Boeken over Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mike
Amerikafan
Berichten: 382
Lid geworden op: 16 nov 2003, 14:40

Boeken over Amerika

Bericht door Mike »

Uiteraard zijn er genoeg boeken over Amerika die de moeite waard zijn.

Heeft er iemand nog aanbevelingen? :)


alvast bedankt,
Gebruikersavatar
Tink
Amerikakenner
Berichten: 795
Lid geworden op: 22 mar 2005, 00:27
Locatie: Portland, OR
Contacteer:

Bericht door Tink »

Ik lees op het moment '1491, new revelation of the Americas before Columbus' (in het Engels).

Ik heb net uit, of eigenlijk kijk ik daar regelmatig in: 'Freedom, A History of US' by Joy Hakim. 'An intriguing portrait of U.S. history as an ongoing quest for freedom'

Als je reis boeken zoekt dan kan ik alle boeken van DK Publishing aanbevelen. Ik heb hele rijen vol met de Eyewitness Travel Guides Serie. De beste op de markt IMO.

De Eyewitness Travel Guide USA is fantastisch en natuurlijk zijn er ook regio en State Eyewitness Travel Guides.
http://www.dk.com
--
Tink
Gebruikersavatar
perryvermeulen
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 apr 2007, 22:29
Locatie: Helmond
Contacteer:

Bericht door perryvermeulen »

http://www.capitoolgids.nl/

Daar de Nederlandse versie van wat de vorige poster aangaf.
Capitool Reisgidsen, ik ben ook een fan! Heb er al door NY en DC mee gelopen en 2 weken geleden nog door Parijs, die boeken zijn echt zeer handig. Beetje prijzig misschien maar dan heb je ook wat!

Verder houd ik erg van meer reisverhalen, mensen die kriskras door de USA reizen en er later iets moois over publiceren. Die heb ik een stuk of 10. Over geschiedenis van bepaalde gebieden, de politiek daar, de mensen die er leven, etc etc.

De boeken van Nederlandse journalisten vind ik ook leuk, dus die van Max Westerman, Twan Huys, Charles Groenhuijsen, etc. etc.

Twee topboeken die je gelezen moet hebben:

Dollars, macht en idealen van Willem Post
De VS in de 20e eeuw van Maarten van Rossem
Gebruikersavatar
Mike
Amerikafan
Berichten: 382
Lid geworden op: 16 nov 2003, 14:40

Bericht door Mike »

:D THX
JohnNJ
Amerikakenner
Berichten: 920
Lid geworden op: 28 dec 2006, 21:59
Locatie: USA

Bericht door JohnNJ »

Paul Johnson - A History of the American People (Een geschiedenis van de U.S. geschreven door een Brit)
http://www.harpercollins.com/books/9780 ... index.aspx

John Hudson - Across This Land: A Regional Geography of the United States and Canada (standaardboek)
http://www.powells.com/cgi-bin/biblio?i ... 01865671-0

Harry Collis & Joe Kohl - 101 American Customs (Aardig boekje over alledaagse Amerikaanse gewoonten.)
http://doi.contentdirections.com/mr/mgh ... 0844224073

Larry Schweikart & Michael Allen - A Patriot’s History of the United States (Conservatieve benadering. Leerzaam voor marxisten, liberals en andere overheidsaanbidders)


Russell Shorto - The Island at the Center of the World (Een interessant boek voor Belgen en nederlanders over de kolonie New Netherland)
http://www.randomhouse.com/features/island/

Frans Verhagen - The American Way (aardig boek over immigratie en laissez-faire-benadering)
http://www.amerika.nl/html/politiek/persbericht1.htm

Het boek van Maarten van Rossem dat hierboven werd genoemd ken ik niet. Ik ben het meestal niet met Van Rossem eens, maar hij kan onderhoudend schrijven en hij houdt zich aan de feiten.

Zelf herlees ik op dit ogenblik de klassieker "The Road to Serfdom" van Friedrich Hayek uit 1944. Wel niet zozeer over de U.S., maar nog steeds een verbazend actueel boek over de klassiek-liberale samenleving.

--john
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Hier nog wat boeken die ik gelezen heb:

DAGELIJKS LEVEN
Bryson, Bill - 1999
I’m a stranger here myself. Notes on returning to America after twenty years away.New York, Broadway Books. ISBN 0-7679-0382-x. 288 pagina’s.
http://www.billbrysonbooks.com en http://www.broadwaybooks.com
(Engelstalig) Na bijna 20 jaar in Groot-Brittannië te hebben gewoond, keert Bill Bryson met zijn vrouw en vier kinderen terug naar Amerika (New England), het land waar hij opgroeide. Natuurlijk heeft hij af en toe heimwee naar Engeland, maar dit gevoel wordt gecompenseerd door het plezier dat hij beleeft bij het herontdekken van kostbare herinneringen uit zijn kinderjaren.
In ‘I’m a stranger here myself’ geeft Bryson ons inzicht in de alledaagse werkelijkheid van Amerika, waar je 24/7 een helpline voor tandfloss kan bellen, en waar op een zak pinda’s de waarschuwing staat dat je ze moet pellen voordat je ze op eet.
Het boek bestaat uit 70 korte stukjes, een selectie uit de artikeltjes die hij schreef voor een wekelijkse column in een Engelse krant. Het is heel humoristisch geschreven.

Koster, Ben - 2004
Amerikaanse dromen. Berichten uit het hart van de Nieuwe Wereld.Haarlem, Uitgeverij J.H. Gottmer/H.J.W. Becht. ISBN 90 230 1149 x. 287 pagina’s.
Amerikanist en journalist Koster gaat in dit boek op zoek naar het ‘echte’ Amerika. Daarvoor gaat hij een gesprek aan met mensen van allerlei pluimage: een homoseksuele dominee uit Las Vegas, een jonge Navajo-Indiaan, een rijke veeboer in Arizona, Cajun-muzikanten in Louisiana, bejaarde levensgenieters in Sun City, activisten, oorlogsvetranen, helderzienden, hippies enz. Hij peilt naar hun opvattingen, hun geloof, hun toekomstvisie, hun angsten en dromen.

Ehrenreich, Barbara - 2005
De achterkant van de Amerikaanse droom.Amsterdam, Antwerpen, Uitgeverij Atlas. ISBN 90 450 0899 8. 240 pagina’s.
http://www.boekenwereld.com
(Vertaald uit het Engels: 2001: Nickel and Dimed, New York: Henry Holt and Company.)
Barbara Ehrenreich is een journaliste. ‘De armoede’ is één van haar stokpaardjes. En tijdens een gesprek waarin ze zich afvraagt hoe mensen van een minimumloon kunnen overleven, komt het zover dat zij besluit om dat aan den lijve te gaan ondervinden. Daarvoor gaat ze dus op zoek naar een nieuwe job, een nieuwe woonst (die binnen haar nieuwe budget past). In Florida is ze serveuse. Na een tijdje die ervaring gehad te hebben verhuisd ze naar Maine, en naar Minnesota. Ze doet allerlei werk: serveuse, bejaardenhelpster, verkoopster, kamermeisje, schoonmaken,… Ze ondervindt dat je eigenlijk lichamelijk sterk moet zijn om deze jobs te kunnen doen, en als je een dak boven je hoofd wilt hebben dan zal je er nog een job bij moeten nemen! Toch lees je in het boek ook de solidariteit die er leeft onder deze bevolkingsgroep.
Het boek leest heel vlot, en het doet je onmiddellijk beseffen hoe goed we het wel hebben.
De volgende keer dat je in Amerika komt, ga je die serveerster of het kamermeisje heel anders bekijken, en geef je een extra tip!

Vanwalleghem, Rik - 2004
De Amerikaanse ziel. De Amerikaan in 8 vooroordelen.Tielt, Uitgeverij Lannoo. ISBN 90 209 5749 x. 235 pagina’s.
Op de achterflap:
Amerikanen. Ze kicken op hamburgers en cola, domineren als vanzelfsprekend de wereld, geloven in God, Geld en het Geluk, en besteden hun hele leven aan zelfontplooiing. Zo willen het de clichébeelden die wij, kritische Europeanen, vaak hebben.
Tegelijk voelen we bewondering en fascinatie voor de Amerikaan: voor zijn enthousiasme, zijn ondernemerschap, zijn creativiteit, openheid en durf.
In deze haat-liefdeverhouding is vaak weinig plaats voor nuance. Maar kennen we daarmee ook de ware aard van de Amerikaan?
Als fervent ‘home exchanger’ leeft Rik Vanwalleghem vele malen langere periodes met en tussen de gewone Amerikaan: hij at uit zijn koelkast, ging shoppen in zijn megastores en barbecuede met zijn buren. In ‘De Amerikaanse Ziel’ legt hij de ziel bloot van de ware Amerikaan, die voor de meesten onder ons toch steeds een onbekende is gebleven.
Bespreking:
Vanwalleghem weet zichzelf goed te relativeren in het boek, anders dan wat je op de achterflap zou denken. Hij pretendeert helemaal niet om een wetenschappelijke sociale studie gehouden te hebben, en hij beseft heel goed dat hij kennis heeft gemaakt met vooral een bepaald deel van de bevolkingslaag.
Hij stelde bijvoorbeeld ook vast dat er wel een soort van sociale ladder of rangorde was, maar dat die, in tegenstelling tot bij ons, niet zo zichtbaar geëtaleerd wordt door de Amerikaan.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
CCBloom
Amerika-ontdekker
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 apr 2007, 14:54

Bericht door CCBloom »

Howard Zinn's a peoples history of the united states...erg indrukwekkend!
En ik heb nog een klein boekje dat geschreven is naar aanleiding van verhalen van amerikanen die in een radioprogramma van NPR (?) werden voorgelezen...dat is echt een heel leuk boek en geeft goed de sfeer weer van hoe mensen dingen beleven...
Bill Bryson heb ik ook een boek van, maar i'm a stranger here myself wil ik ook nog wel hebben! En een boekje van Robert Tennant over Voodoo in New Orleans. Dit ben ik nu aan het lezen, maar het is nogal saai...beetje veel van hetzelfde...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mike
Amerikafan
Berichten: 382
Lid geworden op: 16 nov 2003, 14:40

Bericht door Mike »

Meestal heb ik het gevoel dat ik geen tijd heb om een boek te lezen maar
binnenkort nog even 2 weken naar spanje voordat ik eind van het jaar
naar Amerika ga :-) en dan ligt mn vriendin de hele dag aan het strand of
zwembad......dus tijd zat om te lezen.
Gebruikersavatar
Ceetje
Amerikakenner
Berichten: 762
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: omgeving Rotterdam

Bericht door Ceetje »

kastelke schreef:Hier nog wat boeken die ik gelezen heb:

DAGELIJKS LEVEN
Bryson, Bill - 1999
I’m a stranger here myself. Notes on returning to America after twenty years away.New York, Broadway Books. ISBN 0-7679-0382-x. 288 pagina’s.
.
Dit boek ben ik nu aan het lezen; de vertaling is: Aantekeningen uit een groot land. Goedkope pocketversie. De man schrijft heel grappig.
'98:Ca,Az,Ut,Nv
'05:Co,Nm,Az,Ut,Id,Mt,Wy
'06:Canada+Mt,Id,Wa; Fl
'07:Ny,Ct,Ri,Ma,Me,Nh,Vt,Pa,Va,WDc,Nj; Fl
'08:Az,Ut,Nv; Fl,NyC
'09:Ak,Wa; Fl
'12:NyC
'15: Fl
'17: Ca, Or
eaglelgae
Amerikakenner
Berichten: 508
Lid geworden op: 16 sep 2003, 16:08
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door eaglelgae »

Ik ben een boek aan het schrijven over mijn reizen in Amerika. Maar helaas haal ik dat niet om te drukken en op te sturen in twee weken tijd. Misschien voor de volgende strandvakantie. ;)

Verder heb ik boeken gelezen over indianen en over de geschiedenis van Amerika, het aanleggen van de transcontinentale spoorlijn, dwars door Amerika. Het is van Stephen E. Ambrose, die ook Band of Brothers heeft geschreven. Nothing Like It in the World; The Men Who Built the Railway that United America. Dit boek is ook gebruikt bij het maken van Into The West, de serie van Spielberg.

Fijne vakantie!

Anneke
Noord-Amerika 2001, 2002, 2003, 2004, 2005/2006, 2009, 2011, 2012, 2013, 2016
summergirl
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 okt 2006, 20:49
Locatie: Ter Aar

Bericht door summergirl »

Net gelezen, ga in augustus voor een jaar naar Amerika :D , vond het erg interessant:
Amerikanen zijn niet gek - Charles Groenhuijsen
Op een doos van een klok made in Hongkong:
Guaranteed to work throughout its useful life.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik kocht gisteren het boek van Samuel Huntington: "Wie zijn wij? Over de Amerikaanse Identiteit. (zelfde schrijver als 'Botsende beschavingen').

Besprekingen zie ook:
http://www.janlievens.org/boek_huntington.html
http://www.liberales.be/cgi-bin/show.pl ... gton&print

Hoop dat ik tijdens de vakantie tijd heb om het te lezen... Er staat nog veel verplichte literatuur op het programma.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ceetje schreef:
kastelke schreef:Hier nog wat boeken die ik gelezen heb:

DAGELIJKS LEVEN
Bryson, Bill - 1999
I’m a stranger here myself. Notes on returning to America after twenty years away.New York, Broadway Books. ISBN 0-7679-0382-x. 288 pagina’s.
.
Dit boek ben ik nu aan het lezen; de vertaling is: Aantekeningen uit een groot land. Goedkope pocketversie. De man schrijft heel grappig.
Ook leuk van Bryson:
Het Verloren Continent.
(oorspronkelijk: The Lost Continet. Travels in Small-Town America)

ISBN 90 254 97179


Verder kan j in de diverse nationale parken vaak hele aardige boeken vinden,in kleine oplages die bijna niet in de handel verkrijgbaar zijn.
Ik heb in Death Valley vorig jaar een erg mooi boek gvonden over de lastse goudzoekers daar,en in de Grand Canyon een "aardig" boek over alle doden die daar gevallen zijn sinds het een NP is.
(beetje vreemd,maar wel lekker)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer