Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Rijden met een automatic
- girliecathy
- Amerikakenner
Re: Rijden met een automatic
Je kan misschien ook een uurtje rijles nemen met een automaat, dan heb je een idee hoe het rijdt.
Het is makkelijker dan je denkt en je hebt het echt snel genoeg door. En als je onverhoopt toch een keer probeert de koppeling met je linkervoet in te trappen, dan genees je daar snel van...ik deed het bij de allereerste keer in de USA bij de eerste rotonde fout: koppeling denken in te trappen = gordels testen
Sindsdien even de eerste (en tweede) dag in de auto heel bewust tegen mezelf zeggen "geen linkervoet, geen linkervoet..." en dan komt alles goed
Dan heb je nog wel het "probleem" dat je thuis weer even moet wennen aan je schakelbak, maar ook dat komt weer goed!

Sindsdien even de eerste (en tweede) dag in de auto heel bewust tegen mezelf zeggen "geen linkervoet, geen linkervoet..." en dan komt alles goed

September 2009: Hawaii (Oahu & Maui) || September 2010: New York ||Mei 2012: Zuidwest-USA (LA-LA)
Ja, dat is het probleem met veel features die de veiligheid moeten verbeteren: in noodsituaties kunnen ze ineens vreselijk tegen je gaan werken (automatische deurvergrendeling, airbags, autogordels). Ik ga er maar even van uit dat ze riant meer levens redden dan dat ze levens kosten.Bushmaster schreef:dat lijkt me "prettig" als je snel de auto uit moetBij veel auto's kunnen de (achter)portieren niet open als de auto niet in P-stand staat.
Ik lees overigens met verbazing over linkervoet-problemen. Iedere auto is weer anders, en je hebt bijvoorbeeld toch ook snel door dat een auto een ander koppelingspunt heeft, of krachtiger of minder krachtig remt? Als ik in Europa ben, moet ik me wel altijd weer even realiseren dat er een koppelingspedaal is, maar daar word je bij het eerste kruispunt dat je tegenkomt alweer snel aan herinnerd

- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Behalve in P kan je ook in N starten. Daarbij heeft elke auto gewoon een knop waarmee je de deuren kan ontgrendelen als de auto niet in P staat
Zeg maar dezelfde knop die elke auto in de wereld heeft.
Ik vind dit wel een leuk topic. Heel veel posts over iets dat je na 5 seconden door hebt.
Je kan je beter "druk" maken over de gewoontes op de weg die anders zijn. Zoals rijbanen die exit only worden, rechtsaf bij rood, stoplichten aan de overkant etc.

Ik vind dit wel een leuk topic. Heel veel posts over iets dat je na 5 seconden door hebt.

Je kan je beter "druk" maken over de gewoontes op de weg die anders zijn. Zoals rijbanen die exit only worden, rechtsaf bij rood, stoplichten aan de overkant etc.
Eens. Maar als mensen zenuwachtig worden omdat ze in een automaat rijden zullen ze sneller fouten maken, en dus ook niet (voldoende) letten op dingen die anders zijn.DejaVu schreef:Je kan je beter "druk" maken over de gewoontes op de weg die anders zijn. Zoals rijbanen die exit only worden, rechtsaf bij rood, stoplichten aan de overkant etc.
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Niet elke automaat is meer in P te starten, zoals vroeger,een bron van heerlijke makkelijk op te lossen pechgevallen, kan ik mededelen.ned in MO schreef:Behalve in P kan je ook in N starten. Daarbij heeft elke auto gewoon een knop waarmee je de deuren kan ontgrendelen als de auto niet in P staat

- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Zou dat zijn misgegaan bij die Limo-brand op de San Mateo brug bij San Francisco dan.... Wat een drama is dat toch zeg!Bushmaster schreef:dat lijkt me "prettig" als je snel de auto uit moetBij veel auto's kunnen de (achter)portieren niet open als de auto niet in P-stand staat.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Welke automaat kan je niet in P starten dan? Ik moet de eerste nog meemaken.Pete.Z schreef:Niet elke automaat is meer in P te starten, zoals vroeger,een bron van heerlijke makkelijk op te lossen pechgevallen, kan ik mededelen.ned in MO schreef:Behalve in P kan je ook in N starten. Daarbij heeft elke auto gewoon een knop waarmee je de deuren kan ontgrendelen als de auto niet in P staat
Nog een automaat tip: Als je parkeert en de motor uitzet en vervogens de sleutel er niet uit kan halen dan komt dat omdat ie nog in D Staat

- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Lol,typefoutje mijnerzijds, ik bedoelde natuurlijk dat je niet iedere automaar meer in N kan starten, maar juist alleen in P.
Wij hebben regelmatig pechmeldingen van vooral huurauto's die niet meer starten, even de automaat in P doet dan wonderen.
Wij hebben regelmatig pechmeldingen van vooral huurauto's die niet meer starten, even de automaat in P doet dan wonderen.
de eerste keer dat ik met een automaat reed, trapte ik met linkervoet op de rem, ons moeder wist direct dat ze vergeten was haar gordel aan te doen
iedere keer bij het ophalen van de auto is het weer een kleine schattenjacht, waarvoor dienen alle knopjes, waar zitten de ruitenwissers, hoe schakel je de pook los zodat je in D kan schakelen,...
niet druk in maken, na een hondertal meters ben je ermee weg

iedere keer bij het ophalen van de auto is het weer een kleine schattenjacht, waarvoor dienen alle knopjes, waar zitten de ruitenwissers, hoe schakel je de pook los zodat je in D kan schakelen,...

niet druk in maken, na een hondertal meters ben je ermee weg
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hoe wil jij een auto starten die naar beneden rolt? In P? Denk het niet
. De gevalletjes die jij beschrijft staan in D en dan start hij inderdaad niet. Aangeraden wordt om dan in P te zetten en te starten, er vanuitgaande dat de auto stil staat. Dat is het veiligste. Zet hem maar eens in neutraal. Gegarandeerd dat de auto dan net zo start als in P.

- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 10
- Contacteer:
TS moet na al deze berichten over P en D wel denken dat het heel moeilijk is om in een automaat te rijden 
Ik herken je ongerustheid. Die hadden we ook. Maar achteraf gezien was dat helemaal niet nodig. Je bent er snel mee weg. Wat een klassieker is, is je linkervoet gebruiken waardoor je heel erg remt.
Wij hadden ook nog nooit met n automaat gereden en na een paar 100 m waren we er vlot mee weg. Ik iets minder vlot, heb toch wel enkele stevige 'stops' veroorzaakt

Ik herken je ongerustheid. Die hadden we ook. Maar achteraf gezien was dat helemaal niet nodig. Je bent er snel mee weg. Wat een klassieker is, is je linkervoet gebruiken waardoor je heel erg remt.
Wij hadden ook nog nooit met n automaat gereden en na een paar 100 m waren we er vlot mee weg. Ik iets minder vlot, heb toch wel enkele stevige 'stops' veroorzaakt

Groetjes,
Carine
Carine
De allereerste keer dat ik in een automaat reed was in Miami 2009. Nog voor de slagbomen, drukte ik keihard met mijn linkervoet op de rem waardoor de auto in 1x stil stond. Ik schrok er zelf van.
Na het uitrijden nergens meer last van gehad. Ik heb even 15 minuten gereden, en toen was ik er meet aan gewend. Heerlijk joh, automaat. Ik wilde verder niets anders meer.
Na het uitrijden nergens meer last van gehad. Ik heb even 15 minuten gereden, en toen was ik er meet aan gewend. Heerlijk joh, automaat. Ik wilde verder niets anders meer.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 13
- Contacteer:
En als je eerst de rem wilt proberen doe dat dan in de garage van het verhuurbedrijf als er niemand achter je rijdt. Kun je dat zelfs meermaals proberen totdat je er een goed gevoel over hebt. Ik probeer in de garage de rem altijd even om te kijken/aan te voelen hoe die pakt.
- Robbielb
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 2
- Contacteer:
Ik vond het lastiger om weer te wennen aan een schakelauto na het rijden in een automaat dan andersom 
Vergat mijn koppeling in te trappen... sta je ook snel stil hoor
Niet druk over maken... komt vanzelf goed!

Vergat mijn koppeling in te trappen... sta je ook snel stil hoor

Niet druk over maken... komt vanzelf goed!
Life is what happens to you while you're busy making other plans...
2012 - 68 dagen roadtrip USA & Curacao mei t/m augustus
2013 - 16 dagen roadtrip noord oost USA september
http://www.robbiegoesamerica.nl
2012 - 68 dagen roadtrip USA & Curacao mei t/m augustus
2013 - 16 dagen roadtrip noord oost USA september
http://www.robbiegoesamerica.nl
Ik voel me al een pak rustiger 
Waarvoor dient de ene (of soms 2 knoppen) op de versnellingspook zelf ?
Is F,S of L voor in de bergen te klimmen en afdalen ?

Waarvoor dient de ene (of soms 2 knoppen) op de versnellingspook zelf ?
Is F,S of L voor in de bergen te klimmen en afdalen ?
- Harry
- Amerika-expert
- Partner van: jaha
- Aantal x V.S. bezocht: 26
- Contacteer:
De knop op de pook is een vergrendeling welke je in moet drukken als je hem in of uit de P stand haalt.
De lagere versnellingen gebruik je bij het afdalen om te voorkomen dat de auto alsmaar sneller gaat rijden, als je mensen ziet rijden bij afdalingen en de remlichten branden voortdurend dan doen ze het niet goed, bij hoge temperaturen en lange afdalingen kunnen de remmen ook oververhit raken waardoor de werking ernstig achteruit gaat.
De lagere versnellingen gebruik je bij het afdalen om te voorkomen dat de auto alsmaar sneller gaat rijden, als je mensen ziet rijden bij afdalingen en de remlichten branden voortdurend dan doen ze het niet goed, bij hoge temperaturen en lange afdalingen kunnen de remmen ook oververhit raken waardoor de werking ernstig achteruit gaat.
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Niet alle automaten hebben die versnelling ratio's en een knop op de pook he! Overigens heb ik dat remmen bijna elke keer als ik een huurauto ophaal. Even proberen en de 1e keer is het inderdaad vaak zo dat de koffer vanuit de bak op de voorstoel beland
Probeer ook de cruise control etc uit. Niet in de bergen trouwens. Maar dit alles heb je na 5 min wel door als je een beetje bestuurder bent. Ik had meer moeite om de eerste keer 'yield' en 'ped xing' te ontcijferen en idd de stoplichten en de banen die ineens 'only...' worden. Al zijn die buiten de snelwegen vaak nog wel te omzeilen. Ook de stopbord regels, als je met meerdere auto's staat zijn anders dan hier en dat rechtsaf door rood tenzij nadrukkelijk aangegeven dat het niet mag is echt heerlijk. Ik merk overigens dat mn tomtom in de steden nog wel eens een U-turn wilde maken als iets aan de andere kant vd weg was, terwijl er een groot bord no u-turn boven staat.

Probeer ook de cruise control etc uit. Niet in de bergen trouwens. Maar dit alles heb je na 5 min wel door als je een beetje bestuurder bent. Ik had meer moeite om de eerste keer 'yield' en 'ped xing' te ontcijferen en idd de stoplichten en de banen die ineens 'only...' worden. Al zijn die buiten de snelwegen vaak nog wel te omzeilen. Ook de stopbord regels, als je met meerdere auto's staat zijn anders dan hier en dat rechtsaf door rood tenzij nadrukkelijk aangegeven dat het niet mag is echt heerlijk. Ik merk overigens dat mn tomtom in de steden nog wel eens een U-turn wilde maken als iets aan de andere kant vd weg was, terwijl er een groot bord no u-turn boven staat.
Net terug uit SF Amerika. Voor het eerst met een camper gereden. En ook meteen maar een automaat. Ik moet zeggen...Mijn volgende auto wordt een automaat denk ik
. Veel makkelijker rijden. Ik had het eigenlijk meteen onder controle.
Mijn camper had P,R,N,D,3,2,1. Met een pook aan het stuur.
P gebruik je bij lang(er) stilstaan. N heb ik niet gebruikt. 3,2,1 heb ik gebruikt in de bergen om af te remmen en om de helling te kunnen nemen. Om de helling te nemen zou je hem ook in D kunnen laten staan. Afremmen in 3,2,1 is wel belangrijk om de remmen te sparen.
Soms reed ik per ongeluk op de hand(voet)rem weg maar dan krijg je een geluidssignaal. (Zelfde als dat je de veiligheidsriem vergeet.)
In principe zou je met de handrem op een steile helling weg kunnen rijden. En dan onder het rijden de handrem uitzetten.
Met de punten die PSVwally aanhaalt had ik meer problemen mee om aan te wennen.
Waar ik ook problemen mee had is dat de eerst die op een gelijkwaardige kruising aankomt gewoon voorrang neemt.
Omdat je er hier aan gewend bent dat rechts gewoon altijd voorrang heeft. Is daar dus niet zo.
Wat je ook niet moet vergeten is de hoogte van de auto.
Wat mij heel erg stoorde was de verschrikkelijke conditie van de snelwegen. Ongelooflijk slecht. Belgie is er nog goed bij. Gaten en richels allover de place. En van beton. Het leek wel of ik houten wielen had onder de camper.
Wat mij ook opviel is dat langzamer verkeer op de rechterbaan moet rijden. In tegenstelling tot zo een 30 jaar geleden. Toen maakte het niet uit waar je reed. Het verkeer op de snelwegen (rondom SF) in Amerika is erg veranderd mijns inziens. Heel druk met heel veel vrachtverkeer en niet meer zo tam als vroeger.

Mijn camper had P,R,N,D,3,2,1. Met een pook aan het stuur.
P gebruik je bij lang(er) stilstaan. N heb ik niet gebruikt. 3,2,1 heb ik gebruikt in de bergen om af te remmen en om de helling te kunnen nemen. Om de helling te nemen zou je hem ook in D kunnen laten staan. Afremmen in 3,2,1 is wel belangrijk om de remmen te sparen.
Soms reed ik per ongeluk op de hand(voet)rem weg maar dan krijg je een geluidssignaal. (Zelfde als dat je de veiligheidsriem vergeet.)
In principe zou je met de handrem op een steile helling weg kunnen rijden. En dan onder het rijden de handrem uitzetten.
Met de punten die PSVwally aanhaalt had ik meer problemen mee om aan te wennen.
Waar ik ook problemen mee had is dat de eerst die op een gelijkwaardige kruising aankomt gewoon voorrang neemt.
Omdat je er hier aan gewend bent dat rechts gewoon altijd voorrang heeft. Is daar dus niet zo.
Wat je ook niet moet vergeten is de hoogte van de auto.
Wat mij heel erg stoorde was de verschrikkelijke conditie van de snelwegen. Ongelooflijk slecht. Belgie is er nog goed bij. Gaten en richels allover de place. En van beton. Het leek wel of ik houten wielen had onder de camper.
Wat mij ook opviel is dat langzamer verkeer op de rechterbaan moet rijden. In tegenstelling tot zo een 30 jaar geleden. Toen maakte het niet uit waar je reed. Het verkeer op de snelwegen (rondom SF) in Amerika is erg veranderd mijns inziens. Heel druk met heel veel vrachtverkeer en niet meer zo tam als vroeger.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 1110 Weergaves
-
Laatste bericht door Bijtje
-
- 11 Reacties