Tekstschrijver eenmanszaak met clienten in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Lidewij
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2021, 17:07
Aantal x V.S. bezocht: 0

Tekstschrijver eenmanszaak met clienten in Amerika

Bericht door Lidewij »

Hallo allemaal!

Ik heb veel gereisd in mijn leven maar heb Amerika helaas nog niet bezocht. Hopelijk in de niet zo verre toekomst wordt dit wel een realiteit. New York wordt zeker de eerste stop.

Ik heb een vraag mbt belasting betalen in de VS. Ik ben namelijk aan het starten met een freelance tekstschrijf bedrijfje, en wil graag voor Amerikaanse clienten werken. Dit betekent dat ik dus een dienst zal verlenen aan een Amerikaans bedrijf.

Nu heb ik veel research gedaan en zie door de bomen het bos even niet meer. Voor zover ik het goed begrijp, heb ik een ITIN nummer nodig want ik geloof dat ik sales tax (btw) moet afdragen in de VS. Tenminste volgens een rekentool van de belastingdienst is dit zo. Ik begrijp dat de hoogte van de sales tax afhangt van de staat. Maar ik weet niet zeker of dit juist is.

Zou het kunnen dat ik in Amerika sales tax moet betalen voor het leveren van mijn diensten, en dat ik tegelijkertijd nog inkomstenbelasting en bijdrage Zvw kan betalen in Nederland? Of heb ik dat nou helemaal fout? Doen mensen dat of betaal je alles in of het ene of het andere land?

Als iemand hier ervaring mee heeft en mij advies kan geven, dan zou dat heel fijn zijn. En vraag gerust door als het bovenstaande onduidelijk is.

met vriendelijke groet, Lidewij
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Tekstschrijver eenmanszaak met clienten in Amerika

Bericht door goldenhills »

Diensten valt niet onder sales tax in veel staten. Je moet het per staat uitzoeken, en dan ook rekening houden met de eventuele tarieven per county en city. Eenvoudiger om alleen voor klanten te werken in staten waar je geen sales tax hoeft af te dragen. Bijvoorbeeld California heft geen sales tax op diensten [link].

Overigens, doe vooral geen werk als je in de VS bent. Dat mag niet zonder visum (meetings mag wel), en dan heb ineens ook inkomen in de VS en belastingsplicht. Als je je werk in NL doet blijft het simpel inkomen wat je verdient in NL en alleen daar als inkomen wordt belast.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer