Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

@Ruud2004 Dank voor de uitgebreide toelichting en thanks ook aan de anderen voor jullie voorbeelden :thumbup:
2018: Rondreis Zuid West-SF
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (sep 2024)
2025: Florida
2026: Hawaii (in de planning)
basidz
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 4

fout is ESTA maar nog niet betaald

Bericht door basidz »

Hi, komende zomer gaan wij 4 weken een rondreis maken door de VS, nu was Ik begonnen aan de ESTA formulieren maar heb helaas een foutje gemaakt in een van de geboortedata van de kids. Door die drop down menuutjes is de geboortedatum van de middelste ook bij de jongste beland. Nu heb ik nog niet betaald maar ik kan niets aanpassen qua geboortedatum, als ik hem delete van de groep en ene nieuwe aanmaak krijg ik de melding dat dit paspoortnummer al bestaat.
Dus daar kan ik niets mee, ik lees wel dat na 7 dagen niet betalen alles gedelete wordt, betekent dat ook dat alle info van paspoort etc uit het systeem is, zo ja dan wacht ik een week en start ik weer opnieuw :-)

vraag 2 mbt ESTA, de oudste heeft een paspoort wat hij altijd mee neemt in zijn zak omdat hij verplicht is zich te kunnen legitimeren. Nu is de kaft van zijn paspoort helemaal versleten, is dat een probleem in amerika want als er twijfel is hebben we nu nog tijd om een nieuw paspoort aan te vragen :-)

dank voor jullie reacties!
gr bas
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 68

Re: fout is ESTA maar nog niet betaald

Bericht door harryh »

@basidz, zou je de vraag in het bestaande ESTA topic viewtopic.php?f=30&t=60738 kunnen stellen ipv een nieuw draadje maken? Dan blijft het forum overzichtelijker.
Ik vraag de mods je vraag wel even te verplaatsen @Moderatorteam.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Het lijkt mij van belang dat de geboortedatum juist is/conform de gegevens in het paspoort. Als je het niet meer aan kunt passen - je hebt het al verzonden begrijp ik? - dan zou ik inderdaad nu niet betalen maar een week wachten.

Check eens hier of het paspoort van je zoon nog geldig is. Bij twijfel zou ik een nieuw paspoort aanvragen. (En misschien ook een ID kaart zodat hij niet altijd met het - redelijk kwetsbare paspoort - hoeft rond te lopen.)
Je moet dan met de ESTA van je oudste zoon wachten tot hij zijn nieuwe paspoort heef. Voor de rest van het gezin kun je al wel na een week de ESTA aanvragen. Dit kan ook los, dus niet in een groepsaanvraag.

Marianne
basidz
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door basidz »

dank voor je reactie, vreemde is dat ik een groep heb aangemaakt, iedereen heb toegevoegd maar niets heb "verzonden" volgens mij. Ik dacht dat je dat pas zou doen NA het betalen (ook meest logisch).
Maar goed, heb ook inmiddels via mail contact met ESAT dus komt vast goed maar lijkt erop dat wachten tot alles gedelete is het beste is, als dan maar alle gegevens ook weg zijn, en ik niet meer de melding krijg dat het paspoort nummer al bekend is. Maar denk dat "deleten" ook echte deleten is bij ESTA.

en mbt oudste,voor de zekerheid toch maar een paspoort opnieuw aanvragen, verloop juli komend jaar dus valt mee, lijkt zijn foto ook meer :-) En ID kaart hoeft niet want ik hoop dat hij volgende week slaagt voor zijn rijbewijs ;-)

dank!
gr bas
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Misschien heb je iets aan dit bericht.

Marianne
IngridUSA
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door IngridUSA »

:offtopic: Ik weet niet of je oudste al 18 is (want dan 10 jaar plezier van), maar die van ons hebben wel een ID-kaart naast hun paspoort. Rijbewijs is alleen in NL handig voor legitimatie, maar vooral voor festivals, tripjes en vakanties (binnen EU) is zo’n klein pasje toch een stuk handzamer, vooral voor deze leeftijdsgroep :wink:
Daarnaast wonen wij dan wel vlak bij de Belgische grens.
freek44
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door freek44 »

Ik heb wat gedoe meegemaakt met mijn ESTA (of eigenlijk niet met ESTA, maar met United). In mijn paspoort staat een cijfer 0. De letter O komt niet voor in een Nederlands paspoort. Ik heb dus een ESTA aangevraagd met het cijfer 0. Bij het inchecken kon United echter mijn ESTA niet vinden en kon me dus ook niet inchecken. Ik heb gevraagd of ze het nog even wilde dubbelchecken maar het lukte dus echt niet. Ze gaven aan dat ik de aanvraag heb gedaan met een letter O en dat het daar mis is gegaan. Omdat ik er zelf nog extra op gecontroleerd had vond ik dat wat raar maar de paniek sloeg even toe. De mevrouw achter de balie gaf aan dat als ik direct een nieuwe ESTA aanvraag deed dat het dan wellicht binnen de inchecktijd geregeld zou zijn.

Dit heb ik gedaan maar dat was niet zo'n goed advies. Daardoor vervalt mijn oude (juiste!) ESTA en moest ik wachten op de nieuwe, exact dezelfde ESTA die helaas te laat binnen is gekomen. Gevolg: ik en mijn gezin konden niet vertrekken en zijn pas een dag later kunnen vertrekken. Het probleem zat hem bij United: je kunt je paspoort toevoegen in hun app door je paspoort te scannen. En die heeft dus wel de letter O gebruikt in plaats van cijfer 0. Vervelender is nog dat je dat tijdens het (online) inchecken niet kunt controleren omdat ze een deel van het paspoortnummer afschermen, bv: XXXXX12A3

Ergens in die X zat dus een O in plaats van een 0. En de mevrouw heeft deze info aangehouden terwijl dat dus niet klopt. Als ze even gewoon handmatig mijn paspoort goed gecontroleerd had was het goed gekomen maar dat is natuurlijk makkelijk praten achteraf. United heeft ons wel kosteloos op de volgende vlucht gezet (met kleine upgrade naar Economy Plus), maar we zaten niet meer met vieren bij elkaar (2 x 2). Ik weet nog niet zo goed wat ik hiermee moet, en of ik de extra kosten eventueel nog ergens kan verhalen (ESTA-kosten, extra hotelovernachting want we zijn niet meer terug naar huis gereden vanaf Brussel).
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Beter was geweest om op dat moment eerst even op https://esta.cbp.dhs.gov/ zelf de status te checken op basis van naam, paspoortnummer en issue/experication date van het paspoort.

Dan had je meteen gezien dat je ESTA correct was en dat aan de United medewerkster kunnen laten zien en was de fout vermoedelijk sneller boven water gekomen.
freek44
Amerika-ontdekker

Bericht door freek44 »

roelb schreef:
08 mei 2025, 10:57
Beter was geweest om op dat moment eerst even op https://esta.cbp.dhs.gov/ zelf de status te checken op basis van naam, paspoortnummer en issue/experication date van het paspoort.

Dan had je meteen gezien dat je ESTA correct was en dat aan de United medewerkster kunnen laten zien en was de fout vermoedelijk sneller boven water gekomen.
Nou, ik had dus een printje bij van die status maar ze bleef voet bij stuk houden dat de ESTA niet goedgekeurd was. Ze voeren daar dan ergens in hun systeem het paspoortnummer in en "computer says no". Maar ik had inderdaad nooit de nieuwe ESTA-aanvraag moeten starten maar vol moeten houden dat het wel klopt.

Ik denk zelf dat deze verwarring veel voor komt (O en 0) en dat ze er vanuit ging dat dit hier ook het geval was, terwijl het dus wel degelijk goed stond.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Een printje heeft geen enkele waarde, en daarmee blijft ook dezelfde mogelijke verwarring aanwezig over een O of 0. Online checken en daadwerkelijk de juiste 0 invoeren had je wel 100% uitsluitsel gegeven. En dus ook voorkomen dan je opnieuw een aanvraag had gedaan.

Als de airline je dan toch nog had geweigerd had je ook recht gehad op EC261 compensatie. Formeel heb je dat nu ook, maar aantonen is lastig, immers, je ESTA startdatum is de vertrekdatum, en het is makkelijk voor een airline om te claimen dat je daarvoor dus geen geldige ESTA had.
freek44
Amerika-ontdekker

Bericht door freek44 »

roelb schreef:
08 mei 2025, 13:06
Als de airline je dan toch nog had geweigerd had je ook recht gehad op EC261 compensatie. Formeel heb je dat nu ook, maar aantonen is lastig, immers, je ESTA startdatum is de vertrekdatum, en het is makkelijk voor een airline om te claimen dat je daarvoor dus geen geldige ESTA had.
Eens! Ik had online moeten checken. Dat is nu moeilijk te bewijzen, maar ik ga nog wel even een melding maken dat het advies wat de medewerker gaf geen goed advies is zonder dat alles 5x gecontroleerd is.
Pascal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Pascal »

Vijgen na Pasen maar ik denk dat je het op z’n Amerikaans moest opgelost hebben: I would like to speak to a supervisor/ manager :wink:
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 68

Bericht door harryh »

Moest gisteren nieuwe ESTA aanvragen ivm een nieuw paspoort, duurde deze keer voor het eerst lang voor het was goedgekeurd, 6 uur
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@harryh Fijn dat ie is goedgekeurd. Toch altijd even spannend...

Eens kijken of het nu bij meer mensen significant langer gaat duren of dat dit gewoon een incidentje is.
2018: Rondreis Zuid West-SF
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (sep 2024)
2025: Florida
2026: Hawaii (in de planning)
Peter & Paula
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Peter & Paula »

Paar weken geleden voor 4 personen een nieuwe ESTA aangevraagd.
De eerste 3 waren binnen een half uurtje goedgekeurd.
De laatste, van onze kleinzoon van 12, duurde langer, na 1,5 uur gelukt.
Blijft toch raar, dat er af en toe zoveel tijdverschil tussen zit.
Maar ja, we kunnen gaan vliegen, mogen er in.
2025- Seattle - Denver
2023 - Chicago - San Francisco
2022 - San Francisco - Las Vegas
2021 - San Francisco - Las Vegas
2013 - Vancouver - Vancouver
2012 - Vancouver via Amerika naar Toronto
2009 - Chicago - Salt Lake City
2008 - San Fransisco - San Fransisco
onze website
pepilein
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door pepilein »

d_vdploeg schreef:
16 mei 2025, 12:08

Eens kijken of het nu bij meer mensen significant langer gaat duren of dat dit gewoon een incidentje is.
Hier 2 weken terug ook uurtje of 5 a 6 moeten wachten. Wellicht toch een tendens.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Peter & Paula schreef:
16 mei 2025, 12:42
Maar ja, we kunnen gaan vliegen, mogen er in.
Je hebt nog geen garantie dat je daadwerkelijk kan vliegen. Dat merk je pas op de luchthaven. :wink:
Reny
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 22
Contacteer:

Bericht door Reny »

Hallo allemaal,

ik heb zojuist Esta aangevraagd maar bij het betalen ging iets mis.
Mijn aanvraag is nu in behandeling (heb via e-mail al een bevestiging ontvangen) maar ik moet binnen 7 dagen betalen.

Ik kan echter niet ontdekken waar of hoe ik dat moet doen??
Normaal gesproken doe ik dat meteen bij het invullen van de aanvraag.

Iemand énig idee ??

gr.
Reny
Onze verslagen:
http://erikenrenyopvakantie.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justcolorado2016.blogspot.nl/201 ... ingen.html
Elendan
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Elendan »

@Reny dat ging bij mij vorig jaar ook mis bij een van de twee aanvragen. Ik moest een dag wachten en toen kon ik alsnog betalen. Op dezelfde dag kon het niet. Morgen gewoon nog eens inloggen en dan kun je alsnog betalen
reisverslagen: 2024 rondje Salt Lake City, 2023 Chicago-Las Vegas, 2022 rondje Phoenix, 2019 Noord Californië + Oregon, 2017 rondje Las Vegas, 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer