Verzekerd rijden met Amerikaans rijbewijs als exchange student

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
marrob
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 29 dec 2003, 12:16
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Omgeving Groningen

Verzekerd rijden met Amerikaans rijbewijs als exchange student

Bericht door marrob »

Hallo,

Onze dochter zit als exchange-student met J1-visum in Arizona. Ze kan daar via school haar Amerikaans rijbewijs halen. Dit lijkt haar natuurlijk fantastisch. Als ze dit doet, zal ze in Nederland opnieuw examen moeten doen.

Het is mij echter niet duidelijk hoe het in Amerika zit als ze met haar Amerikaanse rijbewijs rondrijdt in de auto van haar host-ouders. Is ze dan verzekerd via de WA of All Risk-verzekering op de auto van de hostouders?
Onze Nederlandse aansprakelijkheidsverzekering geeft aan dat ze niet onder de Nederlandse dekking valt. Ze heeft een Erika verzekering via de uitwisselingsorganisatie. In de Erika-polis staat dat deze polis niet dekt bij aansprakelijkheid die voortvloeit uit gebruik of bediening van een motorvoertuig.

Ik krijg heel sterk het idee dat ze dus gewoon onverzekerd rond zou rijden met een Amerikaans rijbewijs in Arizona. Weet iemand hier meer over?
Rondreis Zuidwesten 2002
Rondreis Noordoosten + oosten van Canada 2003
Rondreis Californië 2005
New York en rondreis Zuidwesten 2015
Rondreis Denver 2017
Rondreis Zuidwesten 202...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Verzekerd rijden met Amerikaans rijbewijs als exchange student

Bericht door roelb »

De verzekering van de gastouders dekt dit mogelijk. Maar daar zullen ze toch echt even de exacte voorwaarden voor moeten lezen. Het is geen familielid, maar wel inwonend. De polisvoorwaarden zullen duidelijkheid brengen.

In Nederland zal je geen verzekeringen vinden die dit dekken. Voor dekking bij huurauto's zou je nog een Amex-platinum kunnen nemen en je dochter de gratis extra kaart geven, maar dat dekt expliciet alleen aansprakelijkheid door en schade aan gehuurde auto's, waarbij de huur is voldaan met die kaart.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4972
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verzekerd rijden met Amerikaans rijbewijs als exchange student

Bericht door hemmie »

Dat mosten de hist parents bij hun verzekering navragen, want dat verschilt per verzekering. En ik weet ook niet of ze dit zien als incidenteel of gewoon een extra vaste chauffeur,en haar leeftijd kan ook een rol spelen (auto verzekering voor tieners is enorm duur).
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 485
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Verzekerd rijden met Amerikaans rijbewijs als exchange student

Bericht door Nagini »

Als je dochter niet standaard onder de policy van haar gastouders' autoverzekering valt, dan hebben de meeste verzekeraars de mogelijkheid om iemand toe te voegen als 'bestuurder' van de auto, zodat die ook gedekt zijn. Het zal wel afhangen van de verzekeraar hoe makkelijk/moeilijk dat is. Progressive (mijn eigen verkeraar en een van de grote auto-verzekeraars) geeft het volgende voorbeeld: https://www.progressive.com/answers/add ... ith%20them. . Hier wordt oa het voorbeeld van een 'niet-inwonende kennis' of 'roommate' genoemd die allebei toegevoegd kunnen worden. Wel kan het zijn dat de kosten van hun polis veranderen als ze je dochter toevoegen, maar dat zal dan ook maar tijdelijk zijn (en lijkt me beter dan onverzekerd rondrijden).
marrob
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 29 dec 2003, 12:16
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Verzekerd rijden met Amerikaans rijbewijs als exchange student

Bericht door marrob »

Dank voor jullie reacties! Ze moet er maar even goed over nadenken: haar host-ouders hebben twee splinternieuwe grote auto’s :?
Misschien is het ook niet gek om gewoon te blijven fietsen….
Rondreis Zuidwesten 2002
Rondreis Noordoosten + oosten van Canada 2003
Rondreis Californië 2005
New York en rondreis Zuidwesten 2015
Rondreis Denver 2017
Rondreis Zuidwesten 202...
Vlinder72
Amerika-ontdekker
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 mei 2018, 08:35
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Verzekerd rijden met Amerikaans rijbewijs als exchange student

Bericht door Vlinder72 »

Mag het wel?

Mijn dochter zit nu ook als exchange student op een J1 visum in Amerika. Wel via een Nederlandse organisatie. Tijdens de bijeenkomst voor vertrek werd nogmaals heel duidelijk gezegd dat autorijden verboden was.

Autorijden mocht alleen als het als vak op school werd aangeboden maar haalde je dan je rijbewijs dan kon je er nog niks mee want je mocht niet rijden.
marrob
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 29 dec 2003, 12:16
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Verzekerd rijden met Amerikaans rijbewijs als exchange student

Bericht door marrob »

Dat las ik ook via Google op internet. Ik heb de organisatie (EF) gevraagd en die stuurde me weer door naar de Amerikaanse verzekering. Ze heeft besloten om het maar gewoon niet te doen.
Rondreis Zuidwesten 2002
Rondreis Noordoosten + oosten van Canada 2003
Rondreis Californië 2005
New York en rondreis Zuidwesten 2015
Rondreis Denver 2017
Rondreis Zuidwesten 202...
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Re: Verzekerd rijden met Amerikaans rijbewijs als exchange student

Bericht door grouch »

Vlinder72 schreef:
17 okt 2022, 18:54
Mag het wel?

Mijn dochter zit nu ook als exchange student op een J1 visum in Amerika. Wel via een Nederlandse organisatie. Tijdens de bijeenkomst voor vertrek werd nogmaals heel duidelijk gezegd dat autorijden verboden was.

Autorijden mocht alleen als het als vak op school werd aangeboden maar haalde je dan je rijbewijs dan kon je er nog niks mee want je mocht niet rijden.
De Nederlandse organisatie kan dat als voorwaarde stellen voor deelname aan hun programma maar in de VS is er geen wet die autorijden op een J1 visum verbiedt. Wel moet je een geldig rijbewijs hebben en verzekerd zijn. In veel staten mag je nog even rijden met je Nederlandse rijbewijs (en vertaling daarvan) waaronder Arizona (maar wel met de nodige kanttekeningen). In veel staten (waaronder Arizona) kun je alleen een rijbewijs aanvragen als zowel je visum (de sticker in je paspoort) als je verblijfsstatus (i-94 icm DS-2019) geldig zijn, en wordt de looptijd van het rijbewijs beperkt door de geldigheidsduur van het visum en je verblijfsstatus.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Verzekerd rijden met Amerikaans rijbewijs als exchange student

Bericht door Disney-Golf »

grouch schreef:
17 okt 2022, 20:19
In veel staten mag je nog even rijden met je Nederlandse rijbewijs (en vertaling daarvan) waaronder Arizona (maar wel met de nodige kanttekeningen).
Yuuup, daar gaan we weer!
Het internationale rijbewijs waarvan meerdere leden vinden dat het allemaal niet nodig is!
Sorry, kon het niet laten... :mrgreen:
Inkie70
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2022, 11:23

Re: Verzekerd rijden met Amerikaans rijbewijs als exchange student

Bericht door Inkie70 »

Mijn dochter heeft in 2018/2019 een high school jaar in Washington state gedaan. Ze heeft via een rijschool (niet via school) haar rijbewijs gehaald.
We hebben de host ouders schriftelijk toestemming gegeven om haar te helpen met de rijlessen, dit op verzoek van de rijschool. Ze was toen 16 jaar. Omdat zij inwonend was viel zij onder de verzekering van haar host ouders.

Dit is niet in alle staten mogelijk. In sommige staten heb je een SSN nodig om je rijbewijs te halen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer