Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door RaphaelB »

Mijn dochter heeft de Nederlandse en Amerikaanse nationaliteit. Haar Nederlandse paspoort is verlopen, de Nederlandse ambassade / consular office kwam in Mei langs in Phoenix waar ik vlakbij woon. Dus dat kwam goed uit. Alle documenten in persoon aangeleverd. Maar nu enkele maanden later wordt er om een apostille van mijn Amerikaanse naturalisatie document gevraagd. Ik had al kopieën van mijn Amerikaanse en Nederlandse paspoort meegegeven maar dat was niet voldoende. Begrijp ook niet wat mijn Amerikaanse naturalisatie certificaat met de verlenging van mijn dochters Nederlandse paspoort te maken heeft, maar goed. Ik naar de state capital waar ze apostilles doen, daar werd gezegd dat alleen de uscis dat mag doen op een naturalisatie certificaat. Nieuwe afspraak gemaakt bij de uscis. Later kon ik terecht bij de uscis, gek genoeg had die medewerker nog nooit gehoord van een apostille en wist hij niet eens wat dat was. Ik legde het hem uit en vertelde wat het is. Hij ging het opzoeken en vroeg het na bij zijn collega’s. Maar hij zei dat hij alleen een certified copy kon verstrekken en dat dat voldoende moet zijn. Dat heb ik vervolgens opgestuurd. Was dus weer niet goed. Ik kreeg net bericht dat ze toch echt een apostille moeten hebben. Na wat googlen zag ik dat dit alleen in Washington gedaan kan worden. Maanden verder en bijna $200 dollar verder heb ik spijt dat ik dit niet gewoon in Nederland heb laten doen, volgens mij was het op schiphol zo geregeld geweest bij die “Nederlandwereldwijd” balie. Waarom doen ze zo moeilijk over een Nederlandse paspoort verlenging? Wat een gezeik. Iemand tips hoe ik dit het snelste kan regelen?
Laatst gewijzigd door RaphaelB op 29 aug 2023, 02:09, 2 keer totaal gewijzigd.
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door hemmie »

Hoe oud is je dochter? De eerste paspoortaanvraag na de 18e verjaardag moet je altijd aantonen dat je op je 18e verjaardag nog een nederlandse ouder had, jij dus. Ik neem aan dat jijzelf na naturalisatie nog geen nieuw nederlands paspoort óf Verklaring Nederlanderschap hebt verkregen, want dan had je die naturalisatieakte met apostille al nodig gehad. Maar darom vragen ze het dus nu voor je dochter.

Als je dochter nog geen 18 is verbaast het me wel dat ze dit vragen.

Ik ben zelf van plan direct na naturalisatie alles documenten te regelen en een Verklaring Nederlanderschap aan te vragen, zodat mijn kinderen sowieso geen problemen hebben daarna om een nederlands paspoort te krijgen. En om die hele rompslomp heb ik mijn naturalisatie ook uitgesteld, want oudste is nu bijna 18, dus ik doe het nadat hij weer een nieuw nederlands paspoort heeft, en ruim voordat de 2e 18 wordt.
Terug in Texas!
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door RaphaelB »

Ze is 6
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door hemmie »

Ik heb nog even de checklist aangemaakt voor jullie situatie (denk ik), en dan staat er dat je bewijs moet aanleveren van nederlandse nationaliteit van de ouder, en meer specifiek hebben ze het over nederlands paspoort en verblijfsvergunning. Verblijfsvergunning is bij jou dan bewijs van amerikaanse nationaliteit. Ze weten dan dus dat je genaturaliseerd bent, maar dat betekent ook dat ze niet weten of jij nog wel nederlands bent. Aangezien jij zelf sinds naturalisatie nog geen nieuw nederlands paspoort óf Verklaring Nederlanderschap hebt verkregen hebben ze dan dus de extra documenten nodig die ze anders aan jou hadden gevraagd bij je paspoortaanvraag, en dat is dan dus ook de naturalisatieakte met apostille.

Ik vind het erg jammer dat de checklist niet verder in gaat op dat bewijs van nederlandse nationaliteit ouder en niet aangeeft dat je wellicht meer documenten nodig hebt als de nederlandse ouder inmiddels een andere nationaliteit heeft verkegen. Maar, als je in NL een paspoort voor haar had aangevraagd hadden ze hoogstwaarschijnlijk ook om die akte met apostille gevraagd. En die heb je zelf dus ook nodig. Dus ik zou hem maar gewoon aanvragen, en dan ook direct voor jezelf een nieuw nederlands paspoort óf Verklaring Nederlanderschap aanvragen, zodat je alles meteen geregeld hebt.
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door Dutchess »

Ben je na haar vorige paspoortaanvraag genaturaliseerd? En heb je zelf na je naturalisatie al eens je eigen NL paspoort vernieuwd?

Ik neem aan dat ze willen verifiëren dat jij nog Nederlander bent. In de checklist staat inderdaad
Er moet worden vastgesteld dat uw ouder(s) de Nederlandse nationaliteit hebben op het moment van de aanvraag. Neem een bewijs mee van de Nederlandse nationaliteit van uw ouder(s)
Dat bewijs zou kunnen bestaan uit jouw NL paspoort en een verblijfsvergunning van het land waar je woont. Maar er staat ook:
Geen kopie verblijfsvergunning
Kunt u geen kopie van de verblijfsvergunning van de ouder(s) meenemen omdat uw ouder(s) de nationaliteit van het land hebben overgenomen waar ze wonen? Dan neemt u mee:

een gelegaliseerd naturalisatiecertificaat
een gelegaliseerde huwelijksakte
Edit: ik zag net dat Hemmie hier ook al over schreef
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door RaphaelB »

Dutchess schreef:
29 aug 2023, 02:59
Ik neem aan dat ze willen verifiëren dat jij nog Nederlander bent.
Ik nam mijn Nederlandse paspoort en Amerikaanse paspoort mee naar de aanvraag. Daar maakten ze kopiëen van. Ik ben in NL geboren en gewoon Nederlands. Mijn Nederlandse paspoort is ook nog 8 jaar geldig, dus mijn Nederlander schap was al aangetoond.

Ik ben inderdaad alleen afgelopen April ook Amerikaan geworden. Maar ik zie nog steeds niet wat dit met het verlengen van mijn dochters Nederlandse paspoort te maken heeft. Zij is sinds haar geboorte Nederlander én Amerikaan.

Dit is gewoon typisch paarse krokodil gedoe (deze term is waarschijnlijk niet bekend bij mensen die al heel lang weg zijn uit NL). Gewoon typisch Nederlandse onzinnige bureaucratie waar je gek van wordt. Het is bijna nog makkelijker om de Amerikaanse nationaliteit te krijgen dan om je Nederlandse paspoort te verlengen
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door hemmie »

De basisregel is dat je de nederlandse nationaliteit verliest als je een andere aanneemt. Tenzij je onder 1 van de 3 uitzonderingen valt. Het is aan jou om aan te tonen dat je onder een uitzondering valt, anders nemen ze aan dat je niet meer nederlands bent, en je dochter dus ook niet.

In jouw geval ben je getrouwd met een amerikaanse, je moet dus aantonen dat je op de dag van naturalisatie getrouwd was met haar. Dat doe je met trouwakte, naturalisatieakte en bewijs van haar amerikaanse nationaliteit.

En elk amerikaans document moet altijd gelegaliseerd worden met een apostille, dus ook de naturalisatieakte.
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door Dutchess »

RaphaelB schreef:
29 aug 2023, 04:48
Mijn Nederlandse paspoort is ook nog 8 jaar geldig, dus mijn Nederlander schap was al aangetoond.

Ik ben inderdaad alleen afgelopen April ook Amerikaan geworden.
Als je een andere nationaliteit aanneemt, verlies je direct je Nederlanderschap, en is je paspoort dus niet meer geldig (ondanks de geldigheidsdatum!) - tenzij je onder 1 van de uitzonderingen valt.

RaphaelB schreef:
29 aug 2023, 04:48
Maar ik zie nog steeds niet wat dit met het verlengen van mijn dochters Nederlandse paspoort te maken heeft. Zij is sinds haar geboorte Nederlander én Amerikaan.
Als de ouder van een minderjarig kind het Nederlanderschap verliest, dan is het kind ook direct haar Nederlanderschap kwijt. Dus jij moest bewijzen dat jij, haar ouder, nog Nederlander was. Dat doe je door (in jouw geval) te bewijzen dat je op de dag van je naturalisatie getrouwd was met een Amerikaanse.

Ik snap heel goed dat het frustrerend is als je niet met deze regels bekend bent! Zoveel geregel met die apostilles, en tegenwoordig duurt het ook zo lang om die apostille voor je naturalisatiecertificaat te regelen. Maar voordat deze wetsverandering ingevoerd werd (20 jaar geleden) had je deze uitzonderingsregel niet eens, dus ik ben al lang blij dat het nu wel kan voor mensen zoals jij & ik. Enne: bewaar die documenten met de apostilles goed, want als jij zelf je paspoort gaat vernieuwen zal je ze weer moeten leveren.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door RaphaelB »

Ik had mijn marriage certificate met de aanvraag meegegeven dus dat toont al aan dat ik natuurlijk gewoon beide nationaliteiten mag hebben.
Een apostille regelen in het algemeen is niet zo’n probleem, jaren geleden al geregeld voor mijn Amerikaanse trouw akte.

Maar een apostille krijgen voor een Amerikaanse naturalisatie certificaat is dus een ander verhaal. Dat lukt dus nergens hier in west Amerika. Wordt van het kastje naar de muur gestuurd hier in de VS. Mijn vraag is hoe dit exact moet. Ik zie online dat alleen een derde partij dit kan regelen en dat dit alleen in Washington kan. De aanvraag voor deze naturalisatie apostille is zeer onduidelijk en omslachtig. Kan iemand de stappen hiervoor aangeven die dit al doorstaan heeft?
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door RaphaelB »

Ok die derde partijen die het kunnen regelen voor $175 is dus gewoon oplichting. De officiële informatie is moeilijk te vinden.

Eindelijk na lang zoeken wat info gevonden. Deze stappen plan maar proberen dus, via de post naar Washington. Al is die form ds-4194 ook onduidelijk want de optie voor een apostille voor je naturalisatie document staat er niet tussen. Bedankt voor al jullie berichten in ieder geval
Complete Form DS-4194. Indicate the document’s country of use in Section 4
The document(s) requiring authentication services
Fees. Authentications fees are $20 per document for all services.
One self-addressed, prepaid envelope for return of your document. Use USPS or UPS. Please do not use FedEx.
Fees are payable to the U.S. Department of State, and by check or money order. We cannot accept temporary, starter, or bank fill-in checks. All check numbers must be over 100, and dated within the last six months.

Mail your packet to the following address:

Office of Authentications
U.S. Department of State
CA/PPT/S/TO/AUT
44132 Mercure Circle
P.O. Box 1206
Sterling, VA 20166-1206
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door Dutchess »

Ik zou zeker geen commercieel bedrijf gebruiken tenzij je heel veel haast hebt. Ik heb wel de ervaring van iemand gelezen die het op die manier in enkele weken geregeld had (i.t.t. de 11 weken die ze nu zeggen dat het duurt), maar je betaalt er inderdaad heel veel voor.

De apostille moet dus op je Certified True Copy bevestigd worden. Er zijn ook mensen die het op het origineel hebben laten bevestigen, maar daar hoor ik gemengde berichten over (inclusief iemand waarbij de apostille op het origineel afgekeurd werd). Als je toch je Certified True Copy al hebt zou ik dat dus gebruiken. Dan heb je ook niet de kans dat je origineel ergens weg raakt.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door Dutchess »

RaphaelB schreef:
29 aug 2023, 20:35
Ik had mijn marriage certificate met de aanvraag meegegeven dus dat toont al aan dat ik natuurlijk gewoon beide nationaliteiten mag hebben.
Maar je moet ook de officiële datum van je naturalisatie bewijzen, om zeker te stellen dat die ná je huwelijk plaatsvond. Vandaar dat je beide documenten moet leveren.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door FlipjeBTiel »

Houd ons hier op de hoogte ... Ik heb de apostille-aanvraag voor mijn certified copy van mijn naturalisatie certificaat terug in maart op de post gedaan. Check is geind in mei. Van officieel document nu (augustus) nog steeds geen spoor. :( Ben benieuwd of ik nu zo'n probleemkindje ben of dat ze echt zo traag werken ...

Gr., Flipje
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door RaphaelB »

FlipjeBTiel schreef:
29 aug 2023, 23:48
Ik heb de apostille-aanvraag voor mijn certified copy van mijn naturalisatie certificaat terug in maart op de post gedaan.
Gr., Flipje
Echt waar, dus je wacht al ruim 5 maanden? Ik heb verlenging gekregen tot 1 december om een apostille te regelen hiervoor. Ga ik dus nooit halen.
Trouwens ook bericht gekregen dat de pasfoto bij de aanvraag is afgekeurd, terwijl het bij een internationale fotograaf was gemaakt hier in AZ met de juiste Nederlandse formaten. Doodziek word ik hiervan. Wordt vervolgd…
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door hemmie »

Je hebt er nu waarschijnlijk al voor betaald, maar er is op zich geen reden om voor je dochter een nederlands paspoort aan te vragen, tenzij je van plan bent 90+ dagen met haar in NL te verblijven. Dus ik zou overwegen dat voor nu gewoon te laten, en zo gauw je alle papieren hebt eerst voor jezelf een nieuw paspoort of Verklaring aan te vragen (Verklaring kan online als je een geldig nederlands paspoort hebt geloof ik). Voor je dochter kun je dan altijd later nog een paspoort aanvragen als je dat wil.
Terug in Texas!
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door FlipjeBTiel »

RaphaelB schreef:
30 aug 2023, 00:52
Echt waar, dus je wacht al ruim 5 maanden?
Ja en nee ... Ja, ik wacht al die tijd al op die apostille. Maar, bij de aanvraag van mijn NLs paspoort werd mijn aangeraden om het gewoon in te laten sturen, zodat het al "in de molen" zat terwijl ik wacht op dat document. En ondanks dat dat apostille ontbrak, heb ik mijn NLs paspoort al lang binnen.

Mijn dochters' paspoorten heb ik nog niet gedaan, want de oudste wacht op een vernieuwing van haar Amerikaans paspoort. Daar staat 12 weken voor, dus an sich ben ik niet compleet verbaasd dat die apostille zo lang duurt: dit is kennelijk het tempo van de State Department. Ik hoop echter wel dat ik mijn apostille heb zodra ze haar Amerikaans paspoort heeft en ik de NLse wil beginnen.

En nogmaals, misschien ben ik een probleemkindje. Misschien wel een foutje gemaakt bij het invullen van het formulier of wat dan ook (maar in dat geval zou ik toch hopen nu wat gehoord te hebben).
hemmie schreef:
30 aug 2023, 03:35
er is op zich geen reden om voor je dochter een nederlands paspoort aan te vragen, tenzij je van plan bent 90+ dagen met haar in NL te verblijven.
Klopt. Ik ben niet OP, maar motivatie voor mij is dat in geval van overlijden van mijn vrouw en ik, mijn zus de voogdij krijgt over de koters. Het is dan oneindig veel eenvoudiger als ze allebei een NLs paspoort hebben.

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door hemmie »

Ik heb de laatste tijd van meer mensen gehoord dat de apostille zo lang duurt, lijkt aardig "normaal" op dit momemt.

Maar wat absurd dat ze je gewoon je nederlandse paspoort hebben gegeven! Geen idee waarom ze dan uberhauot nog om een apostille vragen.
Terug in Texas!
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door RaphaelB »

FlipjeBTiel schreef:
29 aug 2023, 23:48
Houd ons hier op de hoogte ... Ik heb de apostille-aanvraag voor mijn certified copy van mijn naturalisatie certificaat terug in maart op de post gedaan. Check is geind in mei. Van officieel document nu (augustus) nog steeds geen spoor. :( Ben benieuwd of ik nu zo'n probleemkindje ben of dat ze echt zo traag werken ...

Gr., Flipje
nu 3 maanden later, nog steeds helemaal niks gehoord. Ook is de check nog steeds niet geind. Vorige maand had ik ook gevraagd wat de status was, wat je maar eenmalig mag doen. Ook nooit reactie op gehad. Belachelijk dat het allemaal zo moeizaam gaat. Lijkt erop dat dit een jarenplan gaat worden om mijn dochters Nederlandse paspoort verlengd te krijgen
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Billy Bob
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 mei 2016, 01:16
Locatie: Oregona

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door Billy Bob »

Hoopvol nieuws van een ervaringsdeskundige: ik heb begin augustus mijn apostille op mijn naturalisatie-certificaat (kopie van) aangevraagd, en heb vorige week mijn document terug ontvangen. Dat heeft dus ruim drie maanden geduurd.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Nederlands paspoort verlengen vanuit USA

Bericht door RaphaelB »

Heb de apostille nu ook ontvangen. Duurde ongeveer 4 maanden
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer