Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

FATTAX Obesitax

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
Evilily
Amerika-ontdekker

FATTAX Obesitax

Bericht door Evilily »

Over de maatregelen van KLM om FATtax te betalen voor een extra stoel,

hier durf ik niet over te beginnen omdat ik bang ben gekwetst te worden. :oops:
Ik wil best meer betalen voor comfort zone maar is pas te boeken 90 dagen voor vertrek en gegarandeerd is deze niet.
Overigens hebben de stoelen dezelfde breedte afmeting in economy en zal mij, ben ik bang, verplichten een extra stoel te betalen.
De armleuning kreeg ik met Air Seychelles vorig jaar gewoon naar beneden, is ook nodig voor de veiligheid, de armleuning tussen mij en mijn man doen we altijd omhoog omdat dit prettiger zit.
De gordel past mij niet en heb altijd een verlenging gekregen die ze voor kinderen gebruiken.
Het klaptafeltje kan ook niet helemaal naar beneden
Volgens mij is KLM in de breedte kleiner dan Air Seychelles?
Na het lezen van dit artikel http://www.destentor.nl/algemeen/binnen ... tregel.ece
KLM http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare ... f_size.htm
Voel ik mij opgelaten en down worden........wat moeten we nu? Ik durfde niet eens KLM te bellen omdat er dan een dik Kruis achter mijn naam komt te staan FATTAX bij t inchecken en dus niet mee mag.
3.5 maand pijn aan mijn buik met de angst dat ze mij eruit plukken.

Ik zelf zou ook niet graag in de verdrukking zitten en begrijp dat kwa veilgheid ook allemaal best, maar ik voel mij hierdoor erg ongelukkig en nog ongelukkiger
De enige remedie is vooraf een extra stoel te boeken zonder alle commotie van dien.
Of comfort class, 2 aan 2 boeken, 90 dagen van te voren en niemand tot last zijn maar bovenstaand artikel sluit dit eigenlijk uit.
KLM reeds benaderd beste remedie is 3e stoel vooraf bijboeken als ik armleuning niet naar beneden krijg.
Eerst kijken of ik erin pas en dan extra bijbetalen met creditcard voor een stoel.....

Genoeg te vinden op Internet over dit fenomeen en ik denk ook genoeg over te discussieren alhier.
Later meer.......
Groetjes Lily
Afbeelding
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Re: FATTAX Obesitax

Bericht door Rob »

Als ik het goed begrijp heb je al tickets voor een KLM vlucht anders zou ik eens bij de Amerikaanse maatschappijen kijken, deze hebben om te beginnen al wat meer ruimte ten opzichte van de NL maatschappijen maar daar heb ik ook nog niets gelezen over extra kosten voor wat grotere/zwaardere mensen.
Naar mijn idee is al dat gedoe bij de NL maatschappijen gewoon een verkapte prijsverhogingen, ook als je in een exitrij wil zitten vragen ze daar extra voor omdat je meer (been)ruimte hebt, ze vergeten voor het gemak wel dat die rijen meestal een stuk kouder zijn.
Evilily
Amerika-ontdekker

Re: FATTAX VET tax Obesitax

Bericht door Evilily »

Google maar eens naar Corpulente passagiers er is behoorlijk wat commotie over bij verscheidende vliegmijen ook Amerikaanse en daar kwam ik pas achter nadat de tickets al betaald zijn aan KLM afgelopen weekeinde :( deze nieuwe regeling geldt vanaf 1 april 2010, dit is geen grapje!

grrrrrrr Lily
Groetjes Lily
Afbeelding
pbuyse1
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35

Bericht door pbuyse1 »

In de US noemen ze het een POS, passenger of size en die moeten al lang een 2de stoel betalen bij bepaalde maatschappijen.
Dat onderwerp kwam jaren geleden aan bod in het programma Airport USA en denk dat het dan over Southwest Airlines ging.
Bralo20
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

Het ergste is eigenlijk dat men de zitjes altijd maar kleiner maakt. Zowel in beenruimte als in breedte. Is het niet om een extra rij of een extra zitje per rij te verkrijgen dan is het wel omdat ze een premium economy willen toevoegen... En premium economy is eigenlijk niets meer dan de economy van vroeger, toen het reizen met een vliegtuig toch nog een beetje ontspannen was...

Maar goed, KL heeft dus een POS tax ingevoerd die je als POS quasi dwingt om een 2de zitje te kopen... Best wel leuk ware het je alle faciliteiten van dat 2de zitje kreeg... Dit wil zeggen voor de mensen die graag het airline food eten, een 2de maaltijd, voor de mensen die airmiles verzamelen uiteraard de dubbele mijlen, uiteraard nemen we dan ook wat extra bagage mee aangezien je toch voor een extra persoon betaald niet? Peut... Wrong answer... Een 2de zitje geeft je recht op niks... 0,0 nada, noegabolle zoals ze het hier in Vlaanderen zeggen... Geen dubbele mijlen, geen extra bagage en al zeker geen extra maaltijd... Het is trouwens de persoon aan de checkin die beslist of je al dan niet een 2de zitje nodig hebt... Riep er iemand discriminatie?

Anyway, in de US zijn er inderdaad reeds maatschappijen die een POS tax ingevoerd hebben en ook daar is er enorm veel protest op... Je duwt de mensen, die er misschien zelfs niet aan kunnen doen dat ze overgewicht hebben in een hokje en je gaat ze eigenlijk als het ware discrimineren en als het nog niet erg genoeg is wordt je aan de checkin nog eens aan een keuring onderworpen en is het volgens de goodwill van de baliebediende om te beslissen of jij betaald of niet...

Zelf beschouw ik me ook als een POS... Ik ben zwaarlijvig (al pas ik zelfs wel in een bulkheadseat die smaller zijn en heb ik eigenlijk geen seatbelt extensie nodig ondanks dat ik deze toch af en toe gebruik), maar ik ben ook vrij groot (2m04) en heb dan nog eens brede schouders... Toch heb ik nog nooit een extra zitje moeten betalen ondanks dat er regelmatig voor m'n gemak een extra zitje geblokkeerd werd (voordeel van elite status te hebben, dan kan er plots wel iets meer)... Je kan echter zelf ook er iets aan doen om te vermijden dat je extra moet betalen. Probeer altijd een aisle seat te boeken, op die manier kan je wat in het gangpad leunen en zal je je medereiziger niet storen, op die manier maak je de vlucht aangenaam voor iedereen. Men kan (als men wil natuurlijk) het ook als goodwill zien van de POS waardoor m'n minder geneigd zal zijn om een extra zitje te verkopen.

Maar ik vraag me af waar dit alles gaat eindigen... Mensen worden groter en worden zelfs wat struiser doorheen de jaren, toch blijven (of moet ik zeg bleven) de luchtvaartmaatschappijen zaken uitvinden om het de reiziger minder aangenaam te maken, waar vroeger een seatpitch van 33 à 34" gangbaar was mag je heden ten dage blij zijn met 31", 3 inch is toch al snel een verschil van 7,5 centimeter... Plaatsen ze vroeger 9 zitjes naast elkaar in de Boeing 777 dan heeft Emirates alvast enkele jaren geleden de trend gezet om 10 zitjes naast elkaar te plaatsen om zo meer mensen te nemen maar ook dit verminderd het comfort van de passagier... Iets wat ondermeer KLM rustig overgenomen heeft in haar nieuwe 777-300's... Gaat men nu binnenkort mensen dwingen om de comfort/premium/economy plus of zelfs business zitjes te kopen omdat ze lange benen hebben???

Gelukkig zijn er ook maatschappijen die geen POS tax invoeren en zijn er zelfs maatschappijen die tegen de trend ingaan en opnieuw meer ruimte geven aan de passagier... ANA bvb zal al haar toestellen uitrusten met nieuwe economy, premium economy, business en first class zitjes daar waar je in economy nu 34" seatpitch krijgt en de nieuwe zitjes op een aparte manier kantelen zodat je de persoon achter jou niet meer stoort (hard shell met glijdend zitvlak). De zitjes zijn heel wat conformateler dan voordien en geven de mensen terug wat ze vroeger reeds hadden maar dat de maatschappijen afgenomen hadden... ruimte... Ruimte die voldoende is om als gemiddelde persoon een comfortabele vlucht af te leggen en die toch niet meer kost dan vroeger...

Als passagier kunnen we de negatieve evolutie (zoals bij KL) enkel lijdzaam toezien maar we kunnen ook de positieve wijzigingen omarmen... Ik hoop dat de zogenaamde "full service carriers" op termijn dezelfde weg opgaan zoals ANA dit nu gaat doen, het zou een mooie vooruitgang zijn voor de passagier!
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Dit bericht kwam ik gisteren op De Telegraaf.nl tegen.

ma 15 feb 2010, 15:38

'Te dikke' Kevin Smith uit vliegtuig gezet

van onze redactie
AMSTERDAM - Regisseur Kevin Smith is woest. Hij werd uit een vliegtuig van Southwest Airlines verwijderd omdat hij te dik zou zijn, en dat terwijl hij al helemaal zat vastgegespt...

De regisseur had in de eerste instantie twee tickets gekocht voor zijn reis van Oakland naar Burbank, maar toen hij als stand-by passagier kon meevliegen op een eerdere vlucht waar maar één stoel over was, besloot hij mee te gaan.

Eenmaal in zijn stoel, met veiligheidsriemen om, kreeg Kevin echter van de stewardess te horen dat hij door de piloot als 'veiligheidsrisico' werd gezien. "Ik weet dat ik dik ben, maar ik heb geen enkel veiligheidsvoorschrift gebroken en ik was geen gevaar voor de vlucht (wat zou ik kunnen doen? over iemand heenrollen?" zo tweete Kevin later.

Uiteindelijk kon hij met een andere vlucht van dezelfde luchtvaartmaatschappij alsnog naar Burbank en kreeg hij een excuus en een tegoedbon van honderd dollar. Maar daar is hij allerminst tevreden mee en inmiddels is de regisseur al vele tweets over het voorval verder...

Bron: De Telegraaf.nl
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Ik heb er ook schrik van. Vooral omdat het zo willekeurig lijkt te gebeuren dat je "beboet" wordt. Ik heb ook overgewicht, en de vorige keer kon ik nog gemakkelijk in zo'n zitje (behalve mijn lange benen). Maar toch ben ik er zeker niet gerust in.

Ik vind het ook appart dat dit soort discriminaties zomaar mogen. Veiligheidsrisico lijkt me nogal BS, tot een paar jaar vloog iedereen zo mee.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Het is inderdaad een nogal precair onderwerp en ik kan me goed voorstellen dat het enorm genant is als je zelf wat te zwaar bent. En dat het nog een extra factor wordt waardoor je nerveuzer wordt om te vliegen. Maar aan de andere kant moesten maatschappijen ergens een grens trekken, want zeker in Amerika liep het echt de spuigaten uit op een gegeven moment. En vergeet niet dat maatschappijen vele honderden klachten krijgen van andere passagiers die hun benen kwijt willen of hun armleuning willen kunnen gebruiken. En zeker op een transatlantische vlucht is het al vervelend genoeg dat je zo lang onderweg bent.

Ik weet alleen ook zo gauw geen oplossing die het voor "POS" wat minder genant maakt, ik weet dat gate agents proberen iemand apart te nemen bij de gate om het in ieder geval de andere passagiers niet te laten horen wat er besproken wordt. Er zijn in ieder geval wel richtlijnen voor. Maar in de drukte worden richtlijnen nogal eens vergeten helaas en uiteindelijk zijn gate agents ook maar gewoon mensen en mensen maken fouten. Wat ik overigens echt kwalijk vind is dat mensen die voor twee tickets betalen, niet de rechten krijgen op extra bagage, airmiles etc. Dat is in mijn ogen echt verkeerd en dat zou je ook moeten aankaarten bij een organisatie als de Consumentenbond of iets dergelijks als dat je overkomt.
"Keep Georgia On Your Mind"
Bostonlover
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Bostonlover »

Bandido schreef: Wat ik overigens echt kwalijk vind is dat mensen die voor twee tickets betalen, niet de rechten krijgen op extra bagage, airmiles etc. Dat is in mijn ogen echt verkeerd en dat zou je ook moeten aankaarten bij een organisatie als de Consumentenbond of iets dergelijks als dat je overkomt.
Het hangt er uiteraard vanaf hoeveel je voor het tweede ticket moet betalen. Is dat het volle pond dan ben ik het met je eens maar als het bijv. 150 dollar op een trans-Atlantische vlucht meer is....
Afbeelding
[/url]
Evilily
Amerika-ontdekker

Bericht door Evilily »

Ok, ik heb alles even laten bezinken en ben niet meer op zoek gegaan naar berichten, het werd mij echt teveel en ik raakte alleen maar overstuur en kon niet meer slapen. :shock:
KLM hadden we al geboekt en reeds betaald omdat dit een direkte vlucht is, in ons geval naar LA, KL0601 Boeing 747-400 Combi en terug vanuit San Francisco, KL0606 Boeing 777-200 .
We wachten gewoon af 90 dagen voor vertrek om Comfortclass te boeken. We zien wel waar het schip wel al dan niet strandt.
Ik laat mij de voorpret niet drukken. alhoewel de ondertoon blijft nog wel.......

Zoals ik al aangaf paste ik afgelopen jaar in de stoel van air Seychelles, deze was lastig te vinden op Internet voor economy class.
Air Seychelles heeft een seat width van 18.5 inch wat voor een gemiddelde vliegmij ruim is.
KLM heeft 17" dit scheelt 4cm.... dit wordt heel erg spannend. De meting vindt plaats tussen de 2 armleuningen maar sommige metingen, er wordt gesjoemeld, vinden plaats vanuit t hart van de armleuningen. :roll:

Deze link vind ik super handig en overzichtelijk er worden adviezen gegeven wat de beste en slechtste plaatsen zijn per vliegtuigtype en vliegmij. Ook handig voor lange mensen. http://www.seatguru.com/
hier waar Air Seychelles bij staat om aan te geven wat het verschil is. http://www.cheapoair.com/travel/travel_ ... e-seat.asp

grrrrrr Lily
Groetjes Lily
Afbeelding
jolanxyz
Amerika-expert

Bericht door jolanxyz »

Ik snap wat je bedoelt... ik ben ook POS, BBW of hoe je het dan ook noemen wilt. Ik heb kledingmaat 54/56 en paste in een KLM toestel dat naar Vancouver ging. Ook past ik in de economypluszitjes van United Airlines. Maar ik probeer altijd wel een 2-zitter te kiezen, of als dat niet gaat dan zet ik mijn normaal gebouwde vriend er tussen. Ik vind dat ik dan alleen hem tot last ben (maar goed, hij weet niet beter :lol: ). De leuning tussen mijn vriend en mij zet ik wel omhoog, is net iets comfortabeler, maar een langere gordel heb ik dan weer niet nodig. De armleuningtest vind ik discutabel. De peertjes hebben brede heupen, de appeltjes hebben een bolle buik en vaak smallere heupen. Obesitas is nooit gezond maar appeltjesvorm is slechter als peervorm voor de gezondheid. Ze discrimineren dus op de manier waarop je je vet draagt en dat is niet fair. Ik vind het niet erg extra te betalen voor meer comfort, maar dan moet ik het wel krijgen en 2 stoeltjes is niet comfortabeler door de vorm van de stoelen. Ik wil dan een stoel waar ik fijn in zit met genoeg breedte en beenruimte.
jolanxyz
Amerika-expert

Bericht door jolanxyz »

Oja en als we met zijn tweetjes zitten, dan wil ik juist bij het raam. Mijn enorme heupen en armen zijn anders bont en blauw van het karretje en de botsende menigte die langskomen hossen.
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Erg vervelend Evilily dat je er nu zo mee zit. Wat je nog zou kunnen proberen is te bellen naar KLM om informatie in te winnen, waarbij je uiteraard niet je volledige naam en zitplaats vermeld. Het gaat alleen om informatie voor jezelf en niet voor hun, toch? Dan kun je wat meer openheid van zaken geven. Je hoeft je niet te schamen vind ik, want ik weet zeker dat ze daar veel vaker dezelfde vraag krijgen. Ik hoop dat het snel opgelost is, zodat je je zorgeloos kunt voorbereiden op een geweldige vakantie.

@Bralo20: Jij bent zelfs 2.04 meter? Ik ben "maar" 1.90 meter en heb een ontzettend vervelende vlucht gehad met United Airlines. De vrouw voor me ging achterover liggen en toen zat ik zo'n beetje klem. Lengte kan inderdaad ook erg vervelend zijn tijdens een vlucht. Ik overweeg ook om de volgende keer een wat ruimere zitplaats te boeken.
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Zelfs als je geen overgewicht hebt vind ik dat geknal met die karren vervelend en mensen die terwijl je (eindelijk) ligt te slapen tegen je aan botsen.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nonaj
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Nonaj »

Is dit alleen bij KLM/Air France zo? Of ook nog bij andere airlines hier in Nederland?

En ik heb ergens gelezen dat de zitjes van de KLM 42 cm breed zijn, klopt dit?

Mijn bureaustoel is 43 cm en daar pas ik wel in, maar die heeft natuurlijk geen gordel...Hoe weet ik dan of het in een KLM vliegtuigstoeltje wel past? Ik kan van tevoren makkelijk even een dagje naar Schiphol om te proberen, maar die stoeltjes zullen ze daar wel niet hebben staan denk ik :D

Ik moet nog boeken maar ik weet niet of ik het risico wel kan nemen....Ik val nu wel af maar dat gaat ook maar met max. 1-1.5 kilo per week natuurlijk en ik wil half juni weg....
Nonaj
Amerikakenner

Bericht door Nonaj »

Is er nergens een lijstje van vliegtuigmaatschappijen die wel en geen fattax eisen? Ik heb zitten zoeken op internet maar ik kan alleen vinden dat KLM en United het zeker wel doen, en bij de rest is het me een beetje onduidelijk...
Nonaj
Amerikakenner

Bericht door Nonaj »

Hoe is het eigenlijk afgelopen Evilily? Volgens je ticker zit je nu in de States?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer