Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Jmenno14
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2021, 15:41
Aantal x V.S. bezocht: 2

Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Jmenno14 »

Beste mensen,

Ik sta op het punt om werk aan te gaan nemen uit Amerika en ik ben niet zeker waar en hoe ik omzetbelasting moet gaan betalen.

Wat ik ga doen:
Ik ga als video editor werken voor meerdere Amerikaanse bedrijven (sowieso een uit Californië) (tussen 3-5 per jaar). Ik ga mijn inkomsten ontvangen via Paypal en heb voor een aantal van de bedrijven waarvoor ik werk al een W8-ben ingevuld.

Ik ga ongeveer 24.000 euro per jaar binnen halen. Daar moet ik nog inkomstenbelasting en omzetbelasting over betalen lijkt mij.

Ik ben van plan mijzelf als eenmanszaak in te gaan schrijven bij de KVK.

Zover ik heb kunnen vinden is het zo, dat als ik elektronische diensten lever aan een land buiten de EU, dat ik geen omzetbelasting hoef te betalen in Nederland, maar dat ik dat (mogelijk) moet doen in het land waar het bedrijf dat mij betaald is gevestigd (USA - Californië).

Mijn vraag is: waar betaal ik mijn omzetbelasting? En hoe regel ik dat?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen,
Menno
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Disney-Golf »

Vraagje?
Dat video editten ga je dat in NL of in de VS doen?
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Big Al »

In de V.S. is de inkomstenbelasting gebaseerd op de plek waar het werk verricht wordt. Meestal is dat dan de staat alsmede de federale overheid. Soms ook nog de stad.

Daar jij hoogstwaarschijnlijk de werkzaamheden buiten de V.S. verricht zal je hier (in de V.S.) geen inkomstenbelasting verschuldigd zijn. BTW kent men hier niet voor arbeid en diensten. Sales Tax wordt eigenlijk alleen lokaal geheven is slechts op goederen van toepassing.
kayleighariens
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2021, 18:03
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door kayleighariens »

Big Al schreef:
28 apr 2021, 01:00
In de V.S. is de inkomstenbelasting gebaseerd op de plek waar het werk verricht wordt. Meestal is dat dan de staat alsmede de federale overheid. Soms ook nog de stad.

Daar jij hoogstwaarschijnlijk de werkzaamheden buiten de V.S. verricht zal je hier (in de V.S.) geen inkomstenbelasting verschuldigd zijn. BTW kent men hier niet voor arbeid en diensten. Sales Tax wordt eigenlijk alleen lokaal geheven is slechts op goederen van toepassing.
Hi, Ik ben zelf ook een net startende video editor die wilt gaan werken met ondernemers in Amerika. Betekent dit @Big Al , omdat Amerika geen BTW kent, dat je dan helemaal geen btw-aangifte hoeft te doen? Ook niet in Nederland? Ik hoop hier echt antwoord op te krijgen want ben het al maanden aan het onderzoeken en weet het nog steeds niet..

@Jmenno14 Weet jij al meer hierover?
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Big Al »

@kayleighariens Daar er in de VS geen BTW is kan je er in de VS ook geen aangifte van doen. Sales Tax is iets anders dan BTW (Value Added Tax). Sales Tax is niet van toepassing op diensten in de VS en jij kan ook daar derhalve geen aangifte van doen in de VS.

Houdt er rekening mee dat je vrijwel altijd met tenminste twee volledig onafhankelijke belastingdiensten te maken hebt in de VS. Aan de ene kant de federale belastingdienst (IRS) en aan de andere kant de belastingdienst van de individuele staten. In sommige gebieden komt daar nog de plaatselijke belastingdienst bij. De federale en staatsbelastingdiensten communiceren niet met elkaar en wisselen geen gegevens en fondsen uit. Ik weet niet of dit op jouw situatie van toepassing is, maar voor 'gewone' burgers in de VS betekent dit dat je twee belastingaangiften moet versturen naar twee verschillende adressen - en ook twee betalingen moet doen.

In jouw geval zijn er twee vragen: waar de arbeid verricht wordt en waar je verblijft. Het hangt van de bedrijfsvorm af hoe de betalingen met je klanten zullen verlopen. Als je als "contractor" aan het werk gaat is dat bijvoorbeeld heel anders dan het verlenen van diensten vanuit je eigen bedrijf. Een combinatie is ook mogelijk...

Ik zou je aanraden om op z'n minst een CPA in de VS te raadplegen die met dit soort zaken bekend is. Mocht je nog plannen hebben om nog naar de VS te emigreren dan zou ik ook verdiepen in eventuele gevolgen. Hoe het in Nederland zit weet ik niet, al neem ik aan dat de Nederlandse overheid flink met hun vingers in jouw portemonnee willen gaan zitten.

Overigens is mijn indruk dat Amerikaanse bedrijven erop rekenen een (naar Nederlandse begrippen) vrij hoog bedrag te betalen voor het werk van een kwaliteits-freelancer. Over het algemeen zal de vergoeding minstens tweemaal zo hoog zijn als het uurloon van een vaste medewerker, maar ik heb vaak gezien dat het veel hoger is - vier- tot zesmaal is geen uitzondering (in de ICT-sector, tenminste).

Houdt er ook rekening mee dat freelancers/contractors juridisch automatisch als werknemer gezien worden als een bedrijf ze min of meer gelijk behandelt. Bedrijven houden ze dan ook op afstand. Zo mogen ze bijvoorbeeld geen algemene vergaderingen bijwonen, mogen cursussen niet vergoed worden en kan een bedrijf eigenlijk niet voorschrijven hoe, waar, en wanneer het werk wordt uitgevoerd. Ook kan uitbesteding van het werk door de consultant aan derden eigenlijk niet beperkt worden.

Nota Bene
  • Leuk om te weten: de VS kent ongeveer 14.000 tarieven voor Sales Tax.
  • Sales Tax kan per wijk verschillen.
  • Prijzen in brochures, foldertjes, en in de winkels is vrijwel altijd exclusief Sales Tax vanwege de verschillen binnen zelfs een klein gebied.
  • Als je producten retourneert bij een ander filiaal dan krijg je meestal de originele Sales Tax terug.
  • Als je een product laat of zonder bon retourneert krijg je soms de Sales Tax niet terug.
  • De informatie die ik verstrek is in geen enkel opzicht bedoeld ter vervanging van het advies van een juridisch adviseur, een financieel adviseur, of accountant.
  • Ook leuk om te weten: Nederland heeft één belastingmedewerker voor elke 600 ingezetenen. In de VS is dat 1:3000...
kayleighariens
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2021, 18:03
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door kayleighariens »

@Big Al Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Dit gaat me zeker verder helpen!
Ik verleen diensten vanuit mijn eigen bedrijf. De arbeid wordt verricht in Nederland en verblijf ook in Nederland. Ik ga ook niet emigreren naar de VS. Ik hoorde dat dit dus betekent dat ik geen aangiften hoef te doen in de VS. Maar de belastingdienst in Nederland zegt dat ik het ook niet mag opgeven in Nederland. Ik heb al wel een W-8BEN form ingevuld die ik moest sturen naar mijn klant.

Ik denk dat dit alles is wat ik hoef te doen? En in Nederland gewoon de inkomstenbelasting te betalen?

Bedankt voor je antwoord!
Dingstje
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2021, 13:22
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Dingstje »

Ik bevind me ook in bovenstaande situatie; ik kan als Nederlands zzp'er een vrij langlopend en uitgebreid contract afsluiten voor diensten aan een Amerikaanse non-profitorganisatie (een registered US 501(c)(3) public charity). Ik ga de diensten verlenen vanuit Nederland (dus werk wordt in Nederland verricht) en ik heb geen enkel plan of intentie om naar de VS te verhuizen.

Ik vond hierboven niet echt een concreet en sluitend antwoord op de vraag wat je nu eigenlijk waar moet aangeven, met welke belastingdiensten je echt concreet gesproken of e.e.a. geregeld moet hebben, etc. Ben benieuwd of iemand concrete ervaringen wil delen? Na veel leeswerk, een telefoontje met KVK, navragen bij boekhouder, etc, ben ik nog steeds niet wijzer, en zelfs op het punt om het contract niet door te laten gaan vanwege te veel onduidelijkheid :roll:
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Big Al »

Dingstje schreef:
29 sep 2021, 13:26
Ik vond hierboven niet echt een concreet en sluitend antwoord op de vraag wat je nu eigenlijk waar moet aangeven, met welke belastingdiensten je echt concreet gesproken of e.e.a. geregeld moet hebben, etc. Ben benieuwd of iemand concrete ervaringen wil delen? Na veel leeswerk, een telefoontje met KVK, navragen bij boekhouder, etc, ben ik nog steeds niet wijzer, en zelfs op het punt om het contract niet door te laten gaan vanwege te veel onduidelijkheid :roll:
Het feit dat je geen echte antwoorden kan vinden via officiële kanalen is denk ik ook de reden dat je hier geen harde feiten ziet. Het maakt uiteindelijk ook niet uit wat "wij" hier schrijven - daar zal je weinig aan hebben als je een blauwe enveloppe op de mat krijgt.

Bovendien krijg je in de VS ook te maken met regionale regelgeving. Ik val in herhaling, maar de VS zijn niet één land; het is een unie van staten. In sommige staten maakt het zelfs uit in welke stad je werkt... (bijv. Wilmington, DE).

Het is wel een algemene regel dat het in de VS uitmaakt wáár (plaats/staat/land) het werk daadwerkelijk verricht wordt - m.a.w. waar je fysiek bent als je het werk doet. Leuk voor werknemers die tijdens de pandemie gingen rondreizen in hun kampeerwagen en derhalve elke paar weken in een ander gebied zaten - kun je theoretisch best tientallen aangiften moeten versturen...

Je zou ook eens kunnen onderzoeken hoe Amerikaanse bedrijven het geregeld hebben met buitenlandse "consulting firms" (consultatiebureau's? :lol: ). Die constructie is hier heel gebruikelijk, werk wordt vaak uitbesteed aan bedrijven in India, China en de Filipijnen. Als je kan traceren hoe die bedrijven het geregeld hebben met belastingen in de VS dan heb je in ieder geval dat stukje van de puzzel.
Southerner
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jun 2017, 05:55
Locatie: Little Rock, Arkansas

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Southerner »

Ik heb geen idee of dit helpt, maar volgens mij zijn de regels vrij simpel. Het maakt niet uit waar je je werk verricht, aan het strand in Zuid-Afrika, in een appartement in Djakarta, of in Kazakstan, het enige criterium is je woonland.
Amerika heeft een belastingverdrag met Nederland, dus je betaalt òf belasting in de VS òf in Nederland. Zoals gezegd, uiteindelijk is het woonland de doorslaggevende factor. Ik woon sinds 2000 in de VS, en was tot 2016 Nederlander. Ik heb al die tijd alleen belasting betaald in de VS, ongeacht mijn nationaliteit. Dus als je woonland Nederland is (er zijn weer criteria voor om dat te bepalen, o.a. het aantal dagen per jaar dat je ergens metterwoon gevestigd bent), dan ben je alleen belastingplichtig in Nederland. Als je geen BTW hoeft te rapporteren voor landen buiten de EU, dan heb je daar geen omkijken naar (lijkt mij). De situatie van een in Nederland woonachtige freelancer/zzp'er die diensten levert aan bedrijven buiten de EU lijkt mij dus niet zo ingewikkeld (maar misschien heb ik makkelijk praten :) )

Misschien helpt de volgende pagina van de Belastingdienst Nederland: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _eu_landen
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Big Al »

Southerner schreef:
01 okt 2021, 03:07
Ik heb geen idee of dit helpt, maar volgens mij zijn de regels vrij simpel. Het maakt niet uit waar je je werk verricht, aan het strand in Zuid-Afrika, in een appartement in Djakarta, of in Kazakstan, het enige criterium is je woonland.
Wellicht gaat dit op voor mensen die hun domicile in Nederland hebben, maar voor inwoners van de VS is het volgens mij niet zo eenvoudig.

Ik werk voor een vrij groot bedrijf (50.000+ werknemers) en dit vraagstuk werd plotseling van groot belang toen we vorig jaar opeens allemaal thuis moesten gaan werken. Veel werknemers gingen nomadisch werken vanuit een kampeerwagen of boot en er waren ook mensen die in het buitenland (buiten de VS) wilden werken. Een groot deel van de werknemers werkte opeens vanuit een andere staat/graafschap/stad.

Een voorbeeld van de gevolgen is dat forensen die op het kantoor in een stad in Delaware werkten opeens onder een andere inkomstenbelastingregeling vielen toen ze thuiswerker werden, wat ze overigens aardig wat bespaarde.

Dan zijn is er ook nog de arbeidswetgeving (zaken als pauzes, vrije dagen en verlof). Voor het grootste deel zijn die ook op de werklocatie gebaseerd. Voor de goede orde; deze wetten zijn meestal niet op "contractors" van toepassing.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door ADE01 »

Dingstje schreef:
29 sep 2021, 13:26
Ik vond hierboven niet echt een concreet en sluitend antwoord op de vraag wat je nu eigenlijk waar moet aangeven, met welke belastingdiensten je echt concreet gesproken of e.e.a. geregeld moet hebben, etc. Ben benieuwd of iemand concrete ervaringen wil delen? Na veel leeswerk, een telefoontje met KVK, navragen bij boekhouder, etc, ben ik nog steeds niet wijzer, en zelfs op het punt om het contract niet door te laten gaan vanwege te veel onduidelijkheid :roll:
Belasting betaal je waar de werkzaamheden uitgevoerd worden en Nederland belast op wereldinkomen. Daar zitten nog wel wat uitzonderingen aan vast maar volgens mij gaan die voor jou niet op. Google op bijv. "zzp inkomsten buitenland".
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door USInsider »

US citizens (en Green Card holders) zijn aangifte-plichtig bij de IRS voor al hun inkomen, waar ook ter wereld verdiend, maakt niet uit waar ter wereld ze wonen. Er is een belastingvrij bedrag en er zijn met veel landen belastingverdragen (al dekt dat niet alles). Maar vooral voor kleinere bedrijven is het een issue, temeer daar men in de US op een andere manier boekhoudt (heb ik me laten vertellen).

Dat is dus anders dan hoe Ned. het heeft geregeld, die laat vertrokken staatsburgers met rust wat inkomen/belastingen betreft.

Er zijn USers die in de ene staat wonen en in een andere staat werken, soms langdurig, soms voor kortere periodes.
Ook voor staatsbelasting wordt uitgegaan van het woonland-principe, waar je huis staat, je auto is geregistreerd, je bankaccount is, waar je stemt, dat is je State of Residence en daar betaal je over je hele inkomen staatsbelastingen en sociale lasten.
In de andere staat betaal je zolang je non-resident bent (dagen/nachten tellen) alleen belasting op het inkomen daar verdiend. Veel staten hebben onderling verdragen om dubbele belastingen te voorkomen in dergelijke gevallen. (Local taxes kunnen niet worden verrekend.)
Maar woon je in een staat die geen verdragen heeft gesloten of niet een verdrag heeft met de staat waarin jij (ook) werkt, dan betaal je twee keer.

Terug naar vraagsteller. Er is een kans dat het US bedrijf belastingen en Soc. Sec. premies gaat inhouden. Bij mijn weten is daar een mouw aan te passen door het invullen van de juiste formulieren. Maar dat is een zaak voor een goede belastingadviseur in Ned. die bekend is met beide systemen. (Dat wordt zoeken - er is veel kaf onder het koren.)
De US kent een pay-as-you-go systeem, belastingaangiftes worden ingediend of om het teveel betaalde terug te krijgen, of om het tekort aan te vullen. Vandaar dat een werkgever meteen begint in te houden tenzij hij papieren heeft dat dit niet nodig is.
Aangezien je geen aanspraken zult maken op Soc.Sec. etc. voorzieningen in de US hoeven daar geen premies voor ingehouden te worden.
Er is een kans dat er staats-belastingen worden ingehouden, en de US staten hebben geen belastingverdragen met buitenlanden. Dat zou betekenen dat je die aangifte moet doen en moet betalen.
(Dit zijn louter wat ideeën omtrent wat je de deskundige kunt vragen.)

Dat het gebied grijs is, is niet verwonderlijk. In het verleden kon je alleen voor een buitenlandse werknemer werken als je naar het land in kwestie vertrok en daar was dan een visum/werk-vergunning voor nodig. Het is pas sinds enkele jaren dat je in je eigen land kunt blijven en, dankzij moderne technologieën, voor een werkgever in een ander land werkzaamheden kunt verrichten.
De meeste grote US bedrijven die telewerkers inzetten zijn - bij mijn weten - multi-nationals.
Laatst gewijzigd door USInsider op 04 okt 2021, 03:06, 4 keer totaal gewijzigd.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door ADE01 »

Enkel als vraagsteller in dienst gaat bij het Amerikaanse bedrijf wordt het "grijs gebied". Maar het lijkt er op dat hij/zij dat niet gaat, want meld zelf dat het ZZP werk is. Bedrijven in de VS houden geen belasting in voor independent contractors.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door USInsider »

Hoe wij het noemen, ZZP'er, free-lancer, watdanook, daar heeft de IRS geen boodschap aan. Hun systeem, hun regels, wat een "independent contractor" is.
In dit geval voor de status van "independent" van belang: het hebben van eigen apparatuur, andere klanten voor wie soortgelijk werk wordt verricht, enz.
Nogmaals, dit zijn issues voor een belasting-deskundige.

Ter info:
https://www.irs.gov/businesses/small-bu ... or-defined
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door ADE01 »

Vraagsteller geeft zelf aan "ZZP", dat is geen dienstverband maar contractor. Bedrijven of personen die contractors betalen in de VS houden geen belasting in, dat ligt bij de contractor zelf middels verschillende versies van een 1040 en een bedrijf moet een 1099 opmaken. Maar woon je buiten de VS dan gaat dat allemaal niet op en moet je in principe een W-8BEN in laten vullen (zoals de eerste persoon op dit topic vermeld en later nog 1) en daarmee is het klaar want vraagsteller woont in Nederland/Belgie waarmee een verdrag is. Een W-8BEN gaat zelfs niet naar de IRS, dit wordt enkel gecontroleerd mocht het bedrijf een audit krijgen en heeft verder vrijwel geen impact op de ontvanger in het buitenland. Alsnog zou ik er wel om vragen indien de werkgever het niet verstrekt.

Het grote gedeelte van je verhaal heeft betrekking op mensen werkzaam in de VS en contractors woonachtig & werkzaam in de VS. Daarmee maak je het onnodig moeilijk omdat alle vraagstellers niet in die situatie zitten. Vraagstellers krijgen inkomsten uit het buitenland, moeten dit lokaal melden en er belasting over betalen. Dat is de belangrijkste vraag hier en dat heeft verder weinig met Amerika te maken.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door USInsider »

Re. inkomsten gegenereerd dankzij een CA opdrachtgever:
"For nonresident independent contractors, different rules apply (than for employees). Specifically, the issue is not where the independent contractor performed the services, but in what state the benefit was received. Accordingly, even if the independent contractor never sets foot in California, if he is performing services for a California-based customer, he has an economic nexus with the state and is likely doing business in California for income tax purposes."
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Big Al »

Niet onverwacht van CA. Ze zijn ook bezig met een wetsvoorstel om mensen met hoge inkomens die een tijd(je) in CA verbleven zijn voor jaren een aanslag te sturen.

Ik vraag me af of andere staten ook zo'n regeling hebben voor contractors.

Overigens wordt een contractor die als werknemer bejegend wordt juridisch al snel als werknemer gezien.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door ADE01 »

Ok, excuses, CA is enorm complex en je doet er inderdaad goed aan om dat uit te laten zoeken mocht je het serieus aan gaan pakken.
Ik vraag me af of andere staten ook zo'n regeling hebben voor contractors.
Ik heb er regelmatig mee te maken maar ben het nog niet eerder tegen gekomen dat er specifieke regels zijn voor remote contractors. Maar wel meer staten herkennen de tax treaties niet en is het dus wel mogelijk: Alabama, Arkansas, California, Connecticut, Hawaii, Kansas, Kentucky, Maryland, Mississippi, Montana, New Jersey, North Dakota, and Pennsylvania.
Jmenno14
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2021, 15:41
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Jmenno14 »

Disney-Golf schreef:
07 mar 2021, 03:03
Vraagje?
Dat video editten ga je dat in NL of in de VS doen?
Dat doe ik vanuit Nederland. Ik heb een eenmanszaak hier.
Jmenno14
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2021, 15:41
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Als Nederlandse freelancer voor een Amerikaans bedrijf werken. BTW in Amerika betalen?

Bericht door Jmenno14 »

Big Al schreef:
13 jul 2021, 19:53
@kayleighariens Daar er in de VS geen BTW is kan je er in de VS ook geen aangifte van doen. Sales Tax is iets anders dan BTW (Value Added Tax). Sales Tax is niet van toepassing op diensten in de VS en jij kan ook daar derhalve geen aangifte van doen in de VS.

Houdt er rekening mee dat je vrijwel altijd met tenminste twee volledig onafhankelijke belastingdiensten te maken hebt in de VS. Aan de ene kant de federale belastingdienst (IRS) en aan de andere kant de belastingdienst van de individuele staten. In sommige gebieden komt daar nog de plaatselijke belastingdienst bij. De federale en staatsbelastingdiensten communiceren niet met elkaar en wisselen geen gegevens en fondsen uit. Ik weet niet of dit op jouw situatie van toepassing is, maar voor 'gewone' burgers in de VS betekent dit dat je twee belastingaangiften moet versturen naar twee verschillende adressen - en ook twee betalingen moet doen.

In jouw geval zijn er twee vragen: waar de arbeid verricht wordt en waar je verblijft. Het hangt van de bedrijfsvorm af hoe de betalingen met je klanten zullen verlopen. Als je als "contractor" aan het werk gaat is dat bijvoorbeeld heel anders dan het verlenen van diensten vanuit je eigen bedrijf. Een combinatie is ook mogelijk...

Ik zou je aanraden om op z'n minst een CPA in de VS te raadplegen die met dit soort zaken bekend is. Mocht je nog plannen hebben om nog naar de VS te emigreren dan zou ik ook verdiepen in eventuele gevolgen. Hoe het in Nederland zit weet ik niet, al neem ik aan dat de Nederlandse overheid flink met hun vingers in jouw portemonnee willen gaan zitten.

Overigens is mijn indruk dat Amerikaanse bedrijven erop rekenen een (naar Nederlandse begrippen) vrij hoog bedrag te betalen voor het werk van een kwaliteits-freelancer. Over het algemeen zal de vergoeding minstens tweemaal zo hoog zijn als het uurloon van een vaste medewerker, maar ik heb vaak gezien dat het veel hoger is - vier- tot zesmaal is geen uitzondering (in de ICT-sector, tenminste).

Houdt er ook rekening mee dat freelancers/contractors juridisch automatisch als werknemer gezien worden als een bedrijf ze min of meer gelijk behandelt. Bedrijven houden ze dan ook op afstand. Zo mogen ze bijvoorbeeld geen algemene vergaderingen bijwonen, mogen cursussen niet vergoed worden en kan een bedrijf eigenlijk niet voorschrijven hoe, waar, en wanneer het werk wordt uitgevoerd. Ook kan uitbesteding van het werk door de consultant aan derden eigenlijk niet beperkt worden.

Nota Bene
  • Leuk om te weten: de VS kent ongeveer 14.000 tarieven voor Sales Tax.
  • Sales Tax kan per wijk verschillen.
  • Prijzen in brochures, foldertjes, en in de winkels is vrijwel altijd exclusief Sales Tax vanwege de verschillen binnen zelfs een klein gebied.
  • Als je producten retourneert bij een ander filiaal dan krijg je meestal de originele Sales Tax terug.
  • Als je een product laat of zonder bon retourneert krijg je soms de Sales Tax niet terug.
  • De informatie die ik verstrek is in geen enkel opzicht bedoeld ter vervanging van het advies van een juridisch adviseur, een financieel adviseur, of accountant.
  • Ook leuk om te weten: Nederland heeft één belastingmedewerker voor elke 600 ingezetenen. In de VS is dat 1:3000...
Als antwoord op de twee vragen die je stelde:

Ik werk vanuit mijn appartement in Nederland en dat ben ik ook van plan te blijven doen. Ik wil niet verhuizen naar de VS.
En op het moment heb ik bij de KVK een Eenmanszaak opgezet omdat ik mijn inkomsten wel moet kunnen verontschuldigen bij de belastingdienst en dat dat niet zomaar vanuit het niets komt.
Ik heb een tijdje een Nederlandse accountant ingehuurd die mij vertelde dat ik,in ieder geval in Nederland, geen BTW belasting hoefde te betalen. Maar hij bracht het op dat ik waarschijnlijk wel Sales tax moet betalen in California en Georgia (waar mijn voornaamste klanten zitten) maar dat hij niet wist hoe dat werkte en ook niet wist hoe die dat moest handelen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer