Trouwen met een Amerikaanse in NL en invloed op belastingen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Bartemans
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2021, 20:20
Aantal x V.S. bezocht: 3

Trouwen met een Amerikaanse in NL en invloed op belastingen

Bericht door Bartemans »

Dag allen!

Mijn Amerikaanse vriendin is sinds kort in Nederland op een relatie-visum. Over een paar weken hopen we te trouwen. We hebben met name een paar financiele en belasting-gerelateerde vragen en zijn benieuwd of er hier iemand is die ons van wat advies kan voorzien!
  • Is het aan of juist af te raden om een gezamenlijke bankrekening te hebben in Nederland? Ik begreep van de ING dat zij banksaldi e.d. door moeten geven aan de IRS volgens de FATCA. Op dit moment heb alleen ik (Nederlander, geen US person) een inkomen die ik op die rekening zou laten storten. Hetzelfde geldt voor mijn spaargeld. Kan ik haar gerust op deze rekening bij laten inschrijven, of is het beter om dit gescheiden te houden?
  • Als we gaan trouwen in NL is dat standaard in gedeelde gemeenschap van goederen. Zijn er wat dat betreft nog belasting technische aspecten die goed zijn om te weten/rekening mee te houden? Iemand ervaring?
Alvast hartelijk dank!

Bart
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Trouwen met een Amerikaanse in NL en invloed op belastingen

Bericht door GJ »

Die gedeeltelijke gemeenschap van goederen heeft voor zover ik weet geen betrekking op de belastingaangifte of -aanslag. Dat is alleen van belang als je zou gaan scheiden. Zodra je trouwt, word je voor de wet fiscale partners en is alles van jullie allebei - fiscaal gezien althans.
Gast

Re: Trouwen met een Amerikaanse in NL en invloed op belastingen

Bericht door Gast »

Je KUNT in NL fiscaal partners zijn als je dat wilt maar het HOEFT niet. Het biedt wel voordelen om het wel te doen (aftrekposten en verdeling), maar het is niet verplicht of automatisch zo bij je aangifte.
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Trouwen met een Amerikaanse in NL en invloed op belastingen

Bericht door Ing »

Let op; sinds 2018 trouw je niet meer automatisch in gemeenschap van goederen, maar in beperkte gemeenschap van goederen. Dit betekent dat alles voor het huwelijk van jou blijft, dus ook vermogen.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Bartemans
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2021, 20:20
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Trouwen met een Amerikaanse in NL en invloed op belastingen

Bericht door Bartemans »

Dank voor de reacties! Ik ben inderdaad op de hoogte van het trouwen in gedeelde gemeenschap van goederen. Ik hoop binnenkort met een adviseur te kunnen spreken die met name ons wat inzicht kan geven in hoe belastingaangifte voor mijn partner gaat veranderen, en wat de impact daarvan ook om mijn financiele situatie en belastingverplichtingen gaat zijn. Maar dit helpt al wat in de goede richting!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer