Hoe omgaan met negatief beeld over de USA?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Hoe omgaan met negatief beeld over de USA?

Bericht door RaphaelB »

Na bijna 2 jaar is alles eindelijk rond en goedgekeurd en vertrek ik binnen enkele weken voorgoed naar Amerika (Arizona) om bij mijn Amerikaanse vrouw en kind te zijn.

Wat mij nu echter steeds meer dwars zit is dat eigenlijk bijna niemand enthousiast is over mijn besluit. Familie, vrienden, kennisen, (oud)collega’s enz. Heb in de afgelopen 2jaar zo ontzettend veel negatief gezeik gehoord en tientallen redenen gehoord waarom ik het niet zou moeten doen. De stereotype argumenten als “amerika is veel te gevaarlijk, amerika is racistisch, bijna iedereen is daar obese en er is alleen maar junkfood, huizen zijn van karton gebouwd, het is daar net het wilde westen, Trump, geen healthcare, lelijk landschap, financieel onzeker, weet je het wel zeker dat je het “goed geregelde NL achter wilt laten”, en amerikanen zijn toch dom, en “Arizona is toch alleen maar woestein” enz.

Hoevaak ik het ook allemaal heb geprobeerd uit te leggen en aangegeven heb dat zij wel een heel eenzijdig en erg negatief beeld hebben dringt het niet tot ze door. Het zijn ook vaak mensen die zelf nog nooit in de usa zijn geweest wat het nog frustrerender maakt.

Het is makkelijk om te zeggen, trek je er niks van aan, want het doet me wel degelijk wat. Dit is geen leuke manier om afscheid te nemen en te vertrekken als men grappen over je maakt en zo’n verkeerd beeld heeft. Ik ben inmiddels in staat om zelfs voorgoed het contact te verbreken met sommige mensen omdat ik die negativiteit nu zat ben. Op m’n werk is trouwens een afscheidsfeest voor me gepland, maar ook daar heb ik momenteel helemaal geen trek meer in. Ik ga liever om met mensen die me supporten en wat positiever zijn. Of die me op ze minst geluk willen wensen. Men zou blij moeten zijn dat ik eindelijk bij m’n gezin kan zijn. Tevens ben ik in gesprek met leuke nieuwe werkgevers waarbij m’n salaris een stuk hoger zal liggen (IT) wat een mooi perspectief bied.

De tijd is duidelijk voorbij dat Amerika als ‘machtig’ of ‘cool’ werd gezien. Men ziet het nu als een achterlijk gevaarlijk derde wereld land.
Ik ben er zelf in ieder geval heel enthousiast over en weet hoe het echt zit.

Hebben jullie je emigratie ook zo ervaren? Hoe gingen jullie hiermee om?
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door Bennogr »

Trek je niets aan van wat andere mensen zeggen gebaseerd op wat ze denken te weten over de VS. Indertijd in de anti-vietnamoorlogbeweging hadden we ook te maken met dat soort gevoelens. Vooral van mensen die zeiden "de Amerikanen hebben ons in de Tweede Wereldoorlog bevrijd, dus wat ze in Vietnam doen, is ook goed." Waarop wij riepen dat we het "andere" Amerika steunden, de grote anti-oorlogsbeweging in de VS zelf.

Waarmee ik maar zeggen wil: de VS is een groot land met grote verschillen, in opvattingen, eten, leven. Als je het op 1 plek niet bevalt, verhuis je in het ergste geval naar een andere plek waar je je wel lekker voelt. Het is hier niet zo als in het kleine Nederland, waar het bijna onmogelijk is je los te maken van een plek waar je eigenlijk niet zou willen zijn en mensen achter je te laten waar je eigenlijk niet mee om zou willen gaan.

Maar wat weet ik nu eigenlijk van Amerika, ik woon er pas 43 jaar.
Laatst gewijzigd door Bennogr op 14 dec 2019, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door Dude »

Dat is inderdaad niet gemakkelijk. Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat iedereen (in mijn gezicht) positief was en wilde dat we zouden slagen hier. Natuurlijk wilden men ouders dat ik liever in Belgie bleef en vrienden zouden ons ook gaan missen. Maar iedereen vond het een knappe beslissing om het te doen.
Ik vraag me dan af of die vrienden wel echt zo goede vrienden zijn. Misschien zit er wat jaloersheid in, want velen zouden het willen, daarom niet Amerika, maar een ander nieuw leven opbouwen ergens anders dan hun vertrouwde omgeving, maar durven niet. Anderen zijn dan misschien wat boos omdat je hen 'achterlaat', met zulke reacties tot gevolg.
Ik ben hier nu 5 jaar en kan je wel al waarschuwen dat je meer dan de helft van je vrienden na een tijd niet meer zal horen. Maar mijn echte vrienden hoor ik nog regelmatig en dat zijn er maar een handvol. Echte vrienden steunen elkaar en hebben het beste met elkaar voor, hou dat in gedachten want het zijn die mensen die tellen. Al die negativiteit heb je idd niet nodig in deze periode, maar dat zal ook snel vergeten zijn eens je hier bent, met je gezin. Focus op het positieve en probeer contact te houden met de mensen die dat ook waren voor je vertrok.

Vandaag wordt het hier 75F !! Ik woon trouwens ook in Arizona (Tucson). Ik neem aan dat het Phoenix wordt voor jouw?
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door kastelke »

Ach, er zit waarheid in wat ze zeggen. Net zoals er waarheid zit in dat Nederlanders klagers zijn, een grote bek hebben, etc. :lol:

Het is niet leuk als je zo moet vertrekken, maar uiteindelijk gaat het er om waar jij je gelukkig voelt. Probeer het over je heen te laten gaan, en tijd zal dan wel uitwijzen of die mensen werkelijk interesse tonen in jouw leven, en daardoor iets nieuws gaan leren, of dat ze een deel van je verleden gaan zijn, maar geen contact meer hebben.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door ADE01 »

In mijn omgeving was het gemixter en voornamelijk positief, maar als er iemand echt negatief was met opmerkingen als "kartonnen/houten huizen" of "amerika is gevaarlijk" dan had ik het wel snel gezien. Met een simpele google search en een paar minuten van je tijd heb je dat wel uitgezocht, maar als ze dat al niet willen doen dan hebben ze blijkbaar weinig interesse in jou maar is het meer een opmerking voor henzelf.

Uiteindelijk is er 1 persoon op bezoek gekomen die nogal negatief was over Florida en die keek haar ogen uit. Hoe kan het hier zo goed onderhouden zijn, jullie betalen toch bijna geen belasting, alles is schoon en groen, het is prima geregeld, heeft zich nooit onveilig gevoeld, had er uiteindelijk spijt van dat ze niet voor een langer verblijf had gekozen en gaf toe dat ze een totaal verkeerd beeld had.

Overigens een deel van de mensen met negatieve opmerkingen was een beetje plagen. En dat is wel een verschil. Die stuur ik nu nog wel eens een foto wanneer ik met 25 graden bij het zwembad lig terwijl het regent en 2 graden is in Nederland.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door Hockey »

RaphaelB schreef:
14 dec 2019, 09:26
Familie, vrienden, kennisen, (oud)collega’s enz.
Laat familie en vrienden maar een keer langskomen om te zien hoe het werkelijk is. Het lijkt er nogal op dat het allemaal van horen zeggen is, en gewoon niks van de VS afweten. Kennissen en (oud) collega's? Fuck em. Die zie je toch niet meer. Laat maar in hun sop gaarkoken.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door boonens »

RaphaelB schreef:
14 dec 2019, 09:26
Hoevaak ik het ook allemaal heb geprobeerd uit te leggen en aangegeven heb dat zij wel een heel eenzijdig en erg negatief beeld hebben dringt het niet tot ze door. Het zijn ook vaak mensen die zelf nog nooit in de usa zijn geweest wat het nog frustrerender maakt.
Voor mij zou dit het juist veel eenvoudiger maken. Op het bekrompen wereldbeeld van anderen die geen kennis hebben van zaken en ook niet in jouw schoenen staan past maar 1 antwoord:"Sorry, maar je hebt geen idee waar je het over hebt."

Bij goede vrienden en naaste familie zal het uitspreken van zorgen uit een goed hart komen, maar ik kan mij voorstellen dat je hier niet op zit te wachten. Hen laten zien hoe goed het je vergaat de aankomende jaren zal de enige manier zijn om de ongerustheid te stillen. Veel succes aankomende weken en veel geluk toegewenst in Arizona! Mocht ik ooit de kans hebben om mij in Amerika te vestigen, zou dat ook mijn keuze zijn (Rise Up Red Sea!).
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gebruikersavatar
Jelmerr
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 dec 2019, 23:28
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door Jelmerr »

Vergeet vooral niet dat wij als Nederlanders graag iets te klagen hebben en het fijn vinden altijd een (soms slecht geïnformeerde) mening te hebben over elk denkbaar onderwerp. Ook ik zeg: trek je er niets van aan. Natuurlijk is dat erg lastig. Maar jij kiest er niet voor niets voor om te emigreren! Ikzelf vertrek binnenkort een tweede keer voor een langere periode omdat de VS nou eenmaal een geweldig land is! Laat alles lekker aan je voorbij waaien, zeker van de mensen die de VS nog nooit hebben bezocht. Die snappen waarschijnlijk niet dat het een heel divers land is waar een grote groep van de bevolking ook niet bij is met de huidige president of met de huidige sociale situatie bijvoorbeeld. In plaats van je energie te steken in al die negativiteit, geniet lekker van je laatste dagen in NL voordat je een prachtige frisse start tegemoet gaat!
-'16, '20 VT
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door Dude »

ADE01 schreef:
14 dec 2019, 15:55

Overigens een deel van de mensen met negatieve opmerkingen was een beetje plagen. En dat is wel een verschil. Die stuur ik nu nog wel eens een foto wanneer ik met 25 graden bij het zwembad lig terwijl het regent en 2 graden is in Nederland.
:lol: zo herkenbaar, ik doe dat ook vaak. En dan zijn ze nog jaloerser. Zoals ik al schreef, vandaag hier een lekkere 22 - 23 graden. Met een streetfair in de namiddag dus het wordt een leuke dag.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door Disney-Golf »

Ach man... zo herkenbaar!
Mijn ervaring is dat er 3 groepen zijn: De eerste die niet kan wachten om terug te gaan, na een eerste reis.
De tweede die het gezien heeft en geen behoefte meer heeft om ooit terug te komen.
En dan heb je de derde, die nog nooit in de V.S. geweest is en het je gaan vertellen hoe het er in de V.S. aan toegaat! :lol:
Kop op, er is maar 1 persoon belangrijk en dat is jezelf! Klinkt cliché, maar dat is het ook! :thumbup: :clap:
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door Pete.Z »

Zeker sinds Trump is het negatieve beeld wat veel mensen van Amerika hebben gegroeid, maar als jij denkt dat je daar gelukkig gaat worden, lekker niks van aantrekken. Jaloezie zal zeker een rol spelen!

net als overal is Amerika niet één groot paradijs, en op veel vlakken is het gewoon een (in Europese ogen) achterlijk land, waar veel mis is. Maar als je in Europa wat zuidelijker gaat kom je ook in een heel andere wereld waar georganiseerde misdaad hele streken beheerst, en waar bevolkingsgroepen elkaar nog steeds liever zien verdwijnen zoals in voormalig Joegoslavië. Wist je trouwens dat België in de top 5 staat qua zelfmoorden? Levensgevaarlijk dat Europa, en dan al die illegale immigranten nog! :wink:

Mijn Amerikaanse vrouw wordt weleens moe van alle voorspelbare zeurders over Trump zodra mensen horen waar ze vandaan komt, maar wij hebben ondertussen wel gekozen om in Nederland te blijven, omdat Amerika voor ons zeker niet alleen het beloofde land is om te wonen en werken.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door Allard »

Je hebt foute vrienden! Ik zal het wat genuanceerder zeggen, je hebt foutief (lees eenzijdig) geïnformeerde vrienden. Persoonlijk ben ik geneigd een waarheid ergens in het midden te zoeken. Maar waar ligt nu dat midden indien onze informatie bronnen alleen maar eenzijdig kunnen/willen informeren? Onze westerse pers heeft de grootst denkbare persvrijheid. Helaas leidt dat niet tot een brede en veelzijdige informatie voorziening. Althans een informatie zonder waardeoordeel. Van oudsher geldt dat men liever met de splinter in het oog van de buurman bezig is dan met de balk in het eigen oog.

Ik zou hier nog wel een A4-tje over vol kunnen schrijven maar dat wordt offtopic. Ik sluit me aan bij de vorigen. Probeer je er maar zo weinig mogelijk van aan te trekken. Hoewel ik me kan voorstellen dat zoiets niet meevalt.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door Tipsy_1 »

Dat heb je overal he, "vooroordelen",
langs de andere kant valt het mij hoeveel Amerikanen een zeer beperkt en verkeerd beeld hebben van Europa. Ze vinden het wel "exotisch/bijzonder" maar denken echt dat Europa op veel en zo niet alle vlakken achter staat op Amerika. Is zeker niet waar. Maar dit komt gewoon wegens "niet beter weten" en nog niet veel gelegenheid gehad hebben tot reizen en dergelijke.
Niet aantrekken dus.
Ik heb eigenlijk niemand negatief weten reageren op onze verhuis naar Amerika, in tegendeel.
wegaantoch
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 mei 2015, 22:04
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door wegaantoch »

Mooi avontuur Raphael!, ik wens je veel succes en veel plezier toe.

Ach de helft van al die 'vrienden, collega's, kennissen en familie' zie en hoor je per direct nooit meer iets van, degene die echt interesse hebben die 'blijven'. Zie het maar als een mooie grote vrienden-schoonmaak. Als je er toch heel erg meezit, dan kan je altijd nog een soort van blog bijhouden (met hier en daar een foto).
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door Almere vak V »

Tsja...

Ik hoor al jaren allerlei vooroordelen over Amerika. We wonen er niet. Hebben er wel een huis. Kom er zakelijk rond de 30 keer per jaar en 10 tot 12 weken per jaar "wonen" we er.

En heb in die periode al van alles voorbij horen komen. Zin en onzin. Maar vooral heel veel van dat laatste. Bij voorkeur door mensen die er nog nooit geweest zijn. Een lang weekend New York hebben gedaan. Of 12 pretparken in 7 dagen Florida hebben bezocht. Dat schijnt DE afspiegeling van de Amerikaanse maatschappij te zijn...
RaphaelB schreef:
14 dec 2019, 09:26
De stereotype argumenten als “amerika is veel te gevaarlijk,
Of het veel te gevaarlijk is weet ik niet. Het is een onweerlegbaar feit dat er in Amerika meer moorden worden gepleegd dan in Nederland. Mar of dat de definitie is van gevaarlijk weet ik niet?? Dan schijnen namelijk Luxemburg en Zwitserland twee tot drie keer gevaarlijker te zijn dan Nederland. Hoor je daar ooit iemand over klagen??
RaphaelB schreef:
14 dec 2019, 09:26
amerika is racistisch
Dat zijn we gelukkig in Nederland niet...
Zelf in Amerika kennen ze de Zwarte Piet discussie.
RaphaelB schreef:
14 dec 2019, 09:26
bijna iedereen is daar obese
Tikkie overdreven. 2 op de 3 volwassenen kampen met overgewicht. Maar in Nederland en Belgie is dat ook meer dan de helft. Dus laten we ons niet beter voordoen als dat we zijn.
RaphaelB schreef:
14 dec 2019, 09:26
er is alleen maar junkfood
Je ziet wat je graag wilt zien. Er zijn inderdaad genoeg plekken waar je junkfood kunt krijgen. Maar in Nederland neemt dit ook steeds meer de overhand. Maar er zijn ook nog steeds meer dan genoeg alternatieven waar je prima kunt eten. Wij eten als we in Amerika standaard op vrijdagavond bij de A&W. Familietraditie die we van vrienden hebben overgenomen.
RaphaelB schreef:
14 dec 2019, 09:26
huizen zijn van karton gebouw
Onzin. Huizen zijn van hout gebouwd. Daar hebben ze nu eenmaal genoeg van in Amerika. Als ze net zoveel klei hadden als wij, waren ze wel van steen gebouwd.
RaphaelB schreef:
14 dec 2019, 09:26
het is daar net het wilde westen
Er zijn plekken waar je beter niet kunt komen. Echter, die plekken ken ik in Nederland en Belgie ook.
RaphaelB schreef:
14 dec 2019, 09:26
Trump
Zolang je je oren naar de (linkse) media in Nederland laat hangen zul je Trump wellicht een probleem vinden. Maar de meerderheid heeft voor hem gekozen in Amerika. En de kans is vrij groot dat ze dat eind volgend jaar weer gaan doen. Dus wat is het probleem?
RaphaelB schreef:
14 dec 2019, 09:26
geen healthcare
Er is in Amerika prima healthcare. Je mag er daar alleen voor kiezen. 80% heeft er voor gekozen om zich te verzekeren. Die andere 20% niet. Zo lang het goed gaat, gaat het goed. Dan roepen we natuurlijk maar het is belachelijk duur. Reken even uit wat je hier per jaar aan zorgkosten kwijt bent. Vergeet dan niet je eigen risico, werkgeversbijdrage en hetgeen je via de belasting betaald. Best veel als je het bij elkaar optelt...
RaphaelB schreef:
14 dec 2019, 09:26
lelijk landschap
Dan weet je dus echt niet waar je over praat. Er zijn maar weinig landen waar je deze diversiteit in landschap aantreft.
RaphaelB schreef:
14 dec 2019, 09:26
financieel onzeker
Mochten er mensen zijn die denken dat Nederland nog steeds een verzorgingsstaat is dan ben ik bang dat ik slecht nieuws voor je heb.
RaphaelB schreef:
14 dec 2019, 09:26
weet je het wel zeker dat je het “goed geregelde NL achter wilt laten
Zie bovenstaand...
RaphaelB schreef:
14 dec 2019, 09:26
amerikanen zijn toch dom
Andere cultuur, andere normen en waarden. Maar tot op heden hebben ze zichzelf prima gered zonder ons. Dus het lijtk erop dat dat dom best meevalt. Je zou m ook kunnen weerleggen naar degene die alle bovenstaande opmerkingen plaatst.
RaphaelB schreef:
14 dec 2019, 09:26
Arizona is toch alleen maar woestein
En in Nederland loopt iedereen op klompen en woont in een molen.
RaphaelB schreef:
14 dec 2019, 09:26
Ik ben er zelf in ieder geval heel enthousiast over en weet hoe het echt zit.
Belangrijkste zin uit je betoog. Doe wat je hart je ingeeft. Mijn opa zei vroeger altijd, je kunt alleen spijt hebben van de dingen die je niet hebt gedaan. Daar is wat mij betreft veel, zo niet alles, mee gezegd.

Plezier!!
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door Ziva »

Almere vak V schreef:
16 dec 2019, 15:43
.....
Ik sluit me volledig aan bij wat Almere zegt. Ik merk echt dat ik, naarmate ik langer in Amerika woon, steeds minder behoefte heb om "mijn" land te verdedigen tegenover Nederlanders die denken dit land te kennen omdat ze er één keer geweest zijn (en dan ook nog inderdaad alleen de toeristische plekken) of omdat ze het Nederlandse nieuws als DE waarheid zien en zich geen moment afvragen hoe hun vrienden (jij dus) er tegenover staan en of die waarheid wellicht toch iets anders is.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik, toen ik naar Amerika verhuisde, zelf ook vol zat met vooroordelen en ik deze vooroordelen gewoon inmiddels heb moeten bijstellen. Feit blijft, zolang je niet in een land woont weet je maar deels wat de werkelijkheid is. Intussen vind ik dus ook dat ik niet meer zo makkelijk dingen moet roepen over Nederland omdat ik er niet woon.

Voor wat betreft de vooroordelen die jouw vrienden opnoemen, een aantal zijn er inderdaad wel waar... mijn mening:
1. Amerika is veel te gevaarlijk; het feit dat burgers wapens kunnen bezitten maakt inderdaad bepaalde staten onveiliger maar ik denkt dat het tweeledig werkt. Ja, mensen kunnen eerder groter en veel letsel aanrichten maar ik denk dat het feit dat mensen wapens kunnen bezitten de "kleine" criminaliteit misschien juist terugdringt. Ik ben hier beduidend minder bang voor auto inbraken of woning inbraken omdat veel mensen gewoon weten dat burgers wapens bezitten.

2. Amerika is racistisch; ja, ik moet zeggen dat ik (met name in het zuiden) dat ook wel vind maar ik zeg er meteen bij dat ik het 2 (of zelfs 3 of meer) kanten op vind gaan. Ik zie meerdere groepen elkaar discrimineren en het is zeker niet alleen "blanke mensen vs donkere mensen". Het is ook "donker" tegen "blank" en "blank" tegen "hispanic". Tja.. dat was en is nog steeds wennen voor mij en best lastig.

3. Bijna iedereen is daar obese; het is makkelijk om hier overgewicht te krijgen omdat je vaker en langer in de auto zit, veel bedrijven ook stimuleren dat je vooral in die auto blijft zitten (drive tru, curbside service, home delivery diensten, Amazon gebruiken voor alles) en de porties veel groter, soms vetter zijn en vooral meer suiker in ALLES. Dus ja... zou je hetzelfde in Nederland doen, krijg het hetzelfde resultaat. Maar je hoeft hier echt niet ongezond te leven.

4. En er is alleen maar junkfood; tja... er is genoeg gezond eten maar de ratio junkfood - gezond eten is wel een beetje scheef ;)

5. Huizen zijn van karton gebouwd; Amerika heeft een hele andere natuur...veel gebieden hebben last van aardbevingen dan kiezen veel mensen ervoor met hout te werken. Tja.. wederom, lekker makkelijk oordelen. Ik denk dat een houten vrijstaand huis nog altijd fijner wonen is dan een stenen flat of 2-onder-1-kap :)

6. Het is daar net het wilde westen; tja... :roll:

7. Trump; ik zeg alleen maar even: Rutte.... :lol:

8. Geen healthcare; zeker wel maar zoals gezegd, je hebt wat meer keuzevrijheid en het nadeel is dat daardoor mensen ook verkeerde keuzes maken. Zo ken ik veel mensen die liever een dure TV kopen dan een hoognodige knieoperatie laten doen... tja.. :blink:

9. Lelijk landschap; beauty is in de eye of de beholder! Ik sta nog regelmatig met open mond te staren naar de fantastische luchten hier en verbaas me nog steeds over de enorme variatie aan natuur hier! Maar wederom, het is maar net waar je bent.

10. Financieel onzeker; je kunt hier veel geld verdienen maar ook veel geld verliezen ja. Mensen lijken na baanverlies vrij snel wel weer aan het werk te komen maar soms is het wel lastig dat je geen vangnet hebt. Maar ja, die Nederlandse vangnetten kosten ook geld. Belastinggeld wel te verstaan.

11. Weet je het wel zeker dat je het “goed geregelde NL achter wilt laten”; ik denk dat veel mensen nog niet helemaal doorhebben dat Nederland ook allang geen luilekkerland meer is... Het feit dat mensen na hun 55-60 geen baan meer kunnen krijgen of jonge mensen moeite hebben een woning te krijgen lijkt me toch best wel voorbeelden dat het allemaal niet zo heel goed geregeld is?

12. Amerikanen zijn toch dom; ik denk dat het onderwijs hier inderdaad kwalitatief minder is dan in Nederland maar ook dat ligt er maar net aan waar je zit en wat voor school je kind doet. Ook hier heb je als ouders best wel veel keuze vrijheid.

13. Arizona is toch alleen maar woestijn; tja... ik zou hier geeneens op reageren ;)

Zoals gezegd, Nederlanders hebben hun hart op de tong en zeggen werkelijk alles wat ze denken, nature of the beast. Dat is in Amerika echt anders en er zullen tijden komen dat je die directheid zult missen, echt waar! Verder, hou er rekening mee dat een enorm groot deel van de mensen die dit nu zeggen, over pakweg 1-2 jaar alleen maar Facebook bekenden zijn. Daar zou ik me dus al niet echt druk om maken. Verder heb je inderdaad een deel mensen die stiekem toch wel een beetje jaloers op je zijn.. tja... die stuur je zo af en toe een foto vanuit het warme, zonnige en fantastische natuurlandschap uit Arizona :lol: en dan heb je mensen die je gewoon echt zullen missen en die mensen die hebben er gewoon echt moeite mee dat je weggaat en zullen daarom ALLES aangrijpen om je van gedachten te doen veranderen. Neem het ze niet kwalijk, het is een menselijke eigenschap om niet altijd te willen zeggen wat je werkelijk denkt en soms beseffen mensen ook niet wat ze doen of hoe datgene wat ze doen, jou beïnvloed of je zelfs verdrietig maakt.

Het belangrijkste ben JIJ! Ga gewoon naar dat feestje, bijt even door die zuurpruimen heen en realiseer je je dat een fantastisch avontuur in een nieuw land met je gezinnetje staat te wachten! Mensen trekken echt wel bij na verloop van tijd, afscheid is en blijft gewoon heel moeilijk! Mensen weten ook vaak niet eens wat ze moeten zeggen dus dan krijg je zulke stomme reacties.

Heel veel succes en vooral heel veel geluk! :thumbup:
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door Queste »

Twee die ik even eruit wil pakken. Ik woon midden in Silicon Valley. Alles is hier duur en de kloof tussen arm en rijk is gigantisch. Met name de expats met goede banen en hoge salarissen hebben makkelijk praten maar ik werk voornamelijk met laagverdieners, net boven minimumloon (hier $15/uur, maar zelfs een burgerflipper verdient $18/uur), waar een 40-urige werkweek hopelijk net de huur dekt, laat staan alle overige kosten.
Ziva schreef:
18 dec 2019, 21:35
4. En er is alleen maar junkfood; tja... er is genoeg gezond eten maar de ratio junkfood - gezond eten is wel een beetje scheef ;)
Het is niet alleen ratio, het is ook kosten. Ik kan makkelijk voor $2 een Mac and cheese maaltijd voor de magnetron halen of voor $5 een hamburger menu. Zelf koken kost me gemiddeld $10 per dag voor verse ingredienten.
Ziva schreef:
18 dec 2019, 21:35
8. Geen healthcare; zeker wel maar zoals gezegd, je hebt wat meer keuzevrijheid en het nadeel is dat daardoor mensen ook verkeerde keuzes maken. Zo ken ik veel mensen die liever een dure TV kopen dan een hoognodige knieoperatie laten doen... tja.. :blink:
Kan je het keuzevrijheid noemen als de keuze is tussen een ziektekostenverzekering of een week eten voor je 3-jarige zoontje? Dat is de keuze die een van mijn werknemers heeft. Zijn zoontje is inderdaad verzekerd via CHIP. Ik bied een ziektekostenverzekering aan voor mijn werknemers voor $99/maand. Zelf die ruimte is er niet in het budget
Vandaag tijdens een BNI-lunch sprak ik een agent voor health and life insurance. Hij bied polissen aan, afhankelijk van inkomen, zo goedkoop als $30 per maand. Het past niet in het budget. Probeer ook eens die kant van die geweldige economie te zien. Leef je eens in in de situatie van een minimumloner.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door ADE01 »

Het is niet alleen ratio, het is ook kosten. Ik kan makkelijk voor $2 een Mac and cheese maaltijd voor de magnetron halen of voor $5 een hamburger menu. Zelf koken kost me gemiddeld $10 per dag voor verse ingredienten.
Voor onder de $2 maak je makkelijk zelf een mac & cheese maaltijd. En voor $5 maak ik ook een flinke hamburger met wat patatjes zelf, 2 lukt ook nog wel. Er is in de VS veel meer keuze qua fastfood en er ligt veel processed food in de winkels vergeleken met Nederland, maar het probleem is m.i. vooral gemak. Pak je bijv. cornflakes (met een berg suikers) of pak je de havermout (goedkoper & gezonder)? Het kan in sommige gebieden misschien verschillen, maar wanneer je goed vergelijkt en een planning maakt is thuis koken echt niet duurder.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door Dutchess »

Queste schreef:
19 dec 2019, 01:35
Kan je het keuzevrijheid noemen als de keuze is tussen een ziektekostenverzekering of een week eten voor je 3-jarige zoontje? Dat is de keuze die een van mijn werknemers heeft. Zijn zoontje is inderdaad verzekerd via CHIP. Ik bied een ziektekostenverzekering aan voor mijn werknemers voor $99/maand. Zelf die ruimte is er niet in het budget
Vandaag tijdens een BNI-lunch sprak ik een agent voor health and life insurance. Hij bied polissen aan, afhankelijk van inkomen, zo goedkoop als $30 per maand. Het past niet in het budget. Probeer ook eens die kant van die geweldige economie te zien. Leef je eens in in de situatie van een minimumloner.
Inderdaad. En niet alleen dat, maar zelfs met een ziektekostenverzekering moet je vaak zelf eerst nog een behoorlijke eigen bijdrage betalen. Ik bof dat mijn man een uitstekende verzekering heeft via z'n werkgever. Zelfs daarmee is de eerste $1500 pp geheel voor eigen rekening ($3000 voor het gezin), en daarna 15% van alle kosten tot $5000 pp zelf betaald is ($10000 voor het gezin). Bij goedkopere polissen kunnen die deductible en out-of-pocket maximum tot $16300 oplopen. En daarbij komen dan nog de kosten van "out of network providers" (vaak onzichtbaar voor de patient, zoals anesthesist, patholoog, etc) en behandelingen die niet gedekt worden.

Dus die "keuzevrijheid" is vaak duur. Zelf ken ik niet "veel mensen die liever een dure TV kopen dan een hoognodige knieoperatie laten doen."
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Hoe omgaan met negatief beeld over de usa

Bericht door Queste »

ADE01 schreef:
19 dec 2019, 03:39
Pak je bijv. cornflakes (met een berg suikers) of pak je de havermout (goedkoper & gezonder)?
Ik heb het niet over cornflakes of havermout. Ik heb het over verse producten. $2 voor een avocado, $2,89 voor een komkommer, $3,39 voor een pond tomaten, $4,59 voor een bloemkool, etc. Dat is echt dubbel wat ik in Duitsland of Nederland betaalde.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer