Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
"De grote donorshow" ophef in Amerika
-
Dennis
- AllesAmerika.com Webmaster
- Contacteer:
"De grote donorshow" ophef in Amerika
Het was overal op het nieuws hier in de VS: men sprak schande van De Grote Donorshow die op BNN uitgezonden gaat worden, waarbij een nier "gewonnen" kan worden.
Een paar vragen aan jullie:
1) Voor degenen in Nederland - waar gaat deze show precies over? Is er in Nederland ook veel ophef over?
2) Voor degenen in Amerika - heb je toevallig nog wat meer gehoord op het nieuws? Ik heb alleen een stukje op GMA en een artikel op ABCnews.com gezien.
3) Voor allen: wat denk je van de show en de bijbehorende ophef in de VS?
Een paar vragen aan jullie:
1) Voor degenen in Nederland - waar gaat deze show precies over? Is er in Nederland ook veel ophef over?
2) Voor degenen in Amerika - heb je toevallig nog wat meer gehoord op het nieuws? Ik heb alleen een stukje op GMA en een artikel op ABCnews.com gezien.
Het gaat erom dat een ongeneesbaar zieke vrouw uit drie mensen 1 iemand kiest die haar nier krijgt.. Zit een link in naar Bart de Graaf, meer info hier.
Er is redelijk wat over gepraat in de Nederlandse media. Volgens mij zijn er ook kamervragen geweest.
Persoonlijk intereseert het me niet zo. Heel fijn voor de winnaar (omzijlt zo de wachtlijsten), minder fijn voor de verliezers of mensen die wel op een wachtlijst staan. Het verbaasd me verbaasd totaal niet dat er wereldwijd een enorme ophef over is..
Er is redelijk wat over gepraat in de Nederlandse media. Volgens mij zijn er ook kamervragen geweest.
Persoonlijk intereseert het me niet zo. Heel fijn voor de winnaar (omzijlt zo de wachtlijsten), minder fijn voor de verliezers of mensen die wel op een wachtlijst staan. Het verbaasd me verbaasd totaal niet dat er wereldwijd een enorme ophef over is..
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
- jerbia
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Ook hier in NL is er grote ophef over het programma onstaan en de 7 klinieken in NL die transplantaties uitvoeren, hebben al gezegd niet mee te zullen werken aan dit 'project'. Vooral het wedstrijdelement stuit mensen tegen de borst. Ik vind ook dat de problematiek mbt de donortekorten opgelost moet worden, maar om dan zo'n smakeloos en onethisch programma op te zetten... nee. Maar het gaat hier dan ook om BNN 
Ik heb er hier in Murray, UT nog niets van mee gekregen, maar als ik het bovenstaande zo lees dan weet ik niet wat ik ervan moet denken.
Zoals Clint al aangaf, heel fijn voor deze vrouw, maar minder fijn voor de mensen die al een hele lange tijd op de wachtlijst staan........
Ik vind het persoonlijk ook wel een beetje ver gaan om hier een show over te maken.
Zoals Clint al aangaf, heel fijn voor deze vrouw, maar minder fijn voor de mensen die al een hele lange tijd op de wachtlijst staan........
Ik vind het persoonlijk ook wel een beetje ver gaan om hier een show over te maken.
onze blog - Bouwmanfamily
Ondertussen hebben zich nog 4 mensen gemeld als donor voor de 2 "verliezers".
Ook zijn er 40 aanvragen bij BNN binnengekomen van buitenlandse pers om bij de opnames aanwezig te zijn: o.a. Reuters, Associated Press, CNN, Al Jazeera, ZDF, Nippon TV...
Ook zijn er 40 aanvragen bij BNN binnengekomen van buitenlandse pers om bij de opnames aanwezig te zijn: o.a. Reuters, Associated Press, CNN, Al Jazeera, ZDF, Nippon TV...
Reisverslag Zuidwesten 2007: http://josesylviausa07.blogspot.com/
Terwijl ze wel allemaal kijken naar uit Nederland afkomstige formats als Fear Factor, Big Brother en Deal or No Deal..JohnNJ schreef:"The idea is so disgusting that it could only come from Dutch TV.."
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
-
ndekker
- Amerikakenner
- Contacteer:
Een ding heeft bnn wel voor elkaar, dat er weer veel nieuws over het onderwerp is. Of het programma nu wel of niet gemaakt wordt zoals er in de media geschreven is. Ik zelf heb al paar jaar zitting in het BNN rayonbestuur en zelf weet ik momenteel nog niet eens of het zo gemaakt gaat worden als gezegt of dat het een puur publiciteits stunt is. Persoonlijk ga ik uit van het laatste om eerlijk te zijn. Maar vrijdag weten we allemaal meer 
Kijken dus......
Kijken dus......
can't wait to travel again.....
Het echte publiciteits werk zal wel beginnen nadat de nieuwe mediawet aangenomen wordt. Dan moeten ze heel snel nieuwe leden gaan werven, of het is afgelopen met BNN. Een paar mensen in mijn projectgroep hebben net nog een case study gedaan naar BNN (en de NPO).
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
Ik heb nog nooit gehoord van Fear Factor, Big Brother of Deal or No Deal, en ik weet ook niet of dat ergens in de U.S. te zien is. Dat zegt echter maar weinig, omdat ik nooit vrijwel naar de tv kijk. De New York Times citeerde met die zin waarschijnlijk de Frankfurter Allgemeine. Ik denk niet dat de journalisten van de NYT iets van de Nederlandse televisie afweten. Het artikel lijkt samengesteld te zijn uit een bericht van Reuters, aangevuld met informatie van Duitse correspondenten.Clint schreef:Terwijl ze wel allemaal kijken naar uit Nederland afkomstige formats als Fear Factor, Big Brother en Deal or No Deal..JohnNJ schreef:"The idea is so disgusting that it could only come from Dutch TV.."
Er stond ook: "Only the Dutch could spawn such a show, said conservative German newspaper Frankfurter Allgemeine Zeitung, referring to the steady stream of reality TV shows like "Big Brother" and "Fear Factor" from Dutch producers. "
--john
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ook in België haalde het het nieuws, en verscheidene professoren die met orgaantransplantaties bezig zijn vonden het verwerpelijk.
Daar sluit ik mij ook bij aan.
Het is niet meer dan correct dat er inzake zulke transplantaties wachtlijsten bestaan. Het zou wel veel positiever zijn moesten meer mensen hun organen af willen staan. Hoe het in Nederland geregeld is, dat weet ik niet. Maar in België is het in theorie zo dat je donor bent tenzij je bezwaar hebt ingediend. In de praktijk blijkt dat de artsen de nabestaanden consulteren, en als die 'neen' zeggen, dat men dan geen organen gebruikt.
Hopelijk gaat deze 'show' nog een andere wending krijgen, en kan het debat over orgaantransplantatie (en vooral het tekort aan geschikt donoren) zo weer op gang getrokken worden.
Daar sluit ik mij ook bij aan.
Het is niet meer dan correct dat er inzake zulke transplantaties wachtlijsten bestaan. Het zou wel veel positiever zijn moesten meer mensen hun organen af willen staan. Hoe het in Nederland geregeld is, dat weet ik niet. Maar in België is het in theorie zo dat je donor bent tenzij je bezwaar hebt ingediend. In de praktijk blijkt dat de artsen de nabestaanden consulteren, en als die 'neen' zeggen, dat men dan geen organen gebruikt.
Hopelijk gaat deze 'show' nog een andere wending krijgen, en kan het debat over orgaantransplantatie (en vooral het tekort aan geschikt donoren) zo weer op gang getrokken worden.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Het zijn alle drie populair shows. Big brother op CBS (8 seizoenen tussen 2000 en 2007), Fear Factor op NBC (6 seizoenen, vorig jaar gecancelled) en Deal or No Deal op NBC (sinds 2005, in september begint seizoen 3)
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
-
rene.jager
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat heb ik gelezen of gehoord. Het gaat ze daar exact om. Publiciteit, ophef en het onderwerp in de spotlights zetten.ndekker schreef:Een ding heeft bnn wel voor elkaar, dat er weer veel nieuws over het onderwerp is. Of het programma nu wel of niet gemaakt wordt zoals er in de media geschreven is. Ik zelf heb al paar jaar zitting in het BNN rayonbestuur en zelf weet ik momenteel nog niet eens of het zo gemaakt gaat worden als gezegt of dat het een puur publiciteits stunt is. Persoonlijk ga ik uit van het laatste om eerlijk te zijn. Maar vrijdag weten we allemaal meer
Kijken dus......
Tsja... en BNN kennend gaat dat lekker controversieel.
Dat is ook precies de uiteindelijke bedoeling van BNN. Op hun site staat ook een grote link naar de donorregistratie.kastelke schreef: Hopelijk gaat deze 'show' nog een andere wending krijgen, en kan het debat over orgaantransplantatie (en vooral het tekort aan geschikt donoren) zo weer op gang getrokken worden.
Ik weet niet of in Belgie de achtergrond van BNN bekend is, maar de oprichter daarvan was zelf nierpatient en is 5 jaar geleden aan zijn ziekte overleden omdat er geen passende donor voor hem gevonden kon worden.
Maar zoals rene.jager als zei, BNN pakt het controversieel aan.
BNN was ook de eerste omroep in Nederland die het aandurfde om ernstige ziekten bij jongeren op tv te bespreken met programma's als "Je zal het maar hebben" of "Over mijn lijk" en dat kan ik alleen maar toejuichen.
Toch krijg ik ook een rare smaak in mijn mond van dit concept...
Morgen zien we inderdaad wel hoe het programma daadwerkelijk zal uitpakken!
Reisverslag Zuidwesten 2007: http://josesylviausa07.blogspot.com/
-
StageNYCfall2007
- Amerikafan
Ophef is terecht, show is immoreel. Schandalig gewoon. Sms'en voor het doneren aan doodzieke kandidaten. Typisch BNN. Hun doel (discussie over donoren) is wel bereikt, in die zin is het succesvol. Ik ben echter tegen orgaandonatie.
Ophef in VS heb ik weinig over meegekregen, ik kan me het wel voorstellen: Nederland zal er wel weer ongenadig van langs krijgen. NL komt alleen in het nieuws in het buitenland bij politieke moorden, spuiten&slikken, donorshow, abortusboot, drugs etc.
Als zo'n show in de USA zou plaatsvinden zouden Nederlanders ook hun mond vol hebben over 'oppervlakkige, domme Amerikanen'.
Ik ben tegen de show, de meerderheid van de Nederlanders vinden het denk ik niet goed, en de ophef in het buitenland ben ik het mee eens, maar het is ook maar weer wat makkelijk.
Net als dat ik het niet leuk vind als mensen zo snel oordelen over andere landen (en de VS). De mens (met name toch wel de Nederlander) moet zich vaker verdiepen in het 'waarom', ipv zo snel de mening klaar te hebben.
Ophef is terecht, show is immoreel. Schandalig gewoon. Sms'en voor het doneren aan doodzieke kandidaten. Typisch BNN. Hun doel (discussie over donoren) is wel bereikt, in die zin is het succesvol. Ik ben echter tegen orgaandonatie.
Ophef in VS heb ik weinig over meegekregen, ik kan me het wel voorstellen: Nederland zal er wel weer ongenadig van langs krijgen. NL komt alleen in het nieuws in het buitenland bij politieke moorden, spuiten&slikken, donorshow, abortusboot, drugs etc.
Als zo'n show in de USA zou plaatsvinden zouden Nederlanders ook hun mond vol hebben over 'oppervlakkige, domme Amerikanen'.
Ik ben tegen de show, de meerderheid van de Nederlanders vinden het denk ik niet goed, en de ophef in het buitenland ben ik het mee eens, maar het is ook maar weer wat makkelijk.
Net als dat ik het niet leuk vind als mensen zo snel oordelen over andere landen (en de VS). De mens (met name toch wel de Nederlander) moet zich vaker verdiepen in het 'waarom', ipv zo snel de mening klaar te hebben.
GOD BLESS AMERICA
Land Of The Free, Home Of The Brave
USA Trips
05/06 Twee weken Kerstvakantie NYC
07/08 Vijf maanden stage NYC (Visits to Chicago, Boston, Philly, Washington (2x), reis naar Mid-West, en meer kleine dorpjes/steden).
Land Of The Free, Home Of The Brave
USA Trips
05/06 Twee weken Kerstvakantie NYC
07/08 Vijf maanden stage NYC (Visits to Chicago, Boston, Philly, Washington (2x), reis naar Mid-West, en meer kleine dorpjes/steden).
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik kan natuurlijk niet voor gans België spreken, maar ik ben bekend met BNN en hun stichter Bart.antonia schreef: Ik weet niet of in Belgie de achtergrond van BNN bekend is,
Elke
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n show enig nut heeft, behalve dan nog eens aandacht vragen voor het tekort aan donoren. BNN is nu eenmaal een sensatiebeluste omroep en voor mij hoeft zo'n show niet.Ophef is terecht, show is immoreel. Schandalig gewoon. Sms'en voor het doneren aan doodzieke kandidaten. Typisch BNN. Hun doel (discussie over donoren) is wel bereikt, in die zin is het succesvol. Ik ben echter tegen orgaandonatie.
Wel verbaast me de uitspraak: 'Ik ben tegen orgaandonatie'. Bedoel je dan betaalde donatie, donatie door levende donoren of donatie in het algemeen??
Dat laatste kan ik me bijna niet voorstellen, ik ken twee mensen die op een wachtlijst staan (longen/nieren en alvleesklier) vrij goed en zonder die donororganen is hun leven praktisch voorbij. Ik ben zeer zeker wel voor orgaandonatie.
Donatie door levende donoren, familie, vrienden, bekenden, zonder dat daar financieel voordeel tegenover staat vind ik ook geen probleem.
-
Bennogr
- Amerika-expert
CBS News had een verhaal van hun correspondent in Londen. Redelijk hoor en wederhoor, met een flardje zelfs van de Tweee Kamer. Meer het soort 'apies kijken' verhaal, kijk die 'Ollanders nou eens.
Hoe meer bekendheid aan de noodzaak voor donors is geweldig. Als het moet dan maar met 'onsmakelijke' shows. Als zich al mensen als donor hebben aangemeld, dan heeft in ieder geval DAT deel gewerkt.
Weer wat aandacht voor Nederland in de VS: we zijn nu niet alleen het land van weed, euthanasium, klompen, tulpen en kaas, maar ook van de donorshow.
Maar dit is in ieder geval heel wat 'netter' dan organen kopen van Chinese ter dood veroordeelde gevangenen (of is dat weer zo'n internet mythe?)
Wat mij betreft mogen ze na m'n dood alles gebruiken wat te gebruiken is en dan de rest gewoon verbranden (en de as in de Atlantische Oceaan, blijf ik tenminste contact houden met mijn beide vader/moeder-landen)
Hoe meer bekendheid aan de noodzaak voor donors is geweldig. Als het moet dan maar met 'onsmakelijke' shows. Als zich al mensen als donor hebben aangemeld, dan heeft in ieder geval DAT deel gewerkt.
Weer wat aandacht voor Nederland in de VS: we zijn nu niet alleen het land van weed, euthanasium, klompen, tulpen en kaas, maar ook van de donorshow.
Maar dit is in ieder geval heel wat 'netter' dan organen kopen van Chinese ter dood veroordeelde gevangenen (of is dat weer zo'n internet mythe?)
Wat mij betreft mogen ze na m'n dood alles gebruiken wat te gebruiken is en dan de rest gewoon verbranden (en de as in de Atlantische Oceaan, blijf ik tenminste contact houden met mijn beide vader/moeder-landen)
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
doreennicole
- Amerika-expert
Belachelijke show wat me verder niet nodig lijkt om dat toe te lichten .. net zoals een discussie hierover, wat in mijn ogen nutteloos is ... Jammer dat Nederland weer met zoiets in het wereldnieuws verschijnt .. triest!
Waarom altijd op het scherpst van de schede om aandacht te vragen voor iets . In dit geval het tekort aan donoren. Als die show echt doorgang vindt, is het een misselijkmakende manier van kijkcijfers winnen. Ik geloof niet in een andere motivatie.
De familie van Bart de Graaf zou dat als geen ander moeten begrijpen ... Een nierziekte is al erg genoeg .. en dat je dan als onderdeel van een kijkcijfershow moet proberen een nier te winnen is ronduit belachelijk! Zo oneerlijk en onethisch om daar een wedstrijd element van te maken! Ik hoop dat er voldoende nazorg en psychologen zijn ingezet voor dit kunstwerkje van BNN ...
Laten we hopen dat het slechts een publiciteitsstunt is ....
Ik ben overigens niet tegen orgaandonatie .. mijn familie of mijn kinderen zouden zo een orgaan van mij kunnen krijgen als het hun leven zou redden. En dat is niet zomaar in de lucht praten, ik ben in een situatie geweest waar ik dat heb moeten overwegen ... donatie is namelijk niet alleen een emotionele keus .. psychisch kan het heel zwaar zijn. Je kunt het m.i. pas echt beoordelen als je in die situatie hebt gestaan.
Ik heb overigens geen donorcodicil getekend voor onbekenden, die na mijn dood al mijn organen mogen hebben.
Waarom altijd op het scherpst van de schede om aandacht te vragen voor iets . In dit geval het tekort aan donoren. Als die show echt doorgang vindt, is het een misselijkmakende manier van kijkcijfers winnen. Ik geloof niet in een andere motivatie.
De familie van Bart de Graaf zou dat als geen ander moeten begrijpen ... Een nierziekte is al erg genoeg .. en dat je dan als onderdeel van een kijkcijfershow moet proberen een nier te winnen is ronduit belachelijk! Zo oneerlijk en onethisch om daar een wedstrijd element van te maken! Ik hoop dat er voldoende nazorg en psychologen zijn ingezet voor dit kunstwerkje van BNN ...
Laten we hopen dat het slechts een publiciteitsstunt is ....
Ik ben overigens niet tegen orgaandonatie .. mijn familie of mijn kinderen zouden zo een orgaan van mij kunnen krijgen als het hun leven zou redden. En dat is niet zomaar in de lucht praten, ik ben in een situatie geweest waar ik dat heb moeten overwegen ... donatie is namelijk niet alleen een emotionele keus .. psychisch kan het heel zwaar zijn. Je kunt het m.i. pas echt beoordelen als je in die situatie hebt gestaan.
Ik heb overigens geen donorcodicil getekend voor onbekenden, die na mijn dood al mijn organen mogen hebben.
Laatst gewijzigd door Sandy op 01 jun 2007, 01:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Sandy
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 4530 Weergaves
-
Laatste bericht door jojostravelusa
-