Spaargeld overboeken NL -> VS

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Spaargeld overboeken NL -> VS

Bericht door RaphaelB »

Hi,
Ik wil een grote som van mijn spaargeld overboeken van mijn Nederlandse bankrekening naar mijn Amerikaanse. Ik las in oudere topics dat Wise/TransferWise wordt aangeraden, maar ik kan nergens vinden of je dit moet aangeven bij de IRS. Het is gewoon mijn spaargeld en ik heb geen zin in bemoeienissen van de IRS of extra papierwerk /belasting of teveel extra fees. Klopt het dat je dan het beste onder de 10 duizend dollar per jaar kan overboeken? Of is een groter bedrag geen probleem? Hoor graag jullie ervaringen en de beste en goedkoopste manier.
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Spaargeld overboeken NL -> VS

Bericht door hemmie »

Volgens mij is het overboeken zelf niet interessant voor de IRS, maar als je meer dan $10k overboekt zou dat betekenen dat je meer dan $10k op rekeningen buiten de VS had, en moet je dus wel de FBAR hebben gedaan, want anders kan je daar flinke problemen mee krijgen.
Terug in Texas!
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Spaargeld overboeken NL -> VS

Bericht door FlipjeBTiel »

De bank geeft de informatie over grote transacties door aan de IRS en de FBI; je hoeft dat niet zelf te doen. Let op dat TransferWise limieten heeft, afhankelijk van hoe het geld geboekt wordt (per transactie en per dag).

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Spaargeld overboeken NL -> VS

Bericht door goldenhills »

hemmie schreef:
15 apr 2021, 18:21
... en moet je dus wel de FBAR hebben gedaan, want anders kan je daar flinke problemen mee krijgen.
Dank voor de herinnering, hemmie! We moesten de FBAR nog doen voor dit jaar, en vandaag is de deadline! :thumbup:
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Spaargeld overboeken NL -> VS

Bericht door goldenhills »

RaphaelB schreef:
15 apr 2021, 17:22
Het is gewoon mijn spaargeld en ik heb geen zin in bemoeienissen van de IRS of extra papierwerk /belasting of teveel extra fees.
Als tax resident in de VS moet je al je (rente) inkomsten opgeven (en dus belasting betalen), en bij een totaal bedrag van $10k of meer in rekeningen buiten de VS moet je FBAR doen (geen fees of belasting, wel meldplicht).
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer