Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Suburban of Clubwagon

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Fly Fort
Amerika-ontdekker

Suburban of Clubwagon

Bericht door Fly Fort »

Hallo allemaal,

In oktober van dit jaar ga ik voor de 2de keer naar de USA.
Eerste keer was in 2009 en hadden we een camper gehuurd bij El Monte in San Francisco.

De ervaring die ik daaruit heb getrokken is dat als je met 5 "wildvreemde" mensen 3 weken dicht bij elkaar moet leven, er af en toe wel eens wat spanning kan ontstaan.

Dus dit jaar wil ik het op een andere boeg gooien en een grote wagen huren.
We zijn met 5 personen waarvan 2 personen tussen de 1m80 en de 2m, dus redelijk grote mensen dus.

Ik had eerst mijn zinnen gezet op een Chevrolet Suburban, die leek me via de foto's die ik her en der gevonden heb qua indeling geschikt voor de 2 weken die we gaan doorbrengen in de USA.
Ik heb nu in dezelfde prijsklasse een Ford Clubwagon gevonden voor 12 personen, welke natuurlijk in principe véél te groot is, maar natuurlijk wel wat meer ruimte creëert voor de bagage en waarschijnlijk ook voor de benen.
Maar qua zitcomfort vrees ik dat deze laatste niet echt ideaal is voor de langere ritten.

Heeft er iemand van jullie reeds ervaring met de Suburban en/of Clubwagon en voor welke auto zouden jullie kiezen???

Alvast bedankt voor de reacties
Afbeelding
Fly Fort
Amerika-ontdekker

Re: Suburban of Clubwagon

Bericht door Fly Fort »

Oja, en mag ik daar met een gewoon B-rijbewijs met rijden met zo'n busje voor 12 personen, ook al zitten er maar 5 personen in???
Afbeelding
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Zo'n Ford is comfortabel genoeg, daar zou ik me geen zorgen over maken.
Heel officieel mag je in Amerika geen auto rijden die in Nederland buiten je rijbewijs categorie valt, maar als ik zie welke campers er verhuurd worden op een klein rijbewijs, maakt geen verhuurder daar een punt van.
Ik zou zelf overigens voor 5 man lekker de Suburban nemen, veel leuker dan een busje.
je kan ook overwegen om twee kleinere auto's te huren natuurlijk,dat zal niet veel duurder komen en geeft meer privacy en ruimte om mensen even te ontlopen.
knaapje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door knaapje »

..................Heel officieel mag je in Amerika geen auto rijden die in Nederland buiten je rijbewijs categorie valt, maar als ik zie welke campers er verhuurd worden op een klein rijbewijs, maakt geen verhuurder daar een punt van.................

De verzekering en de politie zal er anders over denken.
NIET doen!

Ik neem op het Floridaforum heeft deze vraag ook als eens gespeeld en toen heeft iemand het officieel bij de politei daar nagevraagd.

Het antwoord kwam erop neer, dat je ook in de USA een auto mag besturen waar je nationale rijbewijs geldig voor is.
Dus niet voor een 15 persoons o.i.d. als je een gewoon Nl personenwagen-rijbewijs hebt.

Misschien doet een verhuurder er niet moeilijk over, maar bij een ongeval ben je het haasje.
Laatst gewijzigd door knaapje op 16 jun 2012, 19:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Ik zou gaan voor een 8-passenger SUV (bv. Suburban) of 8-passenger minivan (de Toyota Sienna vonden wij fijn, maar ik weet niet of ze die nog verhuren). Dat zijn echt grote ruime wagens.
In 2008, 2009 en 2010 met 6 personen gereisd in een minivan (wel één gezin, maar ook dan of juist dan? heb je voldoende ruimte nodig :lol: ). Niet te veel bagage in flexibele reistassen en af en toe een bezoek aan de laundry.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

suburban absoluut
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

knaapje schreef:..................Heel officieel mag je in Amerika geen auto rijden die in Nederland buiten je rijbewijs categorie valt, maar als ik zie welke campers er verhuurd worden op een klein rijbewijs, maakt geen verhuurder daar een punt van.................

De verzekering en de politie zal er anders over denken.
NIET doen!

Ik neem op het Floridaforum heeft deze vraag ook als eens gespeeld en toen heeft iemand het officieel bij de politei daar nagevraagd.

Het antwoord kwam erop neer, dat je ook in de USA een auto mag besturen waar je nationale rijbewijs geldig voor is.
Dus niet voor een 15 persoons o.i.d. als je een gewoon Nl personenwagen-rijbewijs hebt.

Misschien doet een verhuurder er niet moeilijk over, maar bij een ongeval ben je het haasje.
Ik ben het helemaal met je eens, maar als je ziet watvoor campers er gehuurd en gereden worden met klein rijbewijs denken veel mensen er anders over, en ik probeerde die discussie een beetje te voorkomen. :wink:
knaapje
Amerikakenner

Bericht door knaapje »

Ik ben het helemaal met je eens, maar als je ziet watvoor campers er gehuurd en gereden worden met klein rijbewijs denken veel mensen er anders over, en ik probeerde die discussie een beetje te voorkomen
Ik kan niet aan de buitenkant zien of deze bestuurders wellicht een groot rijbewijs hebben.
Daarnaast mag je ook hier in Europa met een vrij grote camper rijden op een klein rijbewiis. 3500 kg is toch heel wat.

En ja... er zijn er die het risico nemen. Kijk maar eens terug naar de posting van een paar maanden gelden van de jongeren, die onverzekerd rondreden met een personen auto en een ongeluk veroorzaakten.
Fly Fort
Amerika-ontdekker

Bericht door Fly Fort »

Hmmm, ik rijd met uitzonderlijk vervoer rond met lengtes boven de 30m en breedtes tot 5m, beschik dus over een B, B+E, C en C+E maar niet over een D.

Maar goed, ik heb de suburban gehuurd en toevallig toch weer een site gevonden waar ik zonder de extra verzekering bijna €400 profijt deed op deze wagen met dezelfde voorwaarden als het verhuurbedrijf waar ik hem normaal ging huren.

Als je echt rondkijkt kan je op zo'n reis makkelijk €1000 besparen.

Maar bedankt voor jullie reacties
Afbeelding
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Welke site heb je dan gebruikt? Daar zijn we allemaal wel benieuwd naar de volgende keer dat we zelf een auto huren.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Daarnaast mag je ook hier in Europa met een vrij grote camper rijden op een klein rijbewiis. 3500 kg is toch heel wat.
In europa misschien. Mijn auto weegt leeg al 2900kg :lol:
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

Edit: laat ook maar. Niet aardige reactie van mij.
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

Wat voor een rijbewijs heb je dan nodig voor zo'n camper???
Ik heb ABCE, dus mijn vrouw zegt altijd dat ze met zo'n camper wil gaan rondcrossen, Nu hoop ik dat je daar een rijbewijs D voor nodig hebt... :lol:
In zo'n camper voel ik me zo'n bejaarde, vandaar dat het een RV heet... Retirement vehicle.. :lol: met een dochter van beina 2 en een zwangere vrouw.. wil ik dat nog heeeeeel lang niet zijn. :wink:
If you can dream it...
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

smittenimmigrant schreef:Edit: laat ook maar. Niet aardige reactie van mij.
nee is inderdaad niet aardig.. :o
If you can dream it...
Bralo20
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

knaapje schreef:Daarnaast mag je ook hier in Europa met een vrij grote camper rijden op een klein rijbewiis. 3500 kg is toch heel wat.
3.500kg is peanuts, dat is niet meer dan een half volgeladen Mercedes Sprinter. Een volgeladen Mercedes Sprinter gaat richting de 5.000kg... Je moet maar eens rondkijken op de wegen hoeveel voertuigen er overladen rondrijden (je kan dit makkelijk opmerking door de vering achteraan te bekijken, bij degelijke bestelwagens is dit vaak een bladvering die makkelijk kan doorhangen).

Met een normaal Belgisch/Nederlands rijbewijs mag je in de USA rondrijden met een personenwagen/bestelwagen/mobilehome die een maximale massa heeft van 3.500kg.

Een standaard Amerikaans rijbewijs echter heeft een beperking van maximale massa van om en bij de 13 ton (zo'n 26.000lbs) waarvoor je hier in de EU een rijbewijs C (zelfs een C1 is onvoldoende met maximaal 7,5 ton) nodig hebt.

Ook mag je in België/Nederland met een normaal rijbewijs B slechts 8+1 personen vervoeren terwijl dit in de USA iets meer is (12+1?)
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

smittenimmigrant schreef:Edit: laat ook maar. Niet aardige reactie van mij.
Nu zijn we nieuwsgierig natuurlijk..... :mrgreen:

In Nederland moet je een D rijbewijs hebben als je meer dan 8 personen vervoert, en een C rijbewijs bij voertuig zwaarder dan 3.500 KG.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Voor campers is er een speciale uitzondering gemaakt, waardoor je deze gewoon mag rijden met je Nederlandse autorijbewijs. Voor 12- of 15-persoonsbusjes is er niet zo'n uitzondering, en mag het officieel gesproken niet.

Deze discussie is al vaker gevoerd :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
knaapje
Amerikakenner

Bericht door knaapje »

Dento schreef:Voor campers is er een speciale uitzondering gemaakt, waardoor je deze gewoon mag rijden met je Nederlandse autorijbewijs.
Vertel!!!
De politie beweert van niet.
Zie:
http://www.floridaforum.nl/showthread.p ... ol&page=31

Helaas is de hele posting niet meer in te zien omdat het orlandoforum is opgedoekt.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik zou even moeten zoeken naar het topic hier, maar ik meen me te herinneren dat dat hetgeen was dat uit de discussie naar voren kwam... ik zal kijken of ik het kan vinden.

Overigens is het duidelijker als je de "Citeer"/"Quote" knop gebruikt i.p.v. stukjes uit een antwoord te kopiëren/plakken. Als je op de knop drukt, wordt automatisch een nieuw antwoord geopend met het antwoord erin dat je wilt citeren. Je kunt dan de niet-relevante delen verwijderen. Makkelijk om te doen, en het houdt het wat overzichtelijker m.b.t. wie wat zegt.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Je mag inderdaad met een rijbewijs B in amerika en canada een camper besturen (Je mag er natuurlijk niet meer dan 8 mensen in meenemen).
Het bewijs zal vast wel ergens staan denk ik. Dat is echter al zolang ik mij dit kan herinneren
Ik mag bijvoorbeeld ook met mijn amerikaans rijbewijs een auto/ caravan combinatie rijden in Europa waarvoor in Europa BE vereist is.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer