Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Galanthus
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2021, 14:36
Aantal x V.S. bezocht: 0

Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door Galanthus »

Dag allemaal,

Wellicht zou iemand mij een goed antwoord kunnen geven. Wat ik eerlijk gezegd niet goed begrijp, is dat als je als front-end ontwikkelaar in Nederland met 10 jaar ervaring werkt. Krijg je een salaris van gemiddeld 3.300 euro brutto. Dan kom je uit op een totaal van 39.600 dit komt uit op ongeveer 2.500 euro netto.

Als ik dan kijk naar websites in Amerika voor een zelfde baan. Zit je met 10 jaar ervaring bij sommige bedrijven aan de 80, 90 en 100K.

Laten we 90K pakken dat is dus 7.500 dollar dat is 6.176 euro volgens berekening van xe.com. Stel dat het zelfs 5.000 netto is dan zit je al aan het dubbele.

In Nederland betaal ik iedere jaar veel, en veel meer belasting met iedere bedrag waar mijn salaris mee omhoog gaat.

Hoe is het mogelijk dat Amerikanen dan gemiddeld 2x zoveel verdienen? Als je in Nederland 40+ uur werkt dan betaal je al 49% aan belasting extra per gewerkte uur.

Dus legaal in Nederland veel geld verdienen is helaas niet mogelijk in dienstverband tenzij je een succesvolle ondernemer bent.

Blijft.. voor mij een beetje verwarrend.

Kan iemand hier haar/zijn Ideeën of meningen delen?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door hemmie »

Deels komt het omdat je van dat nettosalaris in de VS ook veel meer moet bekostigen, er is nauwelijks een sociaal vangnet, dus je moet zelf voldoende wegzetten voor pensioen, evetuele werkloosheid, maar ook de studie van je kinderen. En daarnaast is het leven hier ook duurder, in veel gebieden zijn woningen onbetaalbaar (al doet NL zijn best ook die kant op te gaan), en laten we het maar niet hebben over de ziektekostenverzekering en andere medische kosten.

Vergeet ook niet dat de belasting anders werkt, je kijkt nu alleen naar de federale belasting, veel staten hebben nog staatsinkomstenbelasting, of anders wel torenhoge property tax.

Sowieso zijn in de VS de inkomensverschillen veel groter, de lage inkomens verdienen echt heel weinig, de hoge inkomens juist veel.

Kortom, appels met peren vergelijken.
Terug in Texas!
Galanthus
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2021, 14:36
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door Galanthus »

Bedankt Hemmie!

Dus waar het op neer komt is dat netto salaris, ook al lijkt deze veel hoger in Amerika, je toch niet zoveel meer verdient, en zelf meer moet betalen, zoals belasting, pensioen, etc. Dat het uiteindelijk op hetzelfde neer komt?

Ja, huizen in Nederland gaan ook die kant op. Ze kopiëren best veel van Amerika btw.
Laatst gewijzigd door markro op 23 feb 2021, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Een direct bovenstaand bericht in zijn geheel quoten is niet nodig, quote verwijderd.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door ADE01 »

Zonder kinderen zul je er in de VS als developer bijna altijd op vooruit gaan vergeleken met Nederland, dat durf ik wel te stellen. Vaak komen die banen met prima secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een zorgverzekering en pensioen match. Met kinderen in een dure staat als Californie komt Nederland misschien wel als winnaar uit de bus. Het is lastig vergelijken, hangt erg af van je persoonlijke situatie, wensen en zaken waar je geen prijs op kunt plakken.
Galanthus
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2021, 14:36
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door Galanthus »

Bedankt Ade.

Ja, daar heb je vast kinderopvangtoeslag en kinderbijslag dan komt het inderdaad duur uit als je dit zelf moet betalen. Californie is heel duur zeker? Maar daar verdien je vast ook heel veel.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door ADE01 »

Het ligt er aan wat voor developer je bent maar dan ga je volgens mij al snel richting de 150k-200k bruto inkomen. De kosten zijn er inderaad veel hoger maar ik weet verder weinig van die kant van het land en woon helemaal aan de andere kant. We hebben er destijds wel naar gekeken omdat mijn vrouw en ik actief zijn in IT maar we haakten al snel af toen we naar huisvesting gingen kijken. $3000-4000 kale huur voor een klein appartement was de gangbare prijs in de omgeving van San Jose destijds.
Visser
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door Visser »

Easy coming, easy going.... In CA betaal je voor de zon.
Ziekte verzekering is zo een 700 dollar per maand, eigen risico 6000 of meer. En veel word niet vergoed.

Uitkering krijg je wel, maar gaat per jaar gewerkt. Als je er al 1 krijg. 2/3 krijgt t niet.
.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door RaphaelB »

Ik werk in de IT, woon in Arizona. Hier ook volop zon lol maar geen zee helaas. Vergeleken met California is AZ nog wel redelijk “betaalbaar”. Ik verdien inderdaad meer dan het dubbele vergeleken met Nederland. Maar dat is niet alleen maar feest, ik ben hier een godsvermogen kwijt aan boodschappen. De meeste goede producten zijn hier 3x duurder. En zelfs in AZ is het huren van een huis erg hoog vergeleken met NL. Kopen kan ik nog niet want ik woon hier iets langer dan een jaar. Je moet hier minstens 2 jaar wonen/werken voordat je een hypotheek kan krijgen. Ook hier zijn de huis prijzen gigantisch gestegen.

Aan energie betaal ik 300$ per maand. In Nederland betaalde ik nog geen 80€ per maand. Je hebt hier dus bepaalde kosten die veel hoger zijn vergeleken met NL. En dan heb ik het nog niet eens over het achterlijke ziekenkosten verzekeringen stelsel. Ik heb 3 kinderen, kinderbijslag en toeslagen etc bestaan hier niet. Dus alles bij elkaar opgeteld heb ik niet echt het gevoel dat ik veel meer verdien vergeleken met NL. Het helpt ook niet mee dat mijn vrouw zonder werk zit. Maar ze kan in ieder geval op de kinderen passen.
Aan overwerk wordt trouwens wel goed uitbetaald. Ook zijn de belastingen lager. Ik ken mensen die naar Las Vegas of Florida verhuizen omdat je daar geen income tax betaald.
Ik heb trouwens slechts 10 vakantiedagen per jaar. Hopelijk wordt dat in de toekomst wat meer. Op dit moment bouw ik 6uur per maand aan vakantie uren op, te triest voor woorden. Ik heb het gevoel dat je hier leeft om te werken, niet dat je werkt om te leven. Alle amerikanen werken zich hier de pleuris, er is geen work/life balance. Maar zij zijn het gewend en weten niet beter. Ze denken dat dit normaal is. Vandaar ook dat de gemiddelde amerikaan amper op vakantie gaat en de meesten nog nooit buiten de usa zijn geweest. Simpelweg geen vakantie dagen voor. Ik wil niet dramatisch of negatief doen maar ik heb dan liever minder salaris zodat ik meer van mijn kinderen en het leven kan genieten. Ik wil om deze reden daarom ook niet hier nog 30 jaar werken tot aan mijn pensioen. Men is hier wel ontzettend aardig en sommige collega’s kan ik nu gewoon vrienden noemen. 1 voordeel is dat ik een aantal gelijkgestemden op het werk heb, die wanhopig zijn om uit deze rat race te komen. We zitten allerlei plannen te smeden om dit (legaal) voor elkaar te gaan krijgen. Want je werkt je hier anders letterlijk dood. In NL lijkt men meer berust en tevreden qua werk, omdat het beter uit te houden is.
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door ADE01 »

Ja, dat bedoelde ik met zaken waar het lastig een prijs op te zetten is. Het weer, werk-prive balans, leef omgeving, enz. Wij wilde weg uit het, voor ons, koude Nederland en wonen nu in een sub-tropisch klimaat. Dat mocht wat ons betreft best wat kosten maar is natuurlijk voor iedereen anders.

$300 per maand?! Slecht geisoleerd of enorm groot huis? Hier in FL is het 11.8 cent voor een kWh, in Nederland is dat volgens mij rond de 22. Over het algemeen is energie een stuk goedkoper in de VS. Water & riool vind ik wel duur en kraanwater is niet te drinken met een chloor smaak, maar dat zal allemaal erg lokaal zijn. Met een contract kun je volgens mij na een jaar al een huis kopen overigens. 2 jaar is voor zelfstandig ondernemer - self employed.
Visser
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door Visser »

Als de stroom goedkoper is, maar de AC draait 24 uur per dag.... Plus in AZ is het nogal slecht, geen competition, geregeld. En ze hebben er een peperdure atoom centrale staan.
Heb 7 jaar in AZ gewoond, een huis wat toen, voor de crisis 120.000 koste gaat nu voor 300K plus. En er zit misschien 30.000 dollar materiaal in.

Ik wil terug naar NL. Word er soms zo simpel van hier.... :(

In CA betaal je de hoofdprijs voor een huis. Onroerend goed belasting is hoog, Auto rijden is duur, Benzine is goedkoper, maar de afstanden zijn veel groter. Mijn vriendin in NL rijd 3 weken met een tank benzine, hier haal je 1 week niet.
Op vakantie is duur hier, plus eten in hotels is gewoon waardeloos. Je krijgt wat, maar je geef heel veel weg.
Openbaar vervoer bestaat niet, dus niet met de trein nar schiphol, maar met de auto naar t vliegveld, parkeren minimaal 20 dollar per dag.... Enz.

San Jose CA. 1 bed, 1 bad vrij klein huisje, appartement start 700.000
https://www.coldwellbankerhomes.com/ca/san-jose/
.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door Hockey »

@Visser, san Jose is onderdeel van Silicon Valley geen goed voorbeeld. Er zijn delen in Californië waar wonen heel duur is en waar het minder duur is.
In NL hangt het af wat voor auto je hebt en hoeveel je rijdt hoe lang je met 1 tank doet, net als in de VS. OV bestaat in de VS wel degelijk, maar is van minder niveau dan in de (grote) steden in NL. In veel plattelandsgemeenten iin NL s het OV ook niet best.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door ADE01 »

Ja ok, op het hoogtepunt van de zomer tik ik ook de $300 aan met de AC en het zwembad op volle toeren. Maar in de winter gaat de AC 4-5 maanden amper aan en is de rekening nog geen $100. En ik ga er van uit dat er geen extra gas rekening is, wat in Nederland nog wel redelijk gebruikelijk is.

Is er een reden dat je niet terug gaat naar Nederland? Anders misschien verhuizen binnen de VS? Genoeg staten waar het leven een stuk goedkoper is en het misschien beter aansluit op je wensen. Dat is het mooie aan de VS vind ik, keuze genoeg.

Voor de auto vergeliking moet je natuurlijk wel de BPM, wegenbelasting, parkeren, enz. meenemen wanneer je vergelijkt met NL. Auto rijden is hier in FL spot goedkoop naar mijn mening, ik betaal iets van $45 per jaar aan registratie voor een redelijk grote SUV. Geen wegenbelasting, geen keuring, benzine zit meestal tussen de $2 en $2.50 per gallon en betalen voor parkeren is echt alleen in de absolute binnenstad een ding. De wegen zijn meestal in prima staat want geen vorst. Er zijn wel wat tolwegen maar geen enkele echt verplicht, vaak is de tijdwinst minimaal.
Belg_in_SoCal
Amerika-ontdekker
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jul 2009, 21:13
Locatie: San Francisco, CA

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door Belg_in_SoCal »

In Silicon Valley/Bay Area (waar ik tegenwoordig woon) is $100K ongeveer het start-salaris voor iemand die zijn/haar eerste job als developer begint. Daar bovenop krijg je ook nog RSUs of stock options.

Waarom het grote verschil vergeleken met Nederland? Meer als 1 reden. Het is hier ongelooflijk duur om the wonen, je moet zelf voor je pensioen zorgen, een werk-week van 40 uren bestaat hier niet echt, 2 tot 3 weken vakantie per jaar is hier redelijk normal, en er is tussen al de software-bedrijven heel veel competitie voor developers. Een social vangnet bestaat hier niet echt, dus ja moet geld sparen voor in het geval dat het fout loopt.

Amerika is een raar land (vanuit het perspectief van een Europeaan), je moet echt naar veel meer kijken dan alleen beroep en loon als je een vergelijking wil maken.
Visser
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door Visser »

@Hockey . Ik werkte de laatste 11 jaar voor een bedrijf in Corona CA. Woon in IN. Zelfs daar in Corona, wat niks speciaal is was een appartement 15 jaar terug 1200 dollar. De benzine is goedkoop, de afstanden zijn groot. Ik geef hier meer aan brandstof uit dan toen ik in NL woonde. En rijde een firebird....
Het enige wat goedkoper is in CA zijn boodschappen omdat er zoveel verschillende chains zijn, en ze groeien er alles.
Waar ik woon kost een sinasappek 80 cent per stuk....

De hele staat CA is duur, en AZ ook, want daar verhuizen er veel naartoe vanuit CA. Verkopen in CA en drijven de prijs op in AZ. En voor hen die zeggen, de belasting is laag met dit of dat, uiteindelijk moet de staat toch zijn geld hebben en dikwijls zijn andere dingen extra belast.
Maar er zijn ook fantastiese dingen, de natuur is ongevenaard natuurlijk. En er zijn veel plaatsen waar bijna nie

En toch wil ik terug.....
Laatst gewijzigd door Visser op 26 feb 2021, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door Hockey »

Corona, CA is gewoon greater LA en dus duur.
Visser
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door Visser »

Maar dat geld voor SF en de Sacramento area. Daarbuiten is niet veel. San Diego beschouw ik als groter LA area.

Maar iedereen wordt op zijn eigen manier gelukkig natuurlijk. Wat voor de 1 hel is, is voor de volgende paradijs.
.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door Hockey »

San Diego is juist weer geen greater LA, maar zijn eigen metropool.
Visser
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door Visser »

San Diegoe en de LA area liggen tegen elkaar aan. Maar alez. wat jij wilt.
.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door Hockey »

Absoluut niet. Er zit echt nog wel een stuk tussen. Greater LA rij je een flink stuk voordat je de stad "schijnbaar" uit bent. Dan een tijdje "niks" voordat je de voorsteden van San Diego tegenkomt.
Visser
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Waarom verdienen developers veel meer in Amerika?

Bericht door Visser »

Jij heb gelijk. Ik was chauffeur hier, wat weet ik daar nou van..... :D
.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer