Green Card verlopen, na dertig jaar terug in NL en wil weer naar de US

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
brigit5
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jun 2020, 22:32

Green Card verlopen, na dertig jaar terug in NL en wil weer naar de US

Bericht door brigit5 »

Hallo allemaal, Ik heb 30 jaar in de US gewoont en mijn twee, nu volwassen zonen zijn daar geboren en wonen/werken daar nog steeds. Na een relatie breuk ben ik terug in Nederland beland iets meer dan een jaar geleden, maar nu wil ik terug! Hoe gaat dat?
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Green Cart verlopen, na dertig jaar terug in NL en wil weer naar de US

Bericht door goldenhills »

Officieel gezien ben je je greencard kwijt op het moment dat je vanuit de US naar een ander land verhuisd, maar dat gaat om intentie en is soms voor discussie vatbaar. Na 180 dagen buiten de US voldoe je niet meer aan de regels, en na 1 jaar is je status echt verlopen.

https://www.uscis.gov/policy-manual/vol ... -chapter-3

Je zou een immigratie advocaat in de hand kunnen nemen om te kijken of je voor een uitzondering in aanmerking komt, maar goede kans dat je terug bij af bent. Echter, je zoons zijn Amerikaan en kunnen als ze minimaal 21 jaar zijn een GC voor je aanvragen.

https://www.uscis.gov/green-card/green- ... us-citizen

Als je bevestigd hebt dat je je huidige greencard status echt kwijt bent is het verstandig om officieel afstand te doen, daar werd mij om gevraagd toen ik weer naar de US terug kwam (jaren nadat ik in de US met een greencard had gewoond).
brigit5
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jun 2020, 22:32

Re: Green Card verlopen, na dertig jaar terug in NL en wil weer naar de US

Bericht door brigit5 »

Heel veel dank voor de reacties. Mijn zonen zijn boven de 21. Mijn oudste zoon wil een huisje kopen in Rhode Island waar hij en zijn broer zijn opgegroeid, wij hebben daar 21 jaar gewoond. Een huisje voor mij om in te wonen, hij ziet het als een investering. Zou ik in Nederland moeten blijven in afwachting van een nieuwe Green Cart of kan ik al naar de US voor drie maanden op een toeristen visum zodra de Corona restrictions versoepelen? Wij willen ons natuurlijk aan alle regels houden en dit process zo snel mogelijk op starten.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Green Card verlopen, na dertig jaar terug in NL en wil weer naar de US

Bericht door goldenhills »

Je kunt naar de VS op het Visa Waiver Program (VWP) als je aan de voorwaarden voldoet (en maximaal 90 dagen, niet 3 maanden), en anders op een toeristenvisum. MAAR, als je greencard aanvraag eenmaal loopt heb je intentie om in de VS te blijven, en dat kan grond zijn voor afwijzing als je voortijdig naar de VS reist. Verder is 90 dagen bij je zoons willen verblijven een groter risico voor afwijzing, dat is een indicatie dat je geen hele sterke banden met je thuisland hebt en stiekem in de VS zou kunnen blijven.

Je moet trouwens altijd weer terug, want je moet naar het US consulaat (normaliter in je thuisland) voor je papieren als je greencard aanvraag eenmaal is goedgekeurd. Dat kan niet in de VS. De aanvraag kan trouwens vele maanden duren, zeker langer dan 3.

Een immigratie advocaat lijkt me wel verstandig, die kan over dit soort zaken adviseren specifiek voor jouw situatie. Op zich is een green card aanvraag wel zelf te doen (door je zoon, die is de aanvrager), maar dan moet je je wel heel erg goed voorbereiden en inlezen in de materie.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Green Card verlopen, na dertig jaar terug in NL en wil weer naar de US

Bericht door Pete.Z »

Volgens mij worden er helemaal geen green cards meer uitgegeven voorlopig toch?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Green Card verlopen, na dertig jaar terug in NL en wil weer naar de US

Bericht door hemmie »

Dat is wat kort door de bocht. Als ik het goed heb worden er geen immigrant visa meer uitgegeven aan mensen die nog buiten de VS zijn en niet getrouwd (of minderjarig kind?) van een US citizen. Als je bijvoorbeeld op een werkvisum in de vs woont kun je nog steeds een green card krijgen of aanvragen.

Maar sponsoren van een ouder voor een immigrant visa (green card) kan denk ik niet op dit moment.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Green Card verlopen, na dertig jaar terug in NL en wil weer naar de US

Bericht door goldenhills »

In de executive order van 22 april worden diverse uitzonderingen gemaakt voor green card aanvragen, maar voor zover ik kan zien niet voor ouders van US citizens.

Het lijkt er inderdaad op dat het afwachten is voordat voor OP een aanvraag kan worden ingediend.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer