Wat geeft nou juist wel of niet het Amerika gevoel!

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Frank01
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2008, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Wat geeft nou juist wel of niet het Amerika gevoel!

Bericht door Frank01 »

Geïnspireerd op mijn andere topic, wat gaf (en geeft) de states mij het Amerika gevoel

- Een bepaalde vriendelijkheid die we in Nederland niet zo goed kennen. Ik vloog de eerste keer (Juni '01) naar Philly en ik nam een slokje van mijn water. Een hele vriendelijke meneer naast me vertelde me dat het bedrijf waar hij voor werkte het water in die flesjes leverde. Wat volgde was een gesprek wat bijna de hele reis zou duren. Dat vind ik typisch Amerikaans (zit ook een klein nadeeltje aan maar daar kom ik straks op terug) en heel erg leuk. Wij kennen greeters niet echt maar in de states natuurlijk wel, dat gaf me ook meteen het gevoel dat ik erg welkom was.
Ook het Hi, how are ya? aan de kassa's beviel me wel en nam ik al snel authentiek over, ook het semi verveelde nadat je het tig keer per dag gedaan hebt ;)

- De ruimte, wat is dat toch lekker dat je zoveel meer ruimte hebt. Bijv. op 5 minuten van waar ik in Columbus woonde had je een soort parkje direct naast een hoofdweg inclusief vrij grote waterval. Dat kennen we in Nederland helemaal niet in een stad.

- Sportcultuur, zeker toen was ik een groot sportfan maar meer van de Amerikaanse sporten en vooral basketball, niet zo gek dat je dan in Amerika je ook meer thuis voelt.

- De amerikaanse bubble, ik vond het stiekem erg fijn dat ik geen idee had wat er zich in de rest van de wereld afspeelde, dat is overigens wel een gevoel wat later over ging in een soort schuldgevoel van wegkijken.

Dat zijn een paar van de dingen die me erg bevielen, ook wel wat "mindere":

- Wat is t met Amerikanen en public toilets. Ben je groter dan 5"7 dan kijk je met gemak zo een stalletje in, gigantische gaps, rare sloten ook op de deuren die snel kapot gaan. Dat is ook nooit verbeterd, WHY!! :)

- Tipcultuur, ik denk dat ik daar te Nederlands voor ben? Tippen is voor mij een extra beloning als dankbaarheid voor goede service. Geen verplichting omdat de ander niet rond kan komen. Ik kan en zal er nooit aan wennen. Ik vind 't raar. Reken dan gewoon meer..

- Free refills, dit is natuurlijk helemaal niet erg maar ik had er nog nooit van gehoord toen ik er voor t eerst kwam. Ik kan me nog goed herinneren hoe onbeschoft ik het vond dat iemand mn halve glas wegpakte en verving voor een vol glas. Ik ging er vanuit dat ik automatisch voor een 2de moest betalen en ik wilde die ober wel even een piece of my mind gaan geven. Ik werd door m'n toenmalige vriendin dus vriendelijk tegen gehouden :)

- dezelfde bubble, ik denk dat dit een van de grote redenen is waarom mijn Amerika gevoel ook weer weg ging. Op een gegeven moment valt de roze zonnebril af en dan zie je de mindere kanten van de Amerikaanse samenleving die daar normaal worden gevonden.
Mensen zijn inderdaad heel vriendelijk maar het is natuurlijk eigenlijk ook wel een beetje nep. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat als iemand vraagt hoe het gaat dat je van wal gaat steken, dat is in Nederland ook zo maar in Amerika werd me dat heel duidelijk. Hoe Amerikanen tegenover wapenbezit staan, geloof...we kennen de verschillen ondertussen wel. (ik wil er geen te lange ramble van maken want juist de leuke dingen zijn leuk om te delen).

De conclusie was niet dat ik een Amerikaan ben die toevallig in Nederland geboren is maar dat ik een echte Nederlander ben die Amerika een prachtig land vind met z'n goede en minder goede dingen en er graag komt en af en toe stiekem zou willen dat het eerste toch het geval was geweest.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer