Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door RaphaelB »

Ik had een aantal weken geleden een vlucht geboekt. Niet voor de lol maar omdat ik belangrijke zaken in NL moet regelen. Ik zou morgen vertrekken. De Nederlandse kaart was toen nog geel. Betekent dat reizen nog toegestaan was. Uiteraard volg ik het Nederlandse (Covid) nieuws op de voet. De kleur is nu oranje en dat betekent dat vliegen wel zou moeten kunnen maar alleen als het noodzakelijk is. Nu heeft British Airways ineens heel veel vluchten toch last minute gecanceled waaronder de mijne. Ook al is de kleurcode momenteel oranje. https://www.nederlandwereldwijd.nl/docu ... -kleurcode

Tot mijn verbazing zie ik dat veel andere maatschappijen wel gewoon vliegen, maar ik kan maar 1 week weg dus max 7/8 dagen. Ook vervelend dat British Airways het annuleren niet eerder mededeelde en ik er net achterkwam. Duurt overigens weer maanden om dat geld terug te krijgen.

Is er iemand nog onlangs naar Nederland gevlogen? Hoe ging dat en met welke maatschappij was dat? Moest je toen verplicht daar 10 dagen in quarantine en ook hier in usa 10 dagen in quarantine? Ik zie door de bomen het bos niet meer en de maatregelen veranderen dagelijks/wekelijks. Waarom annuleert de ene vliegmaatschappij alle vluchten (British Airways) en American Airlines bijvoorbeeld niet? Snap er geen hol meer van, erg frustrerend. Nu voor de tweede keer dit jaar dat mijn vlucht geannuleerd is

NB: kleurcode van NL is nu ineens grijs. Geen idee wat dat betekent
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door Martin & Marianne »

Dat is ontzettend vervelend om een dag van te voren te horen dat je vlucht niet doorgaat!

Ik kan je geen advies geven maar het lijkt me dat je op de verkeerde site kijkt, de site die jij geeft is bedoeld voor Nederlanders die naar het buitenland willen. Kijk ook uit met kleurcodes want elk land hanteert eigen codes.

Voor jou is deze site meer van toepassing denk ik. Of gebruik een Amerikaanse site.

Ik weet dat forumlid @Visser een tijd terug in Nederland is geweest, kijk eens naar zijn berichten. Maar of je daar iets aan hebt is de vraag. Zoals je zelf al aangeeft veranderen de maatregelen dagelijks.

Marianne
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7755
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door mtl »

British Airways zal wel veel vluchten geannuleerd hebben omdat er een lockdown in het Verenigd Koninkrijk is.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door hemmie »

Of een maatschappij vluchten annuleert is hun eigen keuze, dus dan kan best verschillen per maatschappij. Het is natuurlijk wel een direct gevolg van alle maatregelen, er zal geannuleerd worden als er nauwelijks passagiers zijn.

Al die kleuren die jij noemt, komt dat niet van een nederlandse website? Daar heb jij niet echt mee te maken. Als jij een green card (toch?) en nederlands paspoort hebt kun je naar NL vliegen en weer terug. Officieel moet je in NL in quarantaine, maar ik geloof niet dat iemand dat controleert. Terug naar de VS is er ook een geadviseerde quarantaine van 14 dagen, maar wederom, geen controle. In beide landen kun je natuurlijk bij bepaalde instanties geweigerd worden als ze weten dat je nog binnen je quarantaine tijd zit, dus het hangt er wat vanaf wat je plannen zijn.
Terug in Texas!
Visser
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door Visser »

Ben in augustus en oktober naar NL gegaan met Delta. Koop de tickets zelf en via Portugal is het veel goedkoper, maar dat durfde ik niet. Leg dat maar eens uit in Portugal dat NL een regeling heeft. Zelfde via Heathrow.
Met Delta ging het vanzelf, Overstappen in Atlanta, maar daar ben je al door de controle natuurlijk. Er word aan geraden in quarantine te gaan, Er word niet op gecontroleerd door de overheid in NL. Terug reis werd er de tweede keer niks van verteld.
Douane in NL duurde 1 minuut terwijl er niemand anders was. Terug reis, ik ben Amerikaans staats burger, dus geen probleem.

Ik kon door de "liefdes relatie regeling" naar NL. Maak zeker dat je welkom ben in NL, en vice versa natuurlijk. Iedereen kan elke dag een ticket kopen, maar je moet wel in de VS papieren laten zien dat je inderdaad naar NL mag

Good luck.
.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door RaphaelB »

Ok top, dank voor alle informatie. Ik zal in ieder geval voorlopig niet meer met British Airways boeken, hun vliegreizen zijn momenteel te onzeker en zij bieden wel vluchten aan maar annuleren ze vervolgens steeds.

Ik ben nu van plan in December nog een poging te wagen, die website is inderdaad ongeschikt met die kleurcodes. Ik vlieg vanuit Phoenix, en heb een Greencard. Of gebruikten jullie je Nederlandse paspoort om vanuit de US naar NL te vliegen? En op de terugweg je Greencard/Amerikaans paspoort?
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Visser
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door Visser »

Met NL paspoort kun je gewoon naar NL.
De greencard kun je volgens mij gewoon mee terug komen, maar dat weet ik niet zeker.
Heb geen NL paspoort meer. Heb wel gelezen dat er half december verplicht een covid test moet worden mee genomen. Precieze datum heb ik nog niet kunnen vinden. Ik ga de 15de via Atlanta.
.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door RaphaelB »

Dat heb ik inderdaad ook gelezen over half December. Tot nu toe nog geen bevestiging van gezien.
Heb inmiddels een nieuwe vlucht geboekt, laatste week van December. Lijkt erop dat deze gewoon zal gaan (United Airlines).
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door hemmie »

Terug in Texas!
Visser
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door Visser »

Per 15 december moet je een ingevuld formulier bij je hebben, dat kun je op de rijks overheids site laden. De test mag niet ouder dan 72 uur zijn bij aankomst in NL.
En het mag geen commercieel bedrijf zijn.
.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door hemmie »

Maar die test is als ik het goed niet nodig als je de nederlandse nationaliteit hebt.
Terug in Texas!
Visser
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door Visser »

hemmie schreef:
12 dec 2020, 04:53
Maar die test is als ik het goed niet nodig als je de nederlandse nationaliteit hebt.
Inderdaad heeft de vrager volgens mij de NL nationaliteit. Dus appeltje eitje.
.
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door dutchie_in_boston »

Hey Visser, ben jij met zo'n Delta Covid-tested vlucht gegaan? Ik vraag me af hoe lang de testuitslag wachttijd in AMS is voordat je NL in mag.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door RaphaelB »

Ik heb inderdaad nog de Nederlandse nationaliteit naar woon in USA, ben permanent resident.
Ik wil toch maar het zekere voor het onzekere nemen want ik heb al eerder voor nare verassingen gestaan.

Ik vlieg vrijdag, nu wordt er een pcr lab test ge-eist wat niet ouder mag zijn dan 3 dagen (72uur). Dat betekent dat ik me minimaal woensdag moet laten testen. Echter, de wachttijden van de uitslag zijn overal 4 tot 5 werkdagen. Kennelijk zijn sneltesten niet toegestaan. Dus weer zo’n verwarrende maatregel.

Of zal ik het riciso maar nemen om geen test te doen? Er staat inderdaad dat Nederlanders het voorlopig niet hoeven te doen, maar hopelijk is dat in de praktijk dan ook echt zo.
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door Ruud2004 »

2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door hemmie »

Met nederlandse nationaliteit hoef je de test niet te doen, dus daar zou ik het niet om doen. Misschien wel handig als extra info als je snel na aankomst in NL mensen wil gaan bezoeken in de risicogroep.

Volgens mij zijn er wel betaalde pcr testen bij o.a. urgent cares die wel een uitslag binnen 24u garanderen, die zou je dus moeten doen als je een test verplichting had. Die (gratis) teststraten die de lokale overheden aanbieden kun je hiervoor niet gebruiken.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door hemmie »

Als je vrijdag vliegt ben je net op tijd, lees net dat die negatieve test vanaf dinsdag ook voor nederlanders nodig is https://nos.nl/artikel/2361837-vanaf-di ... Nf9YEnVJbA
Terug in Texas!
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door RaphaelB »

Ik zag het inderdaad ja, net op tijd. Dank allen voor de tips en het meedenken.
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Visser
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door Visser »

dutchie_in_boston schreef:
20 dec 2020, 23:06
Hey Visser, ben jij met zo'n Delta Covid-tested vlucht gegaan? Ik vraag me af hoe lang de testuitslag wachttijd in AMS is voordat je NL in mag.
Dat werd niet aan geboden op die vlucht. Vliegtuig zat behoorlijk vol op de heenreis. Dinsdag avond naar NL gegaan. De dag daarvoor de test gedaan, was negatief, maar een paar dagen later wel corona. Gelukkig niet ernstig. Kan het ook van mijn vriendin hebben gekregen, bij haar op kantoor waren er 7 van de 12 die in dezelfde ruimte werken positief. Was heel moe en spuugde 3 dagen een beetje bloed.

De terug reis was rustig, als in 40 passagiers.
Bij mijn vriendin ga ik zelden on line, dus sorry voor t late andwoord.
.
Visser
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Vliegreis USA -> NL + verwarrende Covid maatregelen

Bericht door Visser »

RaphaelB schreef:
23 dec 2020, 00:21


Ik vlieg vrijdag, nu wordt er een pcr lab test ge-eist wat niet ouder mag zijn dan 3 dagen (72uur). Dat betekent dat ik me minimaal woensdag moet laten testen. Echter, de wachttijden van de uitslag zijn overal 4 tot 5 werkdagen. Kennelijk zijn sneltesten niet toegestaan.
T was even zoeken maar uiteindelijk wel gevonden. Test gedaan en na 6 uur kreeg je de uitslag. Hoop dat je in NL werd bennen gelaten.
.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer