Type gehuurd: Midsize
Verhuurder: Hertz
Gereserveerd bij: Hertz
Opgehaald in: Vancouver luchthaven
Afgeleverd in: Vancouver luchthaven
Meegekregen: Toyota Matrix
Wanneer: 24 augustus 2012 - 14 september 2012
Upgrade genomen (hoeveel ter plaatse bijbetaald/gekregen (gratis)): Nee
Keuzemogelijkheid of toegewezen: Toegewezen
Waardering (1-10, waarbij 1 = slechtst, 10 = best) en persoonlijke ervaring: Allereerst de waardering over de auto zelf, de Toyota Matrix. We waren met zijn tweetjes, dus aan de ene kant hadden we geen hele grote bak nodig. Aan de andere kant ben ik behoorlijk lang met 2.05 meter. Dus moest er wel genoeg beenruimte en hoofdruimte zijn. Nu weet ik uit ervaring dat een grote auto aan de buitenkant niet altijd even ruim is van binnen helaas. Uiteindelijk besloten om een midsize auto te nemen (niet onnodig groot voor zijn tweetjes, maar hopelijk wel ruim genoeg van binnen) met een speciaal verzoek voor een auto met veel beenruimte.
De Toyota Matrix was super. Nog geen 3900 kilometer op de teller, hij reed heerlijk, en niet onbelangrijk, hij was heel ruim van binnen. Genoeg beenruimte, genoeg hoofdruimte, en zelfs genoeg kofferruimte. Er konden twee grote koffers en een trolley in de kofferbak. Eventueel had er nog wel wat bijgekund, maar we hadden de hele achterbank over natuurlijk, dus daar lag een rugzak, schoenen, extra kleren, drinken etc. Enige nadeel was dat de radio niet heel sterk was in ontvangst, maar dat kan ook best aan de afgelegen gebieden in Canada hebben gelegen natuurlijk. Tip is dus om een mp3 speler mee te nemen en aan te sluiten voor de lange stukken rijden. Bergop trok hij makkelijk, hij reed vrij zuinig (1 op 15 ongeveer, voor Noord-amerikaanse begrippen is dat volgens mij niet verkeerd). Kortom, ik ben niet zo snel iemand die een 10 geeft, maar een dikke 8 of zelfs 9 was de auto wel waard.
Maar de waardering voor Hertz was wel een heel stuk minder. We hadden dus zoals gezegd een midsize gereserveerd (Nissan Sentra of vergelijkbaar) en vooraf betaald, en kregen de Matrix mee. Uiteraard probeerde de man mij nog van alles aan te smeren (extra verzekeringen, volle tank, dat is zijn goed recht overigens), maar ik heb alles vriendelijk afgeslagen. Wij hebben hier in Nederland geen Nissan Sentra en geen Toyota Matrix, en dit was mijn eerste autohuur ooit, dus ik wist ook niet wat ik kon verwachten. Na aan de balie gezegd te hebben dat we een midsize betaald hadden, werd de Matrix dus voorgereden. De volgende ochtend zat ik wat te surfen en zag ik dat de Matrix geen midsize is maar een compact. Klasse lager dus. Meteen een mail gestuurd naar Hertz, geen antwoord op gehad. Na terugkomst in Nederland 3 weken later Hertz gebeld, pas ruim 2 weken later antwoord gehad van ze. Het heeft dus 5 en een halve week geduurd voor ik een antwoord op mijn klacht had. Het kwam er dus op neer dat er geen auto's meer in mijn bestelde categorie waren, en daarom gaven ze me een andere auto mee. Volgens Hertz' voorwaarden zouden ze dan een categorie groter mee moeten geven, maar niet dus. Vervelender nog, de man achter de balie had wel aangegeven een midsize meegegeven te hebben volgens de administratie van Hertz, dus ik heb zelf nog flink moeten zeuren dat de Matrix toch echt een compact is. Uiteindelijk gaan ze het verschil in bedrag tussen een compact en een midsize terugstorten, maar toch geeft het een vervelende nasmaak. De waardering voor Hertz is dus niet heel erg hoog. Ze krijgen nog een genereuze 3 omdat de Matrix gloednieuw was en heerlijk om in te rijden.
Dus in het kort. De matrix was geweldig, Hertz dus niet.
Foto: