(Flying Blue) American Express creditcard

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Mies2301
Amerikakenner
Berichten: 482
Lid geworden op: 21 aug 2012, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door Mies2301 »

love Flo schreef:
05 jun 2023, 19:05
@Mies2301
Dankjewel, dat geeft wat duidelijkheid!
Door jouw uitleg en doordat er nu niet veel rewardpunten te verdienen zijn met een referral, gaan we waarschijnlijk toch voor de FB platinum. De aanbieding hiervoor is tijdelijk 30 000 miles bij besteding van 3000 euro in de eerste 3 maanden en het eerste jaar 50% korting.
Zou ik nog meer krijgen door een referral?
Graag gedaan hoor :)

Als je weinig tot geen KLM vliegt en vooral vertrekt vanaf de Duitse vliegvelden, zou ik me niet blind staren op die 15.000 Flying Blue miles extra van KLM. Wellicht eerder even wachten op een aanbieding met meer miles.
Je krijgt met de FB platinum wel 60XP per jaar, maar dat maakt je nog niet eens silver (=100 XP per jaar). Dus haal je er geen voordeel uit als je heel weinig KLM vliegt.

Hou er rekening mee dat Flying Blue Miles en de punten van de normale Amex niet hetzelfde zijn en de normale punten veel breder ingezet kunnen worden, bijvoorbeeld ook met Krisflyer (ook 5-4 ratio) waar je weer award tickets met Singapore Airlines mee kan boeken.

Tevens krijg je bij de normale kaart "elite statussen" bij Hilton Honors (Gold) en Mariott Bonvoy (ook Gold). Ook krijg je 150 euro diner tegoed in Nederland (bijvoorbeeld te besteden bij Ron Blauw Gastrobar in Amsterdam) en nog 150 euro per jaar in het buitenland.
love Flo
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 sep 2019, 12:56
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door love Flo »

Ohw.. het wordt er niet makkelijker op, haha!
Ik moet zeggen dat wij vooral blij werden van de toegang tot de luchtvaartlounges bij de gewone Amex. Het lijkt me zo fijn om wat rustiger te zitten tijdens het wachten. Privium kunnen wij niet gebruiken, omdat we niet vanaf Schiphol vliegen.
Daar tegenover leek het me zo dat als je bij amex spaart met een 1 op 1 waarde en die Rewards kunt omzetten naar miles, je in principe voor 1 euro 0,8 mile krijgt (klopt niet precies, dat weet ik), terwijl je bij FB gelijk 1,5 mile per euro spaart. Dat lijkt dan een betere deal.
Toen dacht ik: ook als ik niet met KLM/airfrance spaar voor de miles (wij zoeken altijd de goedkoopste/beste optie), kan ik wel natuurlijk met KLM reizen als ik de miles inlever. Overigens, de reis van juli is toevallig wel met Airfrance, dus die komt wel op ons Flying blue account.
Mies2301 schreef:
06 jun 2023, 06:47
Wellicht eerder even wachten op een aanbieding met meer miles.

Je krijgt met de FB platinum wel 60XP per jaar, maar dat maakt je nog niet eens silver (=100 XP per jaar). Dus haal je er geen voordeel uit als je heel weinig KLM vliegt.
Hoe vaak per jaar is er een goede aanbieding? We geven net nu (voor de vakantie en op vakantie) nog best wat geld uit, en die uitgaven kunnen dan meteen op de kaart. Is natuurlijk ook mooi meegenomen. Plus het voordeel dat we dan gebruik kunnen maken van de lounges tijdens de komende reis.

Het is inderdaad voor ons waarschijnlijk niet haalbaar om iets met de XP punten te doen, maar deze kaart is wel weer een stuk goedkoper (met die 50% eraf)
Onze reizen naar de USA:
Florida, West USA, New York en Hawaii
Mies2301
Amerikakenner
Berichten: 482
Lid geworden op: 21 aug 2012, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door Mies2301 »

@love Flo

Bij de Amex FB platinum heb je geen lounge toegang, dat krijg je alleen bij de gewone kaart. Als dat het belangrijkste is dan zou voor mij de FB kaart afvallen.

Ik ben zelf niet heel erg thuis in de miles voor tickets, maar wij plannen meestal een vakantie en boeken daar tickets bij, in plaats van de goedkoopste tickets (met miles) en daar de vakantie omheen.
Daarbij komt dat wij veel naar Curaçao vliegen en daar je weinig tot geen echt lage miles tickets hebt.

Voordeel van de gewone punten is dat je ze breder kan inzetten, dus bij meer vliegmaatschappijen, maar ook bij hotels. Nadeel is inderdaad dat je met de gewone kaart langzamer spaart. Ook omdat ze de punten per bestede euro verlaagd hebben naar 1 punt per 1 euro.

Ik zie normaal wel 2 - 3x per jaar een aanbieding voorbij komen, de een wat interessanter dan de ander. Ik geloof dat er vorig jaar nog een welkomstbonus was van 80.000 punten.

Je zou ook een jaar de Amex FB kunnen pakken en wachten op een aanbieding en dan kiezen voor de normale (mocht je te weinig voordeel halen uit de Amex FB), nadeel is dat je dan overal waar je je CC hebt gekoppeld je CC moet aanpassen.
love Flo
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 sep 2019, 12:56
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door love Flo »

Nou, we hebben een plan. We schaffen nu de Amex platinum aan, met een referral van @Mies2301 (dankjewel voor de hulp!). De eerste drie maanden zorgen we dat er genoeg wordt uitgegeven op deze kaart. We kunnen dan als het goed is gebruik maken van de luchthavenlounges tijdens onze vluchten in juli. Na die 3 maanden zetten we de platinum om in een gold en deze houden we.

Miles sparen we dan via de bekende weg (tickets), earnonline en hotelsformiles, waar we betalen met de reguliere amex, zodat we ook rewardpunten krijgen. We zorgen dat we binnen 2 jaar nog een keer vliegen met skyteam of een Amex fb (vanaf zilver) aanschaffen en daar uitgaven op doen.

Mochten we de FB amex gaan aanschaffen, dan neem ik contact op met @dejong89 voor een link. Jij ook hartelijk bedankt voor je hulp!!
Onze reizen naar de USA:
Florida, West USA, New York en Hawaii
love Flo
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 sep 2019, 12:56
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door love Flo »

Er is weer een aanbieding bij Amex!
Als je via een referral-link aanmeldt voor een AmEx Platinum krijg je 30000 punten.
Mocht iemand een referral link willen ontvangen dan hoor ik het natuurlijk graag :thumbup:
Degene die de referral aanbiedt krijgt hiermee 60000 punten!

Wat jammer dat ik te vroeg ben geweest @Mies2301 . Ik wilde gewoon zeker zijn van mijn kaart/ voordelen vóór onze vakantie.
Onze reizen naar de USA:
Florida, West USA, New York en Hawaii
Mies2301
Amerikakenner
Berichten: 482
Lid geworden op: 21 aug 2012, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door Mies2301 »

Pfoe, ja dat is dan weer net balen @love Flo :(
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door Pete.Z »

Iedereen is altijd welkom voor een referral hoor….. :mrgreen:
noname4
Amerikafan
Berichten: 280
Lid geworden op: 13 mar 2016, 13:12
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door noname4 »

We gaan met drie naar NYC en zullen op de terugreis waarschijnlijk wat tijd op JFK moeten doorbrengen. Nu heb ik een AMEX gold kaart en heb dus voor 2 personen lounge toegang. Volgens mij vertrekken KLM en Delta vanaf terminal 4. Volgens Priority Pass zijn er daar 3 lounges. Weet iemand welke daarvan de beste is waar je met AMEX in kan?
love Flo
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 sep 2019, 12:56
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door love Flo »

@noname4
Wij zijn zelf nog niet in de lounges geweest, maar je kunt evt op YouTube kijken voor reviews. Er staan echt een hele boel filmpjes online voor de Lounges op elke luchthaven.
Wij hebben verschillende filmpjes gekeken en de maharadja lounge lijkt vrij klein, maar wel lekker eten te hebben.
Bij de Virgin clubhouse heb je alleen tussen 8 en 13:30 toegang, dus daar moet je even rekening mee houden. Hij lijkt wel heel mooi, nieuw en luxe.
De primeclass lounge is volgens mij altijd wel mooi.

Wij zullen begin juli daar zijn en hebben dan een overstap van 6,5 uur op JFK, dus daarna kan ik je meer vertellen!
Onze reizen naar de USA:
Florida, West USA, New York en Hawaii
peterd87
Amerikafan
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 jul 2013, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Nijverdal

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door peterd87 »

love Flo schreef:
06 jun 2023, 18:53
Na die 3 maanden zetten we de platinum om in een gold en deze houden we.
Voor zover ik weet kan downgraden pas na 6 maanden.
Overweeg je een American Express creditcard aan te vragen? Gebruik dan vooral onderstaande link :-) Kost niets en levert jou en mij een leuk aantal miles op:
https://cutt.ly/ZFGW6Xy

Reisgeschiedenis:
https://my.flightradar24.com/peterd87
love Flo
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 sep 2019, 12:56
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door love Flo »

Oh dat zou ook prima zijn. We denken er toch over om de kaart wat langer aan te houden.
Toch dacht ik ergens te hebben gelezen dat je altijd je kaart kunt aanpassen (omhoog en omlaag), maar ik kan het zo gauw niet vinden.
Onze reizen naar de USA:
Florida, West USA, New York en Hawaii
redeye
Amerikafan
Berichten: 211
Lid geworden op: 25 sep 2010, 22:58

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door redeye »

Wat betalen jullie allemaal met jullie (Flying Blue) Amex als jullie in Amerika zijn?
Ik weet dat geld opnemen met de Amex niet gunstig is, maar kun je wel ‘meer pinnen’/cashback doen met een Amex bij bijv. Walmart? Of kan dit alleen met een debitcard?
Betalen jullie zaken als etentjes, boodschappen en winkeluitgaven ook met de Amex ondanks de opslag? Of is dat niet gunstig?
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door bedeve »

@redeye


Het verschil tussen de koersopslag bij Amex en Masstercard / Visa valt nogal mee hoor

Screenshot 2023-07-03 11.55.53.png
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
redeye
Amerikafan
Berichten: 211
Lid geworden op: 25 sep 2010, 22:58

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door redeye »

Ik zie het inderdaad. Dus kan ik dan stellen dat jij zoveel mogelijk met de Amex probeert te betalen in Amerika?
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door bedeve »

Ja @redeye dat mag jij....
Groot voordeel bij tanken is dat de Amex card als USA card gezien wordt
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
peterd87
Amerikafan
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 jul 2013, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Nijverdal

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door peterd87 »

Ik wel. Waar je mis gaat is een andere currency dan de dollar (bijv. in Canada). Daar wordt de wisselkoers eerst berekend naar US dollar, en daarna naar euro. Daarmee betaal je 2x de opslag en dan gaat het best hard.
Overweeg je een American Express creditcard aan te vragen? Gebruik dan vooral onderstaande link :-) Kost niets en levert jou en mij een leuk aantal miles op:
https://cutt.ly/ZFGW6Xy

Reisgeschiedenis:
https://my.flightradar24.com/peterd87
redeye
Amerikafan
Berichten: 211
Lid geworden op: 25 sep 2010, 22:58

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door redeye »

Wat zijn de voordelen dat de Amex als USA kaart wordt gezien?

Ik las juist ergens online dat het goedkoper was om met de debit de tankbeurt af te rekenen omdat dan de prijs per gallon iets goedkoper zou zijn. Maar jullie zeggen juist met Amex betalen voor tanken?

Het enige wat door gebruik van de Amex bij betalingen bovenop de prijs komt, is de 2,5% koersopslag?
En geld opnemen is goedkoper met de debitcard?
peterd87
Amerikafan
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 jul 2013, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Nijverdal

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door peterd87 »

Zorgt er voor dat je geen problemen hebt met evt. zipcodes als je gebruik maakt van de betaalzuil buiten. Met mastercard / visa is dat vaker een probleem.

Geld opnemen is vaak goedkoper met een debitcard ja, of andere oplossing zoals Revolut / N26.

Cash / debit afrekenen levert soms inderdaad een korting op bij het tanken - meestal 5-10 cent per gallon. Je bank zal echter over deze debit card transaction ook een fee rekenen - beste om dat in je eigen situatie te checken wat deze is.
Overweeg je een American Express creditcard aan te vragen? Gebruik dan vooral onderstaande link :-) Kost niets en levert jou en mij een leuk aantal miles op:
https://cutt.ly/ZFGW6Xy

Reisgeschiedenis:
https://my.flightradar24.com/peterd87
jwensammy
Amerikafan
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 aug 2011, 09:21
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: The Netherlands

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door jwensammy »

De 2,5% koersopslag van de Amex is best stevig, de aankoopverzekeringen en annuleringsverzekeringen zijn dan weer een sterk voordeel.
Daarnaast is in Amerika de creditcard veel meer ingebakken in het dagelijkse leven, sommige gevallen kun je niet anders betalen.

Bij de rabowereldpas (debitcard) is de koersopslag maar 1,4% en de Rabo visa creditcard is 2%.
redeye
Amerikafan
Berichten: 211
Lid geworden op: 25 sep 2010, 22:58

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door redeye »

@peterd87 Bedankt voor je info. Bedoel je met die fee van de debitcard de 1,4% koersopslag? Diezelfde koersopslag die bij Amex 2,5% is?
Want dan zou je hieruit op kunnen maken dat het betalen bij tanken goedkoper is met de debitcard? Niet alleen een lagere koersopslag maar ook een lagere benzineprijs.

@jwensammy Brutale vraag misschien, maar waarmee betaal je zelf in Amerika? Bij supermarkten, restaurants en benzinepomps etc?
Alles wat vooraf te boeken is zoals auto, accomodaties en vluchten betaal ik sowieso met de Amex. Ik weet dus alleen nog niet wat het slimst is om de betalingen in de VS mee te doen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer