eSim voor *Nederland*

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

eSim voor *Nederland*

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik ga eind oktober voor twee weken naar Nederland. In het verleden heb ik altijd een fysieke simkaart bij een van de kiosken op Schiphol gekocht om tijdens mijn verblijf in Nederland een Nederlands mobiel telefoonnummer te hebben met data.

Ik wil deze keer een eSim proberen. Mijn telefoon (Samsung Galaxy S22 Ultra) ondersteunt dat zondermeer, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik heb dat nog nooit gedaan, dus ik vroeg me af of iemand nog tips heeft voor de beste eSim voor een verblijf van twee weken in Nederland. Het moet een eSim zijn waarmee je een Nederlands mobiel nummer hebt en ook een paar gigabytes aan data. Suggesties en tips zijn zeer welkom!

Alvast hartelijk dank!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: eSim voor *Nederland*

Bericht door Bushmaster »

BiaAlly
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 feb 2022, 12:03
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Friesland

Re: eSim voor *Nederland*

Bericht door BiaAlly »

Maar die heeft dan weer alleen data en volgens mij wilde TS ook een Nederlands nummer.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: eSim voor *Nederland*

Bericht door dutch_in_seattle »

Precies. Ik zie allerlei mogelijkheden voor eSim, maar verreweg de meeste daarvan bieden alleen data, geen telefoonnummer. En bij de paar die ik zie met een telefoonnummer gaat het om een Tjechisch or Frans nummer. Misschien is een fysieke simkaart toch gewoon de beste oplossing. Die kan ik gewoon kopen op Schiphol. Waarschijnlijk daar wel duurder dan buiten Schiphol, maar ik heb dit maar twee weken nodig en pak 'm beet €30-40 vind ik heel redelijk voor een Nederlands mobiel nummer en ettelijke gigabytes aan data.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: eSim voor *Nederland*

Bericht door Old Faithful »

Volgens mij kun je op https://www.simyo.nl/esim beltegoed en extra internetbundels aanschaffen.
Knipsel.PNG
Succes.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: eSim voor *Nederland*

Bericht door goldenhills »

Moet je echt een NL mobiel nummer hebben? Wij hebben Google Fi, en data kost hetzelfde in de VS, NL, en veel andere landen ($10/GB). Internationaal bellen is goedkoop ($0.04/min geloof ik). Nooit meer gedoe met lokaal een SIM / eSIM bemachtigen...
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: eSim voor *Nederland*

Bericht door dutch_in_seattle »

Als ik zo naar Google Fi kijk, lijkt me dat toch geen goede oplossing. Ze zijn niet bepaald goedkoop en bellen buiten Amerika kost maar liefst $0.20 per minuut.
Het gaat er mij om dat ik tegen lokaal tarief mensen in Nederland kan bellen en mensen mij. Ik wil in Nederland niet met een Amerikaans telefoonnummer gaan zitten bellen. AT&T rekent daar handenvol geld voor. Plus ik wil niet dat mensen in Nederland mijn Amerikaanse telefoonnummer moeten bellen. Om nog maar te zwijgen van datagebruik in het buitenland met AT&T!
Daarom heb ik voorheen altijd een fysiek simkaartje gekocht, zodat ik tijdens mijn verblijf een 06-nummer heb. Ik wilde gewoon eSim proberen, maar als blijkt dat dat lastig is, dan koop ik gewoon weer een fysieke simkaartje.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: eSim voor *Nederland*

Bericht door goldenhills »

Ah, wij maken veel gebruik van WiFi calling, en dat is heel goedkoop (ik heb het even opgezocht in onze rekening, en het is $0.02/min naar een NL mobiel nummer). $0.20/min voor gewoon internationaal bellen is inderdaad niet goedkoop. Wij gebruiken niet erg veel data en bellen naar NL voornamelijk vanuit huis (met WiFi dus), dus voor ons is het een goede oplossing. Maar als je veel data gebruikt en on-the-go international belt dan is het niet goedkoop inderdaad. En een NL nummer is inderdaad fijner voor anderen die jou bellen.
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Re: eSim voor *Nederland*

Bericht door grouch »

Om goedkoop te bellen kun je een voip abonnement afsluiten, bijvoorbeeld via https://www.cheapconnect.nl/ dan heb je elke keer dat je naar Nederland gaat hetzelfde nummer. Je hebt daarvoor een dataverbinding nodig, bijvoorbeeld via de e-sim van Airalo die eerder was genoemd. Het voordeel van voip is dat het niet uitmaakt waar je bent zolang je maar een dataverbinding hebt. Je kunt dus ook vanuit de VS naar Nederland bellen of gebeld worden met je Nederlandse nummer. Op Android kun je via cheapconnect bellen met de (gratis) app LinPhone. Je kunt in die app ook de belkwaliteit kiezen (G729 gebruikt ongeveer 0.5 MB per minuut, G711 (hd spraak) 1,3 MB). Je moet wel instellen dat Android de app niet in de slaapstand zet om de accu te sparen, omdat je dan ook niet meer gebeld kunt worden.

Een ander puntje is dat je bij Airalo een andere (duurdere) eSim nodig hebt om te roamen binnen de EU. Met een prepaid sim is dat inbegrepen. (De wetgeving vanuit de EU is zo dat áls een klant binnen de EU mag roamen dat het niets extra's mag kosten ten opzichte van het thuisland ('roam like at home'), maar het is niet verplicht om roaming aan te bieden. Airalo houdt zich dus aan deze wetgeving.)
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: eSim voor *Nederland*

Bericht door dutch_in_seattle »

grouch schreef:
17 okt 2022, 20:01
Om goedkoop te bellen kun je een voip abonnement afsluiten, bijvoorbeeld via https://www.cheapconnect.nl/ ...
Dank voor de tip! Ziet er interessant uit, dat CheapConnect. Ik heb nu al een Nederlands regio-onafhankelijk 085-nummer dat automatisch naar mijn Amerikaanse nummer wordt doorgeschakeld, zodat mensen in Nederland mij altijd in de V.S. tegen lokaal tarief kunnen bellen. Werkt als 'n speer.

Ik heb net geprobeerd een soortgelijk nummer bij CheapConnect aan te maken, maar dat lijkt niet te kunnen zonder een Nederlands adres, en dat heb ik niet. We blijven het proberen...
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Re: eSim voor *Nederland*

Bericht door grouch »

dutch_in_seattle schreef:
17 okt 2022, 20:35
Ik heb net geprobeerd een soortgelijk nummer bij CheapConnect aan te maken, maar dat lijkt niet te kunnen zonder een Nederlands adres, en dat heb ik niet. We blijven het proberen...
Dat zal wel een regel van de ACM zijn om een telefoonnummer te mogen aanvragen. Misschien ken je iemand in Nederland wiens adres je kunt opgeven. Je krijgt volgens mij nooit post.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: eSim voor *Nederland*

Bericht door RaphaelB »

Ik was laatst weer even in NL en had een esim met data aangeschaft van airalo. Werkte voor geen meter. Ik heb een iphone 13 pro, esim geïnstalleerd, alles precies gedaan zoals het moet. Maar het werkte niet, had helemaal geen data. Uiteindelijk geld teruggekregen. Dan maar gewoon een Nederlandse fysieke simkaart kopen, of openbare wifi gebruiken buiten
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: eSim voor *Nederland*

Bericht door Galapogos »

Er zijn ook meer gangbare Nederlandse providers die prepaid esim aanbieden in Nederland, zoals het hierboven door @Old Faithful al genoemde Simyo. Dat is een budgetlabel van KPN en dat werkt prima.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: eSim voor *Nederland*

Bericht door dutch_in_seattle »

Wij zijn in oktober twee weken in Nederland geweest. Aangezien ik voor die twee weken per se een Nederlands mobiel nummer wilde, heb ik uiteindelijk gewoon een fysiek simkaartje op Schiphol gekocht, met 10 GB data voor, ik meen, €40. Misschien niet de allergoedkoopste optie, maar heeft prima gewerkt.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: eSim voor *Nederland*

Bericht door Galapogos »

Dat werkt ongetwijfeld prima. Maar met zo'n eSim van bijvoorbeeld Simyo krijg je ook gewoon een Nederlands nummer. Voor de meeste mensen zal het niet zoveel uitmaken of er een fysieke sim of eSim gebruikt wordt, maar er zijn wel scenario's waarin de ene of de andere oplossing handiger is.

Zo hebben veel iPhones een dualsim-mogelijkheid waarbij je één fysieke simkaart en één eSim tegelijkertijd actief kunt hebben. Stel da je normale simkaart een fysieke is, dan kun je er op vakantie een eSim bij nemen en tóch bereikbaar blijven op je normale nummer (via de fysieke sim). Of andersom natuurlijk, als je normale sim een eSim is.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: eSim voor *Nederland*

Bericht door Dutchess »

De nieuwste iPhones hebben geen fysieke SIM meer, alleen maar eSIM. (maar dat zit voorlopig toch niet in mijn budget :lol: )
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: eSim voor *Nederland*

Bericht door Bushmaster »

Dutchess schreef:
01 dec 2022, 06:18
De nieuwste iPhones hebben geen fysieke SIM meer, alleen maar eSIM. (maar dat zit voorlopig toch niet in mijn budget :lol: )
? Iphone 14 heeft toch gewoon slot voor fysieke sim?
https://www.apple.com/nl/iphone-14/specs/
Simkaart

Dual sim (nanosim en e‑sim)12
Ondersteuning voor dual e‑sim12
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: eSim voor *Nederland*

Bericht door Galapogos »

De iPhone 14-modellen die in de VS worden verkocht hebben geen fysiek simkaartslot, maar de iPhone 14-modellen die buiten de VS verkocht worden wél.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer