Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Frank01
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2008, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door Frank01 »

Hi mensen,

Wellicht dat dit topic ook (gedeeltelijk) langskomt in het politieke forum maar daar heb ik geen toegang voor. Het is ook niet de bedoeling dus dat een topic als dit zou ontaarden in een politeke discussie.

Korte achtergrond, ik ben opgegroeid als enorme Amerika fan, door de tekenfilms op zaterdagochtend kon ik op mijn tiende al aardig Engels. Droomde ik van Disneyworld door die show van Frank Masmeijer op zaterdagavond. Alleen al hoe de huizen en straten eruit zagen gaven me het gevoel dat ik eigenlijk op de verkeerde plek geboren was. Amerika was het toch wel, Nederland was maar plat en saai.

Online in '00 iemand tegen gekomen uit Columbus, OH en in de zomer van '01 voor het eerst er geweest en gelukkig voelde ik me er helemaal thuis.

Fast forward naar nu, het is uiteindelijk bij die leuke zomer gebleven en ik ben nog een keer op werkvakantie terug geweest plus verscheidene trips door de jaren heen) en ik moet zeggen dat het gevoel dat ik ooit bij de States had dat dat er toch niet meer is.

Trump was een beetje de druppel maar door de tijd heen was ik me al gaan verbazen dat alhoewel er uiteraard hele veel lieve mensen in de states wonen ik me ben gaan storen aan "the American way of life"? "The American Dream"?

Ik vroeg me af of meer mensen dat hebben of juist niet. Ik kan dus niet echt mijn vinger op iets specifieks leggen want het is niet iets specifieks of duidelijks. Wat ik wel kan zeggen is dat ik een aantal weken in Amerika was en dacht: Prachtig land maar je moet wel geld hebben want anders ben je echt fucked. En dat is me dus toen langzaam dwars gaan zitten en is helaas(?) sterker geworden door de jaren heen.

Kom er nog steeds graag hoor. Dit topic ben ik niet gestart om eens even lekker af te gaan geven op de VS. Ik heb er ook mijn mooiste herinneringen mogen ervaren!
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door Disney-Golf »

Frank01 schreef:
09 mei 2021, 02:07
Het is ook niet de bedoeling dus dat een topic als dit zou ontaarden in een politeke discussie.

Trump was een beetje de druppel ...
Dan moet je de voorzet ook niet geven hé! 🤷‍♂️🙄
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5756
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door bedeve »

@Disney-Golf :thumbup:
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door Harry »

Voor ons was het na onze eerste reis in 1996 ook een soort thuiskomen, we voelden ons erg prettig in Amerika en speelden met de gedachte om, als de mogelijkheid zich voor zou doen, naar Amerika te vertrekken. In 1998 hebben we weer een reis gemaakt en was het gevoel van thuis komen een stukje minder, we hadden inmiddels veel gelezen over het wonen en werken in Amerika en kwamen toen tot de conclusie dat Amerika voor ons een geweldig vakantie land is, maar niet om ons er te vestigen.
Daarna zijn we er zo ongeveer elk jaar 1 of 2 keer geweest (mijn man voor zijn werk nog veel vaker) en het is nog steeds een geweldig vakantie land, maar ik zou er voor geen goud meer willen wonen. Wij zijn erg tevreden met ons leven in Nederland. :D
Frank01
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2008, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door Frank01 »

Disney-Golf schreef:
09 mei 2021, 04:40
Frank01 schreef:
09 mei 2021, 02:07
Het is ook niet de bedoeling dus dat een topic als dit zou ontaarden in een politeke discussie.

Trump was een beetje de druppel ...
Dan moet je de voorzet ook niet geven hé! 🤷‍♂️🙄
Ik geef toch ook geen voorzet? Het speelt bij mij persoonlijk gewoon mee als argument waar het onder andere vandaan komt, dat mag ik toch wel zeggen? Anders wordt zo'n topic te cryptisch en krijg ik de vraag vanzelf.
Harry schreef:
09 mei 2021, 09:01
Voor ons was het na onze eerste reis in 1996 ook een soort thuiskomen, we voelden ons erg prettig in Amerika en speelden met de gedachte om, als de mogelijkheid zich voor zou doen, naar Amerika te vertrekken. In 1998 hebben we weer een reis gemaakt en was het gevoel van thuis komen een stukje minder, we hadden inmiddels veel gelezen over het wonen en werken in Amerika en kwamen toen tot de conclusie dat Amerika voor ons een geweldig vakantie land is, maar niet om ons er te vestigen.
Daarna zijn we er zo ongeveer elk jaar 1 of 2 keer geweest (mijn man voor zijn werk nog veel vaker) en het is nog steeds een geweldig vakantie land, maar ik zou er voor geen goud meer willen wonen. Wij zijn erg tevreden met ons leven in Nederland. :D
Hi, bedankt voor je reactie. Mag ik vragen wat de specifieke dingen zijn waardoor je je meer thuis voelt in NL dan in de VS?
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door Disney-Golf »

Frank01 schreef:
09 mei 2021, 13:32
Ik geef toch ook geen voorzet? Het speelt bij mij persoonlijk gewoon mee als argument waar het onder andere vandaan komt, dat mag ik toch wel zeggen?
Ah, op die manier...
Laat dat dan voor mij de reden geweest zijn om wel te gaan!
En als je me nu gaat vragen “waarom” start je een politieke discussie, duidelijk? 🤷‍♂️
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door hemmie »

Hier juist andersom, ik had niets met de VS, en ook geen wens om er te wonen. Wel eens ter sprake geweest, want bedrijf waar mijn man werkte had een amerikaanse vestiging, amar het trok ons niet.
In 2006 toch eens op vakantie in de VS ondat we vrienden wilden opzoeken die daar tijdelijk woonden, en toen toch wel genoten, dus wat positiever. Direct daarna zelf ruim 4 jaar in India gewoond, en daarna wilden we eigenlijk nig niet terug naar NL, en was de VS de enige andere optie. Dus toch verhuisd naar de VS. de eerste maanden moest ik erg wennen, maar dat kwam ook doordat ik meteen na aankomst weer zwanger raakte en me de eerste maanden te beroerd voelde om mijn nieuwe omgeving te verkennen. Daarnaast moest ik heel snel mijn rijangst overwinnen. Gelukkig daarna toch wel genoten, maar na 2 jaar ook weer vertrokken naar een nieuw avontuur in Brazilie.
Uiteindelijk moesten we daar na 2,5 jaar sneller dan verwacht weg, en moesten we kiezen tussen de VS en NL. Omdat we al zo lang weg waren uit NL voelde de VS vertrouwder, en vooral ook makkelijker voor het onderwijs van de kinderen, die alleen amerikaans onderwijs hadden gehad. Nu alweer ruim 5 jaar terug in de VS, en ik ben om. We hebben het heel erg goed hier,zijn erg tevreden over de scholen, genieten van onze cultureel enorm diverse woonwijk, en grijpen elke schoolvakantie aan voor een roadtrip.

Nee, de VS is niet perfect, dat is geen enkel land. We zouden ook een goed leven hebben in NL ongetwijfeld maar voor ons voelt dit nu goed, en het zou me niets verbazen als dit het land is waar we oud gaan worden.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door goldenhills »

Frank01 schreef:
09 mei 2021, 02:07
Prachtig land maar je moet wel geld hebben want anders ben je echt fucked.
Als je een mainstream leven wilt hebben dan ben ik het er zeker mee eens. Huis, leuke buurt, goeie school voor de kinderen, goeie voorzieningen, etc., kost handenvol geld. Als je wat alternatiever wilt leven lijkt me dat iets makkelijker in de VS en je hebt spectaculair mooie omgevingen tot je beschikking. Wij hebben het geluk goed te verdienen, en dat maakt het mogelijk dat we nog steeds het Amerikagevoel hebben. Ons nieuwe huis is (eindelijk) af, en het is heerlijk om in een gewone buurt toch een vrijstaand huis met een ruime tuin te hebben, iets wat hier heel normaal is. Het weer is vaak erg lekker, en de heuvels zijn 5 minuten van ons huis. De kust en Hwy 1 zijn 25 minuten van ons verwijderd. Een heerlijk lang weekend weg naar de bergen of de woestijn is heel goed te doen. In 4-5 uur rijden ben je in een andere wereld. Ik woon hier nu bij elkaar bijna 16 jaar, en heb het nog steeds erg naar m'n zin. De regio waar we wonen is niet heel erg veranderd 'sociopolitical' gesproken, en ik realiseer me wel dat dat een bubbel is. Maar bubbel schijnt de nieuwe norm te zijn.

Als je houd van overlanding, vanlife, homesteading, etc., dan lijkt me dat in VS nog steeds beter mogelijk dan in NL. Geen eerlijk vergelijk natuurlijk, dan zou je de VS meer met heel Europa moeten vergelijken. Ik kan me voorstellen dat in een land als Portugal je aanzienlijk meer mogelijkheden hebt dan in NL.

In mijn ogen is NL inderdaad nog steeds 'plat en saai', maar ja. Dit was ons kampeerplekje onlangs tijdens een lang weekend weg. Ik bedoel...
redrock.jpg
redrock.jpg (171.25 KiB) 3452 keer bekeken
Frank01
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2008, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door Frank01 »

Bedankt voor je reactie. Ik snap je helemaal hoor, ik zal ook nog een topic starten want waar jij het over hebt is iets wat me ook altijd getrokken heeft aan de VS. Het ding voor mezelf geldt ook niet per se voor mezelf. Ik red mezelf wel waar ik ook voor gekozen zou hebben.

Voor mij is een goed gevoel over waar ik woon ook hoe we het als maatschappij met elkaar redden en dan zijn er toch gewoon teveel zaken waar ik me aan stoor. Wat dan weer wel helpt, zoals je zelf ook aangaat, is dat Amerika erg groot is en in een bepaalde bubbel wonen niet zo lastig is. Dus je hoeft er allemaal niet zoveel last van te hebben. Is uiteindelijk gewoon een persoonlijk iets.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7926
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door Pete.Z »

Ik heb ook heel lang Amerika gezien als een ideaal land om te wonen, maar zo ondertussen kijk ik er toch ook heel anders naar. Ironisch genoeg zou ik nu relatief simpel er daadwerkelijk kunnen wonen, met een Amerikaanse vrouw en werkend voor een heel groot Amerikaans bedrijf.

We hebben het uiteraard weleens bediscussieerd hier in huis, maar zelfs mijn vrouw is op het punt dat ze er niet meer wil wonen.
Er zijn gewoon plekken op aarde waar het leven leuker, goedkoper en makkelijker is, kom je achter als je wat ouder wordt.

Dat gezegd komen we er nog graag, maar wonen, nee.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door ADE01 »

Wat ik wel kan zeggen is dat ik een aantal weken in Amerika was en dacht: Prachtig land maar je moet wel geld hebben want anders ben je echt fucked.
Is dat niet in een groot deel van de wereld zo? Wereldwijd gezien is Nederland eerder de uitzondering dan dat Amerika dat is. In Nederland heeft een grote groep het goed en zijn er allerlei vangnetten, maar is het ook lastig boven het maaiveld uit te komen naar mijn idee. Ieder land heeft zo z'n voor en nadelen.
Frank01
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2008, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door Frank01 »

Ik denk dat dat wel meevalt? Volgens mij is het in Scandinavie en Duitsland ook wel "beter" geregeld. Nu moet ik inderdaad wel eerlijk bekennen dat ik voor de beslissing stond om in Amerika te gaan wonen in 2001/2 was en toen was ik net 22 en vrij groen.

Het zijn ook niet alleen de sociale vangnetten, gezondheidszorg en dingen als vakantiedagen zijn wel zaken in de states die me toen en nog steeds tegenstaan. Wat wel is verkleind is het financiele gat. Toen kwamen we net uit de gulden en was alles schribarend duur, tegenwoordig is Amerika juist relatief goedkoop met veel zaken. Boodschappen blijven er alleen wel relatief duur volgens mij
Frank01
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2008, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door Frank01 »

Pete.Z schreef:
09 mei 2021, 19:40
Ik heb ook heel lang Amerika gezien als een ideaal land om te wonen, maar zo ondertussen kijk ik er toch ook heel anders naar. Ironisch genoeg zou ik nu relatief simpel er daadwerkelijk kunnen wonen, met een Amerikaanse vrouw en werkend voor een heel groot Amerikaans bedrijf.

We hebben het uiteraard weleens bediscussieerd hier in huis, maar zelfs mijn vrouw is op het punt dat ze er niet meer wil wonen.
Er zijn gewoon plekken op aarde waar het leven leuker, goedkoper en makkelijker is, kom je achter als je wat ouder wordt.

Dat gezegd komen we er nog graag, maar wonen, nee.
Opmerkelijk inderdaad dat meer mensen dat hebben. Denk je dat dat door een beeld komt dat wordt geschept (media of andere mensen) of iets wat echt uit jezelf komt?
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door ADE01 »

Dat zijn in totaal 5 landen, er zijn er vast nog wel een aantal waar het goed geregeld is maar de wereld is wel een stuk groter dan dat. En als je Amerika gaat vergelijken met de sterke punten van die 5 landen dan weet je de uitkomst toch al?

Het is vooral erg persoonlijk denk ik. Wij wonen nu in een warm klimaat met 250 dagen zon en kunnen we ieder weekend wel iets leuks plannen want het is warm of warmer en de belasting druk is een stuk lager dus je hebt geld om uit te geven. Heel het jaar kunnen we buiten zitten. Voor de prijs van ons klein appartement in Nederland hebben we hier een vrijstaand huis met zwembad gekocht. Werk is tot nu toe vrij gemakkelijk te vinden en het betaald enorm veel beter dan Nederland. Daar hebben wij wel minder sociale zekerheid en minder vakantie voor over, maar genoeg andere mensen zouden dat nooit doen, dat snap ik ook wel.
JanVoo
Amerikafan
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2014, 12:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Hilversum

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door JanVoo »

Ik heb op zich ook warme gevoelens bij de VS. Ik kom er graag en denk soms aan hoe het zal zijn om daar te wonen.

Maar als ik daarna dan weer denk aan de daar veel lagere sociale zekerheid, het zorgstelsel en het (gemiddeld genomen) lage aantal vakantiedagen dat je daar krijgt, dan ben ik toch wel blij dat ik hier woon.
Wie weet als ik ooit een grote geldprijs win in een loterij dat ik alsnog een poging zou wagen om daar te gaan wonen.
1997 Memphis (Elvis tour)
2014 Zuid-Westen
2016 Texas
2017 Muzieksteden (Chicago, Memphis, New Orleans, Atlanta, Nashville, Detroit)
2019 SXSW (Austin, TX) + Florida
2022 Noord-Westen
2024 Noord-Oosten (Washington D.C., Pennsylvania, New York, Ohio)
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7926
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door Pete.Z »

Frank01 schreef:
09 mei 2021, 22:59
Pete.Z schreef:
09 mei 2021, 19:40
Ik heb ook heel lang Amerika gezien als een ideaal land om te wonen, maar zo ondertussen kijk ik er toch ook heel anders naar. Ironisch genoeg zou ik nu relatief simpel er daadwerkelijk kunnen wonen, met een Amerikaanse vrouw en werkend voor een heel groot Amerikaans bedrijf.

We hebben het uiteraard weleens bediscussieerd hier in huis, maar zelfs mijn vrouw is op het punt dat ze er niet meer wil wonen.
Er zijn gewoon plekken op aarde waar het leven leuker, goedkoper en makkelijker is, kom je achter als je wat ouder wordt.

Dat gezegd komen we er nog graag, maar wonen, nee.
Opmerkelijk inderdaad dat meer mensen dat hebben. Denk je dat dat door een beeld komt dat wordt geschept (media of andere mensen) of iets wat echt uit jezelf komt?
Nee hoor, dat is puur eigen ervaring.
Mijn vrouw is er geboren, en ik kom er al sinds 1984, en wij vinden het absoluut niet leuker geworden in al die jaren, integendeel.
Natuurlijk zal je er als je goed verdient en op een goeie plek woont weinig van merken, het is echt niet zo dat heel Amerika ten onder gaat, maar ons Amerika gevoel is echt veranderd van “ooit terug” naar “leuk voor vakantie”.

Als we er minder familie en vrienden hadden, denk ik dat we zeker niet meer jaarlijks gingen.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door Galapogos »

Ik prijs me gelukkig met dat ik met gemak een maand of langer per jaar op vakantie kan in Amerika, en realiseer me dan ook dat er hordes Amerikanen zijn die niet de luxe hebben om een maand per jaar in hun eigen land rond te reizen.

Nu is wonen meer dan alleen rondreizen natuurlijk. Dus ik snap heel goed dat er mensen zie die wonen in Amerika verkiezen boven wonen in Nederland/België.

Mij persoonlijk zou het veel slechtere sociale vangnet in Amerika de voornaamste reden zijn er niet te willen wonen, al hebben we zo’n vangnet op dit moment helemaal niet nodig. Maar iedereen kan pech hebben in het leven, en mocht je dat overkomen dan lijkt het me een stuk prettiger om in Nederland te wonen.

Neemt niet weg dat het ‘Amerika-gevoel’ bij mij springlevend is.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1624
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door BonnyR »

Ooit heel veel jaren geleden zou mijn man twee jaar kunnen werken in Amerika. Dat leek me toen wel erg ver weg,dus niet gedaan. Uiteindelijk zijn de vakanties begonnen naar Amerika, altijd met een camper. Geweldige reizen gemaakt en genoten van het land de natuur en de contacten met de mensen. Wonen of werken is verder nooit een optie geweest daarna.
Laatste reis 2019.
Ja, en er is toch iets wat me tegen is gaan staan. Overal reserveren, het gevoel van "hier maar eens kijken voor een plekje" is echt helemaal weg.
Ook de drukte in de parken en mazzel hebben om een parkeerplaats te vinden.
Het blijft een fantastisch land om in te reizen daar niet van.
Maar realiseer me ook, dat dit ook mijn toeristen gevoel is....want tja dat ben ik.... te gast in een land. :)
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Encinitas
Amerikafan
Berichten: 374
Lid geworden op: 27 okt 2007, 12:25
Locatie: Borrego Springs, CA

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door Encinitas »

Ik woon inmiddels bijna 14jr in de USA. Veel zaken die hiervoor genoemd zijn ben ik het volledig mee eens:
Als je aan de goede kant van de samenleving verblijft (inkomen, healt insurance) is het goed toeven hier. Sociale zekerheid, AOW zijn zaken die NL erg prettig maken.
We laten onze gedachten vaak afdwalen naar "wat zou het zijn als we naar NL/EU terug zouden gaan"?
NL is aantrekkelijk vanuit perspektief van bestaanszekerheid. Wat me erg tegenstaat in NL is het klimaat. Ik woon in California, om precies te zijn in de woestijn, Borrego Springs, 2uur landinwaarts van San Diego. Dat woestijnklimaat is weer het andere extreme uiterste, echter de natte, koude, bewolkte dagen in NL staan mij echt tegen. Mochten wij terug naar EU gaan, dan toch eerder Zuid Europa voor het klimaat.
Wat mij ook enorm tegenstaat in NL is de beperkte ruimte: alles volgebouwd, smalle wegen, parkeerplaats zoeken, weinig natuur etc.
Het leven "flowt" hier in de US veel beter. Veel meer een gevoel van vrijheid.
Natuurlijk speelt de plaats waar je woont een grote rol. In het weekeinde rijden we vaak naar de kust, even ten noorden van San Diego. En iedere keer hebben we dezelfde ervaring: Blij even weg te zijn van de geisoleerdheid van de woestijn, weer groene begroeing, de Pacific te zien en de breeze te voelen. Total Magic. Echter, na een paar uur zijn we zeer blij weer weg te rijden uit deze overmaterialistische energy van dat gebied: stores, beachlife, restaurants, big cars, druk, druk, druk...vergeleken met de puurheid en eenvoud van de woestijn voelt dit als beknellend.
Alle gebieden hebben zo hun voor en nadelen. Nergens vind je de perfecte plek. Woon je in de bergen, mis je de zee. Woon je aan de zee, mis je de ruimte van de woestijn. Woon je in de woestijn voel je een soort van geisoleerdheid, etc etc
Ik persoonlijk vind het ook fijn om verschillende ervaringen op te doen in verschillende gebieden. Als je de mogelijkheid hebt om enige jaren (via job) naar de US te gaan, zou ik dat doen. Enorme ervaring rijker.

Wat ik wel weer prettiger vind in NL vergeleken met de USA is het politieke klimaat en de media.
90 % van de tijd die ik besteed aan politiek, sport, media (internet), uitzending gemist is via NL. Ik volg alles nog zeer goed in NL, terwijl ik weinig aandacht besteed aan de equivalenten hier in de USA. Enige uitzondering is de presidentsverkiezing.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door Tipsy_1 »

Bij ons is het Amerika gevoel blijvend.
Wij hebben talrijke reizen gemaakt naar de US en het voelde elke keer echt als thuiskomen.
Nu wonen we hier met werkvisum en hoewel de east coast niet kan tippen aan bvb the Midwest of de Westcoast (daarna toe gaan voelt echt als thuiskomen) is voor ons de liefde voor Amerika ook met hier te wonen wel gebleven.
We hebben in januari de beslissing gemaakt enkele jaren langer te blijven en de enige reden dat ik denk (ooit) terug te gaan naar Europa is voor mijn ouders.

Is Amerika beter dan Europa? Nee, eigenijk niet. Ik heb een lange lijst van dingen die ik in Europa beter vind.
Maar om de een of andere gekke reden hou ik echt van dit land. Ik denk dat het de vrijheid en het individualisme (dat is: je doet wat je wil en je wordt er niet op aan gekeken). En de prachtige natuur natuurlijk en uitgestrektheid.
Het is bij ons met name de Covid crisis geweest die bij ons de "druppel" was om te zeggen dat Amerika meer ons ding is dan Europa. Geen overvloed aan regels en de regels die er waren werden niet geenforced waardoor onze vrijheid gerespecteerd bleef. Wij vonden 2020 (en eerste helft 2021) een heel goed jaar voor ons persoonlijk en dat hadden we niet gezegd hadden we in Europa gewoond.
Wij kunnen ons goed vinden in de Amerikaanse waarden en daarom dat het voor ons een blijvend Amerika gevoel is denk ik.
Maar ik kan mij prima voorstellen dat dat niet voor iedereen zo is.
Elk zijn ding! :thumbup:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer