Uniekheid in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gesloten
ZappyVlaams

Uniekheid in Amerika

Bericht door ZappyVlaams » 07 feb 2007, 17:09

Hoi hoi,

Het lijkt misschien wat raar dat ik, als cultuur- en taalliefhebber, naar een forum over Amerika kom, maar ik heb een vraag die ik beter aan mensen kan stellen die in Amerika zijn geweest/wonen/hebben gewoond.

Amerika als land is enorm groot. België als land is enorm klein. Echter, als we van noord naar zuid reizen in België, moeten we onze taalknop één à twee keer verzeten, terwijl dat in Amerika niet nodig is. Los van de minderheidstalen is er slechts één gesproken taal in Amerika. Er zijn er drie in België, een land dat allicht kleiner is dan enige staat in de VS.

Qua levenswijze is er een dergelijke situatie in België. Hier leven gewone, moderne mensen, maar in de Ardennen dan de levensstijl al eens gaan gelijken op die van de Alpen. De Vlamingen leven ook anders dan de Walen. In Amerika kan je in feite overal het volledige sociale systeem dat je in tienerfilms ziet op enorm veel plaatsen terugvinden, dus in feite weer weinig verschil...

Vraag dus: klopt dit? Of zit er grandioos naast?

Aïda
Amerika-expert

Re: Uniekheid in Amerika

Bericht door Aïda » 07 feb 2007, 17:19

ZappyVlaams schreef: Het lijkt misschien wat raar dat ik, als cultuur- en taalliefhebber, naar een forum over Amerika kom
Sorry? Hoe moet ik dit lezen? Ik hoop toch niet dat je bedoelt dat er geen cultuur in Amerika is??

Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster » 07 feb 2007, 17:28

Los van de minderheidstalen is er slechts één gesproken taal in Amerika
Vergeet Spaans niet. En zijn al bedrijven waar je op "1" moet drukken voor de Engelse taal als je ze belt. Standaard staat het response system op Spaans ingesteld :D

ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY » 07 feb 2007, 18:17

Ik denk dat je er inderdaad grandioos naast zit wat de talen en culturen betreft. In grote steden hoor alle mogelijke talen, en er zijn gebieden waar je beslist Spaans moet kennen als je werk wilt krijgen. Er zijn ook regionale verschillen in het Engels, hier spreek je bv over soda, en in het zuiden is het pop.
Zo kwam ik nog iets tegen deze week in een website van een universteit in het midwesten. Ze hadden het over een "pen drive" voor de computer, hier wordt het flash drive of memory stick genoemd.
Verder is er een groot verschil in levensstijl. Ik zou echt niet uitgaan van wat je in de tienerfilms ziet en dat aan nemen dat het overal zo is.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/

ZappyVlaams

Bericht door ZappyVlaams » 07 feb 2007, 18:21

Aïda schreef:
ZappyVlaams schreef: Het lijkt misschien wat raar dat ik, als cultuur- en taalliefhebber, naar een forum over Amerika kom
Sorry? Hoe moet ik dit lezen? Ik hoop toch niet dat je bedoelt dat er geen cultuur in Amerika is??
Je moet dat lezen met je ogen, best.

Amerika heeft natuurlijk een cultuur, maar die is compleet anders gegroeid dan enige cultuur binnen in Europa en andere landen die geen Europese kolonies waren (of waar Europa haar stempel op heeft gezet). Amerikanen bestonden oorspronkelijk uit tal van Europese volkeren, maar deze gooiden bijna allemaal (Engelsen allicht niet) bewust of onbewust hun cultuur (gedeeltelijk) weg, waardoor zij, of toch hun kinderen, vanaf nul moesten herbeginnen, met invloeden uit hun geboortelanden. Het resultaat vind ik als cultuur niet vergelijkbaar met die van enig Europees land, ook al is de moderne Amerikaanse cultuur hier alom verspreid geraakt.

ZappyVlaams

Bericht door ZappyVlaams » 07 feb 2007, 18:29

ANY schreef:Ik denk dat je er inderdaad grandioos naast zit wat de talen en culturen betreft. In grote steden hoor alle mogelijke talen, en er zijn gebieden waar je beslist Spaans moet kennen als je werk wilt krijgen. Er zijn ook regionale verschillen in het Engels, hier spreek je bv over soda, en in het zuiden is het pop.
Zo kwam ik nog iets tegen deze week in een website van een universteit in het midwesten. Ze hadden het over een "pen drive" voor de computer, hier wordt het flash drive of memory stick genoemd.
Verder is er een groot verschil in levensstijl. Ik zou echt niet uitgaan van wat je in de tienerfilms ziet en dat aan nemen dat het overal zo is.
Maar algemeen genomen. Natuurlijk is er een regionaal levensstijlverschil, natuurlijk spreken ze alle talen in steden (toerisme), maar zou je Amerika kunnen opdelen in landen naar gelang talen (zoals dat Spaans dat iedereen hier aanhaalt) en leefgewoonten?

ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY » 07 feb 2007, 18:46

Nee, je kunt het niet opdelen in "landen" naar aanleiding van taal. Het 1 land met vele culturen. Ik denk ook niet dat de immigranten hun cultuur weg gooiden! Het was een aanpassen dat wel, maar ook geen van vooraf aan beginnen voor de kinderen.
Het zijn trouwens niet alleen toeristen die je in de steden verschillende talen hoort spreken. Dat zouden nogal erg veel toeristen zijn.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/

Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr » 07 feb 2007, 19:52

Toen ik een tijdje geleden iets moest hebben van een filmpje gemaakt door Amerikaanse soldaten in Irak, moest ik mijn (in de VS geboren en opgegroeide) zoon erbij halen om te begrijpen wat er gezegd werd. Terwijl ik toch redelijk wat Engels ken (drs) en al 30 jaar in de VS woon en werk. Maar het taalverschil is te groot in sommige opzichten.

Wat die Belgische en andere cultuur betreft: is die niet aan het veramerikaniseren onder invloed van MTV, CNN en nog zo wat Amerikaanse invloeden in de media (waar de verschillende omroepen overigens maar al te graag hun kijkvoer KOPEN, de Amerikaanse cultuur wordt binnengehaald, niet opgedrongen, maar da's een andere discussie).

Als ik films mag geloven zijn Europeanen maar vreemde mensen. Gelukkig weet ik uit ervaring beter. Datzelfde geldt voor de VS. Kom eens kijken, zou ik zeggen.
Terug in de straten en huizen in de voorsteden (gelukkig niet al te ver van Brooklyn, Manhattan, de Bronx, Queens en Staten Island).

ZappyVlaams

Bericht door ZappyVlaams » 07 feb 2007, 20:18

Dat van de veramerikaansing is waar en ben er ook vierkant tegen (beetje uniekheid kan geen kwaad, me dunkt). Wat taal betreft is het niet verwonderlijk dat er verschillen zijn Brits - Amerikaans, maar ik denk niet dat mensen uit verschillende staten niet met elkaar kunnen praten wegens taalmoeilijkheden...

Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z » 07 feb 2007, 20:29

Engels is natuurlijk de officiele voertaal in Amerika,en je kan inderdaad door het hele land zonder in principe een anderstalig gebied tegen te komen.Geen taalgrenzen dus.Accenten en dergelijke even voor het gemak weggelaten.

Natuurlijk zijn er veel Spaans sprekende mensen,maar absoluut niet vergelijkbaar met de Belgische situatie van Frans en Vlaams,er is geen deel van Amerika waar Spaans de officiele voertaal is volgens mij.

Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS » 07 feb 2007, 21:04

Nog snap ik het punt helemaal niet. Dezelfde taal (met veel regionale verschillen en geloof me, uit sommige delen van het land is het erg moeilijk te verstaan) = homogene cultuur? Overigens is de Amerikaanse cultuur veel en veel meer, dan McDonald's of andere multi-nationale bedrijven, die je in Europa ziet :roll: .
Verder is Belgie in Europa ook een ongewoon land, de meeste Europese landen hebben een taal.
Amerikanen bestonden oorspronkelijk uit tal van Europese volkeren, maar deze gooiden bijna allemaal (Engelsen allicht niet) bewust of onbewust hun cultuur (gedeeltelijk) weg, waardoor zij, of toch hun kinderen, vanaf nul moesten herbeginnen, met invloeden uit hun geboortelanden.
Grotere onzin heb ik hier nog niet gelezen! Zoals iemand schreef, kom eerst eens hier kijken. Juist de grote mengelmoes aan verschillende culturen (denk aan Pennsylvania Dutch, aan Chinatowns, de Aziatische en Spaanse gebieden) maakt dit land zo interessant. Denk aan St. Patrick's Day en Halloween. En dan heb ik het nog niet eens over de oorspronkelijke bewoners en hun culturen gehad.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith

ZappyVlaams

Bericht door ZappyVlaams » 07 feb 2007, 21:22

Petra/VS schreef:Nog snap ik het punt helemaal niet. Dezelfde taal (met veel regionale verschillen en geloof me, uit sommige delen van het land is het erg moeilijk te verstaan) = homogene cultuur? Overigens is de Amerikaanse cultuur veel en veel meer, dan McDonald's of andere multi-nationale bedrijven, die je in Europa ziet :roll: .
Verder is Belgie in Europa ook een ongewoon land, de meeste Europese landen hebben een taal.
Amerikanen bestonden oorspronkelijk uit tal van Europese volkeren, maar deze gooiden bijna allemaal (Engelsen allicht niet) bewust of onbewust hun cultuur (gedeeltelijk) weg, waardoor zij, of toch hun kinderen, vanaf nul moesten herbeginnen, met invloeden uit hun geboortelanden.
Grotere onzin heb ik hier nog niet gelezen! Zoals iemand schreef, kom eerst eens hier kijken. Juist de grote mengelmoes aan verschillende culturen (denk aan Pennsylvania Dutch, aan Chinatowns, de Aziatische en Spaanse gebieden) maakt dit land zo interessant. Denk aan St. Patrick's Day en Halloween. En dan heb ik het nog niet eens over de oorspronkelijke bewoners en hun culturen gehad.
Welja, niet alleen de taal, maar ook dezelfde levenswijze, waarvan ik de indruk heb dat die te vinden is in het gehele land (vandaar dus dat ik het vroeg). Het geheel van de Amerikaanse cultuur is natuurlijk meer, maar meer dan die van andere landen?
België heeft in Vlaanderen de dialecten (probeer dit maar eens te volgen zonder ondertitelling: ) en in Wallonië het Waals (raar taaltje!) en in dat Duitstalige gebied... Duitsers. :x Apartheid genoeg!

Tevens zou ik dat citaat niet meteen als onzin bestempelen (zei de auteur). Ze komen wel uit verschillende Europese volkeren en door culturen te mengen, gooi je vaak ook cultuur weg. Ja, er zijn mengelmoezen in Amerika en ja, ik zou graag komen kijken, maar ik moet morgen helaas naar school en zou liever naar Zweden gaan.

ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO » 07 feb 2007, 21:26

Je hebt ook nog het creools dat in Louisiana gesproken wordt

Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS » 07 feb 2007, 21:31

Klaarblijkelijk ben jij ervan overtuigd, dat een land zo groot als de VS een homogene taal/cultuur heeft. Verscheidene mensen hebben al voorbeelden aangevoerd om aan te geven, dat dat niet zo is (om alle voorbeelden in het hele land aan te halen zou dagen of maanden duren).

Kennelijk ben jij gewoon van het omgekeerde overtuigd en niet echt geinteresseerd in de culturen en de enorme regionale verschillen in dit land. Dan is er dus ook geen discussie mogelijk en vraag ik me af, waarom je je stelling op dit forum uiteenzette. Als het is om je gelijk te halen ben je op de verkeerde plek terecht gekomen.

De VS is een uniek land, net als Belgie, Nederland, Frankrijk of welk ander land dan ook en hoe meet je of er ergens meer of minder "cultuur" is. Cultuur is zo'n wijds begrip!
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith

ZappyVlaams

Bericht door ZappyVlaams » 07 feb 2007, 21:33

Ik vroeg het alleen maar en ging er nog steeds vanuit dat we in een zijdiscussie zaten, hoor. :o

Maar er is dus verschil, oké dan. <o/

Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda » 07 feb 2007, 21:35

ZappyVlaams schreef:
Je moet dat lezen met je ogen, best.

Amerika heeft natuurlijk een cultuur, maar die is compleet anders gegroeid dan enige cultuur binnen in Europa en andere landen die geen Europese kolonies waren (of waar Europa haar stempel op heeft gezet). Amerikanen bestonden oorspronkelijk uit tal van Europese volkeren, maar deze gooiden bijna allemaal (Engelsen allicht niet) bewust of onbewust hun cultuur (gedeeltelijk) weg, waardoor zij, of toch hun kinderen, vanaf nul moesten herbeginnen, met invloeden uit hun geboortelanden. Het resultaat vind ik als cultuur niet vergelijkbaar met die van enig Europees land, ook al is de moderne Amerikaanse cultuur hier alom verspreid geraakt.
Ben je ooit wel eens in Amerika geweest? Of laat maar, ik hoef het antwoord niet te weten. Ik zit me groen en geel te ergeren hier. Ga ook niet verder lezen.

ZappyVlaams

Bericht door ZappyVlaams » 07 feb 2007, 21:43

Ben wel in Italië geweest en daar leer je Amerikanen wel kennen als cultuurbarbaren.

Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS » 07 feb 2007, 21:53

Zappy -- Als je hier enkel gekomen bent om vooroordelen rond te strooien ga ik dit topic sluiten. Als je echt geinteresseerd bent in hoe het werkelijk in de Verenigde Staten is, zou dit een leuke discussie kunnen worden. Met dit soort berichtjes zet je jezelf hier nu niet bepaald als een verhelderde, intelligente Belg neer :roll: .

ZappyVlaams

Bericht door ZappyVlaams » 07 feb 2007, 21:59

Maar ik ben geïnteresseerd hoor. Mijn vorig postje klopt echter voor een volle 100%. Overigens mag hier een slot op, gezien ik een antwoord heb.

Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS » 07 feb 2007, 22:01

Dat zal ik dan ook doen, voor je je landgenoten verder beschaamt.

Gesloten
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer