Nederlandstalige scholen in/nabij Washington?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Aysunaysun
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2022, 00:45

Nederlandstalige scholen in/nabij Washington?

Bericht door Aysunaysun »

Dag iedereen,
Ik heb de mogelijkheid om via mijn werkgever voor een job in Washington te solliciteren.
Echter, ik heb een kleintje van bijna 3 jaar die momenteel in het instapklasje zit. Volgend jaar zou ze dus naar het eerste kleuterklas gaan. Omdat het een job is met een beperkte duur van 2 of 4 jaar, vind ik het belangrijk dat ze in het Nederlands les krijgt, daar we thuis ook een ander moedertaal hebben buiten het Nederlands.
Er is de Bethesda school echter, ik zie dat er slechts 3uur per week les wordt gegeven? Is dat normaal? Hebben jullie een idee of er een mogelijkheid is om fulltime onderwijs in het Nederlands te krijgen voor een kleuter? Wij zijn uit België.
Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden,

Mvg
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Nederlandstalige scholen in/nabij Washington?

Bericht door Hockey »

Washington DC of de staat Washington?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlandstalige scholen in/nabij Washington?

Bericht door Dutchess »

Aangezien de vraagsteller het over Bethesda heeft, neem ik aan Washington, DC.

@Aysunaysun Ik weet niet of er in de VS scholen zijn die volledig Nederlandstalig dagonderwijs aanbieden, ik denk haast van niet, er zal niet genoeg vraag zijn. Inderdaad is het meestal enkele uren per week. Heb je deze bron al bekeken? Daar wordt e.e.a. uitgelegd over Nederlands onderwijs in het buitenland.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlandstalige scholen in/nabij Washington?

Bericht door hemmie »

Zo ver ik weet zijn er geen nederlanstalige dagscholen in de VS. ik zou me er persoonlijk ook niet druk om maken, als je maar voor 2-4 jaar gaat is het kind daarna nog jong genoeg om het nederlands heel snel weer op te pikken. Een paar uur per week nederlandse les is dan mooi meegenomen. Overigens is er hier in Houston wel een school (britse school) waar ze elke dag een uurtje nederlandse les krijgen geintegreerd in de schooldag. Je zou dus eens kunnen kijken bij de echte internationale acholen. Maar daar hangt dan ook een leuk prijskaartje aan natuurlijk.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Nederlandstalige scholen in/nabij Washington?

Bericht door dutch_in_seattle »

Er zijn inderdaad geen Nederlandstalige dagscholen in de V.S. Er is wel een aantal Nederlandse scholen die bijvoorbeeld op zaterdagochtend Nederlandse les geeft aan schoolgaande kinderen. Ik ben zelf een aantal jaren heel betrokken geweest bij de Oranjeschool in Seattle (in het "andere" Washington).

Je hebt zelf de Nederlandse school in Bethesda al gevonden. En ja, dat is normaal de enige mogelijkheid voor kinderen om hun Nederlands bij te houden. Met YouTube en Internet is het tegenwoordig wel een stuk gemakkelijker om aan Nederlandstalige video's en ander materiaal te komen, en ook is het heel gemakkelijk om contact te houden met Nederland. Rond Washington, DC zal er ongetwijfeld ook een grote en levendige Nederlandse gemeenschap zijn, dus dat biedt ook mogelijkheden om Nederlands bij te houden.

Ten slotte zijn er ook wat online mogelijkheden om Nederlandse les te volgen, ook voor kinderen. Google maar eens op "online nederlandse les voor kinderen."

Succes ermee!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlandstalige scholen in/nabij Washington?

Bericht door hemmie »

Wij doen inderdaad online 1u per week nederlandse les via zoom (plus huiswerk), dat werkt ook goed. In een klasje is gezelliger, maar dit bespaart veel reistijd, en flexibel in lestijden, en doordat het priveles is is het helemaal toegespitst op je kind.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Nederlandstalige scholen in/nabij Washington?

Bericht door dutch_in_seattle »

Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer