Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Lieza
Amerika-newbie

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Berichtdoor Lieza » 16 apr 2018, 12:06

Bedankt voor de info Roel! Dan laat ik het zo.

remmie77
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Berichtdoor remmie77 » 17 apr 2018, 00:14

Goeiedag allemaal! over 2 weken ga ik met mijn familie naar Florida en heb er heel veel zin in.....echter maak ik mij
nog ergens zorgen over en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen....
in 1998 ben ik al eens eerder op vakantie geweest in Florida en moest toen in het vliegtuig een groen formuliertje invullen(volgens mij is dit het I-94w formuliertje?) nu was ik dus dit formuliertje kwijt toen ik terug ging naar nederland en ze vertelden mij op de luchthaven in Orlando dat ik naar het amerikaanse consulaat moest gaan in nederland , maar dat heb ik dus nooit gedaan....
ik heb al gebeld naar het amerikaans consulaat met deze vraag maar dan verwijzen ze je naar de website, dus dat schiet ook niet echt op..
hoop zo dat jullie mij hiermee kunnen helpen zodat ik toch met een gerust gevoel naar de states kan afreizen. bedankt alvast! remmie77

hemmie
Amerika-expert

Berichtdoor hemmie » 17 apr 2018, 01:03

vinceG schreef:Mijn laatste 3 vluchten naar de VS van de afgelopen 6 maanden heb ik geen blauw/wit formulier meer gehad. Deze vragen kreeg ik bij de kiosk. 2x via detroit en 1x via seattle.

Mijn man vloog zaterdag van Dubai naar Houston, in het filmpje dat in het vliegtuig werd getoond werd nog wel over het blauwe formulier gesproken, maar er werd vervolgens omgeroepen dat dat formulier inmiddels niet meer werd gebruikt. Geen idee hoe dat nu dan gaat als je niet langs de kiosk mag/kan.
Terug in Texas!

Inges
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Berichtdoor Inges » 17 apr 2018, 09:25

remmie77 schreef:Goeiedag allemaal! over 2 weken ga ik met mijn familie naar Florida en heb er heel veel zin in.....echter maak ik mij
nog ergens zorgen over en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen....
in 1998 ben ik al eens eerder op vakantie geweest in Florida en moest toen in het vliegtuig een groen formuliertje invullen(volgens mij is dit het I-94w formuliertje?) nu was ik dus dit formuliertje kwijt toen ik terug ging naar nederland en ze vertelden mij op de luchthaven in Orlando dat ik naar het amerikaanse consulaat moest gaan in nederland , maar dat heb ik dus nooit gedaan....
ik heb al gebeld naar het amerikaans consulaat met deze vraag maar dan verwijzen ze je naar de website, dus dat schiet ook niet echt op..
hoop zo dat jullie mij hiermee kunnen helpen zodat ik toch met een gerust gevoel naar de states kan afreizen. bedankt alvast! remmie77

Ik heb in 2014 keurig mijn I-94 afgegeven toen ik van Olympic over ging naar Vancouver Island (wij vlogen terug vanaf Vancouver). Op mijn I-94 had ik mijn getrouwde naam en mijn meisjesnaam opgeschreven. Blijkbaar hebben ze dat niet goed kunnen lezen want mijn gezin staat keurig als vertrokken maar ik niet. Nou kwam ik in 2016 opnieuw via Canada de VS in en geen haan die er naar kraaide. Ik mocht gewoon naar binnen. De gegevens worden 5 jaar bewaard en je kunt het zelf checken tegenwoordig bij de overheid. Dus als dit in 1998 speelde denk ik (maar ik weet het natuurlijk niet 100% zeker!!) dat het geen probleem zal geven. Maar check het even hier:

https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/history-search
2011 Oregon
2013 Oregon - Washington
2014 Zuid-west Canada - Noord-west USA
2016 Vancouver - Vancouver Island - Seattle - Portland
2018 planning Zuid-west Amerika
Reisverslagen: http://www.ingevanderwulp.nl/reizen

roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Berichtdoor roelb » 17 apr 2018, 09:41

remmie77 schreef:invullen(volgens mij is dit het I-94w formuliertje?) nu was ik dus dit formuliertje kwijt toen ik terug ging naar nederland en ze vertelden mij op de luchthaven in Orlando dat ik naar het amerikaanse consulaat moest gaan in nederland , maar dat heb ik dus nooit gedaan....

Don't worry. Vroeger werden die papieren I94 formulieren (die al heel lang niet meer bestaan, het is volledig digitaal) uit je paspoort gehaald bij vertrek en dan (hopelijk) verwerkt zodat jouw vertrek weer geregistreerd werd. Dat ging ook regelmatig mis en had geen gevolgen, hooguit een extra vraag als je de volgende keer kwam. Dus ook 20 jaar later zal het denk ik geen gevolgen hebben.

Ik neem aan dat je inmiddels een ESTA aanvraag hebt gedaan en dat de status daarvan "approved for travel" is? Als er een "overstay" op jouw naam zou staan dan vermoed ik dat het daar al mis zou zijn gegaan.

Op de I94 website die @inges aanhaalt zul je geen gegevens van 1998 terugvinden :-). Inderdaad kun je daar de travel history van de laatste 5 jaar zien. Dat wil niet zeggen dat de CBP zelf gegevens over een langere periode bewaart. Maar 1998 is wel heeeeel lang geleden..

roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Berichtdoor roelb » 17 apr 2018, 09:45

hemmie schreef:Mijn man vloog zaterdag van Dubai naar Houston, in het filmpje dat in het vliegtuig werd getoond werd nog wel over het blauwe formulier gesproken, maar er werd vervolgens omgeroepen dat dat formulier inmiddels niet meer werd gebruikt. Geen idee hoe dat nu dan gaat als je niet langs de kiosk mag/kan.

De customs declaration formulieren staan sowieso altijd ergens in de immigrations hall, op zo'n counter met pennen aan een kettingkje. Maar ik kreeg hem de laatste keer gewoon nog in het vliegtuig en als je langs de balie gaat heb je er echt een nodig.

Inges
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Berichtdoor Inges » 17 apr 2018, 09:53

roelb schreef:
Ik neem aan dat je inmiddels een ESTA aanvraag hebt gedaan en dat de status daarvan "approved for travel" is? Als er een "overstay" op jouw naam zou staan dan vermoed ik dat het daar al mis zou zijn gegaan.

Ik wist in 2016 dat het niet goed was gegaan in 2014 en heb mij geen enkele zorgen gemaakt of ik de US binnen zou kunnen komen. Ik had wel voor de zekerheid een foto van de I-94 (had ik toevallig gemaakt voordat ik hem inleverde) mee en mijn boarding pass van de vlucht Vancouver - Amsterdam van 2014. Maar ik had een goedgekeurde (nieuwe) Esta en dus heb ik mij geen enkele zorgen gemaakt. Er is ook geen enkele vraag over gekomen. Ik mocht gewoon via de APC naar binnen en na een heel snel praatje met de immegrations officer gewoon doorlopen. Dus ik denk net als Roel dat een papiertje van 20 jaar geleden niet uit zal maken. Zeker niet omdat jij toen de tijd gewoon met een vlucht bent vertrokken vanuit de US. Ik niet. Ik ging met de auto de grens weer terug over en heb dus geen "record" van vertrek uit de US (alleen vanuit Vancouver en ik ben er zeker van dat ze daar ook toegang tot hebben in de USA). Ik zou me er niet teveel zorgen over maken en met een goedgekeurde Esta ook geen slapende honden wakker maken door je te gaan melden bij het consulaat.
2011 Oregon
2013 Oregon - Washington
2014 Zuid-west Canada - Noord-west USA
2016 Vancouver - Vancouver Island - Seattle - Portland
2018 planning Zuid-west Amerika
Reisverslagen: http://www.ingevanderwulp.nl/reizen

remmie77
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Berichtdoor remmie77 » 17 apr 2018, 18:19

dank jullie wel allemaal! dit zijn best geruststellende berichten als ik het zo lees.
ik heb mijn ESTA aanvraag inmiddels gedaan en die is goedgekeurd.
dus op naar een leuke vakantie in de USA :D

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht