Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
BDFire01
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 dec 2019, 23:12
Aantal x V.S. bezocht: 0

Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door BDFire01 »

Ik zit met het gene als volgt.

Voor 3 jaar heb ik in Doha Qatar gewoond met mijn moeder en stiefmoeder, heb daar voor 1 jaar op een internationale school gezeten wat ik geweldig vond! :mrgreen:

Heb het IB-Programme gevolgd wat niet op mijn niveau was doordat het een programma is die je voorbereid op de universiteit en moest dus terug naar Nederland om mijn Diploma te behalen.
(Heb iets wat vertraging opgelopen door de emigratie.) :oops:
Ik heb daar gesprekken gehad over wat ik voor vervolgopleiding wou doen en de docent vond Criminologie of Criminal Justice bij mij passen, na veel onderzoek wil ik dat nog steeds heel graag studeren!
Zelf wou ik eigenlijk heel graag zo snel mogelijk naar Amerika toe om Criminologie of Criminal Justice te studeren maar mijn moeder vond het te snel om gelijk naar het buitenland te gaan om te studeren.

Nu woon ik voor bijna 2 jaar op mezelf in Nederland en heb mijn VMBO-TL diploma behaald en ben begonnen met een MBO-4 ICT Beheer opleiding waar ik me totaal niet op mijn plek voel, ook voel ik me in Nederland niet meer thuis als iemand die een expat leven gewend is. (Heb een bloedhekel aan de Nederlandse taal gekregen.)
Doordat ik net pas met mijn opleiding begonnen ben en me nu al niet op mijn plek voel, zit ik te twijfelen of ik mijn droom eerder achterna zou gaan.
Mijn moeder wil liever dat ik eerst een opleiding afrond en dan pas naar het buitenland ga zodat ik een betere ondergrond heb waar ik het op zich mee eens ben maar, voor 3 jaar een opleiding doen waar ik me niet op mijn plek voel… :?

Mijn vriend die ik onderhand bijna 2 en een half jaar ken woont ook in Amerika waardoor ik eigenlijk nog liever die kant op wil.
Van het onderzoek wat ik gedaan heb is het in Nederland ook veel moeilijker om Criminologie of Criminal Justice te studeren omdat het alleen voor hogere niveaus is, ook kun je in Amerika een Associates Degree kunt doen wat 2 jaar duurt ipv. Een MBO opleiding die ¾ jaar duurt wat prettiger is voor als ik het toch niet naar mijn zin heb. (Ook voor Criminal Justice)

Opzich zou ik wel tot in de puntjes willen uitzoeken of ik een Associates Degree met mijn VMBO-TL diploma kunnen doen en naar welke scholen ik precies zou kunnen, maar is het erg onhandig om met alleen een VMBO-TL diploma naar Amerika te gaan? :blink: :?:
(Heb het hierbij alleen over school en niet over geld zaken, privé zaken etc.)
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door hemmie »

Ik weet er niet veel van, maar om aan een associates degree te mogen beginnen heb je volgens mij eerst een high school diploma nodig, en vmbo wordt volgens mij daarvoor niet geaccepteerd. Misschien dat het mt een mbo diploma op zak wel kan, dat zou je moeten nakijke.

Houdt er verder rekening mee dat studeren in de VS duur is, en een degree geeft je geen recht om in de VS te mogen werken. Dan zit je dus met een amerikaans diploma en moet je alsnog in Nederland werk gaan zoeken daarmee. Tenzij je met je vriend zou trouwen en op basis daarvan een greencard zou krijgen, maar dat is nogal een gok als je nog niet weet hoe de relatie gaat lopen.
Terug in Texas!
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door tomhster »

Zowel in NL als de USA heb je in dit werkveld alleen echt iets aan een opleiding op universitair niveau en een goede taalbeheersing. Opleidingen op lager niveau (zelfs bijv. HBO-juristen) bieden weinig interessante carrièreperspectieven. Ik vraag mij dus af hoe realistisch je gedachten zijn, zeker zonder een afgeronde opleiding op MBO-niveau. Het gaat in ieder geval een langdurig traject worden en het lijkt mij nu een periode van doorzetten om later leukere dingen te kunnen gaan doen. Zeker in de USA barst het van de opleidingen die leuk klinken, veel geld kosten, maar waar je uiteindelijk vrijwel niets aan hebt als je een baan zoekt.
Laatst gewijzigd door tomhster op 14 dec 2019, 06:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door Hockey »

BDFire01 schreef:
13 dec 2019, 23:50
Opzich zou ik wel tot in de puntjes willen uitzoeken of ik een Associates Degree met mijn VMBO-TL diploma kunnen doen en naar welke scholen ik precies zou kunnen, maar is het erg onhandig om met alleen een VMBO-TL diploma naar Amerika te gaan?
Wat bedoel je met erg onhandig?
De eerste vraag die je zal moeten beantwoorden is of een vmbo TL voldoende is voor een associates degree qua toelatingseisen. Als dat niet voldoende is houdt alles al op.
Verder wat hemmie zegt, een opleiding geeft je geen permanente toegang tot de VS, enkel voor de duur van de studie. Daarna moet je weer terug.
BDFire01
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 dec 2019, 23:12
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door BDFire01 »

hemmie schreef:
14 dec 2019, 02:19
Ik weet er niet veel van, maar om aan een associates degree te mogen beginnen heb je volgens mij eerst een high school diploma nodig, en vmbo wordt volgens mij daarvoor niet geaccepteerd. Misschien dat het mt een mbo diploma op zak wel kan, dat zou je moeten nakijke.

Houdt er verder rekening mee dat studeren in de VS duur is, en een degree geeft je geen recht om in de VS te mogen werken. Dan zit je dus met een amerikaans diploma en moet je alsnog in Nederland werk gaan zoeken daarmee. Tenzij je met je vriend zou trouwen en op basis daarvan een greencard zou krijgen, maar dat is nogal een gok als je nog niet weet hoe de relatie gaat lopen.
Van eigen onderzoek is high school diploma gelijk aan VMBO-TL maar in de VS kijken ze ook naar hoeveel jaar je op school hebt gezeten etc. Mijn diploma moet dan omgezet worden om zeker te weten wat ik kan doen met mijn VMBO-TL diploma.
Ook was ik erachter gekomen dat in de VS een VMBO-TL diploma gelijk gezien word aan MBO maar dat het MBO beroeps gericht is en dus met gerichte vakken (Wat ik in het onderwijs zelf ook merk.)
Mijn opleiding word voor 3 jaar vergoed daarom dat er druk achter zit, of ik wil en ga werken licht eraan hoe het gaat wanneer ik in de VS ben.
tomhster schreef:
14 dec 2019, 06:23
Zowel in NL als de USA heb je in dit werkveld alleen echt iets aan een opleiding op universitair niveau en een goede taalbeheersing. Opleidingen op lager niveau (zelfs bijv. HBO-juristen) bieden weinig interessante carrièreperspectieven. Ik vraag mij dus af hoe realistisch je gedachten zijn, zeker zonder een afgeronde opleiding op MBO-niveau. Het gaat in ieder geval een langdurig traject worden en het lijkt mij nu een periode van doorzetten om later leukere dingen te kunnen gaan doen. Zeker in de USA barst het van de opleidingen die leuk klinken, veel geld kosten, maar waar je uiteindelijk vrijwel niets aan hebt als je een baan zoekt.
Met de opleiding die ik nu doe heb ik ook niet persee veel aan behalven als ik in de ICT wil blijven waar ik eigenlijk erg tegen op zie en dus ook de reden waarom ik mijn twijfels heb, als ik een goede baan zou willen moet ik eerst HBO halen wat ook weer een aantal jaar is.
Ik doe liever iets wat ik leuk vind werk maar waarbij ik moeite moet doen dan iets makkelijks wat ik niks aan vind.
Dat de opleidingen duur zijn weet ik, mijn school word volledig vergoed voor 3 jaar en dus ook de reden waarom ik met tijds druk zit.

Hockey schreef:
14 dec 2019, 06:25
BDFire01 schreef:
13 dec 2019, 23:50
Opzich zou ik wel tot in de puntjes willen uitzoeken of ik een Associates Degree met mijn VMBO-TL diploma kunnen doen en naar welke scholen ik precies zou kunnen, maar is het erg onhandig om met alleen een VMBO-TL diploma naar Amerika te gaan?

Wat bedoel je met erg onhandig?
De eerste vraag die je zal moeten beantwoorden is of een vmbo TL voldoende is voor een associates degree qua toelatingseisen. Als dat niet voldoende is houdt alles al op.
Verder wat hemmie zegt, een opleiding geeft je geen permanente toegang tot de VS, enkel voor de duur van de studie. Daarna moet je weer terug.
Met onhandig bedoel ik of ik weinig opties heb in de VS om met een VMBO-TL diploma te studeren ipv. in Nederland een MBO opleiding te volgen.
Weet ik en daarom gaat het mij niet om in in de VS volledig te settelen dat licht aan mijn relatie.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door kastelke »

Hoe zit het als je na je Amerikaanse studie terug moet keren naar Nederland? Heeft je Amerikaanse opleiding enige waarde in Nederland, waar het juridisch systeem gans anders in elkaar zit? Of sta je dan weer terug op nul?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door Hockey »

BDFire01 schreef:
14 dec 2019, 12:09
Ook was ik erachter gekomen dat in de VS een VMBO-TL diploma gelijk gezien word aan MBO maar dat het MBO beroeps gericht is en dus met gerichte vakken
Deze zin snap ik totaal niet. Wat bedoel je hiermee?
BDFire01 schreef:
14 dec 2019, 12:09
Met onhandig bedoel ik of ik weinig opties heb in de VS om met een VMBO-TL diploma te studeren ipv. in Nederland een MBO opleiding te volgen.
Weet ik en daarom gaat het mij niet om in in de VS volledig te settelen dat licht aan mijn relatie.
*ligt
Als jij nu een NL diploma wil gebruiken om in de VS een associates degree te gaan halen en dan weer naar NL dan smijt je geld weg. In NL kent men geen associates degree. Het heeft geen waarde voor NL vervolgopleidingen, en geen waarde op de NL arbeidsmarkt. Je doet nu mbo ICT. Als dat je niet bevalt, dan ga je toch een andere mbo opleiding doen? Waarom die enorme omweg van naar de VS gaan veel geld uitgeven en weer naar NL moeten?
BDFire01
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 dec 2019, 23:12
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door BDFire01 »

Dat een MBO opleiding doen voordat ik naar de VS ga niet veel nut heeft al helemaal niet als ik toch niet in het vak ICT wil bijlven.

Ik heb al 2x aangegeven dat het niet om het geld gaat en ik heb niet gezegd dat ik weer terug zou gaan naar Nederland ik wil juist naar de VS toe en niet in Nederland blijven omdat ik het hier niks aan vind...
Als ik terug naar Nederland zou gaan om bepaalde omstandigheden dan zou ik ook gewoon studiefinanciering aan kunnen vragen en toch nog een opleiding volgen hier terwijl ik ervaring heb uit het buitenland, geld wat ik zelf niet betaal is geen weggegooid geld en ervaring op doen is het geld waard anders zou je ook niet op vakantie gaan.

Een andere MBO opleiding doen is al helemaal een enorme omweg, zonde van de tijd en zonde van het geld.
Ook vind ik geen enkele MBO opleiding interessant.

Ik vraag wat het beste is kwa opleiding voordat ik naar de VS ga, een MBO opleiding afronden en dan gaan of is het prima om met een VMBO-TL diploma te gaan.
BDFire01
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 dec 2019, 23:12
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door BDFire01 »

kastelke schreef:
14 dec 2019, 15:55
Hoe zit het als je na je Amerikaanse studie terug moet keren naar Nederland? Heeft je Amerikaanse opleiding enige waarde in Nederland, waar het juridisch systeem gans anders in elkaar zit? Of sta je dan weer terug op nul?
Op nul zal je nooit komen te staan door de ervaring die is opgedaan, maar dat is voor een baan niet voor een studie.
Als ik Criminal Justice zou doen dan is het juridische systeem wel een dingetje, maar dan "ligt" het er puur aan wat voor baan ik wil en waar ik wil gaan werken.
Zoals hierboven gezecht, ik zou dan nogsteeds een opleiding in Nederland kunnen volgen als inderdaad de opleiding geen waarde heeft in Nederland.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door Hockey »

@BDFire01, een aantal puntjes.

Jij mag niet in de VS blijven na je opleiding. Tenzij je een visum bemachtigt dat je wel dat recht geeft. En dan ben je feitelijk beperkt tot een "trouwvisum" (K1 of CR1), het winnen van de DV Lottery, of een studie- dan wel stagevisum. Maar bij die laatste optie moet je daarna ook weer terug naar NL. Daarom stel ik mijn vragen.
Dit gezegd hebbende, als jij naar de VS wil omdat het je in NL niet bevalt, gewoon proberen. Laat je niet door ons tegenhouden om het te proberen. Maar besef je wel dat de VS bepaalt of je aan de eisen voldoet, en wat iemands motivatie is om naar de VS te willen is niet iets waar ze naar kijken.

Het mag dan wel niet jouw geld zijn, maar de vraag is of diegene die betaalt voor je er ook zo over denkt.

Aangaande of een vmbo tl opleiding voldoende is voor de VS, vraag het na bij het opleidingsinstituut waar je jouw opleiding wil gaan volgen. Uiteindelijk zal hun oordeel leidend zijn. Ik zeg dit omdat de verschillende opleiders tot een bepaalde hoogte vrij zijn om de ingangseisen te bepalen. Het kan dus zijn dat de ene school wel vmbo tl accepteert en de andere school niet.
BDFire01
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 dec 2019, 23:12
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door BDFire01 »

Eerst moet ik nog naar de VS toe en weten of ik wel kan studeren in de VS, daarna kan ik pas kijken hoe en of ik in de VS kan blijven.

Het wordt vergoed door het bedrijf waar mijn stiefvader werkt en er word niet gekeken naar wat voor opleiding ik doe of welke school, het is gewoon een budget wat mijn stiefvader terug krijgt na het laten zien van de betaling en een stempel van de school.
Ook heb ik voor 1 jaar op een internationale school gezeten waar ik alleen ervaring uit heb gehaald, die school was zelfs duurder dan het Luzac.

Natuurlijk besef ik me dat de VS bepaalt of ik me aan de eisen voldoe daarom vraag ik er ook naar.
Laatst gewijzigd door markro op 15 dec 2019, 02:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bovenliggend bericht quoten is niet nodig, is verwijderd.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door ADE01 »

Om antwoord te geven op je originele vragen, je kunt vast ergens toegelaten worden met je huidige afgeronde opleiding. Als je dat perse wilt kun je je er beter in verdiepen. Dat antwoord ga je hier waarschijnlijk niet krijgen want niemand weet alle toelatingseisen van alle instituten in de VS die zo'n opleiding aanbieden. In mijn staat zijn er al 42 verschillende instituten die een associate’s degree in criminal justice aanbieden met allemaal verschillende invalshoeken en toelastingseisen.

Of het slim is? Er is geen vervolgtraject in de VS want je kunt hier niet blijven en de opleiding heeft vrijwel geen waarde in Nederland. Is er niks anders dat je ook leuk vind en waar je wel wat aan hebt voor de toekomst?
BDFire01
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 dec 2019, 23:12
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door BDFire01 »

Ik weet überhaupt niet wat ik wil in de toekomst, alleen dat ik geïnteresseerd ben in Criminologie en dat graag zou willen studeren in de VS, ik ben nog jong en kan alle kanten op.
Wel weet ik dat ik eigenlijk in geen enkele MBO opleiding geïnteresseerd ben jammer genoeg...
Ook al zou ik een andere MBO opleiding doen of deze afronden, dan ben ik bang dat ik daar weer niks aan heb in de VS voor als ik er naar toe ga en doordat ik niet in Nederland wil blijven zou het geen optie zijn om hier door te studeren.
Laatst gewijzigd door markro op 15 dec 2019, 02:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bovenliggend bericht quoten is niet nodig, is verwijderd.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door kastelke »

Je kan uitvinden of je toegelaten gaat worden voor een vervolgopleiding in de US zonder ooit 1 stap op de Amerikaanse grond gezet te hebben. Of je een studievisum gaat kunnen bemachtigen op korte tijd die je nu voor ogen hebt, dat is een ander verhaal.
Dus start maandag met het contacteren van de scholen waar je interesse in hebt. En vandaag kan je al starten met te kijken op hu website naar wat de toelatingseisen zijn, of welke stappen jij moet nemen om je huidige opleidingsniveau te laten 'vertalen' naar wat zij kennen. (credential evaluation door WES bijvoorbeeld).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
BDFire01
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 dec 2019, 23:12
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door BDFire01 »

Ik zal zowizo meer onderzoek doen naar het vertalen (Kan even niet op het officiële woord komen.) van mijn diploma, met de toelatingseisen van scholen waar ik interesse in heb was ik al mee bezig, had alleen nog geen contact opgenomen.
Ik wist nog niet van WES af, dus bedankt voor de informatie!
Laatst gewijzigd door markro op 15 dec 2019, 02:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bovenliggend bericht quoten is niet nodig, is verwijderd.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door ADE01 »

Als je echt criminilogie in de VS wil studeren (wel erg specifiek) dan moet je accepteren dat het waarschijnlijk voor niks is en die jaren als verloren beschouwen. Op de ervaring na uiteraard. En onderschat de kosten van een visum, vliegticket, woon/slaap plek, eten, enzovoorts niet.

Als je enkel criminilogie wil studeren dan kun je op je 21e met speciale eisen instromen op het HBO in Nederland.

Als het gaat om het studeren in de VS dan kun je vast wel iets vinden waar je wel wat aan hebt in Nederland.
BDFire01
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 dec 2019, 23:12
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door BDFire01 »

Ik ben al eerder gemigreerd naar het buitenland en onderschat het dus echt niet, heb alleen geen ervaring met studie in het buitenland. :)
Laatst gewijzigd door markro op 15 dec 2019, 02:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bovenliggend bericht quoten is niet nodig, is verwijderd.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door Hockey »

@ BDFire01, het is niet toegestaan en niet nodig om een compleet voorgaand bericht te quoten. Je kan aangeven op wie je reageert, dat is voldoende.
BDFire01
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 dec 2019, 23:12
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door BDFire01 »

Hockey schreef:
14 dec 2019, 20:05
@ BDFire01, het is niet toegestaan en niet nodig om een compleet voorgaand bericht te quoten. Je kan aangeven op wie je reageert, dat is voldoende.
Nogal off-topic en lees het nergens in de regels terug. En zie ook niet dat je een moderator/admin bent. Als je problemen met mij hebt stuur dan een privé bericht of stuur een bericht naar een admin/moderator.

Opmerking moderator

ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Studeren in Amerika of eerst MBO afronden in Nederland.

Bericht door ADE01 »

Dat zeg ik ook niet, het gaat meer om de kosten. Je geeft aan dat je studiekosten vergoed worden maar dat is niet alles. Naast de eenmalige kosten zoals bijvoorbeeld het visum en een vliegticket zit je al snel op $700-$1200 in de maand aan vaste lasten, afhankelijk van waar je gaat studeren. En je mag niet altijd of maar beperkt werken met een studenten visum.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer