind"
- Bertorelli
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 14
Op onze bevestiging van de huurauto staat letterlijk: 'Een internationaal rijbewijs is verplicht if the licence is printed with non Roman Alphabet'
Ik weet niet wie er op de vertaalafdeling zit daar, maar blijkbaar werkt die halve dagen
M.a.w. als je rijbewijs is gedrukt in een niet westers schrift, dan is een internationaal rijbewijs verplicht.
De Nederlandse en Belgische zouden dus geen probleem mogen zijn.
Deze mag dus niet:

Ik weet niet wie er op de vertaalafdeling zit daar, maar blijkbaar werkt die halve dagen

M.a.w. als je rijbewijs is gedrukt in een niet westers schrift, dan is een internationaal rijbewijs verplicht.
De Nederlandse en Belgische zouden dus geen probleem mogen zijn.
Deze mag dus niet:

1995 TX/LO/MS/AL/AR
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
Ik zie daar toch wel degelijk Engels staan op dat rijbewijs, én leesbare getallen. Het enige dat niet leesbaar is, zijn de persoonlijke gegevens, maar hoe staat een naam in een Chinees paspoort geschreven?
Edit: ik heb het even opgezocht, maar in het paspoort staat de naam in zowel Chinees als Westers schrift. Lijkt me dat je daar nog wel mee weg komt ook
Edit: ik heb het even opgezocht, maar in het paspoort staat de naam in zowel Chinees als Westers schrift. Lijkt me dat je daar nog wel mee weg komt ook

- RNA
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Contacteer:
Bovenstaand rijbewijs is daarom ook gewoon geaccepteerd 

- bluemoon
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Voor mijn Amerika reizen nooit een internationaal rijbewijs gehad.
Maar over 2 weken ga ik naar Japan voor een reis van 3 weken, 1 week heb ik een auto gehuurd.
In Japan is het dus wel verplicht om een internationaal rijbewijs te hebben, maar dat is ook logisch, ze hebben de vertaling ook nodig, ik moet mij dus weer een poot uit laten draaien door de ANWB
Maar over 2 weken ga ik naar Japan voor een reis van 3 weken, 1 week heb ik een auto gehuurd.
In Japan is het dus wel verplicht om een internationaal rijbewijs te hebben, maar dat is ook logisch, ze hebben de vertaling ook nodig, ik moet mij dus weer een poot uit laten draaien door de ANWB

Crisis ? What Crisis ?
Als het logisch is, dan is het toch geen poot uitdraaien? Ja, natuurlijk zal de ANWB er winst op maken. Maar wat is nou die 15 euro op een reis van drie weken (en dan ook nog naar Japan!)?bluemoon schreef:In Japan is het dus wel verplicht om een internationaal rijbewijs te hebben, maar dat is ook logisch, ze hebben de vertaling ook nodig, ik moet mij dus weer een poot uit laten draaien door de ANWB
- Bushmaster
- Amerika-expert
Dat is het min of meer wel (of dat de schuld van de ANWB is weet ik niet), want waarom is een Internationaal Rijbewijs maar 1 jaar geldig? waarom niet net zo lang als je normale rijbewijs? (waar het tenslotte een vertaling van is).Als het logisch is, dan is het toch geen poot uitdraaien? Ja, natuurlijk zal de ANWB er winst op maken.
Ergens wel hoor, aan de andere kant is je Esta ook niet net zo lang geldig als je paspoort en daar moet je ook voor betalen en daar hoor je niemand over.........
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Maar dat is dan ook een reistoestemming. Lijkt me logisch dat die niet eeuwig geldig is. Een vertaling zou geldig moeten zijn zolang het onderliggende document niet veranderd is..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Ja tuurlijk, maar als ik nog hetzelfde paspoort heb én mijn situatie niet veranderd is moet ik toch een nieuwe aanvragen ... Dit was voorheen ook gratis, en nu moet je er ook voor betalen.
Ik snap gewoon niet dat mensen zich zo druk maken (zeker wanneer het in een land vérplicht is) om twee tientjes op een reis van een paar duizend euro
Ik snap gewoon niet dat mensen zich zo druk maken (zeker wanneer het in een land vérplicht is) om twee tientjes op een reis van een paar duizend euro

- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Omdat het een vodje is wat de ANWB afgeeft 

Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
- Bushmaster
- Amerika-expert
IR is een vertaling van de feiten zoals vermeld op je normale rijbewijs, deze veranderen niet zolang je je rijbewijs niet vernieuwd.maar als ik nog hetzelfde paspoort heb én mijn situatie niet veranderd is moet ik toch een nieuwe aanvragen
ESTA is een verklaring over je persoonlijke omstandigheden, deze kunnen van dag-tot-dag veranderen.
Ik viel gewoon over het "poot uitdraaien van de ANWB" wanneer je dus voor een land verplicht bent om een IR te tonen bij het huren van een auto. Dit vind ik een ander verhaal dan bijvoorbeeld in de US, waar die discussie al velen malen over gevoerd is 

- Bushmaster
- Amerika-expert
Als amerikaans politieagent zou ik liever hebben gezien dat een vergrootglas verplicht werd gesteld 

Als je je paspoort vernieuwt, verandert je paspoortnummer, dus het logisch dat je dan een nieuwe ESTA moet aanvragen. Het internationale rijbewijs hoeft volgens de internationale regels "slechts" iedere twee jaar vernieuwd te worden (belachelijk, maar goed) maar in Nederland is die regel nooit doorgevoerd. Met dank aan de ANWB denk ik dan....
Zouden ze in Japan trouwens precies weten hoe een Nederlands internationaal rijbewijs er uit ziet? Wat zou er gebeuren als je zo'n ding zelf in elkaar flanst, of gewoon een vertaling meeneemt die is opgesteld door een beëdigd vertaler (hé, laat ik nou zelf beëdigd veler zijn...
)

- bluemoon
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Als ik toch aan het mierenne*ken ben, het kost je ook weer een pasfoto bij de ANWB.
Ik ga vanmiddag langs bij de ANWB, thuis ligt nog een pasfoto van 2011, eens kijken of ze die accepteren.
Ik ga vanmiddag langs bij de ANWB, thuis ligt nog een pasfoto van 2011, eens kijken of ze die accepteren.
Crisis ? What Crisis ?
Ligt aan het knapheidsniveau. Ik hoef niks te betalen maar ik schat dat jij zo rond de 50 euro moet gaan betalen 

- Bandido
- Amerika-expert
Het is al vaker gezegd, maar de ANWB beslist niet hoe dat "vodje" eruit ziet. Dat is in een internationaal verdrag vastgelegd.Njit schreef:Omdat het een vodje is wat de ANWB afgeeft
"Keep Georgia On Your Mind"
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Misschien een vraag waar ik het antwoord op gemist heb, maar hoe is het eigenlijk afgelopen? Ik neem aan dat je achteraf nig wel naar drive usa en alamo een klacht gemailt hebt?
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht