Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
BiaAlly
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 feb 2022, 12:03
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Friesland

Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door BiaAlly »

Hoi!

Ik hoor van meerdere mensen hier in Nederland dat je in Amerika meerdere banen nodig hebt om rond te komen. Wat is daar van waar? Ik denk zelf dat dat wel meevalt maar ik kan het ook mis hebben.

Alvast bedankt!

Groetjes, Bianca
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door goldenhills »

Voor laagbetaalde banen klopt dat wel. Het minimum loon is erg laag. Zelfs voor relatief goede banen is het 'normaal' dat beide ouders moeten werken als je in een HCOL (high cost of living) gebied woont en moet betalen voor kinderopvang, studie, etc.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door Pete.Z »

Het hangt er volkomen vanaf waar je woont, hoe je wil wonen en hoe je wil leven.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door RaphaelB »

Het is hier vanzelf sprekender om meerdere banen te hebben, of om veel over te werken voor dezelfde werkgever. Het is niet zoals in Nederland waar bijna iedereen part time werkt.

Het hangt er vanaf in welke branche je werkt. Ik werkte in de IT en verdiende ruim voldoende. Maar ik kluste er savonds ook bij en begon daarnaast een eigen bedrijf. Dus 3 banen tegelijk, niet omdat het moet maar ik had veel energie en motivatie in deze nieuwe omgeving (AZ).

Inmiddels ben ik gestopt met IT en ben ik me gaan focussen op mijn eigen bedrijf en dat loopt prima. Het zit ook gewoon in de Amerikaanse cultuur om meer uren te werken. En het loont meer dan in NL waar het gros van de parttimers ook nog eens (zorg/huur) toeslagen krijgt. Hier moet je gewoon werken voor je geld, niks mis mee.

Overigens heb ik een aantal mensen in dienst die soms 70u per week werken, wat ze zelf willen, want hoger over time tarief. Ze houden hier van geld verdienen. Dit zou je in NL niet zo snel zien.

In NL wordt over het algemeen sowieso slecht en negatief gepraat over de VS, neem het met een korreltje zout. Die mensen denken alles beter te weten, terwijl ze vaak niet eens in de VS zijn geweest, of alleen op een korte vakantie
Laatst gewijzigd door RaphaelB op 08 feb 2023, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door ADE01 »

Wat data gevonden, het artikel is van vorig jaar zomer. Ongeveer 5% heeft meer dan 1 baan. Ik vind het meevallen.
As the pandemic erupted in the U.S. in 2020, roughly 4% of employed people held multiple jobs in the U.S., according to data from the St. Louis Federal Reserve. By June of this year, that figure had jumped nearly a full percentage point.
Rond komen is weer een eigen onderwerp en heeft zoals anderen al aangeven veel te maken met waar je woont en de keuzes die je maakt.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door goldenhills »

Based on data from the Bureau of Labor Statistics, more than 400,000 Americans work two full-time jobs. In September 2022, 4.9% of all the more than 164 million US workers held two or more job positions, over 7.7 million workers.

Though US census data estimates these rates and numbers to be much higher, at 7.8% in the most recent year where data is available, 2018, about 13 million workers, while BLS data at the time estimated 5.0% of the workforce holding multiple jobs.

Both data sets are considered an underestimate of the number of multiple jobholders in the US labor market due to constrictions on what is defined as a multiple jobholder and the lack of data on self-employment, such as gig workers.

An annual survey sponsored by the Federal Reserve Board estimated an even higher number of workers in multiple jobs, at 16.4% in 2019, about 26.5 million workers.
Bron
BiaAlly
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 feb 2022, 12:03
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Friesland

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door BiaAlly »

Zoals mensen hier over Amerikanen spraken had ik echt het idee dat bijna iedereen daar drie of meer banen had. Er zijn er dus ook genoeg die maar een baan hebben. Ligt er denk ik ook aan wat voor baan je hebt en idd wat voor keuzes je maakt.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door mtl »

Als je iets hard genoeg schreeuwt dan gaan mensen het vanzelf geloven.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door Hockey »

BiaAlly schreef:
07 feb 2023, 08:02
Zoals mensen hier .........
Wat is de ervaring van deze mensen met de VS en wat is de bron van hun claims?
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door Nagini »

Ik woon in een arm gebied in de VS (rural WV), en ken meerdere mensen die twee of meer baantjes tegelijk hebben of hadden. Het is hier veel makkelijker om te beginnen en weer weg te gaan bij een baan, dus je ziet veel laagopgeleiden die van de ene naar de andere hospitality/fastfood/retail baan meanderen. Ik denk dat het dus meer zo is dat mensen er een shift of baantje bij nemen als dat nodig is, ipv mensen die permanent twee of meer voltijdsbanen hebben. Er zijn bijvoorbeeld veel baantjes die hier op fooi draaien ipv salaris, en als je een slechte week hebt je er misschien naast moet werken, maar vaak ook niet. Ook zie je veel mensen die naast hun baan in de "gig economy" werken, die overdag op kantoor werken maar 's avonds bijvoorbeeld schoonmaken, Uber rijden of maaltijdbezorger zijn. Dat zal zeker niet altijd in de statistieken tellen. De grote retailers/fastfoodketens werken de cultuur van meerdere baantjes verder in de hand omdat ze soms mensen maar een beperkt aantal uur geven (20-30 ipv 40) om te voorkomen dat ze extras zoals health care en pensioen moeten aanbieden.

Wat je niet verwacht is dat bijvoorbeeld leraren van de basisschool er soms nog een baan erbij hebben, omdat het slecht betaald is en ze schoolsupplies uit eigen zak kopen.
BiaAlly
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 feb 2022, 12:03
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Friesland

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door BiaAlly »

@Hockey

Dat zijn inderdaad de mensen die nog nooit in de VS zijn geweest..... En waar ze die informatie vandaan hebben is mij ook een raadsel.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door RaphaelB »

BiaAlly schreef:
08 feb 2023, 15:31

Dat zijn inderdaad de mensen die nog nooit in de VS zijn geweest.....
Ja dat is het grappige, die mensen die nog nooit in de VS zijn geweest zijn het meest negatief over de VS. Die vooroordelen maakte ik dus ook mee toen ik mijn vertrek naar de VS aankondigde. Kreeg toen ineens een hoop “Amerika kenners” op m’n dak die het mij ten zeerste gingen afraden. Ook al waren ze nog nooit in de VS geweest. Vooral van oud collega’s en kennisen etc. Zoveel hatelijke en domme discussies met ze gehad. Ik spreek ze niet eens meer, dus dat zegt genoeg
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door Dude »

BiaAlly schreef:
07 feb 2023, 08:02
Zoals mensen hier over Amerikanen spraken had ik echt het idee dat bijna iedereen daar drie of meer banen had. Er zijn er dus ook genoeg die maar een baan hebben. Ligt er denk ik ook aan wat voor baan je hebt en idd wat voor keuzes je maakt.
Vind het wel grappig eigenlijk. Mensen zien of horen wat en gaan het voor waarheid aannemen.

Natuurlijk zijn er mensen die twee of drie jobs hebben, ofwel om rond te komen ofwel 2 half tijds jobs omdat ze van afwisseling houden.
Ikzelf ken persoonlijk werkelijk niemand hier die twee jobs heeft. Mijn vrouw heeft enkele collega's die haar verteld hebben dat ze 's avonds een tweede job hebben om wat extra te verdienen, meestal is dat als pizza delivery, uber eats of doordash drivers.
En er zijn mensen die als hobby een tweede job hebben omdat ze een bedrijfje gestart zijn.
Daar zijn wij zelf ook bij. Wij hebben dat extra geld niet nodig, maar we willen graag iets voor onszelf beginnen, eerder als hobby dan als verdienste maar uiteindelijk hopen we er op termijn wel wat geld eraan te verdienen natuurlijk.
Wij werken nu beiden gemiddeld +60 uren per week, maar vinden dat niet erg want we kiezen ervoor. Die uren boven de 40 voor de werkgever zijn dus voor ons nieuwe zaakje en is dus meer voor plezier dan voor de centen.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door Almere vak V »

Ach, wat zal ik zeggen. Amerika is een groot land. Het heeft 50 staten. Eigenlijk 50 landen. In al die staten verschillen de regels, werkgelegenheid, minimumloon en ga zo maar door.

Ik durf het hier bij ons in Oregon niet met zekerheid te zeggen. Maar volgens mij is het minimumloon hier $14 per uur. Er zijn staten waar het lager is. Maar ook staten waar het hoger is. Nederland zit daar nog een stukje hoger. En kent bijvoorbeeld ook minimum jeugdlonen. Dat kennen ze in Oregon niet. Ook een snotneus van 15 die een bijbaantje heeft krijgt dus dit uurloon.

Paar voorbeelden. Bij de Panda Express is je startsalaris $15 per uur. Bij de Mc Donalds zelfs $18 per uur. Als je langer dan 2 maanden blijft levert dat een bonus op van $2.500. Je zou denken dat ze daar de deur platlopen. Er wil geen hond werken. Sterker nog. Na Corona zijn nog steeds veel fastfoodzaken alleen maar open voor het "drive" gedeelte. En het "restaurant" gedeelte blijft op slot. Zal ook best een kostenoverweging zijn. Maar ze blijven schreeuwen om mensen.

Stel je voor in Nederland dat de jeugd €18 per uur zou krijgen om bij de McDonalds te werken. Dan stonden er rijen voor de deur.

Onze jongste is 18. Studeert in Eugene en heeft daar een bijbaantje in de keuken van een heel aardig restaurant. Ze verdient daar $23 per uur. En aan het eind van de avond worden de fooien met elkaar gedeeld. Die komt na 4 uurtjes werken regelmatig met $150 thuis. Ze heeft daar genoeg collega's die dit doen naast een andere baan. Niet omdat ze het nodig hebben, maar zoals @Dude omdat ze dit leuk vinden om te doen. En omdat het goed verdient en ze zo extra dingen met hun gezin kunnen doen. Ik ken genoeg mensen die werken als schoolbusdriver naast hun eigenlijke werk, of hun eigen zaak, omdat ze hier in Oregon een heel goed healthplan hebben. Daarvoor willen ze best een paar uurtjes per dag met een schoolbus rondrijden.

Nog steeds, als je hier in Amerika je handen uit je mouwen wil steken, kan je goed geld verdienen. Alleen heb je wel een iets andere mentaliteit nodig dan dat we in Nederland zijn gewend.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door Corv »

@Almere vak V

Kijk, daar heb je wat aan. Geen verhalen van 'ik heb gehoord van dit/dat in de USA' . Maar mensen die daadwerkelijk daar wonen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door Almere vak V »

Corv schreef:
11 feb 2023, 14:56
@Almere vak V
Maar mensen die daadwerkelijk daar wonen.
Officieel wonen we nog steeds in Nederland. Maar we verdelen de tijd tussen Nederland, Spanje en Amerika. De verdeling in weken zal zo'n beetje tussen Spanje en Amerika gelijk zijn. En dan zijn we af en aan denk ik bij elkaar opgeteld een week of 12 in Nederland.

Maar hebben inmiddels al jaren een huis in Oregon. Dus we horen en zien wel is wat...
:wink:
tddft_
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2018, 21:04
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door tddft_ »

Het komt denk ik heel erg door wat we (vanuit Nederland) op het internet zien en lezen over de VS. De hoge ziektekosten, de go fund me pagina’s, de sociale zekerheid die er niet is. Ik merk dat veel Nederlanders daardoor een erg negatieve mindset hebben ontwikkeld t.o.v. de VS waardoor je de welbekende zin “we hebben het in Nederland zo goed” hoort.

Daarnaast merk ik zelf ook heel erg dat mensen in Nederland tegenwoordig niet meer willen werken. Er zijn veel parttimers of mensen die niet hogerop willen komen in het bedrijf want ze willen die verantwoordelijkheid niet en blijven dus jarenlang op dezelfde functie. Dat is in de VS anders. Ik zeg ook altijd een van de grootste verschillen tussen de VS en Nederland is de mentaliteit. Uiteindelijk is het ook goed om omringd te zijn met mensen die zo’n mentaliteit hebben.
I left my heart in LA
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door Big Al »

Ik merk wel dat mensen in de VS eigenlijk niet of slecht plannen.

Veel van die fondsenwervingen zijn voor mensen die ervoor gekozen hebben om zich niet (of slecht) te verzekeren of daar niet aan gedacht hebben. In Nederland is men gewend om zich voor van alles en nog wat te verzekeren maar dat is hier niet gebruikelijk. Toen ik nog op kamers woonde in Nederland had ik al een inboedelverzekering (en een fietsverzekering). Heel veel huurders (ook gezinnen) in de VS hebben geen inboedelverzekering.

Met de ziektekostenverzekering is dat tot op zekere hoogte ook zo, zeker voordat het verplicht werd (en nu weer niet verplicht is). Die miljoenen die geen ziektekostenverzekering hadden waren voornamelijk mensen die domweg geen (volks)ziektekostenverzekering hadden aangevraagd, of ze waren hier illegaal.

In Nederland was destijds het motto "geld lenen is vragen om problemen". In de VS is het meer "I want it all and I want it now". Veel wordt op krediet gekocht en sparen doet men eigenlijk niet.

Overigens had ik in Nederland ook vaak meer dan één baan tegelijk...
In de VS kozen we ervoor dat mijn vrouw thuis kon blijven om de kinderen op te voeden. Daar waren best veel offers voor nodig en ik had naast m'n voltijdbaan bij een non-profit (waar ik maar 60%-70% van het gemiddelde verdiende voor mensen in mijn vak) ook wat inkomsten uit m'n eigen bedrijfje.
CaptainIsta
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 apr 2023, 15:53
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door CaptainIsta »

Het minimum loon is Federaal geregeld.
Dit staat al een tijd lang op 7.25 per uur.
Elke staat kan dit aanpassen, maar mag niet lager dan deze standaard.
Captain, US Navy, Judge Advocate Generals Corps
"Semper Fortis"
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Meerdere banen nodig in US om rond te komen?

Bericht door Big Al »

Het federale minimumloon voor bedienend personeel ligt veel lager, op $2.13 per uur. Als dit samen met de fooien minder is dan $7.25 dan moet de werkgever het aanvullen. Details: https://www.dol.gov/agencies/whd/state/ ... age/tipped

Overigens hebben de meeste staten (30) een hoger minimumloon dan het federale minimum. Twee staten hebben een lager minimumloon voor bepaalde banen. Sommige steden hebben ook weer een hoger minimumloon.

Anders dan in Nederland kan hier niemand beneden het minimumloon werken (in loondienst). Een vijftienjarige zal meteen het volledige minimumloon gaan verdienen.

Sommige bedrijven zoals Costco en Hobby Lobby (het bedrijf dat Obama liever failliet zag gaan dan ze op religieuze gronden een uitzonderingspositie te verstrekken) betalen al jaren ver boven het minimumloon.

Dan heb je nog de vakbonden, die soms absurd hoge lonen hebben weten te bedingen. Het bekendste zijn sommige "stage hands" in New York City, mensen die het podium en dergelijke klaarmaken. Die salarissen kunnen oplopen tot $100,000, $200,000, en zelfs $300,000 per jaar volgens de New York Times (https://web.archive.org/web/20221205105 ... -loan.html)

In Chicago kunnen de vakbonden er ook wat van, zeker in de jaren negentig. Als je aan een vakbeurs wilde deelnemen mag je veel eenvoudige taken niet zelf doen - daar moest je iemand van de vakbond voor inhuren. Denk dan aan zaken als een stekker in een stopcontact steken of een ballon opblazen. Daar moest je iemand van de vakbond voor inhuren, met een minimum van een uur.

Vakbonden hebben hier niet zo'n goede naam en er heerst ongelooflijk veel corruptie en sommige vakbonden hebben sterke banden met de mafia. Mooiste verhaal dat ik ken is van een "undercover" journalist die een plan voorlegde aan een paar vakbondsbazen. Hij stelde voor om grond te ontwikkelen. Dat kon met drie personen: de primaire ontginner, die de sedimentaire afzettingen zou verplaatsen. Die zou dan worden gevolgd door een tweede persoon, een de-ontginner. De derde persoon was de toezichthouder.

De bonzen gaven aan dat dit een goed plan was, maar dat ze dit allang deden. De journalist verduidelijkte daarop dat het ging om een eerste persoon die een gat groef, een tweede die het meteen weer dichtgooide en een derde om toe te kijken.

"Ja, dat begrijpen we wel. Zoals we al zeiden, dat doen we al."

Dit soort zaken zijn natuurlijk niet zonder gevolgen. De hogere minimumlonen resulteren in het afkalven van secondaire arbeidsvoorwaarden, zeker als de werkloosheid omhoog gaat. Er zijn vrijwel geen cao's, met uitzondering natuurlijk van de vakbondswerkers. Die worden echter steeds meer omzeilt door het verplaatsen van productie en evenementen.

Een ander probleem is het ontbreken van opwaartse mobiliteit. Het klopt dat je niet kan rondkomen van het minimumloon (wat volgens de federale overheid overigens al heel snel beneden de armoedegrens ligt), maar veel mensen blijven ook hangen in banen die heel goed door iemand zonder diploma gedaan kunnen worden.

Om het nog ingewikkelder te maken, hogere minimumlonen hebben ook vaak tot gevolg dat de werknemers duurder worden dan automatisering van hun baan. Een kassa kan je natuurlijk best omdraaien en de klant zelf laten bestellen en/of afrekenen. Een "burger flipper" is vrij gemakkelijk te vervangen door een robot.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer