Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

British Airways: er is altijd wel wat...

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
jeppiepruts
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door jeppiepruts »

Er gaan alleen al van British Airways nog een stuk of vijf vluchten vanaf halverwege de middag naar Amsterdam op dezelfde dag. Begrijp ik goed dat die dus allemaal vol gezeten hebben waardoor je pas de volgende dag kon vliegen? Of was daarvoor een andere reden?
Ik vlieg volgende week via LHR heen met 3,5 uur overstap en dat zal wel goed komen. Op de terugreis heb ik 75 minuten en daarvoor knijp ik hem wel een beetje. Ik heb geen ETA geregeld. Ik kom namelijk om 7 uur 's ochtends aan en ging er vanuit altijd wel met een andere vlucht dezelfde dag terug te kunnen. Maar als ik dit zo lees is dat is ook geen garantie...(al zijn er in mijn geval nog een stuk meer vluchten op dezelfde dag)
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 74

Bericht door harryh »

Wat een verhaal @Coyote. Vooral dat je zo lang moest wachten om naar AMS te kunnen pfff. Bedankt voor het delen.

Ik vermijd LHR al heel lang na enkele negatieve ervaringen voor werk.
nwolf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door nwolf »

Pffff.... zoiets maak je idd liever niet mee nee :(.
Hoe laat was je vlucht gepland aan te komen in LHR, was dat einde middag ofzo?

Hier over 3 weken met BA naar LAS en terug van SFO dus hoop maar dat dat goed gaat :lol:

Overigens hebben ze dit netjes opgelost moet ik zeggen!!
Air France heeft ons gewoon 11 uur op Charles de gaule laten zitten met 4 kids en 6 vouchers van 12 euro met de melding "zoek het maar uit en wacht maar". Dus ook de Air France/KLM group laat soms steken vallen!
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida | 2026 California
Glorious
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 21

Bericht door Glorious »

In 2024 heb ik met mijn gezin dik 11 uur doorgebracht op Londen Heathrow (LHR). Onze vlucht vanuit SFO vertrok destijds te laat vanwege een technisch mankement. Twee uur voor de landing op LHR kreeg ik via de United-app al het bericht dat we waren omgeboekt naar een avondvlucht met British Airways om 19:00 uur naar DUS.

Omdat we pas om 7:30 uur landden, misten we onze oorspronkelijke Eurowings-vlucht van 8:05 uur. We kregen alleen de standaard maaltijdvouchers en dat was het. We hebben toen besloten om de dag in de lounge door te brengen. Uiteindelijk hebben we via United 200 USD pp aan vluchttegoed (flight credits) vergoed gekregen.

Alsof dat nog niet genoeg was, zijn onze koffers ook nog eens 5 dagen zoek geweest. De communicatie tussen de originele Eurowings-labels en de uiteindelijke omboeking naar de BA-vlucht bleek totaal niet te werken. Uiteindelijk heb ik de koffers na 5 dagen zelf teruggevonden in een bagageruimte van Eurowings op DUS. Ik ben uit ergernis naar DUS gereden en daar met een zeer vriendelijke en meewerkende medewerker van de afhandelaar alle ruimtes afgelopen. Normaliter stop ik altijd airtags in onze bagage maar dat was ik deze keer vergeten. Lesje geleerd.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 34
Contacteer:

Bericht door Coyote »

@nwolf Ben ik met je eens. Het was dit keer wel netjes opgelost door BA. Bij aankomst was er al een hotel + shuttlevervoer geregeld, stonden ze bij de gate om mij een papieren voucher + uitleg te geven en was de terugvlucht naar AMS ook al bekend. Ook kon ik op het vliegveld alvast mijn boardingpass krijgen, was de vlucht naar AMS op een prima tijd. Gelukkig niet heel vroeg, de dag is immers toch al verloren dus dan liever wat later op de dag terug naar AMS. Er waren gasten in het hotel die de andere ochtend al voor dag en dauw weer op het vliegveld moesten zijn (andere bestemmingen dan AMS). Ook kon mijn koffer een nachtje op het vliegveld blijven zodat ik daar niet mee hoefde te slepen. Ik was enigszins voorbereid want ik had de noodzakelijk toiletartikelen + extra ondergoed :wink: in mijn handbagage. :D

jeppiepruts schreef:
15 jul 2026, 08:22
Op de terugreis heb ik 75 minuten en daarvoor knijp ik hem wel een beetje. Ik heb geen ETA geregeld. Ik kom namelijk om 7 uur 's ochtends aan en ging er vanuit altijd wel met een andere vlucht dezelfde dag terug te kunnen. Maar als ik dit zo lees is dat is ook geen garantie...(al zijn er in mijn geval nog een stuk meer vluchten op dezelfde dag)
Ai, 75 minuten voor de terugweg zou ik te krap vinden. Ik had oorspronkelijk 1,5 uur en dat vond ik zelf al redelijk krap. Als de terugvlucht naar LHR op tijd vertrekt en je een uur 'wint' wordt zou dat voor mij 2,5 uur worden, voor jou 2 u 15 m. Dat moet ruim voldoende zijn. Maar als je net als ik al met een uur (of nog meer) vertraging vertrekt naar LHR wordt het allemaal wel wat krapjes. In mijn geval helemaal omdat we ook nog eens moesten omvliegen vanwege het weer boven Amerika.

Ik zou 11:35 u aankomen maar dat werd 12:15 u. Mijn vlucht van LHR naar AMS vertrok om 12:55 u. (Niet eens 1,5 uur dus). Volgens Google Gemini zet BA je automatisch op een andere vlucht als je overstap minder dan 60 minuten is, wat bij mij dus het geval was. Helaas wel pas de volgende dag. Want hoewel er nog neer vluchten naar AMS gingen die dag zat alles kennelijk vol. Er was trouwens nog een gast in mijn hotel wiens vlucht naar AMS geannuleerd was. Hij vertrok de andere dag een vlucht eerder naar AMS. Er waren deze dagen nl. ook vluchten geannuleerd vanwege het weer (hevig onweer). Dus ja, als een van die vluchten uitvalt zitten de andere vluchten natuurlijk snel vol.

Op de heenweg had ik ook 3,5 uur de tijd en dat is echt ruim voldoende. Ik kwam om 07:00 u aan op LHR vanuit AMS en het was nog niet heel druk op LHR. Alles liep gesmeerd en in no time was ik door alle checks heen en kon ik nog ruim 3 uur wachten op mijn vlucht naar PHX.

Met jouw 75 minuten overstap op de terugweg mag je hopen dat je eerste vlucht volgens schematijd vertrekt en je een uur inhaalt op de vlucht van Amerika naar LHR. Vergeet ook niet dat het soms erg lang kan duren na aankomst op LHR voordat je door alle controles heen bent. Zo moesten wij bijv. na het verlaten van het vliegtuig eerst met een bus van de Terminal 3 naar Terminal 5 en vervolgens nog met de ondergrondse shuttle-trein. Dat neemt ook veel tijd. Kortom, ik zou zien of je iets aan die 75 min. kunt doen.

Roland
Since 1982: 34 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
jeppiepruts
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door jeppiepruts »

Daar is niets aan te doen. Maar het was een bewuste keuze.
De vlucht komt over het algemeen een minuut of 20 eerder aan.
Het was deze vlucht of 3*200 euro meer betalen om 2 uur langere overstap te hebben. Die keuze was voor mij niet zo moeilijk.
In Amsterdam komen we wel....We gaan zien hoe :-). Dank voor je reactie.
Laatst gewijzigd door jeppiepruts op 16 jul 2026, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
nwolf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door nwolf »

Het lastige voor je gevoel is dat je in feite zo dichtbij bent (hadden wij ook in Parijs) dat je gaat nadenken over alternatieve manieren om thuis te komen, alleen die zijn dan ook weer een hoop gedoe (koffers, vervoer, onkosten, tegenslagen, etc.) :lol:
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida | 2026 California
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@Coyote Balen hoor!! Zet je toch ook weer aan het denken over LHR. Al kan het overal gebeuren natuurlijk.

Je kunt die extra vakantiedag ook claimen op je reisverzekering eventueel. Heb ik vorig jaar ook gedaan.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis AZ,NM,UT
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Huwelijksreis april 2026 Rondreis TN,NC,GA,SC,FL
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@nwolf Ja en houd er rekening mee dat als je op eigen gelegenheid vanaf bijvoorbeeld Londen of Parijs, Frankfurt of whatever met de trein probeert thuis te komen dat last minute dat ook aardig in de papieren kan lopen qua kosten. Last minute tickets ook voor treinen kunnen duur zijn. En als je dan dat op eigen gelegenheid doet zonder overleg doet met je reisverzekeraar kan je ook nog wel eens van koude kermis thuiskomen.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

d_vdploeg schreef:
06 aug 2026, 16:06
Je kunt die extra vakantiedag ook claimen op je reisverzekering eventueel. Heb ik vorig jaar ook gedaan.
Nog niet aan gedacht. Zal eens in de voorwaarden van mijn doorlopende reis- en annuleringsverzekering kijken. :thumbup:

Roland

d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Verschilt wel per verzekeraar, maar je hebt een extra dag vrij moeten nemen en die vertegenwoordigd een bepaalde waarde. Wellicht moet je nu bijkopen. Als dat kan, maar bij bijna elk bedrijf kan dat tegenwoordig.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

d_vdploeg schreef:
Zet je toch ook weer aan het denken over LHR
Ik probeer zowel LHR als AMS zoveel mogelijk te mijden. Het is altijd wat...
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

d_vdploeg schreef:
Ben ik benieuwd bij welke verzekeraar.

Nou is AI niet heilig maar; "Een extra opgenomen vrije (vakantie)dag door vluchtvertraging kun je niet claimen op je reisverzekering. Kosten van misgelopen vrije tijd of de waarde van de ingeleverde verlofdagen worden door geen enkele Nederlandse reisverzekeraar vergoed."

Vertraagde of geannuleerde vluchten vallen onder overmacht. Werkgever kan je niet verplichten om vrije dagen op te nemen.
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Tantelotje »

Net even een andere situatie, maar wij hebben eens door een medische noodlanding in Praag, waarbij we vrij lang aan de grond stonden, onze aansluiting in Dubai naar Thailand gemist. We hadden dus ineens een dag Dubai i.p.v. Thailand.

Ik had contact met de reisverzekering (Interpolis) want we hadden zodoende onze transfer naar het hotel twee keer geboekt en betaald. De dame van de verzekering vroeg mij: maar dan was je een dag later in Thailand? Daar krijg je ook compensatie voor.
Eerlijk als ik ben ( :roll: ) zei ik nog: ja maar, we hebben het in Dubai ook leuk gehad, we zijn de Burj Dubai opgeweest.
Maakte niet uit volgens haar, want het was niet de vakantie zoals we die gehad hadden moeten hebben.
Nu was dat een 10-dagen-zon-vakantie, maar we kregen dus 1/10 van de reissom vergoed.

Je zou kunnen lezen dat deze situatie toen viel onder 'misgelopen vrije tijd'. Want we hadden in Thailand moeten zijn, maar we waren in Dubai.

Nu ben ik niet van het 'claimen omdat het kan', maar ik zou het toch wel interessant vinden om in geval van Coyote eens uit te zoeken.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@Almere vak V De situatie die @Tantelotje beschrijft bedoel ik. @Coyote heeft een extra dag in Londen moeten verblijven en daardoor extra kosten gemaakt, terwijl hij eigenlijk al thuis had moeten zijn. Hij had die extra dag niet hoeven opnemen als alles volgens plan was verlopen.

Daarbij, welke situatie is geen overmacht? Dat is een ongeplande medische noodlanding zeker, maar later vertrek door weersomstandigheden ook.

Wel even opletten of je een eigen risico hebt, want dat is soms ook het geval.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

d_vdploeg schreef:
07 aug 2026, 13:58
Wellicht moet je nu bijkopen. Als dat kan, maar bij bijna elk bedrijf kan dat tegenwoordig.
Ik kan 1x per jaar bijkopen (in november). Vorig jaar ook gedaan. Ik heb toen het maximale voor mij, 56 uur = 7 dagen, kunnen bijkopen. Dit jaar zal ik dat waarschijnlijk ook doen. Dat is wel nodig ook want omdat ik straks in oktober onverwachts ook een extra vakantiedag moet nemen doordat KLM mij op een vlucht een dag eerder heeft gezet. En met de extra vakantiedag die ik in juni moest nemen, ben ik na mijn vakantie in oktober door al mijn vakantiedagen van dit jaar heen (paar uur meer zelfs... :| )

Roland

Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

d_vdploeg schreef:
07 aug 2026, 17:54
@Coyote heeft een extra dag in Londen moeten verblijven en daardoor extra kosten gemaakt, terwijl hij eigenlijk al thuis had moeten zijn. Hij had die extra dag niet hoeven opnemen als alles volgens plan was verlopen.
Ik zal er dit weekend eens induiken. Ik reken op niets. Zal de voorwaarden van mijn doorlopende reis- en annuleringsverzekering er eens op naslaan.

Bij British Airways heb ik niets geclaimd. We kwamen later aan door weersomstandigheden in de lucht. Zet me wel aan het denken: Wat nou als we wél op tijd waren vertrokken vanaf LAX? We vertrokken nl. een uur te laat vanaf LAX. De reden daarvan weet ik niet. Dan had ik ondanks die weersomstandigheden mijn vlucht naar AMS hoogstwaarschijnlijk gewoon gehaald. :think:

En wat met de extra vakantiedag die ik in oktober moet nemen doordat KLM mij op een vlucht een dag eerder heeft gezet? :think:

Dat zal wel voor eigen rekening komen. :wink: Want mogelijk had ik 2 oktober wel kunnen vliegen maar moest dan via Parijs (zag ik in de gauwigheid toen ik de vlucht voor een dag eerder bevestigde). Maar ja, ik kies juist voor de KLM vlucht AMS - IAH omdat die rechtstreeks is. Ik heb deze week mijn reisschema voor de eerste week bijgewerkt.

Een dag eerder vertrekken levert toch aardig wat extra kosten op: autohuur, bijna € 100 duurder omdat én autohuur duurder is geworden én ik een dag extra moet huren, Parkeren P3 'slechts' € 5 duurder voor extra dag. Hotel bij Schiphol ruim € 15 duurder, een 4-tal motels een dag moeten opschuiven, enkele tientallen USD duurder en natuurlijk een extra motelovernachting moeten boeken. Die was redelijk goedkoop met $ 50. Als je alles optelt wordt het al gauw zo'n $ 250 duurder (moet straks natuurlijk ook eten die extra dag).

Ik zie het positieve er maar van in: ik kan een dag langer in Amerika zijn. 8)

Ik ben ook niet zo van het claimen. Dus vandaar dag ik geen werk had gemaakt van die extra nacht in Londen. Maar zal eens zien hoe en wat.

Roland

BahamaOne
Amerikakenner

Bericht door BahamaOne »

@Coyote je hoeft de vluchtwijziging niet te accepteren. :thumbup:
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Dat klopt. Alleen moet je bij verzekeringen wel zorgen dat je aan schadelast beperking doet. Dus als jij bewust een andere vlucht pakt terwijl er goedkopere alternatieven waren die je daardoor eerder thuis laten zijn..

Het hangt echt van je voorwaarden af, het loont de moeite er in te duiken.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

BahamaOne schreef:
08 aug 2026, 16:52
@Coyote je hoeft de vluchtwijziging niet te accepteren. :thumbup:
Dat weet ik. :wink:

Want hoewel KLM mij reeds op de vlucht van een dag eerder had gezet, moest ik die nog steeds bevestigen. Voor het bevestigen kreeg ik alsnog de keuze om een vlucht op 2 oktober zelf te kiezen. Echter, dat waren allemaal vluchten met een overstap. En ik had juist voor deze vlucht (AMS-IAH) gekozen omdat KLM daar rechtstreeks op vliegt. Eerlijk gezegd ben ik juist blij dat KLM met mijn wensen rekening heeft gehouden (al weten ze dat zelf wellicht niet). :wink:

Het enige dat minder was dat mijn stoel in de Comfort Klasse op de heenweg ook veranderd was. Mijn 'oude plek' kon ik niet kiezen, ook niet een andere in dezelfde rij. Gelukkig nog wel andere plek naar wens in de Comfort Klasse gevonden ondanks dat er nog weinig vrije stoelen waren. Dat had ik al veranderd voordat ik de wijziging bevestigd had. De andere ochtend keek ik weer naar de stoelindeling en zag ik dat er ineens veel meer plekken in de Comfort Klasse vrij waren. Mogelijk dat passagiers hun vluchtwijziging niet geaccepteerd hadden? Een andere verklaring heb ik daar niet voor. Nu was er ineens wel een plekje vrij in de door mij gewenste rij. Niet dezelfde plek die ik in eerste instantie gekozen had voor de vlucht van 2 oktober maar wel helemaal tevreden over de nieuwe stoel. :D

Roland

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer