Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
FTI vraagt faillissement aan
Re: FTI vraagt faillissement aan
Bij ons in de voorwaarden staat: Bij het onvoorzien uitvallen van één van de onderdelen van een samengestelde reis. U heeft recht op vergoeding van de andere onderdelen van de samengestelde reis. Met een samengestelde reis bedoelen wij een reis die bestaat uit losse onderdelen die afzonderlijk van elkaar geboekt zijn, zoals een vliegticket en een hotel. Deze dekking geldt alleen als de verhuurder of reisorganisatie de kosten niet vergoedt en er niet voor vervanging kan worden gezorgd, zodat de reis niet kan worden gemaakt.
Daar lijkt een gehuurde camper dan toch ook onder te vallen?
En dan staat er verderop dat ze vergoeden:
* de kosten van het omboeken van de reis naar een latere datum om zo te voorkomen dat de hele reis geannuleerd moet worden;
* de verhoging van de oorspronkelijke reissom bij gedeeltelijke annulering van de reis. Wij vergoeden maximaal de volledige annuleringskosten;
Nou denk ik niet dat ik schade ga lijden omdat we pas in 2025 vertrekken, maar toch....
Daar lijkt een gehuurde camper dan toch ook onder te vallen?
En dan staat er verderop dat ze vergoeden:
* de kosten van het omboeken van de reis naar een latere datum om zo te voorkomen dat de hele reis geannuleerd moet worden;
* de verhoging van de oorspronkelijke reissom bij gedeeltelijke annulering van de reis. Wij vergoeden maximaal de volledige annuleringskosten;
Nou denk ik niet dat ik schade ga lijden omdat we pas in 2025 vertrekken, maar toch....
reisverslagen: 2024 rondje Salt Lake City, 2023 Chicago-Las Vegas, 2022 rondje Phoenix, 2019 Noord Californië + Oregon, 2017 rondje Las Vegas, 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Heb jij bij hun een vliegticket en een camper tegelijk geboekt dan?
Als je alleen je camper daar hebt geboekt is het geen samengestelde reis en valt het niet onder de Duitse SGR (en je zult er ook geen bijdrage voor hebben betaald).
Als je alleen je camper daar hebt geboekt is het geen samengestelde reis en valt het niet onder de Duitse SGR (en je zult er ook geen bijdrage voor hebben betaald).
Dit is iets anders dan de kosten voor een nieuwe camper vergoeden. Hiermee zegt de verzekeraar dus dat ze de gemaakte kosten voor andere onderdelen van de reis vergoeden, als deze in zijn geheel niet door kan gaan door uitval van een ander, los geboekt onderdeel. Als bij de uitsluitingen faillissement niet is opgenomen dan zou de verzekeraar in dit geval dus eventueel de al gemaakte kosten van vliegtickets e.d. eventueel vergoeden. Echter, er staat ook duidelijk dat ze dat alleen doen als er geen vervanging mogelijk is voor dat uitgevallen onderdeel - ik dit geval dus de camper.Elendan schreef: ↑06 jun 2024, 14:15Bij ons in de voorwaarden staat: Bij het onvoorzien uitvallen van één van de onderdelen van een samengestelde reis. U heeft recht op vergoeding van de andere onderdelen van de samengestelde reis. Met een samengestelde reis bedoelen wij een reis die bestaat uit losse onderdelen die afzonderlijk van elkaar geboekt zijn, zoals een vliegticket en een hotel. Deze dekking geldt alleen als de verhuurder of reisorganisatie de kosten niet vergoedt en er niet voor vervanging kan worden gezorgd, zodat de reis niet kan worden gemaakt.
Maar die vervanging is wel mogelijk, want voor zover ik het begrijp biedt Cruise America aan om de huur gewoon tegen dezelfde condities door te laten gaan, waarbij dan uiteraard betaling direct aan hen plaats dient te vinden. Dat je dan eventuele aanbetalingen aan FTI kwijt bent, tja, dat zal de verzekeraar vast rot vinden voor je, maar daar draai je dan toch zelf voor op.
@roelb er staat toch dat zij de kosten die hoger uitvallen zullen vergoeden. Dus als ik een nieuwe camper boek krijg ik de meerprijs terug. En het is volgens de uitleg op usareisen mogelijk dat je de camper meekrijgt maar dat je voor de verzekering bij moet betalen waarschijnlijk. Mijn reisverzekering heeft ook tijdens corona zonder problemen alles vergoed destijds.
reisverslagen: 2024 rondje Salt Lake City, 2023 Chicago-Las Vegas, 2022 rondje Phoenix, 2019 Noord Californië + Oregon, 2017 rondje Las Vegas, 2015 Chicago-Denver
Het valt te proberen, maar ik vermoed dat er elders in die verzekeringsvoorwaarden ook uitsluitingen staan, en dat faillissement van de aanbieder een van die uitsluitingen is. Dat is eigenlijk bijna altijd het geval..
Ja ik heb de uitsluitingen doorgenomen maar faillissement staat er niet bij. Ik zal er van de week eens een telefoontje aan wagen.
Wij hebben ook een boeking voor juli via www.usareisen.de ( en dan via FTI). Bedrag voor verhuur staat gereserveerd voor incasso en zal 30 dagen voor vertrek worden geïncasseerd. Ik heb getracht bij mijn creditcard maatschappij incasso tegen te houden maar dat is niet mogelijk wanneer deze al is geautoriseerd. Het blijft de vraag of incasso daadwerkelijk wordt uitgevoerd, al vermoed ik dat dit geautomatiseerd verloopt.
De mensen van www.usareisen.de vragen geduld te hebben omdat ze bezig zijn met een oplossing. Het is een lastige situatie omdat opnieuw boeken kan betekenen dat ik straks twee reserveringen heb en twee moet betalen ;-(
Vaak biedt een credit card maatschappij een aflevergarantie. Als vanwege een faillissement geen aflevering plaatsvindt kun je de betaling dan vaak terugvorderen via de creditcard maatschappij. VISA geeft aan om mails over het faillissement te bewaren om hiervoor in aanmerking te komen. Hoe dat bij andere CC maatschappijen wordt afgehandeld is mij niet bekend?
Het is te hopen dat usareisen.de iets kan regelen. Tot nu toe houden ze hun klanten goed op te hoogte op de website en zijn ze vriendelijk/behulpzaam aan de telefoon.
De mensen van www.usareisen.de vragen geduld te hebben omdat ze bezig zijn met een oplossing. Het is een lastige situatie omdat opnieuw boeken kan betekenen dat ik straks twee reserveringen heb en twee moet betalen ;-(
Vaak biedt een credit card maatschappij een aflevergarantie. Als vanwege een faillissement geen aflevering plaatsvindt kun je de betaling dan vaak terugvorderen via de creditcard maatschappij. VISA geeft aan om mails over het faillissement te bewaren om hiervoor in aanmerking te komen. Hoe dat bij andere CC maatschappijen wordt afgehandeld is mij niet bekend?
Het is te hopen dat usareisen.de iets kan regelen. Tot nu toe houden ze hun klanten goed op te hoogte op de website en zijn ze vriendelijk/behulpzaam aan de telefoon.
Het forum was voor mij en andere pas vandaag terug bereikbaar, server was onvindbaar, vandaar late reactie. Ik heb gebeld de volgende dag naar Drive-Usa.de . Als ik daar al was of betaling al gedaan zou zijn dan raden ze aan om te bellen naar de verhuurder in Amerika en proberen regelen om rechtstreeks aan hun te betalen. Als de betaling nog niet gedaan was zeiden ze ook om niet te betalen aan FTI.Martin & Marianne schreef: ↑05 jun 2024, 18:47Ik zou voor de zekerheid ergens anders iets boeken. Of het verstandig is om te betalen vraag ik me af.
Heb je zelf al contact opgenomen met usareisen?
Marianne
Omdat usareisen.de aan telefoon had gezegd niet te betalen, het geld gaat rechtstreeks naar FTI en zij kunnen toch niets leveren, heb ik de opgegeven creditcard laten stopzetten. Ik vermoed/hoop niet dat ze daar iets van zullen maken.Marsz schreef: ↑07 jun 2024, 16:30Wij hebben ook een boeking voor juli via www.usareisen.de ( en dan via FTI). Bedrag voor verhuur staat gereserveerd voor incasso en zal 30 dagen voor vertrek worden geïncasseerd. Ik heb getracht bij mijn creditcard maatschappij incasso tegen te houden maar dat is niet mogelijk wanneer deze al is geautoriseerd. Het blijft de vraag of incasso daadwerkelijk wordt uitgevoerd, al vermoed ik dat dit geautomatiseerd verloopt.
We hebben rechtstreeks naar El Monte gebeld, ze waren daar zeer vriendelijk en zeiden dat er geen betaling van FTI gekomen was naar hun. Ofwel kunnen we het contract overnemen en rechtstreeks aan hun betalen ofwel via een andere touroperator (wat usareisen.de probeert).
Momenteel zijn we geneigd om toch rechtstreeks met El Monte de boeking over te nemen, vraag is wat dat betekent voor verzekering van de camper.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 0
Bij ons zowat hetzelfde verhaal. Camper geboekt via usa-reisen.de, ophalen eind juli. Intussen hebben we contact gehad met Cruise America en onze boeking zit in hun systeem. We hadden nog niks betaald, dus dat valt al mee. Cruise America heeft al voorgesteld om rechtstreeks aan hen te betalen, maar dat is niet zo simpel. We kunnen intussen niet meer kosteloos annuleren en hebben officieel nog steeds een contract met usa-reisen. Een faillissement doet dat contract niet teniet (helaas al eerdere ervaring met failliete aannemer). Pas als de curator het contract ontbindt, zouden we formeel aan Cruise America mogen betalen. Zo lang dat er geen ontbinding is van het contract, zitten we vast aan usa-reisen/fti. Zij houden ons goed op de hoogte en zoeken een alternatief voor iedereen die via hen een RV gehuurd heeft. Te beginnen met wie eerst vertrekt, dus wij zijn nog niet aan bod. Op basis van hun mail begrijp ik dat de contracten ook in functie van de reisdatum worden vrijgegeven door de curator. Zodra dat gebeurt, neemt usa-reisen de boeking over en gaat het dus niet meer via FTI. Ik ga er vanuit dat het wel goed komt, we hebben aan Cruise America gevraagd om de boeking zeker te behouden. Moesten ze moeilijk doen, dan kunnen we nog een credit card borg geven en evt bij aankomst betalen. Voorlopig wachten we dus rustig af. Is er intussen al iemand gecontacteerd door usa-reisen?
Ik krijg nu net een mail binnen dat ze een nieuwe touroperator hebben gevonden! DERTOUR? Iemand bekend mee?
Grote reisburo in Duitsland dacht ik.
We hebben ook net een mail gekregen met de 3 opties, via Dertour die de boeking kan overnemen, rechtstreeks bij de camperverhuurder in Amerika of de boeking volledig annuleren.
Als het via Dertour is blijft de liability insurance bestaan (ipv 10 milj 7.5). Als je rechtstreeks boekt bij de camperverhuurder in Amerika dan is die insurance er niet. Dat lijkt zowat grootste verschil.
Als het via Dertour is blijft de liability insurance bestaan (ipv 10 milj 7.5). Als je rechtstreeks boekt bij de camperverhuurder in Amerika dan is die insurance er niet. Dat lijkt zowat grootste verschil.
Lijkt zo op 1e gezicht prima geregeld inderdaad. Na de omboeken val je ook niet meer onder het Duitse reisfonds, maar 2 operators die vlak na elkaar failliet gaan?? Zul je net zien

- katrienenluc
- Amerikakenner
- Partner van: Luke21
- Aantal x V.S. bezocht: 11
Begrijp ik het goed dat USA reisen onder FTI group valt? Ze bieden immers nog huuauto's aan aan 2/3 van de prijs die ik geboekt had bij Alamo.de
Hoe ze kunnen ze dit nog aanbieden als ze failliet zijn?
Hoe ze kunnen ze dit nog aanbieden als ze failliet zijn?
Groeten, Katrien
https://lukareizen.blogspot.com/
https://lukareizen.blogspot.com/
Usareisen.de valt niet onder de FTI groep. Ze werken er alleen veel mee samen als touroperator. Dat betekent dat Usareisen.de alles regelt, maar de feitelijke boeking (en betaling) via de FTI groep verliep. Alle camper boekingen verliepen via FTI, deze zijn nu omgezet naar DERTOUR. Voor auto's weet ik niet of ze reeds alternatieven hadden of nu geregeld hebben.
- jojostravelusa
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 15
- Contacteer:
Die mail hebben wij ook gekregen en gekozen voor optie 1, dus omboeken naar Dertour. We gaan er maar vanuit dat het goed komt. Ons vertrek staat voor begin september gepland.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 3
Hallo allemaal, ik lees de bezorgde berichten over FTI en de camperhuur. Ik denk dat wij het slechtst mogelijk scenario hebben. We zitten nu nl. in de States en gingen onze camper ophalen bij Cruise America op maandag 3 juni. 7 uur daarvoor was het faillissement. Onze camperhuur voor 21 dagen was dus niet betaald helaas door FTI aan CA. Bij aankomst moesten we ter plekke beslissen of opnieuw betalen, of… ja wat dan? Met 5 volwassenen maar weer terugvliegen? Gelukkig was ons spaargeld aanzienlijk voor deze reis en heb ik direct aan de counter met mijn creditcard het verschuldigde bedrag betaald. Maar ff niet nagedacht over het misselijkmakend idee dat we nu dubbele kosten maken. Enfin, we naderen nu het eind van onze rondreis die verder wel fantastisch is. Als we thuis zijn, ga ik me verdiepen of er miss toch een compensatie vanuit de verzekering kan komen maar ik vrees het ergste. Wel een domper zo aan het begin van onze reis.
Via Usareisen geboekt? Vermoedelijk valt het dan onder een pakketreis en kan je via het Duitse reisgarantiefonds je geld terugkrijgen!
Staat wel uitgelegd op site van Usareis
Staat wel uitgelegd op site van Usareis
We hebben ook de mail gehad met 3 keuzes maar kun je ook nog gratis annuleren tot 46 dagen voor vertrek bij Detour? We zijn nu op roadtrip door de VS dus kan dit lastig navragen. Onze reservering voor de camper is pas voor april 2025.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 680 Weergaves
-
Laatste bericht door d_vdploeg