Dure kleren in de VS?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Gabriella11
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2023, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 1

Dure kleren in de VS?

Bericht door Gabriella11 »

Hallo allemaal,

Ik plan binnenkort een reis naar de Verenigde Staten. Ik ben van plan om er minstens een hele maand te zijn, zo niet langer.
Ik ben van plan om mijn koffer lichter te maken door niet veel kleren in te pakken voor de reis, maar ik vroeg me af of de prijzen van kleren daar duurder zijn dan hier.
Ik heb verschillende video's gezien waarin wordt gezegd dat de levensstandaard daar hoger is, dus wat denken jullie?

Bedankt voor jullie antwoorden!
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Dure kleren in de VS?

Bericht door dutch_in_seattle »

Het hangt er helemaal vanaf naar wat voor soort kleren je op zoek bent. Design-kleding van bekende modemerken is hier in de V.S. inderdaad goedkoper (of liever gezegd, minder duur) dan in Nederland, maar er is ook heel veel heel dure kleding te koop en ook heel veel goedkope. Het is maar wat jij acceptabel vindt.

Houd er rekening mee dat sales tax niet op het prijskaartje is inbegrepen. Die komt er nog bij wanneer je bij de kassa afrekent.
Er zijn vijf staten zonder sales tax: Alaska, Delaware, Montana, New Hampshire en Oregon. Daar is de prijs op het prijskaart wel wat je uiteindelijk betaalt. Ik weet niet naar welke staat of staten je gaat, maar het loont zich om kleding in een van die staten te kopen. Dat scheelt alweer gauw 7 to 11%. (De sales tax verschilt per staat en vaak ook per regio of plaats.)

Bedenk ook dat je maar voor een beperkt bedrag buiten de E.U. aangeschafte producten Nederland mag invoeren (€430 volgens deze pagina). Als je bij de douane wordt gecontroleerd en het blijkt dat je teveel bij je hebt, dan moet je daar invoerrechten over betalen (en mogelijk ook een boete als je had beweerd niets aan te geven te hebben). Als je alle prijskaartjes en zo van de kleding verwijdert, zal het normaal wel loslopen, aangezien je kunt zeggen dat die kleren al vanuit Nederland hebt meegenomen, maar invoerrechten blijft wel een (mogelijk) struikelblok, theoretisch gezien in ieder geval.

Succes ermee!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7762
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Dure kleren in de VS?

Bericht door mtl »

Het is net als thuis. Je hebt winkels waar kleding duur is en je hebt winkels waar het goedkoper is. Goedkopere ketens zijn bijv. Marshalls, Burlington en TJ Maxx. Verder kun je in outlets ook wat vinden.
Kimmalia
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2023, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Dure kleren in de VS?

Bericht door Kimmalia »

dutch_in_seattle schreef:
07 sep 2023, 00:21
Bedenk ook dat je maar voor een beperkt bedrag buiten de E.U. aangeschafte producten Nederland mag invoeren (€430 volgens deze pagina). Als je bij de douane wordt gecontroleerd en het blijkt dat je teveel bij je hebt, dan moet je daar invoerrechten over betalen (en mogelijk ook een boete als je had beweerd niets aan te geven te hebben). Als je alle prijskaartjes en zo van de kleding verwijdert, zal het normaal wel loslopen, aangezien je kunt zeggen dat die kleren al vanuit Nederland hebt meegenomen, maar invoerrechten blijft wel een (mogelijk) struikelblok, theoretisch gezien in ieder geval.
Theoretisch, officieel en wettelijk:
Zodra je op het vliegveld over die groene "nothing to declare" streep loopt doe je een officiële douane aangifte en verklaar je dus dat je niets hebt aan te geven en dus niets invoert.
Wordt je daarna aangesproken voor controle en heb je wél wat bij je dan zou je wettelijk gezien al direct een boete kunnen krijgen voor het doen van valse douane aangifte, maar meestal zal de douanier je eerst nog even vriendelijk vragen of je echt niks aan te geven hebt. Beweer je dan nogmaals dat dat niet zo is dan lieg je officieel een tweede keer. :wink:
Wat betreft de prijskaartjes eruit knippen en verklaren dat je de kleding in Nederland hebt gekocht; dit ligt er maar net aan of de douanier je gelooft of niet. Als hij het niet gelooft kan hij om verder bewijs vragen (kassabonnen, rekening afschriften, dat soort zaken).
Zover zal het meestal niet komen, maar officieel en wettelijk gezien zou dit theoretisch gezien inderdaad een probleem kunnen zijn.
Zeker als je bv een heel duur product (denk aan dure horloges uit Dubai ofzo :wink: ) bij je hebt, met wat kleding voor eigen gebruik zal het zo'n vaart meestal niet lopen, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. :D
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Dure kleren in de VS?

Bericht door BonnyR »

Als je goedkope kleren wilt, die je eventueel ook niet mee terug wilt nemen kun je ook eens kijken bij de resell/ kringloop in Amerika. Juist bijvoorbeeld voor een dikke trui, vest oid als het je ding is.
Wij namen vroeger vaak ' weggooi' kleding mee en het nog mooie spul lieten we achter bij een kringloop ergens onderweg.
Zo creëerden we ruimte voor de gekochte spullen 😁
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
woutervg
Amerikafan
Berichten: 183
Lid geworden op: 29 feb 2012, 10:01
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Dure kleren in de VS?

Bericht door woutervg »

De Amerikaanse merken (Tommy Hilfiger, Calvin Klein etc.) zijn over het algemeen goedkoper.
De Europese merken (Armani, Diesel, Hugo Boss etc.) vind ik meestal een stuk goedkoper in Nederland of Duitsland.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Dure kleren in de VS?

Bericht door Nagini »

Als het puur alleen om de staples gaat (dingen als T-shirts in een egale kleur, een joggingbroek of trui), geen merkkleding of iets dergelijks, kun je gewoon bij de walmart terecht. Er zal ongetwijfeld wel een superstore op jullie route zijn. Kijk online maar eens naar de prijzen op de website van walmart. Houd er rekening mee dat online en in de meeste staten er ook nog state tax bijkomt. De kwaliteit verschilt per product, maar ik vind het meestal wel vergelijkbaar met de zeeman of mindere hema. Zeker als je ze maar een maand of twee gaat dragen prima.
jwensammy
Amerikafan
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 aug 2011, 09:21
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: The Netherlands

Re: Dure kleren in de VS?

Bericht door jwensammy »

Afhankelijk van periode en regio heb je bij Aeropostale en America Eagle outfitters leuke aanbiedingen voor kleding.
2 of 3 T-shirts voor 25 of 30 dollar en kwaliteit is overall gezien goed.
Niet ons ding maar bv Bij Ross dress for less of TJ Max kun je ook goedkoop kleding kopen als je zin hebt om in rekken te zoeken tussen mix van allerlei stijlen kleding.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Dure kleren in de VS?

Bericht door IngridUSA »

Jammer dat @Gabriella11 een vraag stelt en daarna niet meer inlogt.
clp90
Amerikafan
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 mar 2013, 21:41
Locatie: Atlanta, GA

Re: Dure kleren in de VS?

Bericht door clp90 »

jwensammy schreef:
14 sep 2023, 04:41
Afhankelijk van periode en regio heb je bij Aeropostale en America Eagle outfitters leuke aanbiedingen voor kleding.
2 of 3 T-shirts voor 25 of 30 dollar en kwaliteit is overall gezien goed.
Niet ons ding maar bv Bij Ross dress for less of TJ Max kun je ook goedkoop kleding kopen als je zin hebt om in rekken te zoeken tussen mix van allerlei stijlen kleding.
Grappig dat je dit zegt want ik kom juist altijd best veel Aeropostale en soms ook American Eagle Outfitters tegen bij TJ Maxx en soortgelijke winkels :D.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Dure kleren in de VS?

Bericht door Almere vak V »

Inmiddels over de afgelopen 25 jaar honderden keren uit Amerika gevlogen naar Europa. Altijd wel met spullen in mn koffer voor vrouw, dochters en/of vrienden. Tot op de dag van vandaag nog nooit, ik herhaal, nog nooit aangehouden door de douane met de welbekende vraag.

Mocht dat ooit wel het geval zijn, zorg er dan voor dat je niet in je eentje met 3 koffers bij de douane aan komt zetten. Zorg dat je alle kaartjes eruit hebt gehaald. Zorg dat de kleding gedragen is. Leg het desnoods een nacht onder je matras. En mocht je geen kleding meenemen maar bijvoorbeeld een nieuwe iPhone. Neem er dan ook 1 mee. En geen 6.

Dan nog. De douane in Nederland blijft een grap. Amerikaanse vrienden van ons exporteren Labradoodles over de hele wereld. Maar gebruiken Amsterdam vaak als HUB. En eerlijk is eerlijk, heel veel honden worden hier verkocht. Die hebben bij de douane alles al te horen gekregen. En dat varieert dan van je kunt helemaal geen honden invoeren, wat onzin is, tot nee hoor, u hoeft helemaal geen invoerrechten te betalen, wat ook onzin is. Tot alles wat er tussenin zit.

Kijk voordat je de koffer van de band grijpt ook altijd even hoe druk het is bij de uitgang. Mocht je het geluk hebben dat je koffer als eerst de band op rolt. En er is nog geen gestage stroom richting de douane. Dan zou ik m nog een rondje laten draaien.
Seiyana
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2023, 13:46

Re: Dure kleren in de VS?

Bericht door Seiyana »

Omdat ik verschillende keren naar de VS ben gereisd, kan ik je wat advies geven op basis van mijn ervaring. Over het algemeen variëren de prijzen van kleding aanzienlijk, afhankelijk van het merk, de locatie en de kwaliteit die je zoekt. In grote steden zoals New York of Los Angeles vind je boetieks in het hogere segment waar de kleding duurder is. Er zijn echter ook veel winkelketens zoals Walmart, Target of Ross waar je kleding kunt vinden tegen zeer betaalbare prijzen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Dure kleren in de VS?

Bericht door roelb »

Ik zie in dit topic beide uitersten voorbij komen: dure boutiques en de Walmart of Target.

Een mooie middenweg zijn de in de US nog alom aanwezige department stores. Met name Macy's heeft minimaal 1 keer per maand, maar meestal vaker aanbiedingsdagen waarbij er standaard 30 of zelfs 40% van de prijs afgaat, en waardoor merkkleding vaak prima geprijsd is. Ik koop bijvoorbeeld al jaren mijn overhemden in de states, elke trip weer een stuk of 3 Tommy's mee naar huis voor rond de $50 per stuk. En zelfs als er een keer geen aanbieiding is dan krijg je als toerist standaard 10% korting (even om vragen bij de kassa).

De andere goede optie zijn outlet malls die je in de buurt van veel grote steden vind. Gewoon even op Google maps op "Outlet mall" zoeken.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer