Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Claimen refund na vertraging vlucht

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Mark & Martine
Amerikakenner

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Mark & Martine »

@hagenaar, sorry ik zie je vraag nu pas. We vertrokken inderdaad vanuit Amsterdam. Vorig jaar ook een vertraging gehad van meer dan 24 uur vanuit Miami met American Airlines en toen kregen we ook niets :-(
pascal1109
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door pascal1109 »

Het was ruim een jaar geleden dat pascal1109 schreef: ...
Wij zijn net terug van vakantie. Uitstekend vermaakt, alleen het begin was wat minder.
Toen gigantisch vertraging gehad met United Airlines.
...
Ik kwam (zoals gemeld op de (volgens mij) 4e pagina van dit topic), zelf niet verder dan $200 pp aan vouchers.
Die wilde ik niet, want die hadden een houdbaarheidsdatum en je werd verplicht om weer met United te vliegen. Ik heb deze dan ook niet geaccepteerd en uiteindelijk besloten om een no-cure-no-pay bureau in te schakelen. Hiervan kreeg ik sporadisch een update en ergens begin dit jaar hadden die ineens een toezegging van betaling ontvangen van de vliegtuigmaatschappij. Dat duurde uiteindelijk nog een half jaar tot er geld werd overgemaakt, maar het was wel de door mij aangehaalde 600 euro pp.
Dus 1200 euro minus de fee voor het bureau. Had ik toch mooi wat meer over dan die $400 aan vouchers :mrgreen:
fietser
Amerikafan

Bericht door fietser »

Zojuist kreeg ik een afwijzing van American Airlines. Ik had bij hen een claim (volgens reglement 261/2004) ingediend wegens vertraging. Het betrof een geheel door AA verzorgde vlucht in juni 2017 met twee tussenstops: Amsterdam-Londen-Chicago-Salt Lake City. Het probleem begon in Londen waar we 2 uur vertraging opliepen. Vanwege deze vertraging misten we onze verbinding in Chicago. Uiteindelijk kwamen we 5 uur later dan gepland aan op onze eindbestemming Salt Lake City.
AA lichtte hun afwijzing vrij vertaald als volgt toe. De vlucht van Londen naar Chicago had inderdaad 2 uur vertraging, sorry. Dat u uw vervolgvlucht (Chicago-Salt Lake City) daardoor mistte is jammer, maar daar kan geen compensatie op worden gegeven. EU reglement 261/2004 is namelijk gebaseerd op de eerste aankomst in de VS en niet op de gehele reis.
Inderdaad waren we bij onze eerste aankomst 'slechts' 2 uur te laat. Dat dit tijdens onze verdere reis uitliep tot 5 uur speelt volgens AA dus geen rol.
Mijn vragen: Heeft iemand hier ervaring mee en klopt dit? Zo niet, dan toch maar aankloppen bij aanbieders als EUclaim, Vluchtvertraagd etc.?
Hinko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Hinko »

Volgens mij heb je gewoon recht op vergoeding.
Het was 1 ticket toch?

Wellicht heb je wat aan onderstaande site met wat voorbeelden.
https://insideflyer.nl/eu-passagiersrechten-update/
pascal1109
Amerika-ontdekker

fietser schreef: Heeft iemand hier ervaring mee en klopt dit? Zo niet, dan toch maar aankloppen bij aanbieders als EUclaim, Vluchtvertraagd etc.?
Hoi fietser. De vliegtuigmaatschappijen proberen ten alle tijden onder claims uit te komen en zullen dus altijd als eerste zeggen dat je nergens recht op hebt. Indien je wat moeite in je claim stopt en idd de genoemde regelgeving gaat citeren en artikelen eruit gaat benoemen, dan zullen ze in een enkel geval wel zwichten, maar veel vaker nog, proberen ze je af te schepen met wat vouchers ofzo (die wil je natuurlijk niet).

De regeling 261/2004 heeft vorig jaar nog een toelichting gekregen op hoe bepaalde artikelen bedoeld worden. Hierin wordt duidelijk geschreven dat het om je TOTALE reistijd gaat.
Ik heb zelf vorig jaar ook een paar uur vertraging gehad met mijn vlucht van Amsterdam naar de VS, alwaar ik mijn aansluiting miste en tot de volgende ochtend moest wachten (totale vertraging 13,5 uur). En daar ben ik ook uiteindelijk voor gecompenseerd door United.
Ik heb wel een bureau ingeschakeld en die gaat er met een team van advocaten op af en dat heeft het voor mij gedaan.

Uiteindelijk zijn er een aantal zaken belangrijk:
1. Wat is je totale vertraging geweest
2. Ben je gestart vanaf een vluchthaven binnen de EU
3. Hoeveel km was de reis
Deze zaken bepalen je hoogte van compensatie (zie regelement 261/2004)
Queste
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Queste »

Deze dus
Passagiers die een aansluitende vlucht missen op een luchthaven buiten de EU door vertraging op een vlucht vertrekkend uit de EU en daardoor 3 uur of later op de eindbestemming aankomen hebben ook recht op compensatie ongeacht of de maatschappij in de EU gevestigd is of niet. Dit is een belangrijke beslissing! Bijvoorbeeld, je vliegt met Emirates van Amsterdam naar Bangkok via Dubai. De Amsterdam vlucht is vertraagd en je mist de aansluiting naar Bangkok. De vlucht waarop je omgeboekt bent komt later dan 3 uur na de oorspronkelijke aankomsttijd aan. Je komt dan in aanmerking voor compensatie ook al was de vlucht naar Bangkok uitgevoerd door een niet-EU maatschappij en was de vlucht vanuit de EU niet lang genoeg vertraagd. Voorheen had geen rechten bij het vliegen met een niet-EU maatschappij vanuit een niet-lidstaat. Op de terugweg geldt dit overigens niet; dan geldt EU regelgeving pas wanneer je met een EU maatschappij naar de EU vliegt. De EC trekt dus eigenlijk de regelgeving van een vertrek vanuit een lidstaat door naar de plek van aankomst, ook als er een transfer is in een niet-lidstaat. Het valt te bezien hoe airlines hiermee omgaan en hoe dit gehandhaafd gaat worden door rechtbanken. Omdat dit niet-EU maatschappijen zal betreffen zal claimen moeizaam gaan.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
fietser
Amerikafan

Bericht door fietser »

Hinko schreef:Volgens mij heb je gewoon recht op vergoeding.
Het was 1 ticket toch?

Wellicht heb je wat aan onderstaande site met wat voorbeelden.
https://insideflyer.nl/eu-passagiersrechten-update/
Ja, het betrof 1 ticket. (En die van mijn partner)
Dank voor de voorbeelden en dat geldt ook voor Queste en Pascal die hierboven reageerden.
Het zal echter, als ik het zo lees, lastig worden om bij AA - die kennelijk nu de hakken in het zand zet - alsnog een claim te leggen. Wellicht laat ik het daarom nu maar over aan zo'n no-cure-no-pay 'claimbureau'.
Hinko
Amerika-expert

Bericht door Hinko »

Ik zou het zelf nog een keer proberen, hulp inschakelen kan altijd nog.
pascal1109
Amerika-ontdekker

Niet helemaal, je claim kan verlopen.
Maar je kunt idd prima eerst een paar maanden de tijd nemen om zelf te proberen of je er doorheen komt.

Succes :thumbup:
heidem
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door heidem »

Mocht je een rechtsbijstandsverzekering hebben, dan zou je het eventueel ook daar kunnen neerleggen. Die hebben ook ervaring met dit soort zaken.

Voor het geval iemand in de toekomst bij een claim willen verwijzen naar een juridische onderbouwing, hierbij paragraaf 69 uit Sturgeon-arrest van het Hof van Justitie:
Gelet op het bovenstaande dient op het tweede onderdeel van de prejudiciële vragen te worden geantwoord dat de artikelen 5, 6 en 7 van verordening nr. 261/2004 aldus moeten worden uitgelegd dat passagiers van vertraagde vluchten voor de toepassing van het recht op schadevergoeding met passagiers van geannuleerde vluchten kunnen worden gelijkgesteld en aldus aanspraak kunnen maken op de in artikel 7 van deze verordening bedoelde compensatie, wanneer zij door een vertraging van de vlucht drie of meer uren tijd verliezen, dat wil zeggen wanneer zij hun eindbestemming drie of meer uren na de door de luchtvaartmaatschappij oorspronkelijk geplande aankomsttijd bereiken. Een dergelijke vertraging verleent de passagiers evenwel geen recht op compensatie indien de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de langdurige vertraging het gevolg is van buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden, dat wil zeggen van omstandigheden waarop de luchtvaartmaatschappij geen daadwerkelijke invloed kan uitoefenen.
Definitie van "eindbestemming" in de verordening:
de bestemming die vermeld staat op het bij de incheckbalie aangeboden ticket of, in geval van rechtstreeks aansluitende vluchten, de bestemming van de laatste vlucht; indien de geplande aankomsttijd is gerespecteerd, wordt er geen rekening gehouden met haalbare alternatieve aansluitende vluchten
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Besef je ook dat dit dus twee kanten op werkt. Stel dat je de volgende itinerary hebt:

DUS-AMS-DTW-SEA met vertrek om 08.00u uit DUS, 10.35 uit AMS, 15.45 uit DTW met aankomst 17.38u in SEA

Er was geen animo voor de vlucht DUS-AMS en daardoor is de vlucht gecancelled, vanwege commerciele overwegingen. Dat hoor je pas die ochtend op de luchthaven. Je mag wel mee op de volgende vlucht, 5 uur later, maar dan zou je dus je aansluiting in AMS niet meer halen en kom je zeker met meer dan 4 uur vertraging in SEA aan. En zou je dus recht hebben op EUR 600.

In plaats daarvan wordt je door de airline al vanaf DUS geherrouteerd en zit je om 10.25 in een toestel naar ATL. Vanaf daar vlieg je door naar SEA waar je om 19.20u aankomt, slechts 1 uur en 42 minuten later dan gepland.

In dit geval is er geen recht op compensatie. Je bent minder dan 2 uur later dan gepland op de plek van bestemming (artikel 5(1)3).

Dat is op zich ook niet onredelijk. Je krijgt er in dit geval zelfs een route met minder connecties voor terug en zelfs met meer mijlen.

Was de originele vlucht naar AMS echter wel doorgegaan maar was jij gebumped (denied boarding) dan was er in dit geval nog recht geweest op 50% van de vergoeding, EUR 300 dus. Waarom dat verschil? Ik vermoed om te voorkomen dat airlines passagiers straffeloos tegen hun wil in kunnen herrouteren. Immers, als dat zou kunnen, met als enige voorwaarde dat ze binnen 2 uur na de geplande aankomsttijd op de plek van bestemming zijn, dan zou dat er toe kunnen leiden dat airlines dit ook daadwerkelijk structureel gaan doen, bijvoorbeeld om bezetting van toestellen te optimaliseren oid.
fietser
Amerikafan

Bericht door fietser »

Hinko schreef:Ik zou het zelf nog een keer proberen, hulp inschakelen kan altijd nog.
Ik kreeg zojuist te horen/lezen van American Airlines dat bij EUregulation 261/2004 de compensatie inderdaad opgaat 'tot aan de eindbestemming', die in ons geval in Salt Lake City was waar wij 5 uur te laat aankwamen. Er is volgens hen slechts 1 uitzondering en dat is als de vlucht vanuit de UK vertrekt. In dat geval telt slechts de eerste aankomst in de VS. En daar - voor ons was dat Chicago - hadden we slechts 2 uur vertraging.
Kortom: bij vertrek vanuit Engeland telt slechts de eerste vertraging. Alle vertragingen die daaruit voortvloeien tellen niet mee.
Iemand enig idee of dit klopt? Voor alle duidelijkheid: onze ticket was AMS-Londen-Chicago-SLC.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Nee hoor.. Er is een EU en dus een richtlijn.
Hinko
Amerika-expert

Bericht door Hinko »

Precies, wellicht na de Brexit maar nu nog niet hoor.
fietser
Amerikafan

Bericht door fietser »

Tijdens het invullen van mijn claimformulier (i.v.m. compensatie na vluchtvertraging) gericht aan American Airlines, dien ik mijn vluchtgegevens in te vullen maar ook de 'AA-record locator'. AA staat voor American Airlines, maar de term ken ik niet en ook vind ik nergens een goede vertaling. Iemand een idee wat een record locator is?
Laatst gewijzigd door fietser op 22 jul 2017, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
heidem
Amerikakenner

Bericht door heidem »

The record locator is the six character reference code which enables you to access your reservation
https://www.aa.com/reservation/RecordLo ... nPopup.jsp
heidem
Amerikakenner

Bericht door heidem »

fietser schreef:Iemand een idee wat een record locator is?
Ter toelichting op mijn vorige bericht (dat wellicht niet uitblonk in duidelijkheid). Het is de boekingscode of referentiecode van zes tekens ( cijfers en letters) waarmee je kan inloggen op de site van American Airlines. Deze staat op de boekingsbevestiging (tenzij je via een broker hebt geboekt, dan is er meestal een omweg nodig) maar ook op bijvoorbeeld boarding passes en e-mails van American Airlines.
fietser
Amerikafan

Bericht door fietser »

Zeer bedankt, Heidem. Duidelijk.
georgesken
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door georgesken »

Probeer het anders eens via twitter of Facebook. Daar zijn ze heel gevoelig aan negatieve reclame. 6 weken niks gehoord van BA na het indienen van mijn claim, en na 1 berichtje op twitter had ik binnen 3 dagen het geld op mijn rekening.
1992: Florida, 2004: LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston, 2024: 9d Vegas, 2024: WAS+NY
pascal1109
Amerika-ontdekker

Hinko schreef:Precies, wellicht na de Brexit maar nu nog niet hoor.
Ook niet, zolang je startpunt maar binnen de EU ligt, als dat AMS is, is het prima. Al maak je 100 tussenstops buiten de EU :lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer