Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Jmenno14
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2021, 15:41
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Jmenno14 »

kayleighariens schreef:
14 jul 2021, 06:33
@Big Al Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Dit gaat me zeker verder helpen!
Ik verleen diensten vanuit mijn eigen bedrijf. De arbeid wordt verricht in Nederland en verblijf ook in Nederland. Ik ga ook niet emigreren naar de VS. Ik hoorde dat dit dus betekent dat ik geen aangiften hoef te doen in de VS. Maar de belastingdienst in Nederland zegt dat ik het ook niet mag opgeven in Nederland. Ik heb al wel een W-8BEN form ingevuld die ik moest sturen naar mijn klant.

Ik denk dat dit alles is wat ik hoef te doen? En in Nederland gewoon de inkomstenbelasting te betalen?

Bedankt voor je antwoord!
Ik zit ook in exact dezelfde situatie. Een eigen bedrijf in Nederland, werk vanuit nederland, een W-8BEN opgestuurd. Maar ik weet niet zeker of dat dat alles is wat je moet doen. Ik weet wel dat je dan in Nederland nog steeds inkomstenbelasting moet betalen. Maar het idee omtrent Sales Tax betalen in amerika is mij nog steeds niet bekend.

Heb jij toevallig al iets meer erover geleerd?
Jmenno14
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2021, 15:41
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Jmenno14 »

Big Al schreef:
28 apr 2021, 01:00
In de V.S. is de inkomstenbelasting gebaseerd op de plek waar het werk verricht wordt. Meestal is dat dan de staat alsmede de federale overheid. Soms ook nog de stad.

Daar jij hoogstwaarschijnlijk de werkzaamheden buiten de V.S. verricht zal je hier (in de V.S.) geen inkomstenbelasting verschuldigd zijn. BTW kent men hier niet voor arbeid en diensten. Sales Tax wordt eigenlijk alleen lokaal geheven is slechts op goederen van toepassing.
Dus dat betekend dat op een service, zoals mijn video editing, ik geen sales tax hoef te rekenen en dus ook niet in amerika hoef af te dragen?
Jmenno14
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2021, 15:41
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Jmenno14 »

ADE01 schreef:
04 okt 2021, 00:09
Vraagsteller geeft zelf aan "ZZP", dat is geen dienstverband maar contractor. Bedrijven of personen die contractors betalen in de VS houden geen belasting in, dat ligt bij de contractor zelf middels verschillende versies van een 1040 en een bedrijf moet een 1099 opmaken. Maar woon je buiten de VS dan gaat dat allemaal niet op en moet je in principe een W-8BEN in laten vullen (zoals de eerste persoon op dit topic vermeld en later nog 1) en daarmee is het klaar want vraagsteller woont in Nederland/Belgie waarmee een verdrag is. Een W-8BEN gaat zelfs niet naar de IRS, dit wordt enkel gecontroleerd mocht het bedrijf een audit krijgen en heeft verder vrijwel geen impact op de ontvanger in het buitenland. Alsnog zou ik er wel om vragen indien de werkgever het niet verstrekt.

Het grote gedeelte van je verhaal heeft betrekking op mensen werkzaam in de VS en contractors woonachtig & werkzaam in de VS. Daarmee maak je het onnodig moeilijk omdat alle vraagstellers niet in die situatie zitten. Vraagstellers krijgen inkomsten uit het buitenland, moeten dit lokaal melden en er belasting over betalen. Dat is de belangrijkste vraag hier en dat heeft verder weinig met Amerika te maken.
Ik werk inderdaad gewoon vanuit Nederland voor Amerikaanse bedrijven. Beide bedrijven waar ik op het moment voornamelijk voor werk heb ik een W-8BEN voor ingevuld.

Klopt het dan dat dat het enig is wat ik moest doen?
DaanL
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 okt 2021, 22:35
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door DaanL »

@Jmenno14 Ik zit in hetzelfde schuitje en ik vraag me af hoeveel procent withholding tax er nou moet worden ingehouden?

Klopt het dat het hier om 'independent personal services' gaat? Je bepaalt dus je eigen werkuren, etc. zoals je dat in Nederland als een zzp'er ook doet.

Volgens mij gaat het dan om een 0% withholding tax, die je bij vraag 10 op het W-8BEN formulier invult, omdat dit onder artikel 15 van de US-NL tax treaty zo is geregeld, zie ook: https://www.irs.gov/pub/irs-utl/Tax_Treaty_Table_2.pdf. Of heb jij hier een ander percentage ingevuld?

EDIT: Ik heb ondertussen nog even in de handleiding voor 'Withholding of Tax on Nonresident Aliens and Foreign Entities' gekeken, https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/p515.pdf, en daar staat (op pagina 25, tabel B om precies te zijn) dat de bron van 'pay for personal services' wordt bepaalt op basis van WAAR de services zijn uitgevoerd. Ben je dan als Amerikaans bedrijf nog steeds withholding tax-plichtig voor service verricht vanuit Nederland, en moet ik nog steeds een W-8BEN form naar mijn Amerikaanse cliënten sturen? :shock:
Laatst gewijzigd door DaanL op 28 okt 2021, 23:11, 3 keer totaal gewijzigd.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door ADE01 »

Jmenno14 schreef:
28 okt 2021, 14:16
Klopt het dan dat dat het enig is wat ik moest doen?
Het ligt aan de staat. De disucssie ging na mijn post nog een stuk verder en iemand gaf aan dat een aantal staten regels hebben waarmee ze constructies zoals die van jou willen belasten. Goed uitzoeken dus, misschien professionele hulp inschakelen als je het echt goed wilt doen.
DaanL
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 okt 2021, 22:35
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door DaanL »

Ik heb denk ik het antwoord gevonden:
Compensation paid to a nonresident alien (other than a resident of Puerto Rico, discussed later) for services performed outside the United States is not considered wages and is not subject to withholding.
Bron: https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/p515.pdf pagina 36, kopje: 'Services performed outside the United States.'

Er hoeft dus geen withholding tax betaald te worden. Of er wel een W-8BEN form ingevuld moet worden, wordt hier niet duidelijk gemaakt. Het lijkt me van niet, aangezien je er niet 'subject' tot bent, maar volgensmij kan het geen kwaad om het wel aan te leveren, mocht je cliënt daar om vragen.
Laatst gewijzigd door DaanL op 28 okt 2021, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door ADE01 »

Dat is voor federale belasting. Maar staten hebben ook eigen belasting regels. Zit het bedrijf in Californie dan moet je misschien wel belasting betalen aan de staat.
DaanL
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 okt 2021, 22:35
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door DaanL »

@ADE01 Dat klopt. Mocht in niet duidelijk in mijn antwoord zijn geweest: het gaat hier om federale belasting dat normaliter wordt afgestaan aan de IRS. Gelukkig volgt North Carolina, de staat waarin ik momenteel met een bedrijf zaken doe, dezelfde definitie als de IRS. Services die niet fysiek in de staat worden uitgevoerd, zijn niet belast met een withholding tax. Dit verschilt natuurlijk per staat, dus blijf hier attent op als je Amerikaanse cliënten uit andere staten aanneemt.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Big Al »

ADE01 schreef:
28 okt 2021, 22:58
Dat is voor federale belasting. Maar staten hebben ook eigen belasting regels. Zit het bedrijf in Californie dan moet je misschien wel belasting betalen aan de staat.
Dat blijft toch een van de grootste misvattingen over de VS - dat het één land is zoals Nederland. Het is echter veel beter te vergelijken met de EU.

Elke staat heeft bijvoorbeeld z'n eigen Eerste en Tweede Kamer, z'n eigen Hoge Raad, z'n eigen legermacht, z'n eigen belastingdienst, z'n eigen ministeries, enzovoorts.

Staten hebben onderling zelfs uitleveringsverdragen voor criminelen en verdachten.
Luzuma
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2022, 17:16

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Luzuma »

@Jmenno14 @kayleighariens
Hebben jullie al een oplossing gevonden of zijn jullie tegen problemen aangelopen?

Op het moment heb ik namelijk ook dit probleem. Werkende vanuit Nederland van een bedrijf in San Fransisco als contractor, dus zzp'er. Het is me ondertussen duidelijk dat ik de IB hier betaal, maar of ik Sales Tax moet betalen is mij nog altijd een vraag. Ook ik heb het W8-BEN formulier ingevuld. Of wellicht iemand anders die nog extra ideeën heeft gekregen sinds het laatste antwoord?
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Big Al »

Sales Tax op arbeid bestaat volgens mij in geen enkel fiscaal gebied in de VS. Ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door goldenhills »

Ik ook niet. Diensten hebben alleen belasting in bijzondere gevallen (bijvoorbeeld occupancy tax voor hotel overnachtingen).

Inkomstenbelasting wel, zoals eerder is aangegeven (bijv als je diensten levert aan klanten in Californië, ook als je buiten Californië werkt). Ik geloof niet dat het Californië uitmaakt of je federaal wel of niet belasting moet betalen [link]. Dokken!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Big Al »

Californië is een apart geval. Als ik het goed heb kunnen ze tien jaar nadat je er (tijdelijk) gewerkt hebt nog belasting heffen over je vermogen dat je vergaart nadat je de staat verlaten hebt.
biancaatje73
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 nov 2022, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door biancaatje73 »

Bedankt voor alle reacties hier!
Mijn man heeft zojuist naar een Amerikaanse recruiter gebeld, omdat hij vanuit Nederland graag als freelancer in de financiele sector aan de slag wil voor bedrijven in Amerika. Hij werkt nu ook als ZZP-er, maar alleen voor Nederlandse bedrijven en hij hoopte ook voor Amerikaanse bedrijven te kunnen/mogen werken als contractor. Maar.....deze Amerikaanse recruiter zegt dat hij niet voor bedrijven in Amerika en Canada mag werken. Dus dat is flink balen.
Maar hoe kan het dat hij het niet mag en anderen hierboven in deze thread wel? Iemand tips? Of kan het echt niet? We blijven gewoon in Nederland wonen. Het zou dus een remote opdracht(en) zijn.
Deze recruiter heeft meerdere opdrachten die hij zou kunnen en willen doen.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Big Al »

Je hebt maar met één ronselaar gesproken. Het zal bovendien ook afhangen van eventuele wettelijke regelingen, de staat waar het bedrijf gevestigd is, de bedrijven zelf, de sector - noem het maar op.

Je noemt de financiële sector - ik zat inderdaad net te denken dat het daar wel eens aan zou kunnen liggen. Er zijn vele, vele wetten en regels waar die sector zich aan moeten houden en ik kan me goed voorstellen dat dit heel lastig zou kunnen zijn als er met een contractor in het buitenland gewerkt wordt.

Ik werk bij één van de grote financiële instellingen in de VS en ik wordt helemaal dol van alle wettelijke verplichtingen waar we ons ook in de ICT-sector van het bedrijf aan moeten houden.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door goldenhills »

Ik zou aan de recruiter vragen (gevalletje "help me understand") welke regelgeving van toepassing is. Hopelijk weet je dan tenminste in welke hoek je het moet zoeken en of daar een mouw aan te passen is. Je hebt ook kans dat ze gewoon het risico niet willen lopen, zonder dat ze zeker weten dat het niet mag. Dan dus gewoon verder zoeken.
Amerikanist
Amerikakenner
Berichten: 437
Lid geworden op: 14 mei 2011, 17:40
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Nederland

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Amerikanist »

Ik freelance al jaren als ondertitelaar voor verschillende bedrijven, ook in de VS. Voor ik een eigen zaak had, gaf ik dat op als inkomen uit overig werk en inmiddels als winst uit onderneming, maar alleen in Nederland. Er geldt inderdaad geen btw voor diensten aan opdrachtgevers buiten de EU.

Ik heb ook dat W-8 formulier moeten invullen en betaal geen belasting in de VS. Dat zou sowieso de opdrachtgever moeten inhouden, als het is niet is vrijgesteld, lijkt me.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Big Al »

Amerikanist schreef:
25 nov 2022, 16:11
Dat zou sowieso de opdrachtgever moeten inhouden, als het is niet is vrijgesteld, lijkt me.
Dat is niet (altijd) het geval. Ik heb zelf met freelancers gewerkt en ik hoefde geen belasting af te dragen voor de betalingen. Aan het eind van het jaar stuurde ik ze een "1099"-formulier met de totaalbedragen en een kopie ging naar de belastingdienst. De freelancer was zelf verantwoordelijk voor het afdragen van belasting.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer