Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Johnny Cash en andere countrymuziek

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Steven
Amerikafan

Johnny Cash en andere countrymuziek

Bericht door Steven »

Ik weet niet of dit 't beste past in offtopic, of in dit onderdeel, ik dacht zelf hier. :)

Op dit forum mag natuurlijk een thread over Johnny Cash niet ontbreken en ik neem aan dat iedereen hem wel kent. Ikzelf ben er sinds een aantal jaren helemaal weg van en heb een hele hoop albums, dit zijn m'n favorieten:

Live at San Quentin: Album is een opname van een concert van Cash in de San Quentin prison, geweldige sfeer. Het schreeuwen van de inmates, de anekdotes van Cash tussen zijn nummers door. Geweldig!

Live at Folsom Prison: Een jaar na San Quentin gaf Cash een concert in de Folsom Prison. Ook dit is weer een schitterend optreden met de hele sfeer erbij. En natuurlijk geweldige muziek.

Zijn muziek is uniek, hij heeft echt een eigen stijl vind ik, want country is toch net weer wat anders... Zijn teksten zijn soms ook geniaal, vol met sarcasme en cynisme.

Voor degenen die nog niet echt bekend zijn met Cash, probeer de volgende nummers eens:
  • Folsom Prison blues
    Boy named Sue
    Cocaine blues
    Ring of fire
    A thing called love
Dat is een aardig lijstje voor de 'beginner' :D

Helaas is Johnny Cash inmiddels overleden... maar zijn muziek blijft! :o

Afbeelding
"Ik ben een Nederlander in hart en nieren. Een lever heb ik nauwelijks meer."
Steven
Amerikafan

Bericht door Steven »

Niemand? :roll:

Dat valt me vies tegen, op een Amerika forum...
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Hoi Steven,

Johnny Cash en zijn muziek zijn zeker bekend bij mij en ik heb ook wel muziek van hem. De door jou genoemde nummers zijn denk ik over de hele wereld wel bekend.
Zijn muziek hoort inderdaad tot een aparte stroming van de country-muziek. Zijn teksten, gezongen/verteld met zijn lage stem, zijn uit het leven gegrepen. Een man die vele awards heeft gekregen, veel van zijn nummers zijn in de hitlijsten verschenen en hij heeft over de hele wereld hits gehad. Zeker geen standaard commerciële muziek, toch gewaardeerd in alle lagen van de bevolking.
Maar zoals met alle muziek, je moet er van houden.

Groet, Marco.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Hey Steve,

Ik denk dat Marco het goed verwoordt heeft, en volgens mij zijn er niet zo veel country liefhebbers op dit forum.

Ik kan me herinneren dat Dennis op zoek was/is naar een country fanaat die stukjes wil schrijven voor zijn web site hierover, misschien iets voor jou ? Dennis klopt dit (nog) ?

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
erki
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door erki »

PeeJay schreef:Hey Steve,

Ik denk dat Marco het goed verwoordt heeft, en volgens mij zijn er niet zo veel country liefhebbers op dit forum.
Hmm, vind ik toch wel opmerkelijk. Bij al die Amerika-liefhebbers zullen toch heus wel aardig wat liefhebbers van 'Amerikaanse' muziek zitten (en dan bedoel ik geen rap en R&B enzo).

Ik draai van tijd tot tijd mijn enkele country-CD's (meest verzamelwerk) al moet ik zeggen dat ik dat juist in deze tijd van het jaar vind passen. Beetje dat herfstgevoel of zo.

Een aantal songs van Cash zijn heel algemeen bekend, maar een CD van hem heb ik niet. Moet ik misschien toch maar eens opzoeken. Misschien als ik in New York ben over 2 weken.

Erik
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

Ik verwacht dat PeeJay aardig bij de werkelijkheid in de buurt zit. Country wordt door een groot aantal mensen als "prima" ervaren, maar een album ervan aanschaffen is een ander punt.
Als ik het op de radio hoor, zal ik niet naar een andere zender gaan zoeken, maar speciaal country muziek opzoeken, nee.
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Mmm, ik ben helemaal gek van country..... maar ja, ik heb inmiddels al gemerkt in dit leven dat ik in wel meer dingen een uitzondering ben :lol:
Ik heb 3 jaar geleden een cd gekocht van Alan Jackson omdat hij een nummer had gezongen tijdens het artiestengala van september 11. Kan me niet meer herinneren of ik het album kocht omdat ik het nummer gehoord had en meer wilde horen of omdat ik nog niks gehoord had en gewoon nieuwsgierig was, ik denk het laatste.
Ik had werkelijk geen idee dat die Jackson zo'n grote ster is binnen "het country-circuit". Ik had in ieder geval nog nooit van die man gehoord. Afijn, inmiddels heb ik al z'n albums en een paar dvd's...... Jammer genoeg hoor je hier eigenlijk nooit country op de radio. Daarom luister ik of naar cd's of naar radio op internet of op de satelliet. In december, als we weer gaan, wil ik ook van wat andere artiesten cd's kopen (heb er wel al een paar van andere artiesten) maar er is daar zoveel keuze dat ik gewoon nog niet weet welke.....
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Begrijp mij ook niet verkeerd hoor! Ik denk dat hele volksstammen gek zijn van Country-muziek. Ik kan me er ook echt iets bij voorstellen, absoluut. Mijn specifieke interesse heeft het echter niet. Dat betekent niet dat ik het slechte muziek vind, of zo.
In het "Westen" rondrijdend deed ik niets liever dan country draaien. Ik vind het subliem bij de omgeving passen. :wink:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Er zijn ook zoveel verschillende stromingen binnen "Country". Maar, Erik, waarom noem je dat bij uitstek "Amerikaanse" muziek en R&B en Rap niet? Lijken me alle drie Amerikaans, ik ben Amerikaans en alle drie hebben ze mijn voorkeur niet :D.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Steven
Amerikafan

Bericht door Steven »

En wat kunnen jullie me vertellen over bluegrass? Ik ben Cash fan, maar verder heb ik me nog niet echt verdiept in de country muziek, maar bluegrass lijkt me ook een interessante stroming, alleen weet ik niet precies wat ik me er bij moet voorstellen. Het lijkt in ieder geval op country toch?
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Aïda schreef:Mmm, ik ben helemaal gek van country..... maar ja, ik heb inmiddels al gemerkt in dit leven dat ik in wel meer dingen een uitzondering ben :lol:
Ik heb 3 jaar geleden een cd gekocht van Alan Jackson omdat hij een nummer had gezongen tijdens het artiestengala van september 11. Kan me niet meer herinneren of ik het album kocht omdat ik het nummer gehoord had en meer wilde horen of omdat ik nog niks gehoord had en gewoon nieuwsgierig was, ik denk het laatste.
Ik had werkelijk geen idee dat die Jackson zo'n grote ster is binnen "het country-circuit". Ik had in ieder geval nog nooit van die man gehoord. Afijn, inmiddels heb ik al z'n albums en een paar dvd's...... Jammer genoeg hoor je hier eigenlijk nooit country op de radio. Daarom luister ik of naar cd's of naar radio op internet of op de satelliet. In december, als we weer gaan, wil ik ook van wat andere artiesten cd's kopen (heb er wel al een paar van andere artiesten) maar er is daar zoveel keuze dat ik gewoon nog niet weet welke.....
Hoi Aida,

Je bent heus niet de enige die van countrymuziek houdt hoor!. Ook Jan en ik houden erg van deze muziek. Alleen ik loop er niet zo mee te koop want ik heb sterk het gevoel dat ik hier in mijn omgeving er min of meer om uitgelachen wordt. Als we in Amerika zijn hebben we altijd de countryzender er op staan. Heerlijk vinden we dat!
Alan Jackson is al meer dan 10 jaar my favorite. Ik heb dan ook een hele stapel cd's van hem. De cd met dat mooie nummer over 9/11 heb ik ook gelijk gekocht toen ik het hoorde. Wat een geweldige tekst!
Ken je George Straight ook? Zit ongeveer in dezelfde sfeer als Alan Jackson. Jan is meer fan van wat vrouwelijke countryzangeressen.

Nog veel luisterplezier...

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Truckman
Amerikafan

Bericht door Truckman »

Tijdens onze reis in Amerika vond ik het heerlijk om geregeld naar countrymuziek te luisteren. Johnny Cash is min of meer voor mij het toonbeeld van de "all American guy".
Ik kan zijn muziek in ieder geval zeer waarderen!
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Hi Marjan,

Gelukkig! Goed te horen. Ik loop er ook niet echt mee te koop, maar als iemand me er naar vraagt vertel ik het wel gewoon. Ze willen nog wel eens raar opkijken maar daar ben ik inmiddels wel aan gewend.
Goeie tip van George Straight! Bedankt, ik had nog niet van hem gehoord (geloof ik) maar ik zet hem op het "boodschappenlijstje" voor de aankomende vakantie.

Groetjes,
Aïda
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Ik werd vroeger ook wel uitgelachen omdat ik naar country durfde te luisteren, daarom heb ik wat zaken proberen recht te trekken in het artikel elders op AA ( http://www.allesamerika.com/country-muziek.html ). Er zijn in Nederland nl. nogal wat misverstanden in de wereld geraakt over country... bijvoorbeeld dat iedereen die van country houdt, ook van linedancing houdt.

Ik lach nu weleens in mijn vuistje omdat ik soms populaire country op de radio hoor die veel mensen mooi vinden, maar waarbij ze zich niet realiseren dat ze naar country luisteren (de muziek van Faith Hill, LeAnn Rimes of Shania Twain bijvoorbeeld).

Trouwens, Aïda, ik kan je Brooks & Dunn ook erg aanraden, evenals Tim McGraw. Die maken allebei erg mooie countrymuziek.

PeeJay, inderdaad, mijn verzoek tot een countryliefhebber staat nog steeds! Als iemand graag over country wil schrijven, zorg ik ervoor dat die persoon een publiek voor zijn/haar artikelen krijgt.

Steven, Bluegrass is countrymuziek uit Kentucky (Kentucky is de Bluegrass state, een naam die de staat gekregen heeft door de kleurverschijning van de grote grasvlaktes in de staat in bepaalde gebieden en jaargetijden). Bluegrassmuziek heeft schijnbaar weer een eigen "twang" ten opzicht van de mainstream country. Jammer genoeg weet ik verder niet veel van die stroming af. Misschien een ander forumlid?
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Tim McGraw ken ik inderdaad, ook erg lekkere muziek. Die andere zet ik ook op de lijst, thanks! Dat artikel ken ik nog niet, dat zal ik morgen eens lezen, nu naar bed....
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Kijk, en zo begint de country toch z'n eigen draadje te krijgen :wink:
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Ik luister regelmatig naar Country, wel "Country Rock" dan...want het Bluegrass en andere Country soorten bekoren me niet echt. Ik luister regelmatig naar Lonestar en recentelijk naar Rascal Flatts en Daryl Worley. Rascal Flatts is echt een heel goede band en Daryl Worley is bekend geworden met het nummer 'Have You Forgotten" (click de "click here to view this title" link) over de 9/11 aanslag. Dat nummer is een beetje over de top (Iraq had namelijk niets met Bin Laden of 9/11 te maken) maar wel goede muziek. Vooral "I miss my friend" is erg aan te bevelen.

Als je de kans krijgt moet je eens naar Gretchen Wilson's "Redneck Woman" luisteren. Enorm populair nummer hier met een aansprekende tekst! Dennis, maak je borst maar nat in Kentucky ;)
Well, I ain't never been the Barbie doll type
No, I can't swig that sweet Champagne, I'd rather drink beer all night
In a tavern or in a honky tonk or on a four-wheel drive tailgate
I've got posters on my wall of Skynyrd, Kid and Strait
Some people look down on me, but I don't give a rip
I'll stand barefooted in my own front yard with a baby on my hip
'cause I'm a redneck woman
I ain't no high class broad
I'm just a product of my raising
I say, 'hey ya'll' and 'yee-haw'
And I keep my Christmas lights on
On my front porch all year long
And I know all the words to every Charlie Daniels song
So here's to all my sisters out there keeping it country
Let me get a big 'hell yeah' from the redneck girls like me, hell yeah
Victoria's Secret, well their stuff's real nice
But I can buy the same damn thing on a Wal-Mart shelf half price
And still look sexy, just as sexy as those models on TV
I don't need no designer tag to make my man want me
Well, you might think I'm trashy, a little too hardcore
But in my neck of the woods I'm just the girl next door
I'm a redneck woman
I say, 'hey y'all' and 'yee-haw'
And I know all the words to every Tanya Tucker song
I'm a redneck woman
I say, 'hey y'all' and 'yee-haw'
And I know all the words to every ol' Bocephus song
Hell yeah, hell yeah
Hell yeah
I said hell yeah!
markro
Moderator
Contacteer:

Bericht door markro »

Ook ik kan best genieten van country-muziek. Tijdens de vakantie in de VS kocht ik een cd van Ian Tyson (zie http://www.iantyson.com , << geluid aanzetten >>) en deze heeft menige keer in de auto opgestaan tijdens de lange ritten over de eindloze wegen.
Ook van Shania Twain heb ik alle muziek. Al hoewel ik haar laatste cd "UP" niet zo country meer vind. Haar eerdere nummers liggen bij mij beter in het gehoor.
Daarnaast zijn er hier in huis nog een aantal country-verzamel-cd's.

Marco.
Marco.

markro
Moderator
Contacteer:

Bericht door markro »

Voor de country-liefhebbers een website met veel nieuws, foto's, muziek en videoclips over country-artiesten van Country Music Television:
http://www.cmt.com/

Marco.
Marco.

Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Misschien leuk voor de Boris-fans (ben er zelf overigens geen, maar goed...):

zijn eerste hit "When you think of me" was een cover van het gelijknamige nummer van Mark Wills - eigenlijk ook country dus!

Het origineel is overigens m.i. stukken beter - zoals zo vaak in country heeft het nummer veel meer emotie dan in de cover versie...

Dennis
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer