Nederlanders in Little Rock, AR

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
noodie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mei 2021, 23:40
Aantal x V.S. bezocht: 1

Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door noodie »

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier en zal waarschijnlijk wel vaker gebruik maken van de forum. Mijn vriend is een Amerikaan en de bedoeling is dat ik daar over een tijd gaat wonen. We hebben verder nog niks aangevraagd qua visas ofzo, dus het zal nog wel even duren.

De reden dat ik nu iets post is puur omdat mijn vriend zich behoorlijke zorgen maakt over of ik daar überhaupt wel aan een baan kan komen.

Is er iemand die in Little Rock woont en kunnen jullie me misschien vertellen hoe makkelijk of moelijk het was om aan een baan te komen als buitenlander als je eenmaal mag blijven?

Groetjes Jenny
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door kastelke »

Hamburgers flippen, of Rocket Scientist? ;-)

Een klein beetje meer achtergrond zal helpen (opleiding, huidige ervaring, ...).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
noodie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mei 2021, 23:40
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door noodie »

Haha sorry! Hamburgers flippen is geen probleem hoor! Ben bereid om echt alles aan te nemen! In restaurant burgers flippen, schoonmaakster of serveerster. Alles is goed, als het maar betaald! :)

Opleiding in Nederland is niet veel bijzonders omdat ik voornamelijk veel mantelzorger ben geweest en vrijwilligerswerk ernaast heb gedaan. Verder wel ervaring met schoonmaakwerk, maar zoals ik al zei, ik zou echt alles aannemen wat maar kan :)
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door bedeve »

Hoi @noodie ; mooie plannen !
Arkansas wordt hier niet veel besproken maar het is wel een prachtstaat.
Met heel veel historie.
Zo is er De Queen waarvan het de bedoeling was het te vernoemen naar onze koningin Wilhelmina.
Een gedenkplek is er wel voor haar...
In Commercieel Bentonville en universiteitsstadje Fayetteville kom je wel Nederlanders tegen
Little Rock is als hoofdstad van de staat veel meer een ambtenarenstad dan een industrie of comercieel gebied
Kom je naar verhouding minder Nederlanders tegen.
Als jij bereid bent "alles " aan te pakken zul je daar slagen.
Het grote voordeel van de Amerikaanse arbeidsmarkt is dat er gekeken wordt naar instelling en veel minder naar papieren die aangeven dat je vroeger iets geleerd hebt...
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
noodie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mei 2021, 23:40
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door noodie »

Oh dat is echt wel fijn om te horen! Ik dacht zelf ook wel dat een goede, positieve instelling me behoorlijk zou helpen, maar mijn vriend was er niet van overtuigd. Hij denkt namelijk dat het moeilijk gaat worden, maar zoals ik al zei, ik ben meer dan bereid om de wat 'simpeler' banen aan te nemen.

Hij was ook bang dat leeftijd een probleem zou zijn, dat ze liever een tiener aannemen in plaats van iemand in de 30.

Zelf ben ik er wel positief over omdat ik denk dat het me wel gaat lukken, maar wilde hier toch even voor de zekerheid om info vragen.

Heeft iemand misschien nog goede tips?
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door kastelke »

Ik ben helemaal niet bekend met die regio, maar een goede instelling + realistische job verwachtingen + niet te kieskeurig zijn (vooral niet voor je eerste job) zijn altijd zeer goede ingrediënten. :-)
En ik zou zeggen: goede kennis van de taal. Maar dat is niet eens zo belangrijk voor dergelijke jobs.
Je zou ook vrijwilligerswerk kunnen doen, zoals je dat al eerder gedaan hebt. Perfect om je netwerk uit te breiden, en via hen eventueel een betalende baan te vinden. En het geeft je references als je solliciteert voor een betalende baan.

Misschien dat de werkgever een 30-er prefereert boven een tiener, want die 30-er heeft misschien minder last van 'wanting to hang out with my friends' of 'didn't feel like it today' of 'couldn't get out of my bed'. :lol:

Belangrijk is om te zien of je toekomstige man voldoende inkomen heeft om jou te mogen sponsoren.
Ik raad je aan om een topic te openen in het emigratie deel van dit forum, want daar ga je meer doelgerichte raad kunnen vinden dan hier. Er is ook al veel geschreven over verloofdenvisa etc.

Veel succes!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door hemmie »

De VS kent geen minimumjeugdloon, dus die tiener en die dertiger kosten evenveel. Ik zou niet weten waarom ze dan geen dertiger zouden aannemen. Daarnaast ben jij waarschijnlijk beschikbaar als scholieren en studenten op school zitten.
In de winkels hier werken overdag mensen van alle leeftijden, ik zou verwachten dat het best zou moeten lukken daar wat te vinden.

Overigens vind ik Little Rock zelf niet heel bijzonder (maar ook niets negatiefs) maar de natuur in West-Arkansas is geweldig! Wij wonen in Houston, maar zijn er al meerdere keren op vakantie geweest.
Terug in Texas!
Gast

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door Gast »

noodie schreef:
05 mei 2021, 23:49
Is er iemand die in Little Rock woont en kunnen jullie me misschien vertellen hoe makkelijk of moelijk het was om aan een baan te komen als buitenlander als je eenmaal mag blijven?
Hoe ga je daar eenmaal blijven? Trouwen? Daarna komen pas de zaken aan bod waar je vraag over gaat…
Weet je al wat je plan is om daar te mogen blijven? Enig idee hoe lang dat proves gaat duren voordat je überhaupt mag werken?
noodie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mei 2021, 23:40
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door noodie »

Goed idee van het vrijwilligerswerk! Zeker wel fijn om dan mensen te leren kennen en misschien wat referenties te krijgen.

Taal is absoluut geen probleem, nu spreek ik thuis ook al de hele dag Engels :)
En ik ben zeker gemotiveerd en heb best wel een realistisch beeld van hoe het kan zijn qua baan keuze, maar ben ook wel positief en sta er open voor.

Het is ook goed om te weten dat er mensen van toch wel alle leeftijden werken en dat tieners en volwassen hetzelfde minimumloon krijgen. Dat geeft me het idee dat het mij dan ook wel kan lukken met iets te vinden.

Mijn vriend woont in de buurt van Little Rock, en ik zou dan bij hem intrekken. Verhuizen doen we niet want hij heeft daar zijn baan en huis, dus vandaar dat ik naar info in Little Rock vroeg :)

Voor de duidelijkheid, wij hebben nog geen visa aangevraagd, maar dat is in de toekomst wel de bedoeling, we hebben alleen nog eerst wat andere dingetjes die geregeld moeten worden voordat we aan dat proces kunnen beginnen. Maar ja, het doel is om te gaan trouwen samen. Eerst waren onze plannen zo dat hij hierheen zou verhuizen, maar omdat hij een kind heeft vinden we het allebei beter dat hij in de buurt blijft van zijn kind, dus zijn onze plannen gewijzigd en is het doel dat ik naar hem ga. Wij hebben elkaar nu al anderhalf jaar niet gezien door corona, en missen elkaar ontzettend! Nu hebben we het vooral over onze 'zorgen' in de toekomst als ik daar eventueel naartoe ga. Dus dingen zoals dat ik me zorgen maak me snel eenzaam te voelen omdat ik daar niemand ken, dat het misschien wennen zou zijn dat alles daar toch iets anders is dan hier en hoe snel kan ik me aanpassen, en zijn zorgen over of ik eventueel werk daar zou kunnen vinden als buitenlander. Vandaar dat ik hier kwam voor wat info. En nee, het maakt mij ook niet uit hoe snel ik eventueel zou kunnen en mogen werken hoor, maar mijn vriend vroeg zich meer af of het überhaupt mogelijk zou zijn voor mij, vandaar de vraag. Met wat info probeer ik hem gerust te stellen, net als hij dat bij mij doet met dingen die ik spannend vind. En ja, ons doel is zeker te gaan trouwen en samen een leven op te bouwen, en daar horen natuurlijk allemaal vragen en 'zorgen' bij. We houden ontzettend veel van elkaar en kunnen niet wachten om weer samen te zijn. Maar we kunnen waarschijnlijk pas aan het einde van het jaar op z'n vroegst het hele proces starten en zoeken nu vooral veel informatie in de tussentijd. Vooral om bezig te blijven en naar de toekomst te kijken samen :)

Haha sorry voor het lange verhaal!!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door kastelke »

Mensen leren kennen:
Ik neem aan dat hij daar vrienden en familie heeft? Dus dat zijn al mensen om te leren kennen.
Je vrijwilligerswerk geeft de mogelijkheid om mensen te leren kennen, net zoals een betalende job.
Kijk of er Newcomers Club is.
Online via Meetup kan je ook groepen vinden van mensen die gelijksoortige interesses hebben als jij (wandelen, uit eten gaan, spiritueel, film, ...). Momenteel zou je dat bijvoorbeeld al kunnen doen, want veel is online. Zo heb ik nu wekelijke bijeenkomsten met een groep die... in Iowa is. LOL. En twee anderen in de groep wonen in Philadelphia.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
noodie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mei 2021, 23:40
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door noodie »

Bedankt voor de tips! Ik denk dat dat zeker wel tips zijn waar ik iets mee kan :D Ik denk inderdaad dat mensen online leren kennen en goede eerste stap is!
MariekeH
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 aug 2014, 11:45
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Boise, Idaho

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door MariekeH »

Wat goed dat je nu al over dit soort dingen nadenkt! Veel mensen met dergelijke plannen zijn nogal verblind door liefde en staan er niet bij stil dat de emigratie/immigratie een behoorlijk lastige overgang kan zijn.

Ik ben 4 jaar geleden verhuisd naar Boise, Idaho, dus een heel ander gebied, maar mijn man en ik hadden dezelfde zorgen. Maar het is me enorm meegevallen; zodra ik mocht werken had ik heel snel een baan (die baan had ik aangeboden gekregen voordat ik mocht werken, en ze waren bereid te wachten). Mijn opleiding/werkervaring werden niet echt belangrijk gevonden, het ging vooral om mijn motivatie en interesses. Ik begon met een salaris dat veel lager was dan wat ik in Nederland verdiende, maar kreeg een jaar later een promotie en dit jaar nog een keer. Inmiddels verdien ik meer dan ik in Nederland voor vergelijkbaar werk verdiende. Wees in het begin flexibel, laat zien dat je goed ben in wat je doet, en de kans is groot dat je dan vanzelf hogerop komt. Walmart kan bijvoorbeeld altijd mensen gebruiken, en ik ken meerdere Nederlanders die daar begonnen zijn. De meesten zijn daarna ergens anders aan de slag gegaan, maar 1 persoon is gebleven en is inmiddels department manager.

Wanneer jullie tzt over een visum gaan nadenken, dan raad ik jullie aan om de CR-1 te doen in plaats van de K-1. Het grote voordeel van de CR-1 is dat je meteen mag werken zodra je het land in komt, en dat helpt enorm bij het vinden van nieuwe contacten. Ik heb destijds de K-1 gedaan, en moest 7 maanden wachten op mijn werkvergunning. 7 maanden thuiszitten in een nieuw land, zonder sociaal netwerk, terwijl mijn man fulltime werkte was echt enorm zwaar.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door RaphaelB »

Ik ben de laatste tijd misschien wat negatief over de VS, maar ik moet zeggen dat mensen in veel regio's echt ontzettend aardig zijn en dat je heel makkelijk contact kan maken. Of als je moeite hebt met contact leggen, dan leggen zij wel contact met jou. Men is heel relaxed en vriendelijk altijd hier. Op de werkvloer, in winkels, op straat etc. Qua werk, het hangt er vanaf wat je wilt gaan doen, maar ook dit viel me erg mee. Ik had al binnen een week meerdere job offers en na 2 weken begon ik al met werken, maar ik werk in de IT. Hangt er misschien vanaf wat je wilt gaan doen, maar overal worden mensen gevraagd. Mijn dochter heeft nu een bijbaan bij Target en verdient niet slecht. Waar ik het meest mee zit is dat ik echt m'n ouders mis (ook al ben ik al eind 30). Na een tijd besef je hoe ver weg je zit en dat het leven in NL gewoon echt achter je ligt. Ook moet je hier echt geen ernstige ziekte krijgen, en heb je ZEER weinig vakantie dagen als je werkt. Dus hou daar goed rekening mee. Verder wens ik je alle succes.
En inderdaad ik kwam binnen op een CR-1, dat raad ik je ook aan. Zodat je meteen aan de slag kunt gaan en kunt gaan werken. Als ik op een K1 was gekomen dan was ik helemaal gek geworden, want je bent dan erg beperkt en afhankelijk van je partner
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
noodie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mei 2021, 23:40
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door noodie »

Fijn om te horen dat alle verhalen toch echt wel positief zijn!

Ook goed om te weten dat misschien een CR-1 beter is dan K-1. We waren namelijk wel de K-1 van plan, dus even goed kijken wat dan beter is. Zit er een langere wachttijd misschien in tussen de 2 visa's? Het zou namelijk wel fijn zijn om zo snel mogelijk samen te zijn.

Target, Walmart, fast food, serveerster.. ik zou echt alles aanpakken, vooral voor mijn eerste baan dan. Zou inderdaad nog altijd verder kunnen kijken zodra ik wat meer ervaring en referenties daar zal hebben.
Een positieve instelling heb ik, ben ook vriendelijk ingesteld, dus hoop dat dat ook helpt. En ik denk ook zeker dat het goed is om flexibel te zijn, vooral in het begin.

Ik weet inderdaad dat de vakantiedagen niks zijn vergeleken met Nederland, dat zie ik al met mijn vriend's werk. Dus gelukkig zouden dat soort dingen niet als een verrassing komen.

En over het punt dat je leven in Nederland echt achter je ligt als je daar woont, dat verwachtte ik zelf ook al inderdaad, wat uiteraard dan een grote stap is dan! Dus vandaar dat ik alles een beetje aan het afronden ben hier. Haha net zoals mijn verstandskiezen al laten trekken zodat dat daar niet nodig is :lol: Mijn relatie met mijn familie is heel minimaal nu, dus daar zou niet al te veel aan veranderen denk ik. En de meeste vrienden die ik heb spreek ik nu al allemaal online, dus ik verwacht inderdaad dat als ik eventueel naar Amerika mag, dat Nederland een afgesloten hoofdstuk zal zijn.

Ook is het wel een fijn idee om te weten dat er natuurlijk meer Nederlanders zijn die in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten, dus ik denk dat ik vaak hier te vinden zal zijn haha :)
Frank01
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2008, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door Frank01 »

Hi,

Zou ik mogen vragen hoe goed jullie elkaar inmiddels kennen dat jullie deze stap durven te zetten. Ben je daar al een paar keer voor langere tijd geweest?

Ik krijg bijvoorbeeld al vraagtekens als jouw vriend twijfelt of je uberhaupt een baan kan vinden terwijl de Nederlandse Amerikanen op dit forum daar al heel anders in staan. Dit is puur giswerk natuurlijk maar 't komt vanuit een goed gebaar van iemand die ooit zelf helemaal alleen in een motelkamer in Columbus, OH kwam te zitten omdat het Amerikaanse avontuur een onverwachte wending nam. ;)
noodie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mei 2021, 23:40
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door noodie »

Frank01 schreef:
09 mei 2021, 01:46
Hi,

Zou ik mogen vragen hoe goed jullie elkaar inmiddels kennen dat jullie deze stap durven te zetten. Ben je daar al een paar keer voor langere tijd geweest?

Ik krijg bijvoorbeeld al vraagtekens als jouw vriend twijfelt of je uberhaupt een baan kan vinden terwijl de Nederlandse Amerikanen op dit forum daar al heel anders in staan. Dit is puur giswerk natuurlijk maar 't komt vanuit een goed gebaar van iemand die ooit zelf helemaal alleen in een motelkamer in Columbus, OH kwam te zitten omdat het Amerikaanse avontuur een onverwachte wending nam. ;)
Hoi! Lief dat je je zorgen uit, maar wij hebben allebij volle vertrouwen in onze relatie hoor. Wij willen dit allebei ook graag, maar natuurlijk maken we ons allebei zorgen om wat dingetjes, en dat lijkt mij eerlijk gezegd ook wel normaal.

Nadat ik mijn vriend heb verteld over de positieve reacties hier, maakt hij zich minder zorgen en heeft hij ook meer vertrouwen in de mogelijkheden voor mij daar.

Dat was natuurlijk de reden voor mijn post, om meer info te krijgen, en om hem gerust te stellen net als dat hij dat altijd bij mij doet :)
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door kastelke »

Je vriend heeft ook al bekeken of hij voldoende inkomen heeft om jou te kunnen sponsoren? Het gaat over minstens 3 mensen (hij, zijn kind, jou). Ik weet niet of er nog andere mensen ten laste zijn van hem. (en dat hoef je hier ook helemaal niet te vertellen! ;-) )
https://www.uscis.gov/i-864p
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
noodie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mei 2021, 23:40
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door noodie »

Ja hoor, hij heeft genoeg inkomen :)
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 564
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door GoBucks »

aan werk is wel te komen; ik zou je wel aanraden om Spaans te leren. Sommige baantjes die je opnoemt worden vaak door mensen uit midden/zuid Amerika gedaan. Da's niet zo erg, maar wel makkelijk als je ze kan verstaan. (Dit is in Ohio trouwens, geen idee voor Arkansas).
Marcel_L
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 aug 2018, 22:38
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Nederlanders in Little Rock, AR

Bericht door Marcel_L »

Ik kan je niet aan werk helpen, maar ben in 2015 in Little Rock geweest en ga in augustus/ september weer die kant op we zitten dan op Camp Robinson voor een wedstrijd.

Als ik de temperatuur zo bekijk is het dan pittig warm daar, vorige keer was ik in april-mei toen ging dat wel kwa temperatuur.

Mocht je nog suggesties voor me hebben om iets leuks te doen in de omgeving houd ik me aanbevolen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer