Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

alamo weigert plots internationaal rijbewijs

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
dafkapin
Amerikakenner
Contacteer:

alamo weigert plots internationaal rijbewijs

Bericht door dafkapin »

Vorige week waren we een weekje in New York
we hadden een dag naar de Niagara watervallen gepland en vlogen van JFK naar Buffalo waar ik via usareisen.de een auto had geboekt voor een dag bij Alamo
Dit is reeds de derde keer dat we een auto boeken bij Alamo
de vorige keren eisten zij steeds een internationaal rijbewijs en wilden ze zelfs niet kijken naar mijn belgisch rijbewijs, omdat dit buiten België geen enkele weetelijk geldigheid had, volgens hen
dus had ik deze keer mijn internationaal rijbewijs mee en (dom dom) mijn belgische rijbewijs niet (omdat ze dat toch nooit vragen)
het nummer van mijn nationaal rijbewijs staat trouwens vermeld op mijn internationaal

wat bleek, alamo weigerde mij de auto mee te geven, die dus al betaald en al was, omdat ik geen geldig rijbewijs kon voorleggen
dat kon ik dus wel, mijn internationaal, dat geldig is in USA
de manager kwam erbij en die weigerde pertinent om ons te helpen
ik wees hem erop dat de vorige keren ze mijn nationaal niet wilden accepteren en een internationaal eisten
hij beweerde dat dat geen waar was (altijd leuk van liegen beschuldigd te worden)

eind van het verhaal, ik kreeg dus geen auto mee van hen

dan maar naar hertz gestapt, die wilden wel maar hadden op dat moment geen auto's beschikbaar *zucht*
maar beklemtoonden dat zij idd enkel internationaal rijbewijs aanvaarden

uiteindelijk een auto gehuurd bij Budget (dat helemaal niet zo budget was) waar ze ook compleet verbijsterd waren over de werkwijze van alamo
zij namen genoegen met het internationaal rijbewijs en bevestigden dat ook zij een nationaal rijbewijs meestal niet aanvaarden als legaal rijbewijs in de US

gelukkig waren de watervallen meer dan de moeite waard, maar bij alamo zien ze mij toch niet meer terug :roll:
IvoH
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: alamo weigert plots internationaal rijbewijs

Bericht door IvoH »

Ik geloof dat de meeste mensen hier reizen zonder internationaal rijbewijs.
Rare gang van zaken, eerst het nationale rijbewijs niet accepteren en nu plots het andersom.

Maar ik dacht zelf dat ons nieuwe Europese rijbewijs ook "rechtsgeldig" was in de VS, ik heb m zelf meerdere malen gebruikt. Zelfs bij het inchecken van hotels.
kendor
Amerikakenner

Bericht door kendor »

In al mijn reizen naar de VS nooit en te nimmer een probleem gehad met mijn normale Nederlandse rijbewijs .
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Het internationale rijbewijs is toch niks anders dan een vertaling van je rijbewijs? Volgens mij heeft dat ding zonder je "echte" rijbewijs officieel nergens rechtsgeldigheid.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Dat dacht ik ook, Dimona. Maar misschien is het in België anders? Mij is aan geen enkele verhuurbalie ooit gevraagd naar mijn internationale rijbewijs, maar gewoon naar mijn nationale rijbewijs. Ik heb al 12 keer een auto gehuurd in Amerika/Canada overigens.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Cees A
Amerikakenner

Bericht door Cees A »

Eens met Kendor.
Ik reis al meer dan 20 jaar naar de VS en er is me nog nooit naar een int. rijbewijs gevraagd.

@ Dimona:
Inderdaad. Ik kan me ook niet voorstellen dat een autoverhuurder een auto meegeeft aan iemand die alleen een int. rijbewijs kan tonen
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Internationaal rijbewijs is op zichzelf inderdaad niet geldig. Je hebt dus geluk dat je zonder je rijbewijs een auto hebt meegekregen. Het vreemde aan het verhaal vind ik de vraag naar een internationaal rijbewijs door verschillende partijen.
Ik heb een paar jaar geleden ook een auto opgehaald bij Alamo in Buffalo maar gelukkig zonder problemen.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

In B is het niet anders dan in NL.
Groetjes,
Carine
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Carine, daarmee bedoel je dat het internationale rijbewijs niet meer is dan een vertaling van het gewone nationale rijbewijs? (even checken of ik je goed begrijp......)
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Van Wikipedia:

Een internationaal rijbewijs is een vertaling van het rijbewijs en is een vereiste in sommige landen buiten de Europese Unie naast het nationale rijbewijs. Het vervangt dus niet het nationale rijbewijs.
Een Internationaal rijbewijs uitgegeven in Nederland is 1 jaar geldig en verkrijgbaar via de ANWB. Een Internationaal rijbewijs uitgegeven in België of Duitsland is drie jaar geldig. De éénjarige geldigheid is gebaseerd op het Verdrag van Geneve van 19 september 1949 nopens het wegverkeer (Tractatenblad 1951, nr. 81). In 1968 is dit verdrag aangepast (verdrag van Wenen van 8 november 1968 inzake het wegverkeer (Tractatenblad 1974, nrs. 35 en 174) en is de geldigheidstermijn verhoogd naar drie jaar. Dit is echter in de afgelopen 45 jaar niet in de Nederlandse regelgeving doorgevoerd.
krilin
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door krilin »

Toen wij ons internationaal rijbewijs gingen ophalen in belgie (oktober was dit) hebben ze ons
duidelijk vermeld dat dit enkel een bijvoeging was bij ons gewoon rijbewijs dus dat je ze allebei
moet meehebben.
Stonden hier ook van te kijken want dachten dat dit ook een "opzichzelf" staand rijbewijs was.
Blij dat ze ons toch op voorhand de correcte informatie gaven.
Dus zonder je gewoon rijbewijs stelt je internationaal rijbewijs inderdaad niks voor...
dafkapin
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door dafkapin »

tja, dat weten wij nu ook dus :?
ik vond het gewoon zo verrassend dat ze al de vorige keren met het internationaal rijbewijs genoegen namen en niet achter het nationaal vroegen (natuurlijk waren dat de keren dat we het nationaal wel meehadden en net deze keer niet, zal je nooit anders merken)
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Dat is wel heel bijzonder. Bij mij hebben ze namelijk nog nooit gevraagd naar het internationale rijbewijs. En wij hebben ook al diverse keren bij Alamo gehuurd. Misschien was het de vorige keren wel een spraakverwarring? Je had in elk geval veel geluk de vorige keren, en nu dus niet. Maar volgens mij is het geen reden om niet meer te huren bij Alamo, want het was dus toch je eigen fout. Heel vervelend natuurlijk, maar je kunt het hen niet verwijten.
Winston Churchill

sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Jasmino schreef:Carine, daarmee bedoel je dat het internationale rijbewijs niet meer is dan een vertaling van het gewone nationale rijbewijs? (even checken of ik je goed begrijp......)
Ja :-)
Groetjes,
Carine
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik heb gelukkig nog nooit een internationaal rijbewijs gehad en ik heb hier de afgelopen jaren al veel gedoe omtrent gezien hier op het forum. Ik vind het overigens wel heel vreemd dat Hertz alleen internationaal rijbewijs aanvaard, want een vriend van mij huurt daar voor zakenreizen ook altijd z'n auto en die heeft ook geen internationaal rijbewijs. Maar het is heel vervelend als je er vanuit gaat dat alles goed geregeld is en je moet dan een hoop moeite en extra kosten maken om het min of meer opgelost te krijgen. Ik vraag me alleen af als je drive usa aanschrijft of hun iets voor je kunnen doen.
Maar om het voor mij even duidelijk te krijgen, je had je nationale rijbewijs in New York achtergelaten voor je dagje Niagara watervallen?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

PSVwally schreef:Ik vind het overigens wel heel vreemd dat Hertz alleen internationaal rijbewijs aanvaard, want een vriend van mij huurt daar voor zakenreizen ook altijd z'n auto en die heeft ook geen internationaal rijbewijs.
Bedrijven hebben vaak een contract met een autoverhuurder. Mijn man heeft op die manier ook altijd een auto van Hertz; vaak staat er op een bord aangegeven waar zijn auto staat, en kan hij zo wegrijden. Zijn rijbewijs zit daar gewoon in het systeem.

Ik heb overigens ook moeite te geloven dat een autoverhuurder een internationaal rijbewijs accepteert zonder het bijbehorende rijbewijs te hoeven zien. Dan moet je volgens mij echt onsterfelijk veel mazzel hebben.

Mijn man heeft vroeger wel eens zo'n internationaal rijbewijs gehad voor avontuurlijke reizen door de Sahara enzo, maar ik heb in mijn hele huurcarrière (die toch al gauw zo'n 20 jaar beslaat) nog nooit een internationaal rijbewijs hoeven te laten zien.
Frans H
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Frans H »

Is het Belgisch rijbewijs dan anders als het NL rijbewijs ? Zit daar dan het verschil ? Ik heb tot nu toe ;-) altijd een auto meegekregen zowel van Hertz, Dollar als Alamo in de USA met alleen mn NL rijbewijs.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Er zijn al meerdere topics waar wat belgen vragen hebben over zo'n internationaal rijbewijs. Ik Bij mijn weten is het verschil alleen dat een nederlands rijbewijs in Nederland ook als ID gebruikt wordt en dat dit in belgie niet zo is.
O.a in het Faq autohuur topic staat her en der hetgene beschreven.
tdj
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door tdj »

Belgie (en ook frankrijk) kent, of kende, rijbewijzen die levenslang geldig waren. Mogelijk heeft het daar iets mee te maken, want er schijnt (heb helaas nog geen bron kunnen vinden) dat deze gaan vervallen, mogelijk staat er op het belgische idp wel een eind datum?
TdJ
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Ik heb met mijn Belgisch rijbewijs toch ook altijd al een auto kunnen huren in de VS. Letterlijk nog nooit heb ik zelfs maar de vraag gehad naar een internationaal rijbewijs.
Ik heb zeker ook niet alleen in de grote kantoren iets gehuurd, maar ook in kleintjes, en nog nooit zelfs maar een opmerking gehad. Ik heb ook geen internationaal rijbewijs.
Overigens ook altijd bij Alamo gehuurd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer