Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Mobile Passport Control

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Mobile Passport Control

Bericht door d_vdploeg »

@HennyCox Hoe is het nu in Vegas met de MPC rij? Jij/jullie zijn toch recent die kant op gegaan?

Toch wel vreemd verhaal dat ze gewoon op eigen titel besluiten nee doen we niet, maar dat het wel in de lijst staat.
2018: Rondreis Zuid West-SF
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (sep 2024)
2025: Florida
2026: Hawaii (in de planning)
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Vegas is over het algemeen bijzonder vlot, MPC is daar eigenlijk overbodig.
Toch zou het welkom zijn als ze het gingen gebruiken, iedere minuut die je niet in een rij staat is meegenomen.
HennyCox
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door HennyCox »

d_vdploeg schreef:
30 apr 2025, 15:43
Hoe is het nu in Vegas met de MPC rij?
Geen MPC, gewoon in de rij aansluiten.
Wij hebben gisteren ruim een uur in de rij gestaan: slechts 4 balies bezet :roll:
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door TradeMarkNL83 »

Vegas en vlot, was het maar zo’n feest. Inderdaad altijd lange rijen en weinig balies open.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

De laatste keren op Vegas dat ik alleen vloog en dus door de non-citizen rij moest was ik echt binnen een half uur buiten.
Kan mazzel geweest zijn natuurlijk, en vaak afhankelijk van tijdstip van de dag ook.
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door TradeMarkNL83 »

Ja, uiteraard :) Ik kom ook altijd op hetzelfde moment aan qua iig week in januari en tijdstip dus dat is idd vast niet heel representatief. Hoe dan ook: aan de MPC daar! :D
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Timothy555 »

Da’s ook mijn ervaring - 1 enkele keer 40 minuten, meestal 20-25, ook twee keer ‘een paar minuten’.

Op 1 keer na ALTIJD op m’n koffer moeten wachten nadien…

Ik maak wel dat ik niet op rij 44 zit - als ik niet business of PE vlieg, dan wel een van de eerste rijen in Economy.

Ik steek ook makkelijk nog 20-30 man voorbij, vooral wanneer iedereen op die roltrap gaat staan en ik de trappen neem :D

De ervaring kan inderdaad wel eens anders zijn tegen dat de laatste rijen het vliegtuig uit mogen…
Tantelotje
Amerikakenner

Bericht door Tantelotje »

Of 'gewoon' omdat er een heel vliegtuig is geland, en er letterlijk maar 1 balie voor de 'non-citizens' open is...

Dan duurt het gewoon even. En we zaten ook nog achterin het vliegtuig. Dan kun je voorbij lopen aan wie je wilt, maar dan sta je gewoon een uur te wachten, en als ik moet gokken stonden we net over de helft van de rij.
Pas toen er niemand meer in de rij voor 'citizens' stond, gingen de twee balies die daarvoor gebruikt werden, ook voor ons open en ging het iets sneller. Maar al bij al eind maart ruim een uur gestaan.
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

Tja, dan is Global Entry toch echt een no-brainer....
IngridUSA
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door IngridUSA »

Dat snap ik, maar dit hangt natuurlijk ook wel af van de frequentie van je bezoeken aan de VS en of je het dan de moeite vindt. Wij redden ons prima met MPC en anders maar zonder :wink:
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

@IngridUSA klopt uiteraard, maar @Tantelotje gaat regelmatig....
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 68

Bericht door harryh »

En geen voordeel met MPC is toch niet overal. Mijn vrouw en ik hebben GE en onze 2 dochters MPC. De laatste 2 jaar waren zij er meestal maar 5-10min later door dan wij met GE. LAS en JFK hebben meer kans op MPC problemen dan elders.
Tantelotje
Amerikakenner

Bericht door Tantelotje »

Ik zou willen dat we nog veel vaker konden, maar soms gaan we ook nog naar andere bestemmingen.
Toevallig dit jaar en vorig jaar 2 keer. Maar 'normaal' gesproken 1 keer per jaar.

Maar je hebt wel een punt, het zou best interessant kunnen zijn. Kostentechnisch niet, maar wel omdat je ook het TSA Pre stuk erbij 'krijgt'. En dat kan best leuk tijd schelen.

Misschien toch eens uitzoeken :mrgreen:

Blijft natuurlijk wel een gek ding dat LAS gewoon 'besluit' dat ze hier niet aan meedoen. We gaan het over een paar weken zien op LAX :thumbup:
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

Tantelotje schreef:
02 mei 2025, 14:08
Maar je hebt wel een punt, het zou best interessant kunnen zijn. Kostentechnisch niet, maar wel omdat je ook het TSA Pre stuk erbij 'krijgt'. En dat kan best leuk tijd schelen.
GE kost $ 120 (was $100!) voor 5 jaar (dus $ 24 p.p. per jaar). Op de totale kosten van een vakantie....Plus inderdaad wat je zegt: op de terugweg (en bij overstap in de US) ook TSA Pre. Bovendien heb je met GE ook voorrang (aparte rij) bij de douane (Customs) als je je koffers hebt opgehaald en je moet overstappen voor een domestic flight in de US :thumbup:
Vandaar de no-brainer, ook al ga je maar 1x per jaar en scheelt het je een uur op heen en terug reis...tja...
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Dit topic gaat over MPC, promotie voor GE graag in het daarvoor bestemde topic... :wink:

Hierbij onze ervaring met MPC op ORD (Chicago) op 17 april jl.

We reisden met 4 personen waarbij ik alleen eerder van MPC gebruik had gemaakt en de kinderen voor het eerst naar Amerika reisden. Alle 4 van te voren via de app op mijn telefoon aangemeld. Na het landen, tijdens het taxiën, gemeld dat we gearriveerd waren en foto's gemaakt. Je hebt dan 3 uur de tijd om van MPC gebruik te maken.

De rij bij immigrations was behoorlijk lang op ORD. Het bordje van MPC wees ons echter wel naar die rij. Dus in eerste instantie daar aansluiten. Toen zag ik ineens dat er wel een aparte rij voor MPC was. Ook enkele andere wachtenden met MPC zagen dat dus iedereen met MPC onder het lint door en vooraan in de rij aansluiten. :mrgreen: Ik denk dat eerste bordje niet goed stond en ons om de lange rij had moeten leiden ipv aansluiten in de rij. Stiekem toch beetje moeten grinniken om de wachtenden in de rij die ons verbaasd aankeken. :wink: Maar ja, je regelt niet voor niets MPC, toch?

Daarna ging het heel vlot en stonden we binnen enkele minuten bij de medewerker aan de balie. Van mij werd enkel foto genomen, van Marloes vingerafdrukken + foto en van de kinderen helemaal niets. Al met al een positieve ervaring op ORD. Ook koffers ophalen en inleveren ging zeer vlot. Ik denk dat alles met elkaar (vliegtuig uit, door immigrations, koffer ophalen en afgeven) iets meer dan een half uur geduurd heeft. Het ging zelfs zo vlot dat we nog zeeën van tijd over hadden voor onze vlucht naar Tampa. Ik heb zelfs nog even buiten gestaan. Bij afgifte koffers liep je zo naar buiten. Hadden dus makkelijk vlucht eerder kunnen nemen maar was prima zo met de kinderen erbij en alles op ons gemak kunnen doen. Ook opnieuw door controle ging erg vlot. Nu ruim voldoende tijd om ook wat warms te eten op ORD.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Hermanus
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door Hermanus »

Gisteren in Dublin voor het eerst MPC gebruikt, werkte prima.
Mijn vrouw alleen een foto en voor mij de foto en vingerafdrukken ivm nieuw paspoort.
Binnen 5 minuten er doorheen!
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

@Coyote en hoe werkte de terugreis? Geen MPC, toch? Hoe lang stond je toen in de rij?

Het enige wat ik wil zeggen, is dat MPC echt niet de oplossing is om de rijen te omzeilen.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

@BahamaOne Wij vlogen terug vanaf MIA en gingen bij Checkpoint 4 door de controle. De rij was daar bijzonder kort afgelopen zaterdagochtend. :D Ik heb de tijd niet bijgehouden maar we waren zeer vlot door de controle heen. De koffers afgeven ging zowaar nog sneller. Konden direct bij een zuil terecht. Alle koffers opgeven + betalen voor de extra koffer en koffers afgeven duurde nog geen 5 min. Al met al een zeer positieve ervaring op MIA op de terugweg. :)

Ik denk dat voor de meesten (waaronder ikzelf), dat een kortere wachttijd bij binnenkomst in Amerika belangrijker is dan bij het verlaten van het land. Ik zorg toch altijd dat ik ruim op tijd op het vliegveld ben (zowel heen- als terugreis).

Off topic: de overstap op LHR op de heenweg ging dit keer echt in recordtempo. Wij kwamen aan op Terminal 5, konden daar door de controle (zonder wachtrij) en bleven daar vervolgens voor ons vlucht naar ORD. Wat een rust daar en wat een verademing om daar te wachten ipv in de drukke main terminal waar pas kort voor vertrek de gate benoemd wordt. 8)

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

Je hebt op de terugreis eigenlijk geen MPC nodig. Je komt tenslotte ook het land niet in maar gaat het land uit. Het is een kwestie van je koffer afgeven, door TSA en eventueel een extra check van je documenten en that's it. Pas is in het land waar je arriveert heb je weer paspoortcontrole. Als dat een Schengen-land is, dan is het dat volgens mij ook meteen de enige keer.
2018: Rondreis Zuid West-SF
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (sep 2024)
2025: Florida
2026: Hawaii (in de planning)
analogkid
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door analogkid »

Vandaag met MPC door immigrations in SFO gegaan. Wat een verademing! De gewone rij was superlang en zeker een uur wachttijd. In de MPC rij stonden maar 6 mensen voor me en we waren er in 5 minuten doorheen. Top!
NO USA 2010; NYC 2012; Oost Canada / US 2012, DC/NYC 2018 http://reisnoordoostusa.blogspot.com/
Florida 2014, 2015, 2016, 2018; http://reisflorida2016.blogspot.nl
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer