PWS New York (profielwerkstuk).

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Meeskik
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2021, 21:27

PWS New York (profielwerkstuk).

Bericht door Meeskik »

Hoi allemaal!

Ik ben Mees, ik ben 16 jaar en ik zit in 5VWO. Dit jaar begin ik met mijn profielwerkstuk en dat wilde ik graag over New-York doen. Ik had al een aantal hoofd- en deelvragen bedacht, maar mijn PWS-begeleider is het nog niet helemaal eens met mijn vragen. De deelvragen horen namelijk de hoofdvraag te beantwoorden. Mijn begeleider zegt dat ik me nóg meer moet gaan inlezen, en dat ik dan pas de deelvragen kan verzinnen. De enige vraag bij mij is dan: hoe kan ik naar iets zoeken als ik geen eens weet waar ik naar zoek? Natuurlijk heb ik me al wel globaal ingelezen en komen deze vragen echt niet uit het niets.

Ik heb wat advies nodig en ik dacht dat jullie toch wel het meeste verstand hebben van de VS/NYC ;)

Mijn hoofdvraag is: Hoe is NYC de wereldstad geworden die hij nu is?

Mijn deelvragen die ik in eerste instantie had bedacht:

- Welke factoren hebben bijgedragen aan het hedendaagse succes van NYC?
- Hoe onderscheidde NYC zich (op economisch gebied) vergeleken met andere Amerikaanse steden?
- In welke mate is de wereld afhankelijk van NYC?
- Wat maakte New York een aantrekkelijke stad voor mensen/bedrijven om zich te vestigen?

Mijn deelvragen die ik in tweede instantie had bedacht:

- Hoe is New-York ontstaan? (indianen, Hudson, Nieuw-Amsterdam, Engelsen, George Washington, etc.)
- Waarom werd New York de hoofdstad van de Verenigde Staten? (ligging, Erie Canal, economie, etc.) --> New york was de hoofdstad in 1788
- Waarom trokken de meeste mensen/immigranten naar New York en niet naar andere vergelijkbare steden?
- Hoe werd NYC in de jaren 80 het wereldcentrum van de financiële sector?
- Heeft de status "wereldcentrum van de financiële sector" invloed gehad op de verdere groei van de stad?[/list]

Ik dacht met de antwoorden op deze deelvragen toch echt wel mijn hoofdvraag te kunnen beantwoorden, maar mijn begeleider vind van niet. Hebben jullie nog tips?
Ik hoor het wel!

Groetjes,
Mees
biebyip
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jul 2013, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: tilburg

Re: PWS New York (profielwerkstuk).

Bericht door biebyip »

Volgens mij mis je 1 belangrijke deelvraag. En die opmerking niets met mijn reiservaring te maken - maar wel met mijn ervaring met dochters pws;).

Je stelt nyc is een wereldstad. De eerste vraag is dan
- wat is een wereldstad. Welke definite is gebruikelijk en welke definitie hanteer jij. Pas als je dat weet kun je onderzoeken waarom New York zo’n stad is. Flauw misschien, maar juist in een vwo pws willen begeleiders dat je nauwkeurig en wetenschappelijk gaat formuleren.

Een antwoord kan dan zijn dat heel groot is - al is New York City dat niet zo heel erg en heb je dan weer een toetsbare definitie nodig als een van de 30 grootste steden oid). Of dat het in de top tien van meeste aantal inwoners staat (weet niet of dat zo is). Of dat er minimaal 30% van de nieuwe muziek ervandaan komt in de afgelopen 49 jaar (dan zou Seattle ook een wereldstad zijn)

Of, en ik denk dat je daarop hint met de rest van je deelvragen, dat het een financieel centrum is waar minimaal 10% van de aandelenhandel plaats vindt.

Begrijp je mijn punt? Je stelt een hoofdvraag waarin minimaal een term voor verschrikkelijk veel uitleg vatbaar is. Dan zul je die term in je deelvragen moeten beantwoorden alvorens je kunt onderzoeken waarom dat zo is.
Gast

Re: PWS New York (profielwerkstuk).

Bericht door Gast »

Een andere deelvraag zou kunnen zijn:

1. In hoeverre is de ligging van NYC van invloed geweest op de groei van deze stad tot een wereldstad.
(dit heeft oa te maken met het feit dat de oorspronkelijke kolonisten vanuit Europa kwamen, en niet vanuit Azie).

2. Waarom is de stad relatief klein qua oppervlakte/waarom staan er zoveel hoge gebouwen, terwijl de US juist bij uitstek een land is wat heel ruim is (kijk maar bv naar LA waar je vrijwel geen hoogbouw vindt en de stad qua oppervlakte groter is dan de provincie Utrecht).

Succes met je PWS :thumbup:
Elizabeth Henry
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 sep 2020, 15:53
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: PWS New York (profielwerkstuk).

Bericht door Elizabeth Henry »

Je hoofdvraag is inderdaad open ter interpretatie, wat het formuleren van de deelvragen bemoeilijkt. Zoals biebyip inderdaad al aangeeft, zul je eerst moeten definiëren wat een wereldstad is.
Dus; Welke kenmerken maken een stad tot wereldstad?
Vervolgens; Welke definitie van wereldstad ga jij voor je werkstuk hanteren (en waarom)? Hierop pas je de hoofdvraag aan.
Deze hoofdvraag/definitie ga je dan opdelen in deelvragen.

Belangrijk voor jou is dat je het onderwerp gaat afbakenen. De hoofdvraag zoals je hem nu stelt, kent zo vreselijk veel verschillende soorten antwoorden dat je er niet komt met de omvang van je werkstuk.

Maar; ik zou het in eerste instantie andersom benaderen. Waar zou jij je het liefst in willen verdiepen? Als dit bijvoorbeeld is de rol van de Nederlanders in de geschiedenis van NYC, dan formuleer je daar je hoofdvraag op. Gaat het je om waarom zoveel mensen NYC willen bezoeken (of er wonen) dan richt je je vraag daar op.

Disclaimer: Ik kan niet zo goed inschatten wat voor niveau er verwacht wordt van 5 VWO. Dus als mijn bijdrage daar niet op aansluit, excuus.
Meeskik
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2021, 21:27

Re: PWS New York (profielwerkstuk).

Bericht door Meeskik »

Hoi allemaal,

Echt enorm bedankt voor alle reacties!
Mijn hoofdvraag was inderdaad nog niet genoeg afgebakend en op verschrikkelijk veel manieren te beantwoorden. Daarom heb ik geprobeerd om mijn hoofdvraag als iets meer af te bakenen door een multicultureel aspect toe te voegen en meteen ook een tijdsperiode (De tijd van de Nederlanders in New York City/Nieuw-Amsterdam)

Ik heb twee hoofdvragen die inhoudelijk bijna hetzelfde zijn, maar toch op een andere manier gesteld:

- Heeft de Nederlandse periode in Nieuw-Amsterdam bijgedragen aan de hedendaagse multiculturele samenleving van NYC?
- Hebben de Nederlanders in hun koloniale tijd in New York de basis gelegd voor de hedendaagse multiculturele samenleving?

1. Wat zijn de kenmerken/voorwaarden van een volwaardige multiculturele samenleving?
2. Was de samenleving op het gebied waar nu New York was al een multiculturele samenleving voor de komst van de Nederlanders?
3. Wanneer kwamen de Nederlanders aan in New York en wat kwamen ze doen?
4.Hoe ontstond er in Nieuw-Amsterdam een een multiculturele samenleving?
5.Was het een doel voor de Nederlanders een multiculturele samenleving te creëren?
6. Was Nieuw-Amsterdam aan het eind van de Nederlandse heerschappij in New York City nog steeds een multiculturele samenleving?
7. Was de multiculturele samenleving van Nieuw-Amsterdam een volwaardige multiculturele samenleving als je het vergelijkt met het hedendaagse New York City?
8. Wat is er overgebleven van de multiculturele samenleving in Nieuw-Amsterdam?

Het zijn in ieder geval al meer deelvragen dan ik had, maar ik twijfel wel of het ook relevante vragen zijn die mijn hoofdvraag beantwoorden.
Tips of suggesties zijn altijd welkom. Bruikbare bronnen/personen/organisaties zijn ook welkom!

Ik hou jullie nog op de hoogte.
Groetjes,
Mees
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: PWS New York (profielwerkstuk).

Bericht door Hockey »

Mees, er vallen een aantal dingen op.
1) Je switcht volledig qua onderwerp van je profielwerkstuk. Van wereldstad naar multiculturele samenleving.
2) Maar stelt je in geen van beide gevallen de vraag of NY dat wel is.
3) In je eerste vraag bij je nieuwe onderwerp switch je van multiiculturele samenleveing naar een volwaardige multiculturele samenleving.

Eigenlijk moet je beginnen als subvragen met:
1) Wat is een multiculturele samenleving.
2) Voldoet NY hieraan?
Daarna stel je allerlei vragen die je ook redelijk als feiten beschouwt. Maar je mist de vraag waarom de Nederlanders naar de VS gingen. Pas daarna komt de vraag aan bod of ze een multiculturele samenleving wilden. En dan durf ik je nu al te zeggen dat is een nee. Multicultureel willen is iets van zeer recente tijd, laatste 20 jaar of zelfs minder.
Meeskik
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2021, 21:27

Re: PWS New York (profielwerkstuk).

Bericht door Meeskik »

Hey Hockey,

Om even antwoord te geven op je vragen/opmerkingen:

- Ik ben niet volledig geswitcht van onderwerp, ik realiseerde dat mijn hoofdvraag te breed was, en heb daarom één aspect van een wereldstad uitgekozen (culturele diversiteit) en ben daar onderzoek gaan doen. Ik heb geprobeerd mijn onderzoeksvraag wat af te bakenen.
- Ik stel in mijn hoofdvraag al eigenlijk dat de hedendaagse samenleving van NYC al multicultureel is. Ik moet alleen beantwoorden hoe/of de Nederlanders daarvoor gezorgd hebben. Bewust of niet.
- Ik heb het woordje volwaardig last-minute toegevoegd, maar was inderdaad niet zeker of ik dat woord moest gebruiken. Ik had het meer gebruikt omdat je de samenleving van Nieuw-Nederland destijds ook misschien wel een multiculturele samenleving kon noemen, al is die multiculturele samenleving waarschijnlijk helemaal niets in vergelijking met de multiculturele samenleving van nu, die ik perongeluk volwaardig heb genoemd. Ik moet nog even naar een goed alternatief zoeken.

De eerste subvragen die je noemt zijn inderdaad de vragen die ik me eerst moet stellen. Ik herinner me nu dat ik die vraag eerst ook had bedacht en hier op dit forum had ingeschreven, maar toen moest ik opeens opnieuw inloggen en was mijn hele bericht weg, inclusief de vragen die ik had bedacht.. Natuurlijk had ik die ook nergens anders opgeschreven.. Dus ik moest weer alles herinneren, en was deze dus weer helemaal vergeten! Bedankt dat je me er weer even aan herinnert!

Je zegt ook dat allerlei vragen stel die ik ook meteen als feiten beschouw. Ik moet daar dan nog maar eens kijken naar de vraagstelling. Je zegt ook dat ik de vraag mis waarom de Nederlanders naar de VS gingen. Echter is deze vraag wel gesteld in deelvraag 3.
Natuurlijk weet ik zelf ook wel dat de Nederlanders niet doelden op een multiculturele samenleving, maar ik moet dat ook wel aantonen/uitleggen in mijn werkstuk, daarom heb ik er een deelvraag van gemaakt.

Ik heb in ieder geval veel gehad aan je reactie en als ik dingen zeg die verkeerd zijn, wees niet bang om me te verbeteren.

** Toevallig kwam ik in een scriptie die ik online tegenkwam een soortgelijk onderwerp langskomen, misschien wel exact hetzelfde: Nieuw-Nederland als beginpunt van de New Yorkse Melting Pot. Met als onderzoeksvraag: Zijn in de Nederlandse kolonie Nieuw-Nederland, in de periode van 1644 tot 1667, de eerste beginselen van de Melting Pot die New York heden ten dage vormt terug te vinden?


Groetjes,
Mees
Elizabeth Henry
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 sep 2020, 15:53
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: PWS New York (profielwerkstuk).

Bericht door Elizabeth Henry »

Heel goed, je wordt al een stuk concreter!
Wat me opvalt aan je nieuwe hoofdvragen, is dat dit vragen zijn die je met ja of nee kunt beantwoorden. Je kunt ze open maken door te herformuleren; 'op welke manier heeft NL bijgedragen aan...'

Vervolgens de deelvragen stellen op definiering van de termen in je hoofdvraag; multiculturele samenleving, nederlandse periode, hedendaags.

Wel problematisch is dat het onderzoek kennelijk al bestaat. Misschien kun je in de aanbevelingen van dat onderzoek iets vinden wat je verder kunt onderzoeken?
Meeskik
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2021, 21:27

Re: PWS New York (profielwerkstuk).

Bericht door Meeskik »

Beste Elizabeth Henry,

Ik zal inderdaad mijn hoofdvragen meer open maken!

Aanbevelingen kon ik in de scriptie niet terugvinden. De scriptie is naar mijn mening trouwens ook niet enorm lang (maar 25 blz. relevante tekst). Maar zelf heb ik eigenlijk nog nooit een scriptie geschreven, dus wat weet ik.

De scriptie gaat vooral ook over de tolerantie tegenover de nieuwe groepen, waar dat bij mij maar een klein stuk van mijn PWS is. Misschien komt dat niet helemaal goed naar voren in haar onderzoeksvraag. Ik kijk vooral naar de vraag of de huidige multiculturele samenleving van New York City het gevolg is van de culturele gemeenschap die de Nederlanders in Nieuw-Amsterdam hebben opgebouwd.

Stuk uit de scriptie:
"In dit onderzoek is gekeken of het argument dat het ontstaan van de Melting Pot
van New York terug te vinden is in de Nieuw-Nederlandse periode juist is en waar dit
argument vandaan komt. Ondanks dat in deze studie de discussie niet kan worden
opgelost, is er wel een bepaald perspectief gegeven en onderbouwd."

https://dspace.library.uu.nl/bitstream/ ... sequence=1
Hier een linkje naar de scriptie.

Ik ga nog even werken aan de formulering van mijn hoofd- en deelvragen.
Bedankt!

Groetjes,
Mees
biebyip
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jul 2013, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: tilburg

Re: PWS New York (profielwerkstuk).

Bericht door biebyip »

Volgens mij moet je proberen te vermijden dat je hoofdvraag met een ja of nee te beantwoorden is. Je zou iets kunnen overwegen als ‘in hoeverre hebben Nederlanders met de oprichting van en de eerste x jaar van nieuw Amsterdam een basis gelegd coor de culturele diversiteit van het huidige New York’. Waarbij je x moet definiëren maar ik nu te lui ben om op te zoeken wat een realistische periode is.

Dan zijn je deelvragen
- wat is een definitie van culturele diversiteit die zich zowel in het verleden als nu laat Hanteren en die meetbaar en wetenschappelijk onderbouwd is
- in hoeverre was er sprake van culturele diversiteit bj de oprichting van nieuw Amsterdam
- welke aanwijzingen zijn er dat die culturele diversiteit het gevolg was van bewuste keuzes
- is hoeverre is er nu sprake van culturele diversiteit volgens dezelfde definities
- in hoeverre zijn er overeenkomsten tussen die diversiteit en de manier waarop daar mee wordt omgegaan.

Ofwel; eerst onderzoeken wat het is. Dan of het er was. Dan of het er nu is en dan kun je kijken wat daar voor verklaring voor te vinden is op basis van wat vroeger was.

(*) overigens kun je zo’n zelfde patroon ook gebruiken als je het toch wil hebben over de rol van New York in de wereld economie, bevolkingsaantallen of zelfs als je New York toch als wereldstad op het gebied van nieuwe muziek bestempelt;)
-
CAM1984
Amerikafan
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 okt 2017, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Utrecht

Re: PWS New York (profielwerkstuk).

Bericht door CAM1984 »

Interessant onderwerp voor je PWS! Misschien heb je voor het opstellen van je vragen iets aan de taxonomie van Bloom https://talentstimuleren.nl/thema/stimu ... iten/bloom
2007/2008: Noordoosten en Zuidwesten
2013: Noordoosten
2015: Noord- en Zuidoosten
2018: Zuid- en Noordwesten
2020: Florida en Zuidoosten
Elizabeth Henry
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 sep 2020, 15:53
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: PWS New York (profielwerkstuk).

Bericht door Elizabeth Henry »

Misschien helpt iets meer achtergrondinformatie je ook verder.
Ik heb het op deze site al eens eerder gepromoot, maar op youtube staat een 9-delige documentaire over NYC waarvan (dacht ik) de eerste twee afleveringen gaan over het ontstaan van de stad en de rol van de Nederlanders hierin. Te vinden op kanaal infinitypl, en heet New York a documentury episode ...

Wie weet kun je hierdoor wat concreter worden en kan je nog verder afbakenen. Het geeft je wellicht ook wat bronnen door na te gaan waar de informatie die gebruikt is voor de docu vandaan komt (bijvoorbeeld door te zoeken op de geïnterviewde personen).
Meeskik
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2021, 21:27

Re: PWS New York (profielwerkstuk).

Bericht door Meeskik »

Hoi allemaal,

Echt WOW! Echt bedankt voor de reactie's van iedereen. Ik heb er zo enorm veel aan!

Ik heb al jullie feedback proberen te verwerken in mijn hoofd- en deelvragen. Ook ben ik meer research gaan doen en heb ik het boek Nieuw Amsterdam: de oorsprong van New York van Russel Shorto in huis gehaald. Natuurlijk ga ik niet alles overnemen uit dat boek, aangezien er ook nog heel wat mensen zijn die kritiek hebben op dat boek.

Het enige waar ik nog mee zit zijn de maatstaven waarmee ik meet. Ik zou namelijk met moderne maatstaven naar de zeventiende eeuw kijken en het dus benaderen alsof het onze eigen moderne wereld is. Ik moet dus ook goed research doen naar wat culturele diversiteit in die tijd überhaupt voorstelde. Daar ga ik nog even onderzoek naar doen.

Ik werk nog even lekker verder en probeer over een paar dagen even te laten zien wat ik heb.

Groetjes, Mees
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: PWS New York (profielwerkstuk).

Bericht door Hockey »

@Meeskik,goed om te lezen dat je onze inbreng waardeert. De vraag of culturele diversiteit is veranderd qua betekenis van het begrip is een goede.

Doch, één tip nog: reacties is zonder apostrof.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer