Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik ga eind oktober twee weken naar Nederland. Ik heb een Nederlandse bankrekening, maar daar staat niet zoveel op (een paar honderd euro).
Ik wil wat geld overmaken (pak 'm beet $1.000) van mijn Amerikaanse bankrekening naar mijn Nederlandse ING-rekening, zodat ik voor mijn dagelijkse uitgaven in Nederland gewoon mijn ING-bankpas kan gebruiken en niet overal mijn Amerikaanse creditcard hoef te gebruiken.
Wat is de beste (goedkoopste) manier om geld van een Amerikaanse naar een Nederlands bankrekening over te maken? Of zijn er nog andere mogelijkheden waar ik nog niet aan heb gedacht?

Dank!
--Ron
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door Coyote »

Ik denk dat dat voor een groot deel afhangt van jouw Amerikaanse bank. Bij je bank kun je als het goed is kiezen voor Our, Shared of Ben (Beneficiary) costs. Bij Our kies je ervoor om de kosten via je Amerikaanse rekening te betalen (soms worden die ingehouden op het over te maken bedrag), bij Shared delen betaler en ontvanger de kosten en bij Ben betaalt de ontvanger de kosten (ING rekent die kosten los van het bedrag dat je ontvangt). Jouw bank bepaalt die kosten dus die zou bij je bank kunnen opzoeken voor zover je dat nog niet gedaan hebt.

Je kunt ook onderzoeken wat het kost als je met je Amerikaanse Debit-/Creditcard 1 of 2 keren een groter bedrag opneemt hier in Nederland en dat vervolgens stort op je rekening bij ING. Houd er rekening mee dat je maar een x-aantal keren per jaar kosteloos kunt storten op je rekening bij ING. Deze methode is overigens wel omslachtig.

Heb je Paypal? Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is een tegoed bij Paypal op een NL-rekening te laten storten als je nu bijv. je Amerikaanse rekening hebt ingesteld. Is dat te wijzigen? Ik heb hier geen ervaring mee en weet dus ook niet of dat überhaupt mogelijk is.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door hemmie »

Wij gebruikten altijd Wise, maar daar heb ik de laatste tijd minder goede verhalen over gehoord, dus ik durf die niet meer aan te raden. Ik weet dat er meer van dat soort aanbieders zijn, maar weet de naam zo niet.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door Pete.Z »

Ik heb een rekening bij Morgan Stanley, en geld overmaken naar mijn NL rekening is het goedkoopst als ik voor BEN. kies. Hangt inderdaad wel af van de ontvangende bank, ABN-AMRO is voor mij voordeliger qua kosten dan MS.
mikekiwi
Amerikafan
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 jan 2019, 07:49
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door mikekiwi »

Ik weet niet of het koerstechnisch handig is, maar kun je het niet gewoon contant meenemen en in NL een ING-kantoor opzoeken waar je het kunt storten?
Bekijk ons reisverslag van ons bezoek aan het zuidwesten in 2022:
>> Kiwi's on tour<<
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door Coyote »

Banken in Nederland accepteren geen contante vreemde valuta's meer, in ieder geval ING niet, zie hier. Wellicht dat het nog op Schiphol kan bij GWK Travelex? Of het de goedkoopste manier is? Ik betwijfel het.

Hier vind je overigens nog informatie over SHA, OUR en BEN en tevens het adres van ING dat je moet opgeven mocht je al besluiten geld vanaf je Amerikaanse rekening over te maken naar je ING rekening.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
DaanL
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 okt 2021, 22:35
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door DaanL »

Nog nooit problemen gehad met Wise, zowel van USD naar EUR als van EUR naar USD, en ik gebruik het maandelijks. Volgens mij nog altijd (een van) de goedkoopste opties.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door Dutchess »

Wat ik over Wise gelezen heb, gaat het inderdaad vaak goed - maar als het fout gaat, is het heel moeilijk (soms onmogelijk) de boel recht te trekken en zit je met de financiële strop. Ze zijn geen echte bank dus heb je ook niet de garantie die een echte bank kan geven (zoals in de VS FDIC insurance, en in het VK FSCS).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Xkim01
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jul 2018, 22:40

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door Xkim01 »

hemmie schreef:
04 aug 2022, 20:39
Wij gebruikten altijd Wise, maar daar heb ik de laatste tijd minder goede verhalen over gehoord, dus ik durf die niet meer aan te raden. Ik weet dat er meer van dat soort aanbieders zijn, maar weet de naam zo niet.
wat van verhalen? want ik heb namelijk ook een rekening daar, (alleen voor uitgaven als ik iets of in dollars koop of daarheen ga😅 ik heb ook nog gelukkig n26 en ik vraag een van de Rabobank ook nog aan maar persoonlijk vind ik rabo ook niet een fijne bank meer zo vaak storing
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door hemmie »

Rekening die opeens werd geblokkeerd en moeite om het saldo te krijgen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door Coyote »

Een rekening wordt niet 'zomaar' geblokkeerd. Dan moet er vast meer aan de hand zijn geweest.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door RaphaelB »

Ik gebruik altijd Wise, en heb er nog nooit problemen mee gehad. De fees zijn ontzettend laag en geld wordt direct overgeboekt van mijn Amerikaanse naar Nederlandse rekening.

Van Nederlandse bankrekening naar Amerikaanse rekening duurt wel wat langer, maar het banken systeem in usa is gewoon ontzettend gaar en daar kan Wise niks aan doen.

Maar Wise is echt een aanrader, er is momenteel geen andere service dat beter is dan Wise imho.
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door Coyote »

RaphaelB schreef:
01 sep 2022, 19:12
Van Nederlandse bankrekening naar Amerikaanse rekening duurt wel wat langer, maar het banken systeem in usa is gewoon ontzettend gaar en daar kan Wise niks aan doen.
Niet zozeer een 'gaar' systeem maar overheidsregels als KYC (Know Your Customer) kan daarin best een rol spelen.

Banken over de hele wereld zijn verplicht de transacties te controleren. Daar komt bij dat overboekingen naar het buitenland vrijwel nooit rechtstreeks gaan maar via zogn. correspondentbanken. Daar merk je als rekeninghouder niets van bij het overboeken als je de begunstigde bank opgeeft, maar voor het bij die begunstigde bank arriveert kunnen er meerdere correspondentbanken tussen zitten die allemaal de overschrijving moeten goedkeuren. Veel zal geautomatiseerd gaan maar soms wil een correspondentbank eerst extra info over de betaler of betaling waardoor een overschrijving zomaar langer kan duren.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door USInsider »

Coyote. Jawel hoor.
Onze ABN-AMRO rekening in Ned. bleek - al enige tijd geleden - door de bank geblokkeerd te zijn. Men wil geen klanten die in het buitenland wonen met privé-rekeningen in Ned. zo werd ons duidelijk gemerkt.
Vervolgens was het een heel gedoe om de rekening officieel te sluiten en het (kleine) saldo naar een US bank te laten storten.
De rekening stond al jaren op een Ned. adres (van een familielid) maar ABN-AMRO wist, uit een verder verleden, dat we in de US woonden.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door Disney-Golf »

USInsider schreef:
20 dec 2022, 19:21
De rekening stond al jaren op een Ned. adres (van een familielid) maar ABN-AMRO wist, uit een verder verleden, dat we in de US woonden.
Dat een rekening op een niet officieel adres staat is al een eerste red flag…
Heb je daar ABN-AMRO officieel van op de hoogte gebracht of terloops even vermeld aan de kantoormedewerker dat je in de V.S. woont?
Als je het via officiële weg hebt gedaan heb je dan ook je social security number opgegeven en een W9 ondertekend?
Ik vermoed van niet want dan (en alleen dan) kan je een rekening aanhouden als U.S. person. 🤷‍♂️
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door Coyote »

@USInsider Ook voor jullie gold, de rekening werd niet zomaar geblokkeerd. De bank had daar een reden voor. Niet kunnen voldoen aan de voorwaarden van de bank? Niet (op tijd) gereageerd op brieven/berichten van de bank?

Banken maken het voor mensen die in het buitenland wonen niet altijd makkelijk maar als je aan de voorwaarden voldoet kun je nog steeds een rekening aanhouden.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door hemmie »

Er zijn heel veel verhalen van mensen die buiten de EU wonen waarbij ABNAmro hun rekening heeft gesloten. Bij andere banken speeltndat lang niet zo. Lijkt me stug dat alleen de ABNamro klanten niet de juiste gegevens doorgeven.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door Disney-Golf »

hemmie schreef:
21 dec 2022, 18:00
Lijkt me stug dat alleen de ABNamro klanten niet de juiste gegevens doorgeven.
I.N.G. (België) maakt dezelfde problemen Hemmie!🤷‍♂️
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door hemmie »

Oh, van ING NL (hebben wij zelf) heb ik dat nog vrijwel niet gehoord. Rabobank lijkt ook nog niet snel rekeningen te sluiten.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Geld overmaken van Amerikaanse naar Nederlandse bankrekening

Bericht door Disney-Golf »

Ik wel Hemmie!
Ik heb alle gevraagde stukken overgemaakt aan het kantoor waar ik mijn rekening heb.
Hoofdkantoor Brussel blijkt van niets te weten en niets ontvangen te hebben?
Het filiaal heeft alles opnieuw verzonden.
Als reactie daarop krijg ik een aangetekende brief toegestuurd naar mijn adres in Florida waar in staat dat ze van mij geen adres gegevens hebben!?
Dit verzin je toch niet, toch? 🤪🤪🤪
Nu willen ze nog een U.S. tax return zien waarop mijn adres staat waarop ik antwoordde “Als de Belgische belastingdienst die vraag zou stellen zou ik antwoorden dat ze daar geen zaken meer mee hebben waarom zou ik het dan aan een bank geven?”
“Als jullie een bewijs willen dat ik effectief op het adres woon hebben jullie een kopie van mijn drivers license.”
“Wil de I.N.G. bewijs dat de rekening bekend is bij de I.R.S. kan ik daar voor zorgen, maar een volledige taxreturn waar ik niet weet in wiens handen die terecht komt gaat mij te ver!”
Ik wacht al bijna 3 maanden op antwoord en kan nog steeds mijn rekening gebruiken, wordt vervolgt…
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer