Amerikaanse belastingen voor Nederlandse ZZP'er (remote werken) voor bedrijf in New York

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
mundo
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2022, 18:29

Amerikaanse belastingen voor Nederlandse ZZP'er (remote werken) voor bedrijf in New York

Bericht door mundo »

Beste Amerikakenners. Onlangs is mij een freelanceovereenkomst aangeboden om als video editor 6 maanden remote aan de slag te gaan voor een bedrijf in New York. Ik probeer nu uit te zoeken of het aanbod aantrekkelijk is, dat hangt af van de hoeveelheid belasting die ik in de VS zou moeten afdragen.

Van de belastingdienst begrijp ik dat ik in Nederland geen BTW hoef af te dragen omdat de dienst wordt afgenomen in een ander land, ik betaal als ZZP'er uiteraard wel inkomstenbelasting over de winst van deze inkomsten.

Ik heb begrepen dat ik het W-8BEN-E formulier (https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8bene.pdf) moet invullen, waarop ik aanspraak kan doen op belastingverdrag tussen Nederland en de VS: https://www.irs.gov/pub/irs-trty/nether.pdf, wat invloed heeft op de 'withholding' van mijn inkomsten.

Het lukt mij echter niet om achter het volgende te komen:
1. Van hoeveel 'withholding' (0%, 15% of 30%?) is er sprake wanneer ik als non-US-citizen mijn diensten lever aan een bedrijf in New York? Is dit federaal of ook op statelijk-niveau geregeld?
2. Moet ik ook een zogenaamd Individual Taxpayer Identification Number (“ITIN”) aanvragen?
3. Moet het W-8BEN-E formulier opgestuurd worden naar de IRS, of is het alleen iets om achter de hand te houden?
4. Is er iets belangrijks dat ik over het hoofd zie om belastingen te betalen in de Verenigde Staten?

Als er in de VS sprake is van 30% witholding blijft er uiteindelijk zo'n 44% over van de inkomsten uit dit werk (obv 37% inkomstenbelasting in Nederland). In dat geval zou dit aanbod niet interessant zijn.

Bij voorbaat enorm bedankt voor het delen van jullie kennis en ervaringen. Mijn dank is groot!
Laatst gewijzigd door mundo op 12 mei 2022, 06:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Amerikaanse belastingen voor Nederlandse ZZP'er voor bedrijf in New York

Bericht door Disney-Golf »

Je ziet m.i. maar 1 klein detail over het hoofd…
Jij mag helemaal niet werken in de V.S. zonder werkvisum!
Dus je vragen over hoeveel en waar belasting betalen zijn helemaal niet van toepassing…
Sorry maar zo is het nu eenmaal!
Wat je wel zou kunnen doen is factureren vanuit Nederland, dan betaald het V.S. bedrijf gewoon voor je diensten en is er in de V.S. geen belasting verschuldigd…
mundo
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2022, 18:29

Re: Amerikaanse belastingen voor Nederlandse ZZP'er voor bedrijf in New York

Bericht door mundo »

Beste Disney-Golf, bedankt voor de reactie! Het gaat inderdaad om een remote functie, ik ga niet in de VS werken
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Amerikaanse belastingen voor Nederlandse ZZP'er (remote werken) voor bedrijf in New York

Bericht door ADE01 »

Zoals Disney-golf al aangeeft woon, werk en factureer je vanuit Nederland en dat is waar je belasting moet betalen. Het Amerikaanse bedrijf heeft voor eigen administratie misschien een W8BEN of form 8233 nodig, maar dat is aan hen.
Tikitaal
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2024, 20:28

Re: Amerikaanse belastingen voor Nederlandse ZZP'er (remote werken) voor bedrijf in New York

Bericht door Tikitaal »

Als ZZP'r, heb ik een W8BEN formulier ontvangen. Ik lever diensten voor een schoolboek dat in the US wordt gefaktureerd. Op de W8BEN moet ik het artikel nummer invullen van de overeenkomst tussen Nederland en Amerika over de " withholding" van inkomsten. Over welk artikel gaat het en mag ik een withholding van 0% noteren ? ( Dus ik zal mijn hele salaris ontvangen en vanuit Nederland mijn normale inkomsten belasting betalen)

Moet ij daarnaast nog een income tax form invullen for the US, or is it met de W8BEN al geregeld?
Wat zijn voor mijn de consequenties van zo'n formulier ?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer