Zorgkosten tijdens vakantie

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
PetraGL
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 nov 2020, 17:01

Zorgkosten tijdens vakantie

Bericht door PetraGL »

Beste leden, ik heb een vraag.

Stel dat je op vakantie bent in Amerika, en je moet om de een of andere reden naar het ziekenhuis. Hoe zit het dan met de zorgkosten als je een verzekering ervoor hebt afgesloten. Dien je dan alsnog de kosten die gemaakt worden direct te betalen of krijg je een rekening toegestuurd die achteraf betaald dient te worden? Graag ontvang ik reacties over de ervaringen met zorg in het buitenland (Amerika).
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Zorgkosten tijdens vakantie

Bericht door BonnyR »

Wel ervaring met ziekenhuis bezoek en medicatie daar meegekregen, maar geen opname. De kosten voor de medicatie moest ik voorschieten. Op het moment dat je een reisverzekering hebt afgesloten zijn in principe de medische kosten gedekt. Ik zit er niet goed in, maar volgens mij staat ook je gewone zorgverzekering garant bij ziekenhuis opname in het buitenland. Niet iedereen kan de kosten ophoesten van noem maar wat , een operatie aan een gebroken been.

Ik vond toevallig een passend voorbeeld ; ( krijg het niet netjes in het bericht, dus zie ook de link onder het kopje voorbeeld) : https://www.zorgwijzer.nl/faq/zorgverzekering-vakantie

Voorbeeld
Stephan is op reis in de Verenigde Staten en raakt betrokken bij een auto-ongeluk. De ziekenwagen vervoert hem met spoed naar een ziekenhuis in de buurt. Wat blijkt: hij heeft een gebroken been en verschillende verwondingen.

Stephan krijgt te maken verschillende kosten (prijzen zijn indicatief):

Zorg Tarief VS Tarief Nederland Zelf bijbetalen
Ambulance vervoer (15 km) € 390 € 450 Je betaalt niets bij
Spoedeisende hulp ziekenhuis € 540 € 400 € 140
Ziekenhuisopname (2 dagen) € 1.580 € 960 € 620
Pijnstillers € 90 € 75 € 15
Röntgenfoto’s € 550 € 350 € 200
Consult arts € 240 € 140 € 100
Gipskamer en gipsmaterialen € 360 € 180 € 180
Totaal € 3.750 € 2.555 € 1.195

Stephan heeft alleen een basisverzekering. Die dekt 2.555 euro. Hij betaalt wel eerst € 385 aan eigen risico.

Daarnaast betaalt Stephan € 1.195. Hij is in de Amerika geholpen in een privé ziekenhuis waar de kosten voor zorg en behandeling hoger liggen dan de gebruikelijke tarieven in Nederland.

Aanvullende verzekering en reisverzekering
Met een reisverzekering of aanvullende zorgverzekering met dekking voor geneeskundige kosten in het buitenland heb je recht op extra dekking voor geneeskundige kosten in het buitenland.

In dat geval had Stephan (voorbeeld hierboven) waarschijnlijk alleen zijn verplichte eigen risico hoeven betalen aan de zorgverzekeraar.

Een reisverzekering met module voor geneeskundige zorg biedt over het algemeen de beste dekking voor zorg op vakantie. Vraag eventueel een adviseur bij het kiezen van een passende reisverzekering.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Zorgkosten tijdens vakantie

Bericht door Coyote »

In de regel dekt jouw zorgverzekering de zorgkosten in het buitenland.

Echter, vaak alleen voor een maximum bedrag. Zorgkosten in het buitenland, en zeker in Amerika, kunnen erg oplopen. Jouw zorgverzekering dekt die vaak maar tot de Nederlandse bedragen. Het wordt daarom altijd aangeraden dat je een reisverzekering afsluit met als extra optie medische kosten. Dan worden de kosten die je normale zorgverzekering niet dekt ook vergoed.

Mocht je een speciale behandeling nodig hebben dan is het altijd verstandig eerst met je zorg- en/of reisverzekeraar contact op te nemen (voor zover dat kan natuurlijk. Als je in de kreukels ligt gaat dat niet).

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Zorgkosten tijdens vakantie

Bericht door knaapje »

Let wel even op.
De extra dekking van de reisverzekering kent mogelijk ook nog beperkingen.
Het kan zijn dat er bijv. een maximum bedrag aan de uitkering zit.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Zorgkosten tijdens vakantie

Bericht door Big Al »

Het is nog maar de vraag of de gezondheidsinstelling akkoord zal gaan met een afwikkeling bij een buitenlandse (d.w.z. Nederlandse) verzekeringsmaatschappij. Die hebben immers geen overeenkomst met hun.

Onder de Amerikaanse wetgeving is een instelling verplicht om spoedbehandelingen te doen ongeacht van het vermogen van de patiënt om daarvoor te betalen. Dat geldt echter niet voor niet-spoedeisende behandelingen.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Zorgkosten tijdens vakantie

Bericht door RaphaelB »

Had er zelf ervaring mee in het verleden. Je moet het zelf voorschieten. Vervolgens kan je het achteraf declareren bij je Nederlandse ziekenfonds verzekering. Ik kreeg destijds alles terug
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
appelsap
Amerika-ontdekker
Berichten: 72
Lid geworden op: 26 okt 2008, 16:07

Re: Zorgkosten tijdens vakantie

Bericht door appelsap »

Ik ben zelf een keer op vakantie in het ziekenhuis beland na een ongeluk met kokend water. Been en voet verbrand. In het ziekenhuis kwam er een dame van de administratie naar m'n bed, heeft alle gegevens genoteerd en gaf aan dit te gaan regelen met mijn zorgverzekeraar. Ik heb daar niets betaald (stond al klaar met mn creditcard want ik dacht dat ik het eerst zelf zou moeten betalen). Een paar dagen later toen ik weer in de bewoonde wereld was (dit ongeluk gebeurde in Olympic NP), heb ik contact opgenomen met mijn zorgverzekeraar via het buitenland nummer. Zij vroegen de naam van het ziekenhuis en hebben het toen verder met hun geregeld. Ik heb er nooit meer iets over gehoord.

De medicatie heb ik wel moeten voorschieten, net als al het verband (gewoon gekocht bij de walmart). Alle bonnetjes bewaard en alles terug gehad van de zorgverzekeraar. Ik zat alleen nog niet aan mijn eigen risico dus die 350 euro moest wel betaald worden. Dat eigen risico heb ik ingedeeld bij m'n reisverzekering en dat heb ik daar terug gekregen. Kortom, ik was eigenlijk goedkoper uit dan als mij dit in Nederland was overkomen. Uiteraard heeft het wel een deel van m'n vakantie 'verpest'.
Martijn88
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 jul 2017, 11:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Zorgkosten tijdens vakantie

Bericht door Martijn88 »

Ik heb twee jaar geleden in Zuid Amerika een paar dagen op de IC gelegen, hoewel IC een groot woord is voor wat het was. De rekening was rond de €10K. Ik had een Anderzorg basisverzekering + aanvullen pakket met buitenland dekking. Ik heb niets aan het ziekenhuis hoeven betalen, alles via de verzekering geregeld. Daar was ik toen best verbaast over aangezien het toch een soort budget verzekering is.
MrsBucket
Amerika-ontdekker
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 jun 2019, 21:39
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Zorgkosten tijdens vakantie

Bericht door MrsBucket »

Mijn zoontje is tijdens een vakantie in Amerika (2015) opgenomen geweest op de NICU, na een bezoek aan de SEH en een ambulancerit naar een ander ziekenhuis. Tijdens de rit naar de SEH heb ik mijn reisverzekering (met werelddekking) gebeld en kreeg ik een dossiernummer. Iedere keer als er een verandering in de situatie kwam (dus die ambulancerit, en daarna de opname op de NICU) moest ik een sms sturen, zodat het dossier bijgewerkt kon worden. Toen we het ziekenhuis mochten verlaten, werd me aan de balie gevraagd of ik even $11.000,- wilde afrekenen. Toen heb ik de reisverzekering gebeld, mijn telefoon aan de mevrouw aan de balie gegeven en is alles geregeld. We konden daarna gewoon het ziekenhuis uitlopen.

In 2019 kwam zoontje met zijn kin op stenen tegels terecht en had hij 8 hechtingen nodig. Ook weer gelijk contact opgenomen met de verzekering, was hetzelfde verhaal. $100,- per hechting, maar het werd door de verzekering gelijk geregeld en we hoefden weer niet te betalen bij het verlaten van het ziekenhuis.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer