Belastingplichtig in VS en NL.

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
tatious
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 feb 2024, 08:02
Aantal x V.S. bezocht: 5

Belastingplichtig in VS en NL.

Bericht door tatious »

Beste lezers,

Ik ben Antilliaan en heb een NL paspoort (vanaf geboorte). In 2008 ben ik verhuisd naar Miami (VS) en ben in bezit van een (geldige) greencard. Daar heb ik 16 jaren gewoond en gewerkt tot Juli 2023 toen ik in NL ben komen wonen. Voor de periode 7 Juli 2023 t/m 31 December 2023, bleef ik op afstand (in (NL) werken voor VS bedrijf. Ik had in die periode geen inkomen in NL, alleen van de VS. Vanaf 15 Januari 2024 heb ik een NL baan. Ik weet dat NL een verdrag akkoord heeft met de VS en zou ik daardoor niet dubbel belast moeten worden. Ik vermoed dat ik zo en zo belasting moet betalen in de VS. Ook moet ik belastingaangifte doen in NL. Echter weet ik niet of ik zelf mijn belasting voor 2023 kan aangeven in de VS. Ik gebruik altijd turbotax en het ging altijd goed. Volgens mij blijft alles hetzelfde want ik heb t/m 31-12-2023 gewoon blijven werken voor mijn VS bedrijf (remotely). Ik heb enkele adviseurs ingeschakeld en ik kom er nog steeds niet wijzer van. Sommigen zeggen dat ik beide belastingaangiftes moet doen (zowel VS als NL) en anderen zeggen dat ik genoeg heb met de NL aangifte en dan zelf de VS deel te handelen daar ik voor minder dan 183 in NL ben gebleven.
Wel moet ik mijn wereldinkomen aantonen voor NL aangifte en dat is geen probleem.
Verder heb/had ik geen vermogen, alleen loondienst van de VS. Dus volgens mij kan ik gewoon simpel mijn turbotax doen voor 2023 en laat ik een NL adviseur NL voor mij handelen.

Jaar 2024 word een heel ander verhaal en daar zou ik zo en zo een adviseur inschakelen omdat ik ook nog mijn 401K heb laten uitbetalen (terwijl ik in NL in 2024). Maar 2024 laten we voor een ander moment. Nu eerst 2023 zien op te lossen.

Graag jullie mening hierover.
Als iemand een goed kantoor weet waar ik terecht kan voor mijn belasting aangifte VS/NL, is ook welkom.

Alvast bedankt.

Tatious
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Belastingplichtig in VS en NL.

Bericht door goldenhills »

US Citizens en green card holders moeten in de VS belastingaangifte doen, ook als ze in het buitenland verblijven. Of je in de VS belasting moet betalen is wat anders.

De regels in Nederland zijn teveel veranderd sinds ik daar woonde, dus daar kan ik weinig over zeggen. Zo'n 20 jaar geleden zat ik in een vergelijkbare situatie (wonen in NL maar geen inkomen uit NL, alles uit de VS) en toen zei de NL belastingdienst dat ik geen belastingaangifte hoefde te doen. Maar zoals gezegd, dat is te lang geleden om nu nog op te vertrouwen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer